Студопедия — Частина II. ХРЕСТОМАТІЯ 1 страница
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Частина II. ХРЕСТОМАТІЯ 1 страница






I. Золотоуст.......................................................................................................................................... 252

Молитви.................................................................................................................................... 253

Т. Г. Шевченко............................................................:................................................... 254

Г. С Сковорода........................................................................................................................ 259

Леся Українка........................................................................................................................ 263

II. Діамант............................................................................................................................................ 264

Давньослов'янські легенди про роль слова.............................................................. 265

Українські прислів'я та приказки про думку і мову....................................................... 269

Українські прислів'я та приказки про силу й красу слова........................................... 270

Українські прислів'я та приказки про правила риторичної комунікації.. 270

Скоромовки.............................................................................................................................. 276

Дитячі заклички, примовки, заклинання........................................................................... 277

Веснянки, пастуші ладканки, русальні пісні.......................................................... 279

Колядки, щедрівки........................................................................................................... 280

Дитячі віршики......................................................................................................................... 281

Небилиці............................................................................................................................. 283

Звуконаслідування........................................................................................................ 284

III. Добротословіє............................................................................................................................... 286

Іоанн Златоуст. Слово п'яте................................................................................................ 288

Іларіон. Исповедание веры.................................................................................................. 295

Преподобний Нестор. Чтение о жизни и о погублений блаженных

страстотерпцев Бориса и Глеба......................................................................................... 296

Володимир Мономах. Поучение........................................................................................ 296

Кирило Туровський. Притча про людську душу й тіло............................................... 297

Іоанн Екзарх. Опис людського тіла................................................................................... 298

Пресвітер Козьма. Слово про користь книг..................................................................... 299

IV. Златоструй..................................................................................................................................... 300

Горгій. Похвала Олені........................................................................................................... 301

Арістотель. Риторика............................................................................................................. 301

Марк Туллій Цицерон. Три трактати про ораторське мистецтво................... 307

Плутарх. Про Демосфена і Цицерона............................................................................... 314

Платон. Діалог «Горгій»................................................................................................ 319


V. Маргарит......................................................................................................................................... 406

Сказання про сім вільних мудрощів.................................................................................. 408

Риторика.................................................................................................................................... 409

Києво-Печерський патерик........................................................................................... 411

Феофан Прокопович.............................................................................................................. 414

VI. Ізмарагд......................................................................................................................................... 424

Михайло Ломоносов. Коротке керівництво до красномовства (1748 р.). 425

Михайло Сперанський. Правила вищого красномовства................................. 429

Про вигляд оратора.............................................................. 431

Олексій Мерзляков. Коротка риторика................................................................... 433

Констянтин Зеленецький. Дослідження про риторику в її

наукоподібному змісті та у відносинах, які має вона

до загальної теорії слова та до логіки..................................................... 435

А. П. Чехов. Хороша новина......................................................................................... 436

А. В. Луначарський. Промова, виголошена при відкритті

Інституту Живого Слова в Петрограді

15 листопада 1918 року............................................................. 438

VII. Афористичний золотослів.................................................................................................... 447

Про якості оратора................................................................................................................... 448

Сила й краса красномовства........................................................................................ 452

Про ораторське слово. Гармонія думки й слова, етосу й пафосу.

Переваги живого слова............................................................................................... 455

Про побудову промови. Композиція виступу.................................................................. 464

Оратор і аудиторія. Контакт оратора з аудиторією........................................... 468

Пpo голос, жести, міміку, рухи тіла оратора...................................................................... 474

Про емоційність, ясність, стислість, простоту мовлення.................................... 476

Слово і музика. Музика слова............................................................................................. 480

Крилаті латинські вислови про слово............................................................................... 484

VIII. Хвалоспів........................................................................................................................... 491

Похвала богам

Гомер. Гімн «До Афродіти».................................................................................................. 492

Орфей. Гімн «Музам»............................................................................................................. 493

Іоанн Златоуст. Похвала Богу............................................................................................ 493

Григорій Назіанзін. Про народження Христа.......................................................... 494

Іларіон. Слово про закон і благодать............................................................................... 494

Кирило Транквіліон-Ставровецький. Похвала Премудрості.............................. 495

Молитва до Бога......................................... 496


Похвала особам

Сократ про природу людини....................................................................................... 498

Феофан Прокопович. Коротеньке слово про Великого Помпея

на основі «Промови на захист Мілона».............................. 498

Похвала Златоустові............................................................. 500

Марк Туллій Цицерон. Похвала Куріону з отримання посади трибуна.. 500 Анонімний автор. Вітальна промова, складена мною благородному пану Томашу Замойському, коли він, завершивши війну проти татарів, повернувся додому після першої битви

за свій маєток у Шаргороді..................................................... 501

Климентій Зіновіїв. Із книги «Вірші. Приповісті посполиті».............................. 503

Лукіан. Похвала мусі............................................................................................................. 512

Священноінок Єпіфаній. Слово похвальне преподобному отцю нашому

Сергію Радонезькому.................................................. 514

Похвала речам

Лукіан. Похвала Батьківщині.............................................................................................. 515

К. Паустовський. Золота троянда............................................................................. 516

Феофан Прокопович. Про похвалу красномовству і, передусім,

про його переваги............................................................ 517

Похвала Дніпру.................................................................. 522

Георгій Кониський. Похвала логіці................................................................................... 523

Павло Русин. Похвала поезії............................................................................................... 524

Марк Туллій Цицерон. Похвала філософії............................................................... 528

Анонімний автор. Похвала мудрості................................................................................. 529

Еразм Роттердамський. Похвала глупоті............................................................... 530

Промови при одруженні

Касіян Сакович. Дякування по шлюбі.............................................................................. 534

Слово нареченого про подружнє життя....................................... 536

Євхаристичні промови

Кирило Транквіліон-Ставровецький. Передмова до читача (присвята)

до книги «Зеркало богословія».......................................... 537

Прощальні, надмогильні промови, плачі

Мелетій Смотрицький. Тренос..................................................................................... 538

Анонімний автор. Прощальне слово, складене шляхетному панову Томашу Замойському, коли він на другу битву

відходив із Шаргорода.................................................................... 545

Іоанн Златоуст. Прощальне слово до блаженного Філогенія................................... 546

Касіян Сакович. Промова молодого чоловіка на похороні шляхтича... 547


Протоієрей Павловський. Надмогильна промова, виголошена ним при прощанні з тілом К. Д. Ушинського по дорозі

з Одеси до Києва..................................................................................... 548

Надмогильні написи (епітафії), виражені словами священних книг

Мелетій Смотрицький. Епітафіон....................................................................................... 549

Приклади епітафій (елогій)........................................................................................... 550

IX. Золотий гомін............................................................................................................................... 551

А. Прянішніков. Рекомендації щодо техніки мовлення вголос............................ 552

Умови правильного дихання оратора....................................................................... 553

Вправи на оволодіння технікою мовлення...................................................................... 554

Вправи з дикції........................................................................................................................ 555

Адаптація і розвиток професійного дихання................................................................... 557

Вправи для розвитку дихання...................................................................................... 557

Скоромовки........................................................................................................................ 558

Післямова.............................................................................................................................................. 561

Література...................................................................................................................................... 562


2000-літтю Різдва Христового присвячується.

Автор

ВСТУПНЕ СЛОВО АВТОРА, Або ПОХВАЛА СЛОВУ

...ДАР ПЕРЕКОНЛИВОГО МОВЛЕННЯ Є ТОЙ САМИЙ, ЩО І Дар Лікування,

бо ЛІКуВАННЯ ДОПОМОГАЄ ТІЛОВІ, А ПЕРЕКОНЛИВА МОВА ЛІКуЄ ДУШІ,

В НЕЩАСТІ Є ЗАХИСТОМ, у ЩАСТІ - Найбільшою ПрИфАСОЮ.

Фєофлн Прокопович

С

еред чудес світу, якими надихається людина, є таке, яке з повним пра­вом можна назвати «божественним даром» — СЛОВО! Йому присвя­чували похвалу серця прославлені поети й мислителі всіх часів і народів. Духовний велет українського народу Тарас Григорович Шевченко писав про слово як «кадило істини».

Поет палко вірив у духовно-інтелектуальну силу й красу рідного народу, який своїм милозвучним, мудрим, одухотвореним словом правди і любові увійшов до світової скарбниці духу: «Возвеличу малих отих рабів німих. Я на сторожі коло їх поставлю слово».

Людська душа за своєю природою здатна чутливо відгукуватися на висо­ке, благородне, величне. Високе — відгук величі душі. А сприяє цьому ор­ганічному зв'язку душі з високим шляхетне красномовство, яке має давні ко­рені у світовій культурі.

У давніх філософських, етичних, риторичних трактатах знаходимо цікаві й корисні роздуми про роль величної думки, животворящего, медоточиво­го, солодкого слова, які пробуджують і вивищують душу людини, творять дивосвіт добра й краси, незнищенних цінностей людства. Платон у діалозі «Горгій» наводить слова Сократа про «божественно велику силу красно­мовства»1.

У давньому трактаті Псевдо-Лонгіна «Про величне» йдеться про те, що велична думка завдяки своїй глибині й художній виразності проникає в сер­це людини, подібно до звуків музики. Але слово має більшу силу, оскільки,

1 Див.: Платон. Собр. соч. в 4 т.— М., 1990.— С. 488.


виражаючи великі людські думки, воно крім емоційного впливу, властивого музиці, пробуджує душу1.

Суспільство незалежної, демократичної України живе й оновлюється, яс­краво підтверджуючи світлоносні слова геніальної Лесі Українки: «Ні! Я жи­ва! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає...».

Цілісність гармонійної людини характеризується поступовим духовно-інтелектуальним зростанням в ім'я величної ідеї розбудови державності, національного відродження, інтеграції у світову цивілізацію. Зростає куль­турно-просвітницька активність, риторична творчість українського народу, актуалізуються проблеми духовно-інтелектуального потенціалу творчої осо­бистості, яка прагне до органічної соціалізації в складних соціально-еко­номічних умовах, до реалізації своїх потенцій на благо суспільства, в ім'я торжества «людського в людині». «Красне слово — золотий ключ»,— так говорить український народ, даючи найвищу оцінку дару володіння словом.

Давня гуманітарна наука риторика ще з античних часів служила високим ідеалам добра. У «Риториці» 1620 року вона визначалася як така, що навчає «шляху праведного й життя корисного добрими словами». Професор рито­рики Києво-Могилянської академії Феофан Прокопович на початку XVIII ст. визначав риторику як «царицю душ», «княгиню мистецтв», а не­відомий автор давньої книги «Сказання про сім вільних мудрощів» визначав риторику як «чесну й велику», «вільну мудрість», «джерело красномовства», «світлу славу й розумну силу», яка «молодих навчає й старих умудряє».

Ораторське мистецтво в античному світі вважали «божественним», а на людину, яка володіла даром красномовства, дивилися як на Бога. Великий Цицерон вважав, що істинний оратор своїм мудрим словом і впливом на лю­дей не лише собі пошукує почет, а й багатьом громадянам та й усій державі загалом приносить щастя й добробут.

У трактаті Горгія «Похвала Олені» автор стверджує: «Славою служить місту сміливість, тілу — краса, духу — розумність, мовленню наведеному — правдивість; все протилежне цьому — лише безславність».

Слово — найвеличніший володар: видом мале й непомітне, а справи тво­рить чудові — може страх припинити і печаль відвернути, викликати радість, посилити жалість2.

Феофан Прокопович у роботі «Про ораторське мистецтво» стверджував, що силами красномовства ми допомагаємо друзям, засуджуємо нечесних,

1 Див.: О возвышенном.— М.— Л., 1966.— С. 105.

2 Див.: Ораторы Греции.— М., 1985.— С. 27—28.


викриваємо засідки, перешкоджаємо розрухам безпутників, відвертаємо шкоди і небезпеки. Потім цим шляхом зав'язуємо і зберігаємо дружбу, ним же потішаємо гноблених у нещасті, даємо розраду в дуже важких станови­щах, викорчовуємо ненависть, здобуваємо прихильність, втихомирюємо сварки і незгоди. Він вважав, що дар переконливого мовлення є такий са­мий, що і дар лікування, адже лікування допомагає тілові, а переконливе мовлення лікує душі1.

Отже, риторика — це наука й мистецтво усної переконуючої комунікації, що становить фундамент професіоналізму вчителя, політика, юриста, мене­джера та багатьох інших фахівців. Нині вона відроджується з попелу, як птах Фенікс, оскільки є духовним дітищем демократії. І. В. Пешков пише: «Потрібна нова система риторичного виховання..., де слово є «одиницею вчинка», де «слово — кільце у безкінечному і безперервному ланцюгу, який сягає одним кінцем у минуле, а другим — у майбутнє...»2.

Не застаріли вступні слова похвальної лекції з риторики професора Києво-Могилянської академії Феофана Прокоповича, який у 1706 р. так звер­нувся до студентів, які прийшли на першу зустріч з «княгинею мистецтв» — риторикою: «Молоді оратори! Поступивши до школи красномовства, знай­те, що ви прагнете до такої почесної справи, яка сама по собі справді настільки корисна, що її належить викладати не лише для вашого добра, а й на благо релігії і Батьківщини. Вважаю, що при цьому не менш треба мені думати про мою галузь навчання, ніж вам про ваші здобутки. Бо це є та ца­риця душ, княгиня мистецтв, яку всі обирають з уваги на достоїнство, чис­ленні бажають з огляду на користь, а лише деякі осягають, як внаслідок нерівних сил таланту, так і через обсяг самого предмета, а про власні похва­ли цього останнього поговоримо ширше в самій праці.

Про навчання, завдяки якому хтось може оволодіти риторичним мис­тецтвом, я тверджу: потрібно, щоб ми намагалися вкласти працю і зусилля, рівні тому подиву, котрий кожний має перед красномовством. А цього ми слушно не можемо дозволити і довірити талантові. Якщо його не вдоскона­лювати, вправляючись наполегливо у наслідуванні (кращих зразків), то та­лантові нічим не допоможе щастя. Але ви, кандидати красномовства, подає­те мені міцну надію, бо ви так своєчасно зійшлися тут такою громадою, що здається, наче ви не зійшлися, а злетілися. А це, гадаю, треба приписувати 1 Див.: Феофан Прокопович. Філософські твори.— Т. І.— К., 1979.

Див.: Бахтина М. Риторика поступка: Серия «Наука убеждать: риторика».— М.: Знание, 1991, № 9.— С. 35—40.


не якимось веслам чи вітрилам, не прудкості та швидкості коней, а палкому вашому бажанню.

Я вітаю себе з таким початком, з якого можна зробити висновок, що я привітав вас і себе з добрим успіхом.

Отже, якщо ви почали, старайтеся з кожним днем бути наполегливіши­ми: а щоб вам кінець був кращий, ніж початок, то до цих перших зусиль ви додавайте ще більші, принаймні, рівні (з попередніми).

Адже ясно, що кожний має віддаватися такій справі з великою ретельніс­тю. Вас закликає на громадські наради Батьківщина, що так часто зазнава­ла спустошень; церква, яка не раз вела боротьбу з єрессю, благає вас узяти участь у полемічних дискусіях; сама слава кличе кожного з вас передати своє ім'я нащадкам, а цього успіху можна добитися тільки за допомогою красномовства.

Я теж докладу всіх зусиль, щоб стати вам провідником на цьому прекрас­ному шляху, або, принаймні, постараюсь бути побратимом і товаришем у праці»1.

Отже, дорогі шанувальники красномовства, ми вирушаємо у путь з метою доторкнутися серцем, душею до таїнств однієї із семи «вільних мудро­щів» — риторики, яка може «краще рослинних квіток і благовонних арома­тів здивувати ваш розум своїм ученням». А тому ми даруємо Вам на пам'ять чудовий фрагмент із давнього трактату «Сказання про сім вільних мудро­щів», який присвячений РИТОРИЦІ:

«Бачать мене багато хто, та не слухають мене, але я, як благий і мудрий друг, усіх з добротою люблю і всіх у красу бажання мого закликаю. Але ви мене, чесної науки, віддаляєтесь і звикнути не бажаєте...

Всюди й завжди, коли пишете або говорите, то все це мною здійснюєте й прикрашаєте...

...Коли що у письменах або у віршах чи в посланнях, або в якихось бесі­дах і розмовах без моєї риторичної пристрасті створюється, тоді ви і самі не можете зрозуміти сказаного, оскільки зневажаєте мене, свою мудрість — риторику, яка може вас краще єлею умастити й краще червлениці прикра­сити, і краще рослинних квіток і благовонних ароматів здивувати ваш розум моїм ученням. Адже мною Демостен, давньогрецький чесний філософ, про­славився, оскільки перший мене знайшов і здобув, а після нього — й інші ри­тори, які з'явилися людям чудовим розумом і були, главами «хитромовленню» (красномовству), — вони ж мене риторикою і назвали, оскільки «ри

1 Феофан Прокопович. Філософські твори.— Т. L— К., 1979.— С 103.


си» — значить мовлення, або говоріння, а той, хто у мені вправляється, на­зивається ритор.

...Бо я є чесна і велика вільна мудрість, риторикою прозиваюсь, тобто джерело красномовства. А тому прийміть мене з любовним бажанням. Я ж дамся вам із швидким світомовленням, бо я — мудрість солодкомовного го­воріння, я — велемовність, яка не обтяжує слух, я — від людей ворогуван­ня темне відгоню і замість нього світлу любов у них вселю. Я гнів відганяю й лайку відкидаю, благостиню ж ввожу й пораду складаю, я нещирі слова відсікаю й неправду викриваю; лестощі відсікаю, а чесноту стверджую. Я — світла слава й розумна сила.

Хто шукає мене, не стомиться, а хто знайшов, скоро без печалі буде. Ад­же я молодих навчаю й старих умудряю... оскільки в усі думки порядок сло­ва виливаю, щоб знали й уміли у всіх практичних і духовних справах і на су­дах — за звичаями й законами держави, де хто народився, ясно розповіда­ти й до всякої промови світлості словесної додавати, наповнити промову солодощами й здивувати всіх слухачів жвавістю суджень...»1.

Отже, в добру путь, вельмишановні шанувальники красномовства, нова генерація риторів та ораторів нової України! Нехай Ваша душа не стомить­ся від пошуків таїни благодатного слова на духовних скрижалях пращурів, які були у вічних пошуках «особливого», «гідного», «достойного» слова: «...у безумовному послухові простягнемо недостойну нашу руку і, прийняв­ши посох слова від їхнього ж розуму, омиємо темноводну, але освітлену смиренномудрість; і на... чистих серцях їхніх, як на якомусь папері, або кра­ще сказати, на духовних скрижалях будемо живописати Божественні слова, вірніше, Божественне насіння...»2.


ПЕРЕДМОВА

Бо зо слів своїх будеш виправданий,

і ЗО СЛІВ СВОЇХ будеш ЗАСУДЖЕНИЙ.

Мф. 12:37

В

умовах демократизації, духовно-інтелектуального відродження україн­ського народу, зростання культурно-просвітницької активності мас, гу­манізації та гуманітаризації реформованої освіти, росту національної само­свідомості суспільства активізується проблема екології духу людини, наро­ду, бо людина з часів Протагора була мірою усіх речей.

Нині настав час відродження національної культурної спадщини, зокре­ма й риторичної, — чарівного народного золотослова, в якому відбито дивоцвіт українського менталітету й світовідчуття, який подарував світу ти­танів думки, слова, духу — Тараса Шевченка, Григорія Сковороду, Петра Могилу, Феофана Прокоповича, Іоаникія Галятовського та інших просвітителів-гуманістів.

На повен зріст постала проблема підвищення якості освіти, перш за все за рахунок кардинальної зміни у ставленні до базових класичних наук дав­нього тривіуму, до якого належала риторика — наука і мистецтво публічної переконуючої комунікації, що становить фундамент професіоналізму вчите­ля, політика, юриста, дипломата, журналіста, менеджера та багатьох інших гуманітарних кадрів нової України: людей, які діють словом, — homo verbo agens (лат.).

Нині виникла гостра потреба у людях особистісного типу, які вміють са­мостійно мислити, переконувати живим словом, спонукати до дій в ім'я тор­жества істини, добра, краси.

У соціальному аспекті актуальність введення курсу культуротворчої рито­рики до середньої та вищої школи України зумовлена дефіцитом ораторської культури, недостатнім рівнем розробки проблем риторики в Україні, яка за­знала великих духовно-інтелектуальних втрат протягом нелегкого шляху до незалежності й суверенності. Зростання інтенсивності ораторської комунікації у часи формування молодої демократичної держави вимагає відроджен­ня класичної та національної риторичної спадщини, розвитку риторики як науки на якісно новому рівні, формування риторичної культури особистості з ефективним мисленням, якісним мовленням, оптимальним спілкуванням. Сві­доме життя людини можна розглядати як послідовність і сукупність промов, якісного чи неякісного мовлення, від чого залежить її доля, а також доля людей, отже, і всього суспільства. Тому значно зростає вагомість розвитку ри­торики, яку на Заході називають теорією і практикою комунікації (США), тео­рією мовного існування людини (Японія), неориторикою (Бельгія) тощо, а високоцивілізовані держави вкладають значні кошти в її розвиток з метою фор­мування національного інтелекту як найціннішого ресурсу суспільства.

Важливу роль у відновленні національних риторичних традицій відігра­ють культурно-наукові передумови: в останні десятиліття активізувалися науки, спрямовані на розвиток мовної особистості, — стилістика, лінгвісти­ка тексту, прагматика, герменевтика, культура мовлення, соціолінгвістика, психолінгвістика, еристика, соціальна і особистісна психологія, педагогіка, методика викладання мови тощо.

Однак, незважаючи на багатоманітність гуманітарних наук, кожна з них вивчає одну з граней мовної особистості. В результаті виникає суперечність, розв'язання якої передбачає появу певного цілісного підходу до розвитку мовної, а на її базі — й риторичної особистості. Роль синтезатора поклика­на відіграти риторика філософсько-дидактичного спрямування, у лоні якої ще 2500 років тому був створений повний ідеомовленнєвий цикл (системність мисленнєво-мовленнєвої діяльності як основа мовної особистості), який на коленому часовому виткові переосмислювався, збагачувався за рахунок роз­витку суміжних наук.

Класичні науки (філософія, логіка, риторика та інші) з найдавніших часів були основоположними загальноосвітніми дисциплінами, бо слугували вихо­ванню всебічно і гармонійно розвиненої людини — homo novus1. Батько ри­торики, видатний оратор Давнього Риму Цицерон писав: «Краща у світі ме­та — стати хорошою людиною». Тому у давньому світі існували чисельні школи філософії, риторики, ораторського мистецтва, де обдарована молодь оволодівала секретами класичних наук на користь собі й державі.

Народ України хоче і повинен зростити духовну, високоморальну, інте­лектуальну творчу особистість, відповідальну за мовленнєвий вчинок, — справжнього громадянина України. Тому відновлення статусу риторики як

1 Нова людина (лат.).

науки і навчальної дисципліни є визначним кроком на шляху до творення де­мократичного, цивілізованого суспільства, в якому людина діє словом ефек­тивно, переконуюче, пам'ятаючи слова П. Куліша: «Отечество собі ґрунтуймо в ріднім слові!».

Доповнена і перероблена «Риторика»1 — комплексний посібник з рито­рики, який складається з таких частин навчального курсу, де викладаються основні науково-теоретичні та історичні категорії і закони риторики, хрес­томатії, яка містить зразки народного золотослову, фрагменти праць рито­рів античного світу, давніх слов'ян, діячів українського риторичного Рене­сансу XVII-XVTII ст., сучасних ораторів, афоризми мислителів давнього і сучасного світу про ораторське мистецтво тощо.







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 218. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Дизартрии у детей Выделение клинических форм дизартрии у детей является в большой степени условным, так как у них крайне редко бывают локальные поражения мозга, с которыми связаны четко определенные синдромы двигательных нарушений...

Педагогическая структура процесса социализации Характеризуя социализацию как педагогический процессе, следует рассмотреть ее основные компоненты: цель, содержание, средства, функции субъекта и объекта...

Типовые ситуационные задачи. Задача 1. Больной К., 38 лет, шахтер по профессии, во время планового медицинского осмотра предъявил жалобы на появление одышки при значительной физической   Задача 1. Больной К., 38 лет, шахтер по профессии, во время планового медицинского осмотра предъявил жалобы на появление одышки при значительной физической нагрузке. Из медицинской книжки установлено, что он страдает врожденным пороком сердца....

Понятие массовых мероприятий, их виды Под массовыми мероприятиями следует понимать совокупность действий или явлений социальной жизни с участием большого количества граждан...

Тактика действий нарядов полиции по предупреждению и пресечению правонарушений при проведении массовых мероприятий К особенностям проведения массовых мероприятий и факторам, влияющим на охрану общественного порядка и обеспечение общественной безопасности, можно отнести значительное количество субъектов, принимающих участие в их подготовке и проведении...

Тактические действия нарядов полиции по предупреждению и пресечению групповых нарушений общественного порядка и массовых беспорядков В целях предупреждения разрастания групповых нарушений общественного порядка (далееГНОП) в массовые беспорядки подразделения (наряды) полиции осуществляют следующие мероприятия...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.013 сек.) русская версия | украинская версия