Демократія
Сутнісна характеристика демократичного режиму визначається сукупністю сталих властивостей і якостей громадянського суспільства. Воно є відправною точкою і першоосновою функціонування механізму демократії, взаємодії всіх його компонентів. Легітимність демократії як форми політичної організації суспільства ґрунтується на таких принципах: політична влада належить більшості народу; влада формується на вільних виборах, які передбачають свободу висування кандидатур, загальне і рівне виборче право, свободу голосування; поважання більшістю прав меншості на інакодумство; зміна правлячого режиму на чергових виборах; конституціоналізм як регулювання за допомогою конституції відносин між владою і суспільством, їх рівна відповідальність перед законом. У політичній історії капіталізму між двома світовими війнами були тоталітарні і авторитарні режими. Однак провідна лінія еволюції полягала у формуванні розгалуженої системи інститутів, які регулюють соціально-політичні відносини в межах представницької демократії та орієнтації держави на виконання функції «третейського судді». Партійна система демократичного режиму - прямий наслідок формування механізмів громадянського суспільства - є утвердженням багатопартійності, свободи опозиції, можливості перебування у влади декількох партій, їх змінюваності в результаті виборів, виникнення різноманітних суспільних організацій і суспільно-політичних рухів. Демократичні інститути формуються на основі загального виборчого права за принципом «одна людина - один голос», свободи висування кандидатур як наслідку функціонування партій і свободи голосування (таємне голосування, рівність усіх у забезпеченні інформацією і можливості пропаганди в ході виборчої кампанії). Сучасна парламентська демократія є синтезом обох версій народовладдя - представницької і плебісцитарної. Відомо більше ста моделей парламентського правління, але всі вони підпорюються трьом загальним правилам: • Представницький принцип домінує над плебісцитарним. Це означає, що органи «прямої» демократії (референдуми, маніфестації, мітинги тощо) діють у межах законів, прийнятих верховним виборчим органом. • Основні права людини, які знаходяться під захистом відповідних міжнародних декларацій, приймаються як такі, що не можна змінити ані в парламенті, ані в плебісцитарному порядку. • Представницькі і плебісцитарні настанови не лише доповнюють, а й лімітують одна одну. А. де Токвіль у праці «Демократія в Америці» (1835) виділив «принципові засади», які підтримують демократичну республіку в США: конституційну структуру, відсутність військового істеблішменту, рівність соціальних та економічних умов, аграрну економіку, що процвітає, моральність і релігійну віру американців. Він дійшов висновку, що вже тоді перспективи здорового демократичного розвитку політичної системи в США були обумовлені багатьма суспільними основами і в першу чергу наявністю громадянського суспільства. У перекладі з грецької демократія означає "влада народу" (demos - народ, cratos - влада). Більш розгорнуте визначення демократії, що стало класичним, було дано американським президентом А. Лінкольном у його відомій гетисбурській промові (1863): правління народу, вибране народом і для народу. Але, не дивлячись на очевидність трактування демократії як народовладдя, існує ряд проблем, які належать до змісту і функціонування демократії. Ці питання викликають серйозні суперечки, що знайшло відображення у появі різних теорій демократії, наголос робиться на різні її властивості: свободу (лібералізм), рівність (марксизм), участь народу у прийнятті рішень (партисипаторна теорія або демократія участі), конкуренцію за голоси виборців між елітами (елітарні теорії). Перше уявлення про демократію як форму правління виникло в античній Греції. Аристотель визначав демократію як "правління всіх". Але при розгляді історії становлення демократії виявляється, що поняття "всі" і "народ" не завжди співпадали. З усіх існуючих у минулому прикладів найбільш демократичною була "первісна демократія", де рішення приймали всі дорослі члени роду або племені. У період розкладу первісного суспільства виникає воєнна демократія, де народ, іншими словами, ті, що мають право брати участь в управлінні і здійснювати правосуддя, обмежувався тільки озброєними чоловіками. У древніх Афінах, що подарували світові досвід першої прямої політики демократії^ під народом розумілося тільки дорослі вільні чоловіки. Саме вони мали право особисто брати участь у роботі народних зборів і голосувати. Жінки, раби, метеки (особисто вільні переселенці) політичних прав не мали. Таким чином, в Афінах демократія поширювалася на кілька тисяч людей. Ця влада була далекою від досконалості ще й тому, що придумувала інакшу думку, приймаючи форму тиранії "більшості". Так, афінська демократія приговорила до смерті Сократа, а також могла будь-якого непопулярного громадянина піддати остракізму (вигнанню з міста терміном на десять років). Відомо, що з Афін був вигнаний полководець і політик Фемістокл зі словами: "Ти кращий від нас, а нам не потрібно кращих". Цієї долі ледве уникнув і відомий прибічник афінської демократії - Перикл. Нарешті, треба відзначити, що демократія древності існувала за рахунок інституту рабства. Настільки ж звуженою була категорія громадян - народу у середньовічних муніципальних демократіях -у феодальних містах-республіках. Найвизначнішими подіями, які заклали основи демократичної тенденції, стали Англійська революція (1688), війна за незалежність Північної Америки (1775-1783) і французька революція (1789). У прийнятих у цей період документах - Біллі про права (Англія), Декларації незалежності і Біллі про права (США), Декларації прав людини і громадянина (Франція, 1791) - були висунуті демократичні цінності і принципи, які проглядаються у сучасній практиці функціонування системи представництва, взаємовідносини гілок влади і законодавства в галузі прав людини. Але найбільш зрілих форм демократія досягла в середині XX ст., коли стали реальністю рівні для усіх верств суспільства громадянські і політичні права. Необхідно підкреслити, що сучасна демократія відрізняється від попередніх історичних моделей і іншими суттєвими ознаками: захистом прав людини, визнанням права опозиції (тих, хто в даний момент залишився у меншості) захищати свою думку і критикувати уряд.
|