Харківські романтики. «Ідеологічна» функція літературної творчості І. Котляревського і Т. Шевченка.
На поч XIX століття Харків став першим центром справжнього літературний) життя в країні. Левко Боровиковський автор поеми "Маруся" написав, скориставшись із сюжетів балад Г. А. Бюргера "Леонора" і Жуковського "Светлана". Творчість Котляревського як основоположника нової української літератури йлітературної мови висвітлюється в історії української літературноїмови певною мірою непослідовно й суперечливо. З одного боку, дослідники постійно підкреслюють величезну роль “Енеїди” Котляревського у процесах формування нової національної літератури й літературної мови на демократичній основі, з 2-го існує традиція негативної оцінки жанрової специфіки “Енеїди”. У багатьох дослідженнях мови “Енеїди” повторюється положення про те, що обраний Котляревським жанр бурлеску, травестійно-сміховий характер поеми значно обмежив можливості автора у використанні багатства народної мови й зумовив деяку збідненість і однобічність відібраного лексичного матеріалу. Основним джерелом мовиШевченка є мова українського народу в його життєвій практиці, в його фольклорній творчості. Але Шевченконе копіював живу народну мову, що було типовим для його попередників і сучасників, а творчо опрацьовував її. Так, основу лексичного фонду поета становить загальновживана лексика, але в своїй багатогранній творчості він примушує звучати кожне слово всіма відтінками його значень.
|