Студопедия — Гегель Г.В.Ф. Философская пропедевтика // СочТ. 2.. С. 209.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Гегель Г.В.Ф. Философская пропедевтика // СочТ. 2.. С. 209.






 

Перший «досвід свідомості» в тому, що в ній представлений «у собі і для себе сущий дух», який «е для-себе-суще знання». Тому наука про досвід свідомості «з'являється не раніше, ніж дух дійшов до цієї свідомості щодо себе». Як тільки свідомість доходить до «свідомості духу в собі і для себе», вона стає «духовною свідомістю», здатною до емпіричного пізнання:

«Пізнання... є духовна свідомість»1. У духовному досвіді істини духу відкриваються людині (духові-суб'єкту) безпосередньо. Далі і почи­нається наука про досвід свідомості, який являє собою рух від «ще не розвинутої простоти» до понять. У цих поняттях визначається духовне буття самості (як всезагальної самосвідомості) у формі знання. Основні ознаки науки, яка подана в духовному досрідіі

1) пізнається лише те, що є в духовному досвіді і «не пізнається нічого, чого немає в досвіді», іншими словами, що є в наявності як «відчута» духовна істина; знання поза духовними істинами — не більш як спекулятивне знання, псевдознання, знання апріорі; у релігійних термінах духовний досвід — внутрішнє одкровення як предмет віри;

2) зміст духовного досвіду — це дух у собі як субстанція, але це предметна субстанція свідомості (психічно і ментально-предметно-чуттєва «субстанція, яка е духом»);

3) це досвід духовного розвитку-становлення, який представле-, ний як дух, що рефлектує своє становлення («становлення, яке ре­флектує в себе»);

4) це особливого роду духовний рух з пункту «в-собі-буття» в пункт «для-себе-буття» у напрямку;

— від субстанції до суб'єкта,

— від предмета свідомості до предмета самосвідомості. У знятій предметності такий духовний рух постає в поняттях і в поняттях описується як перше перетворюється у друге. При цьому по­чаткові пункти руху лише передбачаються, оскільки це рух колового розвитку («коло, що повертається в себе»), тобто «діалектичний рух»;

5) духовний досвід безперервних духовних трансформацій («пе­ретворення», «пізнавання», «становлення», «розрізнення», «нерозріз­нення»), що є діалектикою духу;

6) це досвід духовного часу, який фіксує моменти руху і пере­творення духу простої самосвідомості («дух, який володіє са­мосвідомістю») у цілісний дух («світовий дух»); у знятому вигляді духовний час — це «споглядуване чисте поняття» досягнення духом свого завершення в абсолютному дусі;

7) це вся дійсна людська історія як розгорнута форма знання ду­ху, як розкрите в теорії духовне знання; знання духу, перероблене в «дійсну історію»;

 

1 Гегель Г.В.Ф. Философская пропедевтика // СочМ., 1973. — Т. 2.. С. 428— 429.

 

8) це дійсність «інтелектуального світу» людини як перший крок його одушевлення, коли свідомість знаходить у собі «наявне буття як мисль»;

9) духовний досвід як «безпосередня єдність мислення і буття», тобто єдність духовної сутності і людської самості як перший досвід всезагальності і всеєдності духовного буття;

10) духовний досвід як вирівнювана в мисленні «субстанція сход­ження», як дешо в «інтелектуальному світі», здатне до сходження, ко­ли решта в людині спадає, рухається до згасання і смерті;

11) це досвід духовного простору «як єдність протяжності 1 бут­тя», тобто єдність протяжності «субстанції сходження» в континуумі її сходження і духовного буття самості;

12) це досвід духовної індивідуальності, яка існує в духовному просторі і духовному часі, знання в собі самому духовного індивіда як «світлої істоти»,позбавленої самості у своїй всезагальності',

13) це досвід духовної волі як абсолютної свободи духовної індивідуальності в духовному просторі—часі;

14) духовний досвід лежить поза абсолютним спогляданням як абсолютною єдністю суб'єкта і об'єкта (за Шеллінгом), оскільки тоді об'єкт опиняється поза рефлексією духу-суб'єкта і все летить у «пусту безодню абсолютного» (і цс пише Гегель, який розробляє теорію абсо­люту!). У спогляданні досягається лише «чиста» рівність самому собі..., рівність самості з собою, тобто рівність самості і духовної сутності. Це духовний досвід споглядання рівності сувєкта і субстанції, рівності суб'єкта за мірою субстанції («суб'єкт є такою ж м'пою суб­станція») 1',

15) це духовний досвід як «рух самості» у формах:

— відступу самосвідомості у внутрішню сутність самості (в ду­ховну сутність);

«просте занурення самосвідомості в субстанцію»;

— «відкидання» самості та її нерозпізнання у формі не-буття са­мості, тобто набуття форми духу-суб'єкта

складне занурення самосвідомості в субстанцію або занурення «в якості суб'єкта» (духу-суб'єкта);

— «чисте діяння»; є розрізнення духу-суб'єкта в духовній суб­станції;

— набуття форми субстанціональності як наявного духовного буття («сходження наявного буття») шляхом не утримування са­мосвідомості («Я» не повинне утримуватися у формі са-мосвідомості«);

— сталого утримання форми субстанціональності і збереження «як своєї сутності субстанції», що «стало існує для себе».

* Гегель Г.В.Ф. философская пропедевтика М., 1973.// Соч. С. 431—432.

 

Гегель, очевидно, вельми виразно не тільки уявляв, а й здійснював цей процес. Оскільки він попереджає, що в «русі самості» головне — подолати страх, особливо на ступені «відкидання» самості. І тут має бути виявлена сила духу, а вона протиставлена страхові. Сила духу полягає в тому, щоб у процесі «відкидання» залишатися рівним своїй духовній сутності, а не самості. Залишатися «рівним са­мому собі» в дусі — означає відчувати буття духу «в-собі- і для-себе» існуючим'(«сущим») і встановлювати це буття «лише як момент», тоб­то зміцнюватися в дусі-суб'єкті. Роль духовної сили, яка зміцнює, ви­конує знання, котре у формі «чистого діяння» як «уявної бездіяльності» «лише розглядає, як розпізнане рухається в собі самому і як воно повертається у свою єдність»1 (духовно-субстанціональна єдність всезагальності). У такому понятійному поясненні Гегель долає інтелектуальне споглядання й інтелектуальну інтуїцію Фіхте і Шеллінга як філософський метод, що не піддається поясненню, і ро­бить їх науковим методом пізнання.

Наука свідомості у Гегеля, подана через духовний досвід, тим самим цілком відбулася. І, що головне, поза поняттям абсолютності, яке, як стає зрозумілим, є у Гегеля суто інструментальним поняттям науки (істинне знання у знятому вигляді поняття). І тепер свої на­ступні міркування у «науці свідомості» Гегель спрямовує на те, щоб подати «Абсолютний дух» як знання знання.

3. «Дух, який досяг поняття, у його поверненні до наявної без­посередності»: це є природа як «останнє становлення духу.., його живе безпосереднє становлення».

Природа, за Гегелем, — це «відчужений дух», (дух відкидання), знання, яке знає «негативне себе самого, тобто свою межу» (природну). Своїм відходом від духовної субстанції і відкиданням її дух жер­твує собою. «Це жертвування є відкидання, в якому дух виявляє своє становлення духом у формі свобідної, випадкової (історичної) події». У природному світі він споглядає свою «чисту самість» як час, а своє чисте буття — як простір1.

Сама наука в собі самій міститії цю необхідність відкидання, оскільки користується поняттями: «чистими поняттями» як знятими формами духовного і «певними поняттями» як знятими формами природного. Якщо «чисті поняття» слугують формотворенню свідомості до рівня розуміння духу, то «визначені поняття* — визна­ченню природи («відчуженого духу») до рівня розуміння законів її ру­ху і становлення, включаючи «рух, що відновлює суб'єкт» (дух-суб'єкт). Природа не більш як «дух, що являється», уявлення про який опосередковується мисленням. Це ще дух, який сам себе не знає, який повинен тільки ще розпізнати «утворення свідомості». У цьому суть науки і пізнання як процесу самоосягнення духу.

1 Гегель Г.В.Ф. Философская пропедевтика // Соч. — М., 1973. — Т. 2. С. 432.

1 Гегель Г.В.Ф. философская пропедевтика // Соч. М., 1973. — ї. 2.С. 432-433.

 

 

Цей процес духовного самоосягнення через об'єктивний дух — досить складний, тривалий і повільний:

— це відтворення у такому повільному русі «послідовного ряду духів («працюючий дух», «дух-майстер», «художній дух», «дух-суб'єкт»), це є становлення духу»!

це входження у «певну галерею образів», з яких кожний наділений повним багатством духу, — чуттєве пізнання; і людська «самість має пробитися крізь усе це багатство своєї субстанції» (при­родної) і «переварити» її; тобто людина у своєму фізичному бутті по­винна пройти крізь природну субстанцію і знайти в ній духовне нача­ло;

— знайшовши знання про себе як про наявний дух, об'єктивний дух потім повинен «досконально знати те, чим він с», для чого він має здійснити «поринання всередину себе»; в цьому поринанні він за­лишає своє природне буття і «передає своє формоутворення спогаду» — дух починає згадувати себе як вище начало, зникле в інобутті при­роди;

— але спочатку цей спогад, що в нього заглиблюється об'єктив­ний дух, постає як «нічний морок своєї самосвідомості», «морок» — це зняте минуле наявне буття духу, яке він повністю забув, «але спогад зберіг цей досвід».

Чому для людини таким важливим є цей «досвід»? І чому у неї існує постійне уявлення про «досвід» як про щось вельми важливе, і вона зводить цілі наукові системи на «досвіді»?

Досвід дає людині спогад про своє минуле духовне буття, і цей досвід є істинним, якщо він — духовний досвід, котрий постає як знан­ня: а) про себе як про духзнання знання в <чистих поняттях»;

б) про себе як про природу —наукове знання в «певних поняттях».

Тут надзвичайно важливо розрізнити знання про природу як апріорне, здобуте поза духовним досвідом, і тому ілюзорне, яке відповідає лише фізичній натурі людини і лише фізичній площині її буття з усіма його обмеженнями за своєю природою. Таке знання є часто не більш як омана розуму, який бачить те, що хоче бачити, — все, крім істини.

Проте існує знання про природу як досвідне, здобуте на основі духовного досвіду і тому таке, що розкриває усі «речі в собі», в їхній істинно-сутності, тобто в сутності об'єктивного духу. Особливість ду­ховного досвіду полягає в тому, що він зберігається у спогаді, і цей спогад можна відновити в процесі «формотворення духу»:

— «формоутворення духу» через самопізнання і знання як «знову народжене із знання» нове наявне буття духу; «духовне формотворен­ня»» означає «знову виростити себе з нього, немовби попереднє було втрачене для нього і немовби він нічого не навчився з досвіду попе­редніх духів»;

— визначення спогаду як «більш високої форми субстанції» щодо об'єктивного духу і «ступеня більш високого», ніж початковий (з якого дух начебто «знову починає свою освіту, немовби виходячи тільки з себе»);

— розгортання спогаду уже в межах «царства духів» як спогад-формотворення духу вже в послідовному ряді, «в якому один дух змінювався іншим і кожен переймав царство світу з попереднього»'.

Мета подібної суб'єктйвації об'єктивного духу — здобуття (відновлення) знання про дух. Що таке «знання про дух»? Це «дух, який знає себе в якості духу». Дух, який пройшов «шлях спогаду про духів» і повернувся до себе, у свою духовну субстанцію. Ця «суб­станція» — знання знання, або «абсолютне знання».

Тепер діалектика духу може бути представлена феноменологічне цілком стисло. Дух — це знання знання (у людському вимірі духу як пізнання-спогад, що дорівнює самопізнанню).

Абсолютний дух — субстанція знання знання (у позамежному людському началу вимірі). Але для людини, яка тільки мислить у ду­ховному досвіді духовну субстанцію (знання знання) у «чистому по­нятті» наукового дослідження духу, її можна представити в людському вимірі. А саме — через дух-суб'єкт і дух-об'єкт. Субстанція духу-суб'єктасамосвідомість самосвідомості. Це науковий досвід про свідомість, наука про свідомість, філософське знання. Субстанція ду­ху-об'єкта — самозаперечувальне наукове знання про природу, здобу­те на методологічній основі філософії «критики досвіду» («емпіріо-кри-тицизму»), Це критика наукового досвіду з позицій духовного досвіду. Це робить самозаперечувальне наукове знання позитивним, тобто са-моприрощуваним. Наукове знання про природу саме себе знімає в но­вих поняттях про природу, тим самим дедалі більше підводячи певні (предметні) поняття природи під «чисті поняття» духу. Абсолютне знання — це знання про абсолютний дух, тобто наукові методи виз­начення субстанції знання знання (у досвіді).

Гегелівська феноменологічна тріада духу в його діалектичному русі — розвиткові:

дух-суб'єкт — дух-об'єкт — дух-абсолют

(тезис) (антитезис) (синтез)

На цій методологічній основі Гегель і розвиває свою практичну філософію духу, йде від розробленого ним методу і теорії (діалектики духу) до суспільної системи. Ця система філософії духу подана у нього в тій самій структурі:

— вчення про суб'єктивний дух (натуралізований): антропо­логія, психологія;

— вчення про об'єктивний дух: право, моральність, державу;

1 Гегель Г.В.Ф. философская пропедевтика // Соч М., 1973. — Т. 2.. С. 434.


— вчення про абсолютний дух: мистецтво, релігія, філософія. Розробки, які стосуються об'єктивного духу, це відзначаються у Гегеля великою оригінальністю, тут він не новатор і часто виступає з консервативних позицій, приміром захищаючи існуючий державний устрій сучасної йому Германії. Цю роботу оригінальніше виконав інший видатний філософ, який завершив розвиток німецької класичної філософії, — Людвіг Фейєрбах.







Дата добавления: 2015-08-12; просмотров: 398. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Принципы и методы управления в таможенных органах Под принципами управления понимаются идеи, правила, основные положения и нормы поведения, которыми руководствуются общие, частные и организационно-технологические принципы...

ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ САМОВОСПИТАНИЕ И САМООБРАЗОВАНИЕ ПЕДАГОГА Воспитывать сегодня подрастающее поколение на со­временном уровне требований общества нельзя без по­стоянного обновления и обогащения своего профессио­нального педагогического потенциала...

Эффективность управления. Общие понятия о сущности и критериях эффективности. Эффективность управления – это экономическая категория, отражающая вклад управленческой деятельности в конечный результат работы организации...

МЕТОДИКА ИЗУЧЕНИЯ МОРФЕМНОГО СОСТАВА СЛОВА В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ В практике речевого общения широко известен следующий факт: как взрослые...

СИНТАКСИЧЕСКАЯ РАБОТА В СИСТЕМЕ РАЗВИТИЯ РЕЧИ УЧАЩИХСЯ В языке различаются уровни — уровень слова (лексический), уровень словосочетания и предложения (синтаксический) и уровень Словосочетание в этом смысле может рассматриваться как переходное звено от лексического уровня к синтаксическому...

Плейотропное действие генов. Примеры. Плейотропное действие генов - это зависимость нескольких признаков от одного гена, то есть множественное действие одного гена...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия