Семінар № 3.
Тема: Форми реалістичного психологізму в романі О. де Бальзака «Батько Горіо»
Завдання:
1. Поясніть, чому О.І. Пузіков називає роман «Батько Горіо» «головним входом, через який ми проникаємо у величну будівлю, названу Бальзаком «Людська комедія». Чи погоджуєтеся ви, що «з|найомство з Бальзаком слід починати саме з «Батька Горіо» [1]. Висловіть власну думку щодо місця роману в «Людській комедії». Чи можна вважати цей роман показовим стосовно бальзаківської проблематики, характерології, поетики, стилю? Аргументуйте свою відповідь. 2. Прокоментуйте висловлювання М. Епштейна [2] стосовно стилю О. де Бальзака: «Бальзак пише так, немов|немовби| когось в чомусь переконує, і не пропускає жодної події в сюжеті, щоб не виступити|вирушити| з приводу неї з|із| виправданням або обвинуваченням||промовою| … Оповідь перетворюється на розгорнений полемічний виступ|вирушання|, на діалог з|із| уявними співбесідниками|співрозмовниками|: автор ставить питання і відповідає на них, будує припущення, дає поради, дивується, його фрази інтоновані як репліки в суперечці»|спорі|. Проілюструйте вказану особливість оповіді прикладами з роману «Батько Горіо». 3. Ознайомтеся з роботою Н.Я. Берковського [9].Які функції виконують «комерційні описи» характеру та зовнішності людини в творах О. де Бальзака? Чи згодні ви з думкою літературознавця про те, що матеріалізація людських відносин має у Бальзака комедійний зміст? Аргументуйте власну думку. 4. Прочитайте визначення «бальзаківського парадоксу», запропоноване С.Т. Вайманом [3]: «Йдучи наперекір власним переконанням, письменник-реаліст підкоряється об'єктивній логіці ним самим створюваної художньої реальності і саме у цей момент знаходить повноту духовної свободи. Творчий процес виявляється|опиняється| інстанцією набагато авторитетнішою і істиннішою, аніж погляди, що вже склалися до цього. Акцент тут падає саме на неспівпадіння дохудожніх і власне художніх смислів; «що хотів сказати» — «що сказав». Як ви розумієте сутність цього феномену? Поясніть, залучаючи факти творчої біографії О. де Бальзака.
Література: Основна: 1. Пузиков А.И. Бальзак и его герои // Пузиков А.И. Портреты французских писателей. – М.: Худ. лит., 1981. – С. 6-59. 2. Эпштейн М. О стилевых началах реализма (поэтика Стендаля и Бальзака) // Вопросы литературы. – 1977. – № 8. – С. 106-134. 3. Вайман С.Т. Бальзаковский парадокс. – М.: Сов. писатель, 1981. – С. 24-75. 4. Моруа А. Бальзак. «Отец Горио» // Моруа А. Литературные портреты. – Ростов-на-Дону: Феникс, 1997. – С. 169–195. 5. Грифцов Б.А. Как работал Бальзак // Грифцов Б.А. Психология писателя. – М.: Худ. лит., 1988. – С. 278-451. 6. Берковский Н.Я. Бальзак // Берковский Н.Я. Лекции и статьи по зарубежной литературе. – СПб.: Азбука, 2002. – С. 245-255.
Додаткова: 1. Ионкис Г.Э. Оноре Бальзак. – М.: Просвещение, 1988. – 172 с. 2. Наливайко Д.С. Оноре Бальзак: Нарис життя і творчості. – К.: Дніпро, 1985. – 198 с. 3. Грифцов Б. Гений Бальзака // Вопросы литературы. – 2002. – № 3. – С. 122-132. 4. Резник Р. Каким мы видим Бальзака // Вопросы литературы. – 1990. - № 3 (июнь). – С. 242-251. 5. Хроменко І. Титан праці Бальзак // Газ. Зарубіжна література. – 2002. - № 34. – С. 6-8. 6. Моруа А. Прометей, или Жизнь Бальзака. – М.: Правда, 1988. – 640 с. 7. Цвейг С. Бальзак. – М.: Молодая гвардия, 1961. – 495 с.
|