О.Савчук
Тема 8: Полемічна література кінця ХVІ – початку ХVІІ ст.
План: 1. Суспільно-політичні та культурні умови розвитку української літератури кін. ХVІ – поч. ХVІІІ cт. 2. Поняття про полемічну літературу. 3. Причини і час виникнення полемічної літератури, її головні риси. Творчість Бенедикта Гербеста («Доводи віри римської церкви» (1586)) та Петра Скарги («Про єдність Церкви Божої» (1577)). 4. Трактат Герасима Смотрицького (р. нар. невід. — 1594)) «Ключ царства небесного» (1587): релігійні і суспільно-політичні позиції автора. 5. Твір Христофора Філалета (р.р. нар. і см. невід.) " Апокрисис, або Відповідь на книжки про собор Берестейській, ім’ям людей старожитньої релігії грецької через Христофора Філалета щвидко дана" (1597): історичні факти у тлумаченні автора. Викриття письменником колонізаторської політики Ватикану. 6. Творча спадщина Іпатія Потія (1541 — 1613) як уніатського письменника-полеміста («Унія…» (1595), «Антиризис» (1599), «Оборона собору Флорентійського…» (1608)). 7. Анонімна «Пересторога» (1605-1606) як перша історіософська праця про боротьбу церков. 8. Мелетій Смотрицький (бл. 1572 (1575?) — 1633) «Тренос, або Плач Східної церкви» (1610). Образ Матері-Церкви, фольклорні та літературні традиції творення. 9. Захист національних свобод, ідеї патріотизму у творі Захарії Копистенського (бл. 1585 — 1627) «Палінодія, або Книга оборони кафолічної святої апостольської східної церкви, і святих патріархів, і про греків, і про руських християн»(1619-1622). 10. Полемічні твори Михайла Андрелли (1637 — 1710) («Логос» (1691-1692), «Оборона кожному віруючому чоловіку» (1699)). 11. Стильові особливості полемічної літератури кінця ХVІ – початку ХVІІ ст.
Тексти: Ø Анонім. Пересторога // Українська література ХVІІ ст. – К., 1987. – С.26-66. Ø Копистенський З. Палінодія // Слово многоцінне… — Кн.1. – С.637-644. Ø Смотрицький Г. Ключ царства небесного // Там само. — С.339-358. Ø Смотрицький М. Тренос // Там само. – С.545-553. Ø Філалет Х. Апокрисис // Там само. – С.400-414.
Література: 1. Абрамович С. Мелетій Смотрицький та проблема філософської культури бароко // Українська література ХVІ-ХVІІІ ст. та інші слов’янські літератури. — К., 1984. — С.137-159. 2. Біднов В., Антонович Д. Українська церква // Українська культура: Лекції за ред. Д. Антоновича. – К., 1993. – С. 197-222. 3. Возняк М. Історія... – Кн. І. – С.286-387, 461-551. 4. Грицай М. Давня українська проза. – К., 1976. – С. 11-30, 64-84. 5. Грицай М. Українська література XVI – XVIIІ ст. і фольклор. — К., 1969. — С.9-31. 6. Грушевський М. Історія України. – К.-Львів, 1913. – С.215-238. 7. Грушевський М. Історія української літератури. – 1995. – Т.6. – С.68-92. 8. Дашкевич Я. Національна самосвідомість українців на зламі ХVІ–ХVІІ ст.: Підсумки, джерела, методи дослідження // Сучасність. – 1992. – № 3. – С.65-74. 9. Дзюба Е. Просвещение на Украине: Вторая половина ХVІ – первая половина ХVІІ в. – К., 1987. 10. Дорошенко Д. Нарис історії України. – К., 1992. – Т. 1. – С.162-197. 11. Драгоманов М. Борьба за духовную власть й свободу совести в ХVІ–ХVІІ ст. // Драгоманов М. Вибране. – К., 1991. – С.84-174. 12. Єфименко О. Історія України та її народу. – К., 1992. – С.75-92. 13. Єфремов С. Історія... – С.109-131, 137-140. 14. Жолтовський П. Художнє життя на Україні в ХVІ-ХVІІІ ст. – К., 1983. 15. Зілинський О. Духова генеза першого українського Відродження //Європейське Відродження... – С.293-294. 16. Ісаєвич Я. Братства та їх роль у розвитку української культури ХVІ–ХVІІІ ст. – К., 1966. 17. Ісаєвич Я. Першодрукар Іван Федоров і виникнення друкарства на Україні. – Львів, 1983. 18. Ісаєвич Я. Українське суспільство доби бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.49-81. 19. Ісіченко Ігор, архієпископ. Церковне життя України доби бароко // Українське бароко: В 2-х т. — Т.І. — К., 2004. — С.83-175. 20. Ісіченко Ю. Українська барокова проза в пошуку літературної моделі початків східнослов’янської історії // Писемність Київської Русі і становлення української літератури: Зб. наук праць. – К., 1988. – С.184-205. 21. Кашуба М. Реформаційні ідеї в діяльності братств на Україні (ХVІ-ХVІІ ст.) // Секуляризація духовного життя на Україні в епоху гуманізму і реформації… — С.26-51. 22. Короткий В. Творческий путь М.Смотрицкого. – Минск, 1987. 23. Кралюк П. Мелетій Смотрицький і українське духовно-культурне відродження кінця ХVІ – початку ХVІІ ст.: Монографія. — Острог, 2007. 24. Крекотень В. Художність давньої української прози // Крекотень В. Вибрані праці. – К., 1999. – С.14-140. 25. Кралюк П. Духовні пошуки Мелетія Смотрицького. – К., 1997. 26. Маслов С. Культурно-національне відродження на Україні в кінці ХІV і першій половині ХVІІ ст. // Матеріали… - Т.1. – С.198-212. 27. Махновець Л. Сатира і гумор української прози ХVІ-ХVІІІ ст. — К., 1964. — С.39-58, 262-297, 304-309, 313-320, 357-376. 28. Микитась В. Іван Франко — дослідник полемічної літератури. — К., 1983. 29. Микитась В. Українська література ХІV–ХVІ ст. // Українська література ХІV–ХVІ ст… – К., 1983. – С.16-25. 30. Микитась В. Український письменник-полеміст Михайло Андрелла. – Ужгород, 1960. 31. Огієнко І. Історія українського друкарства. – К., 1994. — С.36-44, 48-51, 68-87, 105-163, 184-329, 334-361. 32. Огієнко І. Українська церква. – К., 1993. – С.113-160. 33. Острозькі просвітителі. — Острог, 2000. 34. Пам’ятки братських шкіл на Україні: Тексти і дослідження. – К., 1988. 35. Памятники полемической литературы в Западной Руси. — СПб, 1992. 36. Паславський І. Між Сходом і Заходом: греко-католицька церква як феномен української національної культури // Дзвін. — 1990. — №10. – С.100-107. 37. Плохий С. Папство и Украина: Политика римской курии на украинских землях в ХVІ-ХVІІ ст. — К., 1989. 38. Поплавська Н. Петро Скарга у міжконфесійному полемічному діалозі кінця ХVІ ст. // Антипролог: Зб. наук. праць. — К., 2007. — С.148-164. 39. Поплавська Н. Полемісти. Риторика. Переконування. — Тернопіль, 2007. — С.22-75, 115-159, 173-267. 40. Поплавська Н. Український полемічний памфлет кінця ХVІ – початку ХVІІ ст.: проблема жанрової моделі та функціонування // Літературознавство. — Кн. 1: Доповіді та повідомлення. — К., 2000. — С.63-68. 41. Потій Іпатій. Твори // Українські гуманісти епохи Відродження: Антологія: У 2-х ч. — Ч.2. — К., 1995. — С.101-171. 42. Пшеничний Є. Захарія Копистянський про запорізьких козаків // Верховина: Зб. наук. праць на пошану О.Мишанича. — Дрогобич, 2003. — С.293-297. 43. Савченко С. Давня Русь у полемічній літературі кінця ХVІ-ХVІІ ст. — Донецьк, 2007. 44. Ткачук Р. Джерела полемічної літератури кінця ХVІ – поч. ХVІІ ст. // Анти пролог… — С.183-199. 45. Усатенко Г. Полемістика кінця ХVІ – початку ХVІІІ ст. як підсумки минулого та предтеча майбутнього // Медієвістика... – Вип. 2. – Одеса, 2000. – С.52-60. 46. Ушкалов Л. Феномен української полемічної літератури // Слово і час. – 2000. – № 10. – С.16-21. 47. Франко І. Життя і літературна діяльність Іпатія Потія // Франко І. Зібрання творів... – Т.39. – С.508-533. 48. Франко І. Історія української літератури. – Ч.І // Там само. – Т.40. – С.116-135, 248-272. 49. Циганок О. З історії латинських літературних впливів в українському письменстві ХVІ-ХVІІІ в. – К., 1999. — С. 47-57. 50. Чижевський Д. Історія... – С.221-224. 51. Шевченко В. Православно-католицька полеміка та проблеми унійності в житті Руси-України доберестейського періоду: Монографія. – К., 2001. 52. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. І: Ренесанс. Раннє бароко. – К., 2004. – С.243-255, 294-298. 53. Шевчук В. Муза Роксоланська: Українська література ХVІ-ХVІІІ століть: У 2 кн. – Кн. ІІ: Розвинене бароко. Пізнє бароко. – К., 2005. – С.22-38. 54. Яременко П. До питання про еволюцію світогляду Мелетія Смотрицького // Українська література ХVІ-ХVІІІ ст.… – С.96-116. 55. Яременко П. Мелетій Смотрицький: Життя і творчість. – К., 1986. 56. Яременко П. «Пересторога» – український антиуніатський памфлет початку ХVІІ ст. – К., 1963. 57. Яременко П. Український письменник-полеміст Христофор Філалет і його «Апокрисис». – Львів, 1964.
Поміркуйте над висловлюваннями: Шістнадцяте століття – це велике духове потрясіння, яке було початком зовсім нової лінії культурного й політичного розвитку. Це переміна основ побуту, світогляду, суспільної організації, доконане від грунту й основно в обличчі великої небезпеки. В цій добі вперше замінено латентні відпори на активну ідеологічну зброю. В ній винесено вперше суцільні програми культурного розвитку. В ній культура одержала нові соціологічні центри й нові спрямування. В ній вперше народилася національна ідея (виділення наше. – І.С.). В ній початок всіх культурних форм 17-18 ст., джерело наших пізніших культурних експансій і політичних оформлень /…/ Врешті – в ній оформилася вперше на українському грунті людська особистість.
|