КОНТРОЛЬНІ ПИТАННЯ. 1. Назвіть коло проблем, які вирішує соціальна філософія
1. Назвіть коло проблем, які вирішує соціальна філософія. 2. Дайте визначення суспільства. Розкрийте його структуру. 3. Порівняйте основні підходи до типологізації суспільства - формаційний і цивілізаційний. 4. Назвіть відомі Вам типи соціальності і характерні для них ознаки. Відповідь оформіть у вигляді таблиці.
4. Назвіть структурні елементи суспільства.
ПРОБЛЕМНІ ЗАВДАННЯ 1. Колись Аристотель у своїх міркуваннях про державу з двох крайнощів - «влади людини» і «влади закону» - перевагу віддав все ж таки владі закону. Ця ідея пізніше увійшла до теоретичного фундаменту європейської демократії. У XX столітті У. Черчілль висловився про демократію так: «Демократія - не найкращий винахід людства, але нічого кращого воно поки що не придумало». Якщо переваги демократії є очевидними, то її вади і недоліки потребують пояснення. Поясніть, чому все ж таки демократія - не «найкращий винахід людства». І які недоліки є у «влади закону»? 2. Французький соціолог XIX ст. А. Токвіль, досліджуючи історію Франції, дійшов до парадоксального висновку: революції виникають не тоді, коли в суспільстві погано і стає ще гірше, а навпаки, коли в суспільстві погано, але стає краще, але хочеться, щоб стало ще краще. Причому результати революцій підтверджують народну мудрість: «Найкоротший шлях до свободи веде до найгіршої форми рабства». Чи згодні ви з такою точкою зору? Проілюструйте свою відповідь прикладами із всесвітньої історії. 3. Прочитайте відомі вислови про соціально-політичні революції в історії і зробіть свій коментар: a. «Революція пожирає своїх дітей». b. «Революцію починають помірні сили, продовжують - крайні, завершує революцію реставрація». c. «Ідею революції виношують генії, здійснюють - романтики, а її результатами користуються негідники». 4. Говорять: «Людину видає влада». Але як саме? Лев Толстой вважає, що «при владі однієї людини над іншою втрачає, перш за все, той, хто володарює». «Влада псує людей, а абсолютна влада псує людей абсолютно», - заявив Актон, а ось Б. Шоу думав трохи інакше: «Взагалі-то влада не псує людей, зате дурні, коли вони при владі, псують владу». А як ви думаєте з цього приводу? Чи можна вважати владу індикатором совісті людини? Чи можете ви навести приклади з історії?
|