ТЕРМІНОЛОГІЧНИЙ СЛОВНИК. Абсолютна і відносна істина –категорії діалектики, які характеризують процес розвитку пізнання та розкривають відношення між тим
Абсолютна і відносна істина – категорії діалектики, які характеризують процес розвитку пізнання та розкривають відношення між тим, що вже пізнано і тим, що буде пізнаватися, уточнюватися змінюватися, спростовуватися у подальшому пізнання Абстракція – одна з форм пізнання і мислення, де у подумках йде відволікання від ряда ознак предметів і відношень між ними та виділення будь-яких якостей або відносин Аналіз і синтез – процеси абстрактного і фактичного розкладання цілого на складові частки і об’єднання цілого з частин Аналогія – подібність нетотожних об’єктів у певних сторонах, якостях, відносинах; висновок про наявність певних ознак на підставі фіксації подібності, яка існує у деяких інших ознаках Анімізм – вірування у душу і духів, які можуть впливати на життя людей, тварин, на предмети і явища навколишнього світу Антилогізм – формула логіки, яка виражає несумісність посилань категоричного силогізмуз запереченням його висновка Антропогенез – процес виникнення і розвитку людини як суспільної істоти Апейрон – поняття, введене Анаксимандром для визначення безмежної, невизначеної, без якісної матерії, яка вічно рухається Апостеріорі – термін, який у відмінності під апріорі означає знання, яке отримане від досвіду Апріорі – термін, який означає знання, отримане до і незалежно від досвіду, яке початково притаманне свідомості Атеїзм – система поглядів, яка заперечує віру у зверхні сили (духи, боги, потойбічне життя тощо); заперечення будь-якої релігії Буддизм – релігія, яка проповідує позбавлення від страждань шляхом відмови від бажань і досягнення «найвищого просвітлення»- нірвани Буття – найбільш абстрактне і загальне поняття, яке визначає існування чого-небуть взагалі Геліоцентрична система світу – система, в якій Земля розглядається як нерухома і центром світостворення, навколо котрої обертається Сонце, Місяць, планети і зірки Герменевтика – мистецтво і теорія тлумачення, яке має на меті виявити смисл тексту, виходячи х його об’єктивних (граматичне значення слів та іх історично обумовленів варіації) і суб’єктивних (наміри авторів) засад Гіпотеза – система умовиводів, за рахунок якої на підставі рада фактів формується висновок про існування об’єкта, зв’язку або причини явища, причому висновок не можна сприймати як абсолютно достовірне Гуманізм - сукупність поглядів, які ґрунтуються на гідності, повазі і правах людини, визначають його цінність як особистості Деїзм – вчення, яке визнає існування бога у якості без особистої першопричини світу, яка розвивається за власними законами Діалектика – наука про найбільш загальні закони розвитку природи, суспільства і мислення Догматизм - спосіб мислення, який оперує незмінними поняттями, формулами без використання нових даних практики і науки, конкретних умов місця і часу Дуалізм – вчення протилежне монізму, яке рахує, що матеріальна і духовна субстанції є рівноправними началами (першопочатками) Закон – внутрішній суттєвий і усталений зв’язок явищ, який обумовлює іх упорядковану зміну Ідеалізм – філософський напрямок, який виходить з первинності духовного, нематеріального і вторинності матеріального Іраціональний – неосяжний розумом, мисленням, який не виражається у логічних поняттях і лежить в основі людського духу і навіть самого буття Істина – вірне, правильне відображення дійсності у думках, критерієм якого є практика Категорії – форми усвідомлення у поняттях всезагальних способів відношення людини до світу, які виражають найбільш загальні і суттєві якості, закони природи, суспільства і мислення Космологія – розділ астрономії, наука про всесвіт як єдине взаємопов’язане ціле Логос – термін, який визначає всезагальний закон, основу світу, його порядок і гармонію Матеріалізм – напрямок, який стверджує первинність матеріального і вторинність духовного, ідеального, що означає вічність і нестворенність світу, його безкінечність у часі і просторі Матерія – об’єктивна реальність, яка існує поза і незалежно від людської свідомості і яка відбивається нею Метафізика - спосіб мислення як результат однобічності у пізнанні, який розглядає речі і явища як незалежні один від одного, заперечує внутрішні протиріччя як джерело розвитку у природі і суспільстві Метод – спосіб досягнення цілі, певним чином упорядкована діяльність Монізм – філософське ічення, яке приймає за основу всього сущого один початок Мислення – активний процес відображення об’єктивного світу у поняттях, судженнях, теоріях тощо, пов’язаний з вирішенням тих чи інших задач, вищий продукт мозку Натуралізм –методологічний принцип, який використовується у певних теоріях та пояснює розвиток суспільства законами природи Натурфілософія – філософія природи, особливістю котрої є загальне абстрактне тлумачення природи як єдиної цілісності Неотомізм – офіційна філософська доктрина католицької церкви, яка ґрунтується на вченні Ф. Аквінського Неофрейдизм – напрямок у сучасній філософії, який ґрунтується на психоаналітичних принципах дослідження людини, його місця і ролі у структурах суспільних інститутів Номіналізм – напрямок середньовічної філософії, який рахував поняття лише іменами одиничних предметів Об’єктивна істина - зміст людських знань, який не залежить від волі і бажань суб’єкта Пантеїзм – філософське вчення, згідно якому бог уявляє собою без особистий початок, який знаходиться не за межами природи, а тотожний з нею Парадигма – сукупність теоретичних і методологічних засад, які визначають конкретне наукове дослідження а також вибір проблем і моделі вирішення досліджуваних задач Поняття – одна з форм відображення світу на ступені пізнання, пов’язаної з застосуванням мови, форма узагальнення предметів і явищ Принцип – першопочаток, керівна ідея, основне правило поведінки Протилежність – категорія, яка виражає внутрішнє джерело будь-якого розвитку і руху Розвиток – суттєвий, необхідний рух, зміна у часі Раціоналізм – вчення, згідно якому всезагальність і необхідність – це логічні ознаки достовірного знання і не можуть бути виведені із досвіду і його узагальнень Реалізм – напрямок у середньовічній схоластиці, який стверджував, що загальні поняття мають реальне існування і передують існуванню одиничних речей Самосвідомість – виділення людиною самої себе із об’єктивного світу, усвідомлення і оцінка свого відношення до світу, себе як особистості, своїхз вчинків, дій, думок і почуттів, бажань і інтересів Сенсуалізм – вчення у гносеології, яке визнає відчуття єдиним джерелом пізнання Скептицизм – філософська концепція, яка піддіє сумніву можливість пізнання об’єктивної істини Свідомість – найвища, притаманна тільки людині форма відображення об’єктивної дійсності Софістика – свідоме застосування у дискусії або у доказах неправильних доведень, софізмів, різних способів, замаскованих зовнішньою, формальною правильністю Субстанція – об’єктивна реальність в аспекті внутрішньої єдності усіх форм саморозвитку, всієї різноманітності явищ природи і історії, фундаментальна категорія наукового пізнання, теоретичного відображення конкретного Сутність – смисл даної речі, те, що вона є сама по собі і у відмінності від змінних станів речі під впливом тих чи інших обставин Схоластика – середньовічна філософія, яка намагалася раціонально обґрунтувати і систематизувати християнське віровчення Теологія – віровчення даної релігії Трансцендентний – термін, який означає те, що знаходиться за межею свідомості і пізнання Універсалії – загальні ідеї, визначені у середньовічній філософії Феноменологія –напрямок сучасної філософії, основа екзистенціоналізма, утримувався від будь-яких суджень, які мають відношення до об’єктивної реальності і виходять за межі чистого досвіду Цілісність – внутрішня єдність об’єкта, його диференціація від оточуючого світу Частина і ціле – філософські категорії, яки виражають відношення між сукупністю предметів і зв’язком, який об’єднує ці предмети і приводить до появи у сукупності нових якостей і закономірностей, не притаманних предметах в їхній роз’єднанні Екзистенціоналізм – напрямок у сучасній філософії, який спробував створити новий світогляд, спосіб буття людської особистості Емпіризм – вчення у теорії пізнання, який вважав чуттєвий досвід єдиним джерелом знань і стверджував, що все знання ґрунтується на досвіді «Я» - духовний центр людської особистості, індивідуальності, який відноситься діяльно до світу і до самої себе
|