Завдання 1. Прочитайте уважно уривок тексту. Визначте стиль
викладу. Випишіть із тексту спеціальну лексику, поясніть її функції. Пошуки українським народом своєї національно-культурної ідентичності, ціннісних орієнтирів, необхідність знаходження адекватної відповіді на виклики світової глобалізації та експансії низькопробної західної масової культури спонукають до нового наукового осмислення багатьох історичних подій, мистецьких і культурних явищ минулого. Феноменальним явищем не лише української, а й світової науки, яке потребує комплексного дослідження, є Математично-природописно-лікарська секція Наукового товариства імені Тараса Шевченка у Львові (1893-1940) (далі МПЛС НТШ). Ця самобутня організація вчених зацікавила істориків науки ще на початку ХХ ст. Однак особливо інтерес до неї зріс у другій половині ХХ століття. Проте існуючі дослідження МПЛС НТШ, здійснені переважно класичними істориками, без залучення природознавчого й медичного інструментарію, позбавлені контекстів тогочасної суспільно-політичної ситуації та розвитку математичної, природничої і медичної науки Галичини, Буковини, Наддніпрянської України, європейських країн, мають здебільшого науково-популярний характер, фрагментарний, безсистемний, недостовірний виклад окремих фактів.
Завдання 2. Прочитайте уважно уривок тексту. Знайдіть і випишіть терміни, поділивши їх на групи (загальнонаукові, міжгалузеві, вузькоспеціальні), обґрунтуйте свою думку. Федералізм М. Грушевського утверджувався як ідеологія вирішення «українського питання», виступивши історіософською моделлю вітчизняної історії кінця ХІХ – початку ХХ ст. та політичною основою розвитку національно-визвольного руху. Особливістю української ідеї в усвідомленні М. Грушевського була її дихотомія як основа його політичних поглядів. Сповідуючи історіософську традицію української народницької історіографії та політичної думки ХІХ ст. про наявність української ідеї, М. Грушевський у своїй історичній концепції та політичній публіцистиці на початку ХХ ст. вивів дві вихідні точки у розумінні історичного шляху української нації. Першим концептом у творчій спадщині вченого є козацька ідея, яка окремо не моделюється, а виділяється лише в контексті звернення до історії козацтва як найбільш повної реалізації української політичної традиції. Ця ідея містила історичне право українського народу на національно-територіальну автономію, тим самим визначалося, що в історії України відсутня єдина державно-політична традиція, проте є перманентний історичний розвиток українського народу. Така інтерпретація не акцентувала право українців на побудову власної держави, але обґрунтовувала етнічний характер їх окремішності.
Виклад проблемного питання з української мови. Частиномовний статус слів категорії стану (предикативів) та модальних слів
План. 1. Історія дослідження предикативів. 2. Сучасний погляд на слова категорії стану як предикативні прислівники. 3. Погляди вчених на модальні слова. 4. Трактування модальних слів як модальних прислівників.
Література. В ихованець І.Р., Городенська К.Г. Теоретична морфологія української мови: Академ. граматика укр.. мови. – К.: Пульсари, 2004. СУЛМ: Морфологія /За ред. І.К.Білодіда.- К., 1969.
*** Виноградов В.В. Русский язык. Грамматическое учение о слове. – М., 1972. Щерба Л.В. О частях речи в русском языке // Избранные работы по русскому языку. – М., 1958.
У традиційній граматиці слова категорії стану визначають як невідмінювану частину мови, що охоплює слова зі значенням стану, які виступають головним членом у безособовому реченні. Частиномовний статус слів категорії стану згодом було спростовано, бо вони не протиставляються іншим класам слів ні за своєю семантикою, ні за набором морфологічних категорій, ні за синтаксичною функцією. Їх ще кваліфікували як „незмінні безособово-предикативні слова”, „присудкові слова”, виокремлювали і в особливий розряд прислівників – предикативних прислівників, які відрізняються від прислівників інших лексико-семантичних груп своєю семантикою стану та синтаксичною функцією. Останнім часом в українському мовознавстві їх визначають як аналітичні дієслова. Цей статус підтверджує семантика предикативних слів, властиві їм морфологічні категорії, виконувана в реченні синтаксична функція, а також їхні семантико-синтаксичні особливості. Як і власне дієслова, предикативні слова поділяються на дві групи: 1) самостійні предикативні слова, які виконують функцію співвідносного з присудком головного члена односкладного речення разом зі зв’язковим компонентом, але без допомоги інших повнозначних слів; 2) слова модальної семантики, що в позиції цього члена речення поєднуються переважно з інфінітивом, утворюючи складений інфінітивний головний член односкладного інфінітивного речення, який, окрім значення стану, виражає ще й значення потенційної дії. Морфологічні категорії часу і способу виражаються у них не синтетично, а аналітично, тобто за допомогою форм морфеми-звязки бути і напівзв’язок ставати, стати, робитися, зробитися. Модальні слова - лексико-граматичний клас незмінних слів, що виражають ставлення мовця до висловленої ним думки. Їх виділив в окремий лексико-граматичний розряд слів і докладно описав на матеріалі російської мови В.Виноградов. М.с. містять оцінку явищ дійсності та їх зв’язків з погляду ймовірності, можливості тощо. У реченні основною синтаксичною функцією модальних слів є функція вставного слова з модальним значенням. У деяких граматичних описах української мови такі слова віднесено до модальних прислівників, які виражають ставлення мовця до змісту всього речення, але ні граматичною ні семантично не пов’язані з якимсь із його членів. За цим визначенням модальні прислівники становлять частину вставних слів. Обсяг модальних прислівників досі чітко не окреслено. Визначено тільки власне-модальні прислівники (вони не мають інших синтаксичних функцій): по-перше, по-друге, по-третє тощо. Модальні прислівники корелюють з дієслівними присудками за типом модальності. На рівні гіпотетичної модальності (значення невпевненості, припущення, можливості) еквівалентами дієслівних присудків на зразок припускати, гадати, сумніватися і под. є модальні прислівники може, можливо, певно, напевне, напевно, ймовірно, очевидно, видно та ін. Модальне значення констатації, впевненості, достовірності дієслівних присудків сказати, констатувати, запевнити, ствердити виражають модальні прислівники безумовно, безперечно, безсумнівно, справді, природно, звичайно та ін. Значення суб’єктивної оцінки передають модальні прислівники по-моєму, по-твоєму, по-нашому, по-вашому тощо. Вони співвідносяться з дієслівним присудком вважати. *** Тема. Стилістичні засоби синтаксису. Мета: розширювати знання учнів про стилістичні засоби синтаксису й основні стилістичні фігури;"навчити аналізувати стилістичні особливості, які виникають у процесі реконструювання синтаксичних одиниць, і користуватися синтаксичними синонімами у мовленні;- удосконалювати граматико-стилістичні вміння вибирати з ряду співвідносних синтаксичних конструкцій найдоцільніші, відповідні до умов мовленнєвої комунікації; удосконалювати вміння доречно вживати стилістичні фігури у власному мовленні; підвищувати рівень мовленнєво-комунікативних умінь старшокласників; розвивати компетентність самоосвіти і саморозвитку. Тип уроку: урок-дослідження. Обладнання: таблиця стилістичних фігур, схема «Знати, уміти, цінувати», комп’ютер. Хід уроку I. Оголошення теми і мети уроку. II. Актуалізація опорних знань і навичок учнів. 1. Що ми вкладаємо в поняття стилістичний синтаксис? Учень. Стилістичний синтаксис ґрунтується на вивчені й аналізі співвідносних (або взаємозамінних) синтаксичних конструкцій, що використовуються як у межах одного стилю, так і в різних функціональних стилях мовлення. 2.0сновним синтаксичним засобом стилістики є синтаксичні синоніми. Серед поданих пар синтаксичних конструкцій визначити, які з них н|ґ можна вважати синонімами. Використати такі умовні позначення: = речення виступають синтаксичними синонімами; ≠ речення не є синтаксичними синонімами. Зробити висновок, які синтаксичні одиниці можуть бути синонімічними. Учитель. - Шановні одинадцятикласники! Сьогодні ви на просто учні, а дослідники.
2. Дослідження - творче спостереження Дослідити творче використання називних речень у художньому стилі, їхню емоційно - експресивну функцію. 1. Київ... місто, оспіване багатьма письменниками, композиторами і художниками. (П. Полочко) 2. Дорога. Ранок. Тиша. Довгий яр, весь білою черемхою залитий. (М. Рильський). 3. Акації. Бджолині дзвони. Пшениці колихливий лан. І маків полотно червоне, рвучке і ніжне...(Д. Павличко). 4. Весна і сонце, і пісні... Що є краще в рідній стороні? (В. Сосюра). 5. Весна, весна! Яка блакить, який кругом прозор. (П. Тичина). 6. Тиша. Не колихнеться найтонша гілочка. (А. Шиян). Прочитати тексти. Чи однотипні за будовою речення в межах одного тексту? Свою думку обґрунтувати.
1. А що за ранок у степи! От зайнялася зоря. Почало дніти. Небо ясніє. От і горобці зацвірінькали. Потягло свіжим, ранковим вітерцем. Ген-ген з-за гори випливає червоне сонце. Неначе кров'ю облило кругом степ. Зелено - сивий колір трави, перейшов у червоно - зелений. Сонце йде повагом угору. Вслід йому міняється колір степу. (За О. Кониським). 2. Люблю я зелені степи нашої Вкраїни! Широкі вони, як море; довгі; як небо; безкраї, як воля. Хороші - прехороші вони на весні! Зелений килим - море безкрає. Серце б'ється вільніше; чуєш, як по твоїх жилах перебігає - переливається степове повітря легке, свіже, у пивне... Наче душа твоя під впливом того повітря розкривається, щоб напитися кохання і любить,
любить... (За О. Кониським). 3. Дослідження - стилістичні реконструювання. Перебудувати прості речення на різні види складних (складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові). Визначити смислові відношення між частинами складних речень.
1. Навесні в українських степах по селах починали лаштуватися в далеку дорогу чумаки. 2. В останні дні перед виходом валок із сіл викочувались величезні вози у неблизьку подорож. 3. Наприкінці сезону чумаки поверталися додому вкрай стомлені й виснажені дорогами, (за М. Слабошпицьким). Довести, що побудовані конструкції є синтаксичними синонімами. Зразок.
Прочитати уважно речення. Визначити, які стилістичні фігури в них використано. Виписати номери речень у відповідно колонку таблиці. 1. Отака була сім'я у царя, у Плаксія. Цілі дні сиділи, голосили, та сопіли, та стогнали, та ревли, сльози відрами лили. (В. Симоненко) 2. Слово може врятувати людину, слово може і вбити.(Нар. творчість) 3. Немає необхідності ненавидіти кожну чужу сім'ю, тому що любиш свою. Немає необхідності ненавидіти, тому що ти патріот. (Д. Лих). 4. І стеляться обрії милі, і вечір в ясній долині, і карії очі, і рученьки білії ночами насняться мені. (А. Малишко). 5. Що ж ти таке тут, пилино світова, царю земний - чоловіче? Коли твій розум не збагне того світового простору, твої очі не проглянуть його пустоти, твоя думка не досягне його краю, скажи ж мені, що ти таке з своїми високими думками, з своїм гордовитим розумом? Куди ти пнешся з ними, куди лізеш?.. (П. Мирний). 6. Дай тобі, Боже, усього... усього за те...(Б. Грінченко). 7. Вона прийшла непрохана й неждана, і я її зустрінути не зумів. (В. Симоненко). 8. Я так її, я так люблю мою Україну убогу, що проклену святого Бога за неї душу погублю. (Т. Шевченко). 9. Осінній день, осінній день, осінній! О синій день, о синій день, о СИНІЙ! Осанна осені, о сум! Осанна. (Л. Костенко). 10. Найменший шелест або стук - і моє серце падає і завмирає. (М. Коцюбинський). Довести, що ці фігури впливають на стилістичне забарвлення змісту висловлювання. Показати, як саме.
5. Дослідження - творче конструювання. Пояснити значення фразеологізмів. Кожен із них увести до самостійно складених речень. Замінити, де можна, фразеологізми на синонімічні слова чи словосполучення. Як сніг на голову; ловити гав; підкласти свиню; як кіт наплакав; бабине літо. IV. Підсумок. - Яку роль у стилістиці відіграють синтаксичні засоби? - Яке мовлення вважається образним виразним та емоційним? - Яку роль у мові відіграють стилістичні фігури? V. Домашнє завдання. Виписати з художніх творів приклади вживання різноманітних стилістичних засобів синтаксису, стилістичних фігур.
Тестові завдання для оцінювання навчальних досягнень із синтаксису простого речення. 1. Основна синтаксична одиниця, яка служить для мовленнєвого спілкування і є будівельним матеріалом для тексту, це: 2. Назвіть сполучники, що передають єднальні відношення в складносурядних реченнях. 3. Граматичну основу речення становлять: 4. Речення, що складається тільки з головних членів речення, це: 5. Граматично не зв'язані з членами речення: 6. Які сполучники передають розділові відношення в складносурядних реченнях? 7. Які сполучники передають протиставні відношення в складносурядних реченнях? 8. Односкладним називається таке речення, в якому є: 9. Речення, у якому є тільки одна граматична основа, називається: 12. На які типи поділяються речення за будовою? 13. Якими засобами оформляється питальне значення в питальних реченнях? 14. На які типи поділяються речення за наявністю другорядних членів? 15. У якому рядку названо всі типи односкладних речень? 16. Однорідними називаються такі члени речення, які: 17. У якому рядку всі словосполучення іменникові? 18. У якому рядку всі словосполучення іменникові? 19. У якому рядку всі словосполучення іменникові? 20. У якому рядку всі словосполучення іменникові? 21. У якому рядку всі словосполучення прикметникові? 22. У якому рядку всі словосполучення прикметникові? 23. У якому рядку всі словосполучення прикметникові? 25. У якому рядку всі словосполучення дієслівні? 26. У якому рядку всі словосполучення дієслівні? 27. У котрому рядку поєднання слів не є словосполученням? 28. У котрому рядку поєднання слів не є словосполученням: 29. У котрому рядку поєднання слів не є словосполученням? Система запитань для студентів на практичному занятті з курсу «Вступ до мовознавства». Т е м а: Мова і мислення. Мова і мовлення. Функції мови.
П и т а н н я: Інтерактивний метод навчання риторики. Тема. Риторика як наука і мистецтво слова. І. Мотивація навчальної діяльності. - Епіграфом до нашого уроку будуть слова Ван-Дайка «Чимало скарбниць у світі відкривається, як Сезам казкового Алі-Баби, словесним ключем». А Наполеон свого часу сказав: «Хто не вміє говорити, кар'єри не зробить». Чи дійсно «слово» володіє такою великою силою?
2. Інша легенда також нагадує, яку роль виконувало живе слово в Давній Греції. У війні з сусідкою Мегарою афіни втратили острів Саламін. Не змігши повернути острів, афіняни заборонили навіть згадку про нього під страхом смерті. Тоді молодий Солон [майбутній батько афінської демократії] склав елегії - 100 вишуканих віршів про острів і, прикинувшись божевільним, прочитав їх на площі перед народом. Соромно стало афінянам, вони призначили Солона керівником воїнів, відбили острів, а потім відсудили в суді.
3. Чотирнадцять років безперервно панував Перикл в Афінах - і цим він, видатний оратор, значною мірою завдячував силі дії свого могутнього слова. Про це, наприклад, свідчить «Надгробне слово», виголошене ним під час поховання афінян, які загинули у перший рік Пелопоннеської війни (431-404 pp. до н. е.). Він промовляв перед матерями і вдовами загиблих - винуватець смерті їх близьких. Він говорив про патріотичні почуття афінських громадян, які відстоюють свою свободу і незалежність, свій демократичний лад, підкреслював етичне значення демократичної влади. Промова збудила ентузіазм у народу так, що матері і вдови урочисто несли Перикла по місту, осипали квітами, із захопленням цілували кінці його одягу.
2. Представлення теми та очікуваних результатів. Риторика універсальна, вона потрібна в усіх галузях професійного навчання, в усіх сферах суспільного життя, бо суспільство омовлене - немає суспільства без мови. Актуальність риторики як лінгвістичної науки зумовлюється універсальністю й феноменальністю самої мови, адже мова підносить людину над світом природи, виділяє її як інтелектуальний феномен, який здатний пізнавати, освоювати і творити світ. Мова дає можливість людині реалізувати себе як духовну особистість. Знецінення мови знецінює її носіїв - мовців, знецінює націю і її духовну культуру. - Яке ж значення риторики у житті сучасної людини?
- Так що ж таке риторика? Щоб дати відповідь на це питання, опрацюємо матеріал в групах і дійдемо спільного висновку. 2. Роздатковий матеріал. Риторика - наука про закони підготовки і проголошення промови з метою впливу на аудиторію. Виділяють такі роди і жанри у красномовстві:
Риторика - комплексна наука, її місце на стику ряду наук:
|