Завдання 4 (тема 4) Державно-правові вчення середньовічного суспільства
Мета заняття: усвідомлення загального та відмінного у Західнохристиянському та Східнохристиянському світах, що сформувалися у період середньовіччя; засвоєння основних ідей західноєвропейських мислителів про співвідношення світської та духовної влад, форми держави, про еволюцію відношення держави та індивіда; засвоєння головних ідей східноєвропейських (українських та російських) мислителів та державних діячів про проблеми держави, влади, прав, закону; усвідомлення загального та відмінного в концепціях Заходу й Сходу Європи. Опорні поняття: Західнохристиянський світ, Східнохристиянський світ, духовна влада, теорія "двох мечей"; божественний, природний, людський закони; принцип виборності влади; закон і благодать, ідея "одного володаря"; "стяжателі", "нестяжателі" (йосифляни); обмеження влади; рівність, свобода; православ'я; "освічений абсолютизм"; автономія, незалежна держава. Основні питання теми 1.Загальна характеристика Західнохристиянского та Східнохристиянського свівтів 2. Теорія "двох мечей" як зразок державно-правової думки західнохристиянского світу 3.Фома Аквінат: вчення про закони 4.Ірнерій і школа глосаторів 5.Марсілій Падуанській й історія йогу твору "Захиснику миру" 6.Київська Русь: державно-правові та політичні ідеї 7. Західнохристиянска та східнохристиянська парадигма в історії української державно-правової думки середньовіччя ПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ ТА САМОПЕРЕВІРКИ - Охарактеризуйте основні культурно-історичні ознаки Західнохристиянського світу в період середньовіччя; - Охарактеризуйте основні культурно-історичні ознаки Східнохристиянського світу в період середньовіччя; - Назвіть загальні та відмінні риси, які характеризують Східнохристиянський та Західнохристиянський світи; - Назвіть загальні та відмінні риси, які характеризують світську та духовну влади; - Коротко викладіть суть теорії "двох мечей"; - Дайте визначення "божественного закона"; - Дайте визначення "природного закона"; - Дайте визначення "людського закона"; - Охарактеризуйте відношення "закона" і "благодаті" з точки зору давньоруських мислителів; - Назвіть основні аргументи, що обгрунтовують ідею "одного володаря"; - Хто такі "стяжателі" та "нестяжателі" (йосифляни)? В чому суть їх протиріч? - Які форми обмеження влади пропонували середньовічні мислителі? - Що таке "освічений абсолютизм"? - Назвіть загальні та відмінні риси автономії та незалежної держави. - Дайте порівняльний аналіз російської та української державно-правової думки XV- XVII століть. ТЕМИ РЕФЕРАТІВ ТА ДОПОВІДЕЙ: 1. Теорія "двох мечей" та її значення для розвитку юридичної думки Західнохристиянського світу. 2. Ствердження провідної ролі церкви в організації суспільного життя у сворах Аврелія Августина і Фоми Аквінського. 3. Державно-правова теорія середньовічної схоластики та вчення Фоми Аквінського. 4. Державно-правові концепції італійських мислителів середньовіччя та вчення про закони і державу Марсілія Падуанського. 5. Державно-правова думка Київської Русі. 6. Моральні та політичні погляди Володимира Мономаха. 7. Державно-правова думка періоду утворення Московського царства та концепція Філофея "Москва - третій Рим". 8. Державно-правова концепція С.Оріховського-Роксолана. 9. Правова думка в Україні періоду входження до складу Литви та Польщі і вчення І.Вишенського та П.Могили. 10.Ідеї державотворчості в політико-правовій думці періоду Української гетьманської держави. 11.Державно-правові аспекти ідеології "освіченого абсолютизму" в Росії. Творчі та індивідуальні завдання 1.Томізм у державно-правовій думці: Арістотель в інтерпретації Аквіната 2.Станіслав Оріховський: український геній української державно-правової думки середньовіччя 3.Тема за вибором студентів ЛІТЕРАТУРА Першоджерела: 1. Августин. Тексты // Антология мировой философии.- Т.1-4.2. - М., 1969. 2. Аквинский Фома. Тексты // Антология мировой философии. - Т.1. - 4.2.- М., 1969. 3. Вишенський І. Твори. К., 1959. 4. Історія філософії України: Хрестоматія. К., 1993. 5. Оріховський-Роксолан. Історична проза // Українська література XIV- XVI ст. К., 1988. 6. Прокопович Ф. Філософські твори: У 3-х т. К., 1979-1981.
|