Девіантність особистості як біопсихосоціальне явище
92.Соціальна природа девіантної та делінквентної поведінки особистості Особливе місце у соціології права посідають питання девіантної та делінквентної поведінки. Девіантна поведінка особистості – відхилення від норм моралі, принципів культури, а деліквентна поведінка спостерігається у особистості тоді, коли нею злочинні дії визнаються чи визначаються (вважаються особистістю) нормою і при цьому вважаються як є морально виправданими.Соціологія права визначає такі елементи деліквентної субкультури:гедонізм – прагнення володіти матеріальними благами, не докладаючи сил для їх законного отримання;анархія – цінність свободи за всяку ціну («мати порядку» за вислівом батька Н.Махна);чітка ієрархія – пенітенціарні заклади (тюрма). Люди з деліквентною поведінкою мають характерні особливості, наприклад, мова “арго” – слова-символи, тобто професійні жаргони, яких існує понад 10 тисяч. 93.Соціальна статика та динаміка О.Конта Соціальна статика, за Контом, — це, по суті, анатомія суспільства, теорія суспільного порядку, найкращої організації суспільства, досягнення соціальної гармонії (консенсусу).Суспільство він порівнює з живим організмом, що має різні органи, які виконують свої специфічні функції. Але точно так само, як не можна розглядати функціонування будь-якого окремого органа у відриві від цілісного організму, так і в суспільстві як соціальній системі не можна правильно зрозуміти окремі його структурні елементи поза його цілісністю. У співвідношенні і взаємодії суспільства й особистості головним, вихідним для Конта служить перше, а не друге: не індивіди створюють суспільство, а суспільство визначає соціальну природу особистості. Анатомічно розтинаючи суспільство на окремі соціальні структурні елементи, інститути, О. Конт особливо виділяє родину, державу і релігію як те, що відіграє найважливішу роль у забезпеченні органічної єдності суспільства. Соціальна динаміка О. Конта — це позитивна теорія суспільного розвитку. Не заперечуючи визначену роль у цьому й інших факторах, які Конт іменував вторинними (наприклад, клімат, раса, приріст населення, поділ праці), безумовний пріоритет він віддавав первинним — духовним, розумовим. Тому характер суспільства на кожному історичному етапі і напрямок його розвитку визначаються в Конта «станом людських розумів». 94.Українська соціологія Прийнято вважати, що українська соціологія заявила про себе у 80-х роках XIX ст. 95.М.Шаповал як видатний представник української соціології. МикитаШаповал (1882-1932 ), який протягом 1924-1932рр. очолював Український інститут громадознавства (УІГ). УІГ провадив активну наукову діяльність у галузі соціології, видавав єдиний на той час український соціологічний часопис «Суспільство», публікував книжки українських соціологів і проіснував аж до 1945 року. М. Шаповал, досліджуючи проблеми суспільства, дотримувався тези, що суспільство є системою різних угруповань індивідів, що живуть у такому взаємозв'язку, коли поведінка однієї чи кількох осіб спричиняє поведінку іншої чи інших осіб. На думку М. Шаповала, індивіди на підставі певної мети згуртовуються в групи, які виконують біологічні чи соціальні ф-ції; групи єднаються одна з одною, вростають одна в одну, зв'язуються в агрегат, який уже називається суспільством. Суспільні групи вчений класифікує на: • організовані, характерною ознакою яких є внутрішній поділ на керівників і підлеглих (держава, сім'я, церква тощо); • неорганізовані, в яких нема сталої організації (вікові, мовні, статеві, расові тощо); • прості, в яких люди поєднані якоюсь одною спільною ознакою (політичною метою, мовою і т. ін.); • складні, в яких з'єднуються кілька ознак, наприклад суспільний клас, що в ньому інтегруються три ознаки:' професійна, майнова і правова. Шаповал першим в українській соціології вводить поняття «українське суспільство» і стверджує, що воно стане таким тільки тоді, коли будуть створені українські політичні партії, українські профспілки, українські школи, українські кооперативні спілки як підвалини господарської самостійності. Згодом, аналізуючи сучасне йому світове суспільство, Шаповал розвиває свої теоретичні ідеї. Так, суспільство він уже трактує як організацію співробітництва людей щодо здобуття і розподілу життєвих засобів для задоволення своїх потреб. Національне суспільство є мікрокосмом світового і має незалежно виконувати свої функції в економічній, політичній і культурній сферах.
96.Макросоціологічна концепція суспільства «золотого мільярду» Наприкінці XX ст. набула популярності макросоціологічна концепція “золотого мільярду”,згідно з якою існують високорозвинуті суспільства за рахунок матеріального виробництва, що насамперед здатні забезпечити своїм членам (а це приблизно мільярд населення Землі) гідне життя, та решта суспільств, які становлять джерело дешевої сировини та дешевої робочої сили для високорозвинутих суспільств. а також за макросоціологічною концепцією “золотого мільярду” – на високо розвинуті (1 млрд населення) і решту.Теорії мікрорівня (мікросоціології). Соціологи цього напрямку вважають, що в центрі уваги суспільства повинні перебувати масові соціальні процеси, масова свідомість, поведінка індивідів, їх взаємозв’язків в малих групах. 97.Соціальна адаптація та інтеріоризація особистості Социальная адаптация - процесс активного приспособления человека к изменившейся среде с помощью различных социальных средств. Различают активную и пассивную социальные адаптации. Показателем успешной социальной адаптации является высокий социальный статус индивида в данной среде. Пок неуспешной социальной адаптации является перемещение индивида в иную социальную среду либо отклоняющееся поведение. Інтеріоризáція (англ. interiorisation)– присвоєння цінностей, їх вростання в особистість. Процес формування внутрішніх структур психіки. Процес переходу від зовнішніх (реальних) до внутрішніх (ідеальних) дій — психічних актів. Поняття введено франц. психологами П'єром Жане, Жаном Піаже, Анрі Валлонії
98.Проблеми права соціології К.Дюркгейма. Важливе значення мав висновок Дюркгейма про необхідність дослідження соціальних груп, що є “основним субстратом суспільного життя, а також функціональної взаємодії індивіда та груп, в якій реалізуються каузальні зв’язки соціальної реальності”. “Основним соціальним фактом” Е.Дюркгейм визнає “солідарність”, яка набуває різної природи в його еволюційній моделі. В примітивних суспільствах існує “механічна солідарність” як солідарність “спільності соціальних ознак”, розвинутих суспільствах – солідарність органічна, що базується на суспільному поділі праці. Саме так соціальності (“солідарності”) визначає зміст інших соціальних фактів.В праці “суспільний поділ праці” (1893) Е.Дюркгейм розглядає відповідність між формами соціальності та типами права. “Зовнішнім, видимим проявом соціальної солідарності (тобто форми соціальності) є право, що дозволяє виявляти варіативність соціальної солідарності в її відображенні в праві”. Відповідно, витоки варіативності права слід шукати в його зв’язках з формами солідарності. Перш за все, Е.Дюркгейм вирізняє права, що відноситься до “механічної солідарності”, або солідарності через тотожність, відсутність різноманіття, та право, що відноситься до “органічної солідарності”, або солідарності через розмаїття. Перший тип представляє “каральне право”, другий – сімейне, процесуальне, договірне, конституційне право. Фактично так виявляються два різних типи юридичної регуляції, що базуються на різних формах соціальності (солідарності) і мають якісно відмінні типи санкцій (хоча при цьому зберігається їх спільна риса – “організованість”, що в цілому відрізняє право від моралі, як “правил з розмитими, дифузними санкціями). Право, що відповідає “механічній солідарності” має репресивний характер санкцій (тобто вони пов’язані з позбавленням волі, власності, є обтяжливими для особи и пр.), а право “органічної солідарності” має реститутивні санкції (тобто вони забезпечують відновлення прав, майна, повернення відносин до їх “нормального виду”).
|