Альтамира
Минуло одинадцять літ від смерти Драгоманова. Вплив його могутньої і в високій мірі суцільної особи уступив, можна сказати, поза обрій; його місце зайняла історична перспектива, розбір і оцінка його праць. Драгоманов як людина, не промовляє нічим до сучасного покоління; Драгоманов як учений, як політик і мислитель не перестав і досі промовляти до нас, і його голос знаходить собі широку луну особливо в сучасній Росії, де заклики і політичні програми, для яких він працював і за які боровся перед десятьма літами, тільки тепер стали на черзі політичних змагань, головно заходами російських українців, які бажають показати і в Драгоманові свідомого українського націонала і європейського політика. Ім'я Драгоманова, перестало бути страхополохом на політичних дітей. На нього покликаються навіть такі, що за його життя при звуці того імени діставали корчів ненависти. Надійшла пора всесторонньої об'єктивної оцінки його значення і його ідей. Особливо у нас, у Галичині, де його особистий вплив мав найбільше значення, настав час довести до того, щоб це ім'я перестало бути, з одного боку, синонімом усякої політичної та соціальної деструкції, а з другого боку, якоюсь нетикальною догмою, виразом найвищої мудрости, що не зносить критик, випередила свій вік і без ніяких поправок може служити путевщною звіздою для необмеженого числа дальших поколінь. Котляревський, Квітка, Шевченко й інші піонери українського письменства внесли в те аматорство глибшу ідею — увагу до маси простого люду та його інтересів. Цю увагу огниста муза Шевченкова перемінила в завзяту проповідь гуманізму, свободи та любови до тих мас, у гіркі докори на їх гноблення та кривдження а боку-"братів". Тільки, б'ючи в ту струну, міг Шевченко трапляти до душ тих республіканців і скептиків, що рівночасно в практичнім життю були всеподданішими слугами його царського Величества, постили та сповідалися, прикладалися до мощів і цілували в руку батюшек "для прикладу іншим". Тільки тямлючи се, ми зрозуміємо, чому Шевченко власне в сих сферах здобув собі значення і вплив як ворог кріпацтва, як проповідний волі селянської; його ширше національне значення лишилося закрите для них і в значній мірі закрите й для Драгоманова аж до кінця його життя. Тоді здумати собі повнішого контрасту, як те розуміння Шевченка на лівобережній Україні, якого речником був Драгоманов, а те, яке бачимо, хоч без такого глибокого і систематичного викладу, в Галичині. Там Шевченко важний головно як протест проти кріпацтва, проти заскорузлости та кастового егоїзму в суспільстві, а; тут як речник національних ідей, як поет, що обняв душею всю Україну, оживив її минувшину і п'ятнував тих, що мучили й мучать п’ятдесяті роки в російській пресі й літературі — се час інтенсивної дискусії в справі кріпацтва. На тім тлі повстають і борються різні напрями.; На Вкраїні сей ідейний зв'язок скомплікувався ще одною обставиною. Зацікавлення народною масою й її життям змушувало інтелігенцію до уваги на народну мову. Загально признана неминучість подавання масі хоч елементарної освіти висувала питання про права народної мови в школі. Але для умів, вихованих у сфері доктрин, по своїй натурі все централістичних, а до того проповідуваних московською мовою, являлося чимось диким і неможливим зрікатися тої "ідейної" московщини на користь виключного вживання української мови у всіх школах. І ось вони вхопилися за помисли німецьких педагогів про права німецьких діялектів у німецькій елементарній школі, і так повстала чудернацька теорія про права української мови тільки в елементарній школі, тільки як посередниці для вивчення українських дітей властивої освітньої та ідейної мови — російської. Явилася теорія неповноправних народностей, української літератури "для домашнего обихода", теорія літератур московської, української, галицької як складників спільної російської літератури, — погляди, якими, як знаємо, дебютував Драгоманов у перших початках своєї публіцистичної діяльносте і від яких він, виїмкове не розрізняючи тут принципіяльного питання від хвилевих практичних обмежень, не відрікся виразно до своєї смерти. Отся машина двох ідейних кругів, не злучених в одну вищу, органічну цілість — круга поступових європейських ідей і круга спеціяльно російського хлопофільства, — се, на мою думку, головний ключ до зрозуміння світогляду й діяльности Драгоманова. На його погляд, суспільність, се властиво тільки продуктивна, робуча, в нашім краю хлопська маса; на ній стоїть розвій суспільности, її інтересів — се головні інтереси всякої суспільної праці. Правда, він знає, що навіть у нашій суспільності між робучими є поділ на чорноробів і білоробів, але чи ті останні мають який окремий рід праці, чи мають якісь окремі права й обов'язки в суспільстві, в те він не входить. Переважно білороби у нього, як і в більшосте росій-. ських соціологів тої доби, ідентифікуються з експлуататорами і п'явками народу, і головне жадання, яке ставиться до них в ім'я етики, се присвятите всі свої сили праці та старанню про добро й емансипацію і просвіту народної, себто хлопської маси. Це домагання ставиться в ім'я самого етичного принципу, категоричним імперативом; чи ті білороби, їх зроджування і весь їх спосіб поступування підлягають крім етичних імперативів ще яким соціологічним розвоєвим законам, не раз сильнішим від їх індивідуальної доброї волі, в се Драгоманов не любив запускатися, хоча в практичнім життю й тут часто вмів робити важні концесії непереможній силі обставин. Так само не зовсім обережним був д. Б. К., прикладаючи до Драгоманова епітет соціяліста з додатком лібералізму, яким буцімто визначаються всі правдиві соціялісти. Як би так було направду, то треба би Маркса, Енгельса і всю новішу соціяльну демократію назвати неправдивими соціялістами, се ж вони зовсім не ліберали, як не може бути ліберальною ніяка войовнича партія взагалі, яка силкується перевести свою програму, тобто накинути свою волю загалові. І в теоретичних програмах і в практичній тактиці майже всіх сучасних соціялістичних партій (оскільки вони дійсно партії, а не кружки філософів та професорів) бачимо стільки воєнної дисципліни, претенсій на накидання своєї волі іншим, диктування своїх законів "реакційним масам", стільки деспотизму та нетолеранцїї унутрі власного табору, що говорити про лібералізм того руху нема ніякої підстави. Значить, говорячи про соціалізм Драгоманова, конечно треба було оговорити його докладніше, зазначимо його вихідну точку, принципіяльно відмінну від войовничого західньоев-ропейського соціалізму та соціял-демократизму, та ввійти глибше в огляд його тактики та способів переведення в життя його ідеалу. Не зовсім може задоволити й та формула, в яку д. Єфремов рад би уняти характер і діяльність Драгоманова. З такими формулами все те лихо, що вони, з одного боку, занадто загальні, а з другого боку, замало дають конкретного. Д. Єфремов стає на тім, що Драгоманова можна і слід характеризувати формою "український соціял-федераліст" і що "всяка інша характеристика буде глибоко несправедлива" (с. 162). На мою думку, одначе, і ця характеристика зовсім не передає того, чим був Драгоманов. Поперед усього щодо епітета "соціаліст", д. Єфремов твердить про нього: "Справді своїми громадськими поглядами Д-в усе був глибоко переконаний, науково вихований соціяліст, який завсщи й скрізь пропагував ідеї з соціялізму" (с. 161). Було б їикаво знати, на якій підставі каже се д. Єфремов, бо ж у відомих нам писаннях Драгоманова дійсного соціялізму дуже мало: він ані практично не займався соціалістичною агітацією та соціялістичнимй реформами, ані теоретично не писав нічого, що давало би підставу зачисляти його до теоретиків соціялізму. Розважаючи далі, побачимо, що й громада тільки тоді буде мила кожному, коли вона не неволить нікого, бути в ній, чи не бути. І громада мусить бути спілкою вільних осіб. От дійти до того, щоб спілки людські, великі й малі, складались з таких вільних людей, котрі по волі посходились для спільної праці й помочі в вільні товариства, — це й єсть та ціль, до котрої добиваються люди і котра зовсім неподібна до теперішніх держав своїх чи чужих, виборних чи не виборних. Ціль та зветься безначальств о: своя воля кожному і вільне громадство людей і товариств". Треба мати на увазі той оригінальний і зовсім не науковий демократизм Драгоманова, по якому український "народ", це лише мужики та робітники, plebs, що говорять українською мовою. Коли б було можливе, що вся суспільність, уся інтелігенція перейнялась би таким "демократизмом", то над нами як над нацією була б висипана могила. Вже й за часів Драгоманова лунав, а тепер з боку wszechpolakow (всеполяків) раз у раз лунає оклик (клич, гасло), що на Україні живе не жаден народ, а простий етнографічний матеріял, який польська культура переробить на поляків. Уся польська політика в Галичині майже від самого 1848 р. ведеться покликом: або зацитькувати руську інтелігенцію дрібними концесіями, щоб не виступала як репрезентація окремої нації, або просто ігнорувати інтелігенцію і йти самим полякам про руські стріхи. І якби поляки в східній Галичині не були сліпорожденними на пунктах панування шляхти, римського клерикалізму та національної нетолеранції, якби були заздалегідь, у 60-х роках звернулися з розумними, народолюбними і щиро гуманними закликами до руського люду, то хто знає, чи тепер у східній Галичині було би ще місце для руської радикальної та національно-демократичної агітації та організації. І власне сього ніколи не хотів чи не міг зрозуміти Драгоманов, не тому, що робив концесії оглядам практичности, але тому, що в його духовім арсеналі не було поняття нації як чогось органічного, історичного, конечного, нерозривного і вищого над усяку територіальну організацію, чого не заступимо ніякою неопертсю на ній автономією.
Альтамира Описание
Пещера длиной 270 м состоит из серии двойных коридоров и зал. Главная зала составляет в длину 18 м и от 2 до 6 м в высоту. Некоторое время в пещере никто не жил кроме животных. Рисунки представляют изображения бизонов, лошадей, кабанов, отпечатки ладоней и др. Они выполнены углем, охрой, гематитом и другими естественными красками. Рисунки расположены на потолке и стенах не только главного зала, но и в главном коридоре и других залах. Древние художники использовали естественные контуры стены для создания трёхмерного эффекта, возможно это было связано с их религиозным взглядом на мир. Похожие изображения имеются в пещерах Скандинавии и Северной Италии. Открытие
В 1879 г. археолог-любитель Марселино Санс де Саутуола вместе с 9-летней дочерью случайно открыли пещеру с рисунками. Пещера была раскопана Саутуолой и Хуаном Виланова-и-Пьера — археологом из Мадридского университета. В 1880 они опубликовали результаты раскопок, где отнесли рисунки к эпохе палеолита. Другие учёные восприняли это сообщение неоднозначно, Саутуолу обвинили в фальсификации рисунков, пока позже не были открыты пещерные росписи в других местах, но к этому времени Саутуола уже умер. Раскопки в пещере проводились в 1902-04, 1924-25 и 1981 гг.
В 1960-70-х гг. пещеру посещало огромное количество туристов, до 1500 человек в день. Это привело к тому, что на рисунках была обнаружена плесень от сырости. Власти закрыли пещеру на реставрацию в 1977 г. и вновь открыли в 1982, однако резко ограничив туда доступ до ~20 чел. в день. Очередь на посещение приходилось ждать до трех лет. В 2002 году, после обнаружения плесени на рисунках в главном зале, пещера была закрыта для посещений. В июне 2010 года министр культуры Испании Анхелес Гонсалес-Синде объявила, что в 2011 году пещера будет вновь открыта[1].
В 2001 году в музейном комплексе Альтамира, расположенном рядом с пещерой, были открыты копии знаменитого живописного панно Большого плафона, а также некоторых других изображений пещеры, позволяющие ознакомиться с рисунками, не посещая пещеру. Другие копии рисунков Альтамиры находятся в Национальном археологическом музее Испании в Мадриде, Немецком музее в Мюнхене, в Японии.
|