Семінар № 6.
Тема: Сатирична панорама англійського суспільства в романі В.М. Теккерея «Ярмарок марнославства»
Завдання:
1. Дайте власне пояснення назви роману та її зв`язку з темою та ідеєю твору. Наведіть в тексті роману приклади того, як метафора ярмаркового дійства реалізується в долях персонажів та визначає характер зображення англійської дійсності. 2. Дослідіть поєднання індивідуального та типового в характерах героїв. Які засоби індивідуалізації характерів використовує В.М. Теккерей? Проілюструйте прикладами прийоми психологічного аналізу В.М. Теккерея. 3. Визначте функції авторських відступів в романі.
Обов´язкова робота з науковими джерелами: 1. Прочитайте спогади сучасників В.М. Теккерея. Дж. Кук: «Світ не знав неприємнішого суб'єкта, аніж автор «Ярмарку марнославства». … Цинізм – ось його філософія, зневажливе презирство до всіх і вся – ось його релігія. Не бачивши в людській натурі нічого гідного любові або поваги, він нещадно висміює ближніх» [1]. Е.Троллоп: «Цинізм був абсолютно невластивий йому. … Улюбленим прийомом Теккерея було зобразити найогидніший| порок,, що ховається під маскою доброчесності і благородства – тим самим він досягав дивовижної сили викриття. … Що б не говорив і не писав Теккерей, він незмінно звертався до нашого почуття гумору. У кожному його жарті є високий зміст – збудити співчуття до людських нещасть або обурити нас картиною твореного людиною зла». Чи поділяєте ви думку про властивий письменнику цинізм? Чим, на вашу думку, пояснюються розбіжності в наведених оцінках сучасників? 2. Підтвердіть прикладами з роману думку К. Шахової [5]: «Теккерей блискуче знаходить гармонію типового й індивідуального у створених ним характерах. Типізація ніколи не нівелює у нього особистість, не робить її ні схожою на іншу, ні абстрагованою моделлю певних соціальних якостей. Кожен персонаж запам`ятовується своїми власними неповторними людськими рисами і рисочками, і водночас у кожному характері прозирає типове, соціально й історично обумовлене».
Література: Основна: 1. Теккерей в воспоминаниях современников. – М.: Худ. лит., 1990. – 527 с. 2. Ивашева В.В. За щитом скептицизма // Ивашева В.В. «Век нынешний и вее минувший». Английский роман Х1Х века в его современном звучании. – М.: Художественная литература, 1990. – С. 181-250. 3. Бурова И.И. Приемы психологического анализа в романах У.М. Теккерея // Филологические науки. – 1994. – № 3. – С. 47-54. 4. Авраменко Е.И. Художественный историзм романа Теккерея «Ярмарка тщеславия» и деталь исторического колорита // Филологические науки. – 1987. – № 5. – С. 75-79. 5. Плавуцька І. «Ярмарок суєти» В. Теккерея як знаковий твір англійської сатиричної літератури ХІХ ст. // Мандрівець. – Тернопіль, 2005. – № 2 (55). – С. 49-53. 6. Плавуцька І. Метаобраз Ярмарку Суєти в однойменному сатиричному творі англійського письменника ХІХ століття Вільяма Теккерея // Гуманітарний вісник. Серія: Іноземна філологія: Всеукр. зб. наук.пр. Число 10: У 2-х томах.–Т.1.– Черкаси: ЧДТУ, 2006. – С. 119-122. 7. Плавуцька І. Соціальні типи як об’єкти сатиричного викриття та шляхи їх конструювання у творах В.Теккерея та І.Франка // Сучасний погляд на літературу: Зб. наук. праць Національного авіаційного університету. – К.: НАУ, 2006. – Вип. 10. – С. 111-132. 8. Шахова К. Література Англії ХІХ ст. // Зарубіжна література. – 2004. – № 6-7. – С. 17-28
Додаткова: 1. Урнов М.В. Вехи традиции в английской литературе. – М.: Худ. лит., 1986. – 380 с. 2. Форстер М. Записки викторианского джентльмена: У.М. Теккерей. – М.: Книга, 1985. – 368 с. 3. Вексельман В.М. Концепция героя в исторических романах Теккерея 50-х гг. Х1Х в. // Вестник МГУ. Сер. 9. Филология. – 1988. – № 5. – С. 27-33. 4. Вахрушев В.С. Творчество Теккерея в мировом литературном процессе // Филологические науки. – 1991. – № 1. – С. 37-44.
|