Тема 6. Культура романтизму.
Природне начало культури. Критика просвітництва. Онтологія уяви. Естетика руїн. Подорож та блукання як образ культури романтизму (К. Д. Фрідріх). Епіросис і палінгенесія. Природа та її репрезентація (Ж.-Б.-К. Коро). Література романтизму. Значення казки та міфу у романтизмі. Символізм та його виміри у культурі. Криза буржуазної культури та її наслідки. Література: 4, 34, 51, 67, 68, 71, 99. Тема 7. Новий алфавіт культури. Модернізм та аванґард. Кризові тенденції в культурі. Феномен декадансу. Модерн і модерність. Особливості імпресіонізму як культурного та естетичного феномену. Постімпресіонізм. Урбанізаційні процеси у Європі початку ХХ ст. Філософія життєвого світу. Між лінійним та нелінійним вираженням світу (П. Сезанн, В. Ван Гог). Аванґард як виклик і жест культури. Стильова різноманітність модернізму (дадаїзм, футуризм, імажизм, німецький експресіонізм, ready-made art). Література та музика модернізму. Нова Віденська школа (А. Шенберґ, А. Веберн, А. Берґ). Передвоєнна ситуація у Європі. Література: 4, 7, 31, 58, 62, 63, 75, 92, 93, 112, 113.
4. Структура навчальної дисципліни
6. Теми семінарських занять
6. Самостійна робота
7. Питання для модульної контрольної роботи 1. Дескприпція та інскрипція поняття «Новий час». 2. Основні критерії відліку культури Нового часу. 3. Новочасні урбанізаційні процеси. 4. Економічні передумови культури Нового часу. 5. Повсякденна культура Нового часу. 6. Значення наукового прогресу у культурі Нового часу. 7. Географічна та політична карта культури Нового часу. 8. Перехід як нестабільність і відкритість парадигми. 9. Тлумачення маньєризму Д. Вазарі. 10. Антропологічні та аксіологічні виміри Нового часу. 11. Філософські виміри культури Нового часу. 12. Відкриття маньєризму у культурологічному дискурсі. 13. Внутрішній драматизм епохи бароко. 14. Образ людини в епоху бароко. 15. Берніні як «геній бароко». 16. Особливості реформаційних процесів у Європі. 17. Тези М. Лютера і їх культурологічний зміст. 18. Естетичні виміри культури бароко. 19. Феномен кортезії у культурі бароко. 20. Символізм та його виміри у культурі рококо. 21. Філософія насолоди і задоволення у культурі рококо. 22. Парадигмальний статус гри у культурі рококо. 23. Фемінізація у культурі рококо. 24. Мода рокайля. 25. Основні тенденції в живописі рококо. 26. Творчість А. Ватто як приклад естетики рококо. 27. Естетичні виміри у творчості Ж.-О. Фрагонара. 28. Містицизм у культурі Нового часу. 29. Феномен культури Просвітництва. 30. Французький Енциклопедизм. 31. Класицизм Н. Пуссена. 32. Класицизм К. Лорена 33. Неокласицизм і посткласицизм. 34. Значення міфу у культурі класицизму. 35. Культурний клімат наполеонівської доби. 36. Творчість Жан-Луї Давида як приклад неокласицизму. 37. Класицизм як інтернаціональний стиль. 38. Нова Віденська школа. 39. Рецепція римської естетики у класицизмі. 40. Естетика руїн у культурі романтизму. 41. Виразні особливості світогляду романтика. 42. Філософія романтизму. 43. Література романтизму. 44. Криза буржуазної культури. 45. Модерн і модерність. 46. Стильова різноманітність модернізму. 47. Дадаїзм і його культурне значення. 48. Футуризм як радикальний модернізм. 49. Імпресіонізм як художньо-естетичний феномен. 50. Література модернізму. 51. Феномен декадансу. 52. Виразні особливості світогляду модерніста. 53. Авангард як виклик і жест культурному порядку. 54. Культура на передодні Другой Світової війни.
|