Музика первісної епохи
Більшість дослідників-музикознавців упевнені, що з погляду суто музичної досконалості первісна музика була примітивною. Про це свідчать і археологічні дані: найдавнішими музичними інструментами вважаються кістяні дудки та флейти, які знаходили практично на всій території, де мешкали первісні люди. Біля берегів Десни на Чернігівщині археологи знайшли цілий комплекс кістяних інструментів, виготовлених понад 20 тис. років тому. Шість музик з давнього оркестру колись грали на «флейті Пана», сопілці, ксилофоні з двох нижніх щелеп мамута, барабані зі шматка черепа, литаврах та брязкалі з кістяних пластинок. Завдяки експериментам встановлено, які саме мелодії можна було грати на перших музичних інструментах. Наприклад, поперечна флейта з угорської печери Істалоскьо відтворювала тони «ля», «сі-бемоль», «сі» та «ля». Але деякі вчені, базуючись перш за все на аналізі традиційної музики «колискових» народів, говорять про певну досконалість і довершеність первісного ритуалу, у тому числі й музичного його супроводу. Один з інструментів оркестру — голос з його неймовірно широким діапазоном — був у розпорядженні людини завжди, він і тепер, у час електронної музики, є неповторним. Лише один приклад набуваючого дедалі більшої популярності горлового співу досить яскраво свідчить про те, наскільки широкий діапазон голосу міг бути використаним людиною вже в давні часи. Відомий психолог С. Гроф не погоджується з примітивізацією в оцінках давньої музики. Він пише: «Подібно до дихання музика та інші види звукових технологій протягом тисячоліть використовувались як потужні складові обрядових та духовних практик. З доісторичних часів монотонний барабанний бій, спів та інші звукові техніки … були головним знаряддям шаманів в усіх регіонах світу. Доіндустріальні культури розробили барабанні ритми, котрі в умовах лабораторних експериментів помітно впливали на електричну активність мозку. …У багатьох культурах звукові технології під час …церемоній використовувались … задля терапії. Екстатичні танці бушменів кунг з Калахарі мають дивовижну силу зцілення, що було засвідчено багатьма антропологічними дослідженнями та кінофільмами». Далі С. Гроф зазначає, що «обряди зцілення навахо … за своєю складністю можна порівняти з партитурами вагнерівських опер» [3].
Усна творчість первісної епохи Тексти перших пісень та речитативів були гімнами божествам та замовляннями, і передавалися початково усно, а з появою писемності стали основою комплексів сакральних текстів, таких як «Веди» в Індії. Проте письмова фіксація пам’яток дає лише часткове уявлення про реальне функціонування цього жанру, важливою складовою якого були інтонація, ритміка промовляння та інші невербальні елементи. Традиційно вважається, що до появи епічних поем художня словесність була представлена «анонімним» ритуальним фольклором. А от уява письменників і поетів створює інші картини походження художнього слова. Джек Лондон в оповіданні «Первісний поет» змальовує образ людини, яка відчуває дотик природної краси й гармонії і проголошує біля печерного вогнища перші віршовані рядки.
|