Студопедия — Розділ 2. САМОВИХОВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕХНІКИ
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Розділ 2. САМОВИХОВАННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ ТЕХНІКИ






Тема 2.1 Культуpa самоуправління і самовдосконалення вчителя

План.

 

1. Вимоги до якостей особистості та вмінь учителя.

 

2. Культура самопочуття вчителя.

 

3. Техніка фонаційного дихання, мовлення.

 

4. Програма самовдосконалення.

 

5. Тренінг з самоуправління.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність /За ред. І.Зязюна. - К.: Вища школа, 1997.- С. 44-94. 168-175.

 

2. Основы педагогического мастерства /Под. ред. И.Зязюна. - Москва: Просвещение, 1989.- Раздел II.

 

3. Карнеги Д. Как перестать беспокоиться и начать жить. - К., 1992.- С:

 

38-43, 173-182, 187-200.

 

4. Львова Ю. Л. Творческая лаборатория учителя.- Москва, 1985. -С. 98-121. 146-154.

 

5. Леви В. Искусство быть собой.- М.: Знание,1991.- 256 с.

 

6. Макаренко А.С. Методика організації виховного процесу //Твори: у 7 т.- Т.5.-мК., 1954.- С. 76-80.

 

8.Сухомлинський B.C. Сто порад вчителю // Вибрані твори: У 5 т.- Т.2. -К., 1976.. - С.425-432.456-462.

 

Зміст

 

1. Якості особистості та вміння вчителя

 

Культура зовнішнього вигляду.

 

І. Постава: пряма постава, вміння сидіти прямо, вільно, підтягнутість, зібраність.

 

2. Одяг: охайність, скромність, кольорова гармонія, відповідність вікові, умовам занять, моді, почуття міри.

 

3. Грим: помірність.

 

4. Зачіска: охайність.

 

5. Міміка: вираз доброзичливості, спокою, впевненості (але не само­впевненості), погляд на співрозмовника; емоційна виразність; відповідність виразу обличчя характеру мовлення.

 

6. Пантоміміка: жести органічні, природні, хода пружна, ритмічна, легка; рухи гнучкі, розмірені, невимушені; стриманість у рухах, без нервозності, метушливості; вміння безшумно вставати, ходити, сідати.

 

Техніка педагогічного спілкування.

 

1. Дотримання спокійного, доброзичливого тону в спілкуванні: вміння слухати, задавати питання, аналізувати виступ, встановлювати контакт, розуміти людину, орієнтуватися в ситуації спілкування.

 

2. Прагнення до встановлення зорового контакту: дивитися на аудито­рію, бачити і розуміти реакцію слухачів.

 

3. Вміння зацікавити розповіддю, виступом: володіння вільним, зв'язним проголошенням промови: зовнішня виразність готовності і бажання спілкуватися; вміння передавати свое відношення до матеріалу педагогічного спілкування.

 

III. Саморегулювання. 1. Вміння знімати зайву напругу, хвилювання, 2. Вміння переборювати нерішучість у спілкуванні.

 

3. Мобілізація робочого і творчого самопочуття. 4. Стриманість у стресових ситуаціях. 5. Вміння створювати необхідний настрій, оптимальні умови для спілкування.

 

IV. Культура і техніка мовлення.

 

Культура мовлення: 1. Граматична правильність. 2. Лексичне багатст­во. 3. Виразність, образність. 4. Логічність, доступність. 5. Чистота.

 

Техніка мовлення: гучність голосу; багатство інтонації: вірно вибрана сила голосу; чітка дикція; необхідний темп, ритм, тональність.

 

В.Сухомлинський створив чітку концепцію гуманістичного виховання особистості учня засобами живого переконливого слова вчителя, який у слові виявляє себе, свою культуру і моральність, ставлення до людини і виховання. Слово вчителя, як неодноразово підкреслював педагог, - це інструмент впливу на душу вихованця, який нічим не можна замінити. Мистецтво гуманістичного виховання містить, насамперед, мистецтво вчителя звертатись словом до серця учня.

 

Словом вчитель впливає на емоційну сферу школяра. Лише викликавши емоційні відгуки, видозміни у свідомості учня, можна надати педагогічному впливу гуманістичного спрямування. Багаторічний досвід переконав В.Сухомлинського у тому, що слово вчителя пробуджує в малої дитини, потім у підлітка, юнака, дівчини почуття людини – глибоке переживання того, що поруч з учителем людина зі своїми радощами й печалями, інтересами й потребами. Тонкість внутрішнього людського світу, благородство морально-емоційних стосунків не можна утверджувати без високої культури словесного виховання.

 

У “Школі радості” Василь Сухомлинський відзначає, що дитина стає “сином народу” через слово, яким діди та прадіди викладали свої заповіти, свою любов до рідного краю, до ближніх і друзів.

 

Значний крок вперед у розвитку мистецтва живого слова і його впровадження в практику гуманістичного виховання людини зробив В.Сухомлинський своїми статтями: “Слово вчителя в моральному вихованні”, “Рідне слово”, “Як добитися, щоб слово вихователя доходило до серця вихованця” та багато інших. Зміст цих статей для майбутнього вчителя “ніби місток, через який наука виховання переходить у мистецтво, майстерність.”

 

Учитель є джерелом словесної творчості, майстром переконливого слова. Він своїм словом надихає дитину. В.Сухомлинський писав, що за найбільшу творчу знахідку він вважав ту мить, коли дитина сказала своє слово, тому що в цю мить вона піднялась на одну сходинку людської культури. Не можна допустити, щоб дитина на самому початку свого шляху втратила віру в себе. Вплив слова на психіку дитини повинен бути наче легкий дотик. В атмосфері сердечності, доброзичливості у дітей виростає бажання стати кращими, у зв’язку з внутрішньою потребою відчувати повагу вчителя і оточуючих.

 

У статтях В.О.Сухомлинського знаходимо взірці образного, точного, емоційного слова про “живу мову” вчителя: “В руках вихователя слово такий же могутній засіб, як музичний інструмент у руках музиканта, як фарби в руках живописця. Як без скрипки нема музики, без фарби і пензля – живопису..., так без живого, трепетного, хвилюючого слова немає школи, педагогіки”

 

Техніка самопочуття вчителя.

 

Робота вчителя емоційно напружена. "Це робота серця і нервів, це буквально щоденна і щогодинна витрата величезних душевних сил. Наша праця - це повсякчасна зміна ситуації, що викликає то посилене збудження, то гальмування" (В. Сухомлинський, Т.5,426).

 

Вчителю потрібна техніка саморегуляції, яка дає йому впевненість в роботі, дозволяє без зайвого емоційного напруження здійснювати професійну діяльність. Педагогічний оптимізм, впевненість в собі, відсутність страху перед дітьми; уміння володіти своїми фізичним, психічним, емоційним станами; наявність вольових якостей (цілеспрямованість, самовладання, рішучість, самокерування) сприяють позитивній самореалізації учителя.

 

Для зняття нервової напруги, напруження м'язів існують різні сис­теми вправ (аутотренінг, релаксація, гімнастика йогів тощо). Наведемо де­які вправи, які необхідні для розвитку педагогічної техніки саморегуляції вчителя:

 

Вправа №1 (Аутотренінг). Вихідне положення (в.п.) - стоячи, руки вперед. Нa рахунок "1-4": Повне напруження рук. Самонакази:- “Я сильний!

 

Я все можу! - Я все перенесу! - Я вчитель!!” На наступний рахунок "1-4": Повне розслаблення: руки вільно падають вниз, голова, плечі розслаблені. Команди: -“ Я відпочив... - Я спокійний... - Все буде добре! - Буду працю­вати!”

 

Вправа №2 "Маска" релаксації.

 

В.п. - Сидячи, "поза кучера" (розслабити голову, плечі, руки).

 

Самонакази: розслабити лоба, брови розслабити, закрити очі, м'язи щік розслабити, губи, нижня щелепа вільно опущена вниз, опустити голо­ву, розслабити плечі, руки, живіт, ноги. Уявити картину відпочинку (на березі моря, річки, в лісі, в садку: "Мені добре. Сонечко гріє. Річка дзюрчить. Пташки співають..."). Бажано включити заспокійливу музику.

 

Відпочивши 2-3 хвилини, виходьте зі стану розслаблення: потягнути­ся, сісти прямо. Самонакази: “ Сплести пальці рук перед собою! Вивернути долоні наверх. Зробити повний вдих, підняти наверх сплетені руки. З різ­ким видихом опустити руки.

 

Вправу треба повторювати 2-3 рази. Інші вправи на зняття напруги дивитися в 12.93-96].

 

Вправи па поставу.

 

Вправа №1 "На кілок".

 

В.п, - "Поза кучера". На рахунок "1": Нахилитися вперед. На "2": На­хилитися назад. На рахунок "З": Підняти спину вверх і, опускаючи її, "надіти" на хребет, як пальто на плечико. На рахунок "4": Розслабитися.

 

Повторити вправу 8 разів.

 

Вправа №2. Ходити з максимально розгорнутими плечима, ніби притиснутими до стінки.

 

Вправа №3. Вправи з предметами на голові. Наприклад, присідання з книгою на голові, ходіння на пальцях та інше.

 

Вправа №4. Встати, сісти без шуму і граціозно, не тримаючись ру­ками за стілець.

 

Вправа №5. Контроль і корекція постави. Перед дзеркалом приймайте постави, характерні для вчителя; робіть різні рухи (рук, ніг, голови, тіла), які властиві при спілкуванні. Проаналізуйте особливості своєї постави, жестів, положення тулубу - на скільки вони виразні, доцільні, естетичні. Відмітьте, над чим ще треба попрацювати.

 

Вправи з гігієни зору (після 45 хвилин роботи).

 

Вправа №1. В.п. - "Поза кучера". Покліпати очима 40 разів (8*5 разів). Число "8" кратне біоритму.

 

Вправа 2. В.п. - "Поза кучера". Закрити очі, відкрити очі, подивитися па близький предмет, подивитися в далечінь (на зелений колір). Вправу робити декілька разів.

 

Вправа 3. Обертання очей: а) горизонтальне: б) вертикальне: в) кругове: вліво – наверх – вправо - вниз: вниз-вправо-наверх-вліво. Закрити очі.

 

Техніка фонаційного дихання.

 

Навчившись керувати своїм диханням, вдосконалюючи його, вчитель набуває ще один засіб емоційного саморегулювання.

 

Вправа №1. "Свічка" (рівний, плавний видих).

 

В.п.- "Поза кучера".

 

На рахунок "1-8": Взяти вдих носом. На рахунок "1-4": Затримати дихання (опора дихання). На рахунок "1-8": Видих плавний. "Свічку" (ву­зьку полоску паперу довжиною 4-10 см) розташувати під кутом 90 градусів і у такому положенні її підтримувати, видихаючи повітря.

 

Вправа №2. "Звуконаслідування".

 

В.п. - "Поза кучера".

 

1) Плавний видих: при видиханні повторювати звуки природи: свист "ссе....”, шум лісу: "шшиши...., звук комара "зьзьзь"..., "жжж'..та інші.

 

2) Різкий видих: дзвоник "рьрьрь". трактор "тртртр", крик ворони "кркркр.... крр'... карр!!".

 

Дихальна гімнастика О.М. Стрельнікової

 

(Див. Стрельникова О.М.. Только вдыхайте // Изобретатель и рационализатор.- 1976. - №8).

 

Правила виконання. 1. Вдих шумний, енергійний носом. Видих до­вільний. 2. Вдих і рух (навантаження одночасно за 1 секунду, видих за 1/3 секунди). 3. Кожну вправу треба повторювати 8 разів підряд, відпочити 3-5 секунд, ще раз 8 разів... Всього 8 х 24 рази (192 рази). 4. Поступовість кількості і складності вправ (перший тиждень – вправу робити по 8 разів, далі - по 16 разів і так поки не наберете норму - 192 рази).

 

Вправа №1. В.п.: стояти, руки - на зустріч. Вдих і обхват грудної клітини -1 секунда.

 

Вправа №2. В.п.: руки схрестити на грудях. Вдих з присіданням - 1 секунда.

 

Вправа №3. В.п. - руки назустріч. Вдих, обхват грудної клітини, присідання - 1 секунда.

 

Вправа №4. В.п. - руки назустріч. Вдих, обхват грудної клітини, нахилитися вперед - 1 секунда.

 

Вправа №5. В.п.: руки схрестити на грудях. Вдих, нахилитися назад - 1 секунда.

 

Вправа №6. В.п.: руки назустріч. "І": вдих - обхват грудної клітини, нахилитися вперед. (1/3 секунди). В.п.: руки схрестити на грудях. "2": Видих, нахилитися назад.

 

Головна ідея цієї гімнастики - тренування вдиху з фізичним навантаженням під час його.

 

Інші вправи на дихання: див. [2.121-125].

 

Програма самовдосконалення вчителя.

 

Пропонуємо декілька варіантів схем програми роботи над собою для формування педагогічної культури і техніки.

 

1. Система самовиховання [1.46] містить: 1) етапи формування потреби у самовихованні, самопізнання, планування роботи над собою, реалізації програми, контролю та самоперевірки; 2) самоспостереження, 3) самоаналіз, 4) самооцінки, 5) самопрогнозування, 6) самозобов’язання, 7) способи самовиховання: самопе- реконання, самонавіювання, самоаналіз, самозаохочення, самосхвалення, самоосуд, самоконтроль, самозвіт, самооцінка.

 

2. Программа самовиховання: усвідомлений перелік якостей педагогічної культури, техніки, які потрібно самовиховувати; правила і вправи самовиховання якостей. і вмінь; строки самовиховання.

 

Матеріали щодо системи самовиховання особистості можна подивитися в літературі: 1) Карпенчук С.Г. Теорія і методика виховання. - К.: Вища школа, 1997. - С. 273. 2) Елканов С.Б, Основы профессионального самовоспитания будущего учителя. М.: Просвещение. 1989.

 

Тема 2.1 Техніка педагогічного спілкування.

План

 

1. Техніка педагогічного спілкування.

 

2. Педагогічний такт вчителя.

 

3. Навіювання в педагогічному процесі.

 

4. Невербальні засоби спілкування.

Література

 

1. Педагогічна майстерність /За ред. І.Зязюна.- К., 1997. - Розділ 7.

 

2. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.Зязюна. - М., 1989. Раздел III.

 

3. Добрович Л.Б. Воспитателю о психологии и психогигиене общения.- М., 1987. -С. 19-2 1,68-74.

 

4. Кан-Калик В.А. Учителю о педагогическом общении. - М., 1987. -C.46-61, 101-105.

 

5. Леви В.Л. Искусство быть другим - М., 1986.- С.83-93.

 

6. Сухомлинський В.О. Сто порад вчителю. Розмова з молодим дирек­тором школи //Вибр.твори.: В 5 т.- К., 1977.- Т.2, 4.

 

7. Учителю о педагогической технике /Под ред. А.И.Рувинского.- М., 1987.-С. 33-45.

 

8. Станиславский К.С. Работа актера над собой //Собр.соч.: В 9 т-Mосква: Искусство, 1990.-T.3.. - Ч,2.-С.5-489

 

Види навіювання

 

П с и х о л о г і ч н і механізми навіювання

 

Педагогічна техніка

 

1.Пряме навіювання:

 

а) команда, наказ

 

б) настанова

 

2. Непряме:

 

натяк, схва­лення, осуд

 

Реалізація автоматизо­ваних навичок. Мета - автоматизм поведінки учня.

 

Вплив на установку, несвідомі мотиви, що зумовлюють "вико­навчу поведінку". Ме­та створення устано­вки моральної поведі­нки

 

Вплив на емоційно-вольову сферу психі­ки. Мета самооцінка вчинку, вибір поведін­ки. відповідної навію­ванню

 

Слово в імпера-тивній, короткій формі, що визнача-ється норматив-ними вказівками. Проголошується "командним" голо-сом. Короткі формули, без пояс-нень. Фраза ділить-ся на підготовчу і виконавчу частини. Без жестів. Слово в імперативній формі без ар­гументації. Побудова фрази, її інтонація не

 

допускають критичного сприймання. "Іон твердий, категоричний. Фрази ви­голошуються з впевненістю у виконанні розпоряд-ження. Жести стримані, обмежені Фрази в формі поради або іронії. При схваленні в голосі теплота, м'якій тон, емоційний окрас. При осуді Фрази лаконічні,інтонацій-не оздоблення від-повідне емоційному стану учнів, жести стримані, виразні

 

1) Теоретичні відомості про педагогічне спілкування та його техніку: (Див. Тему 1.2)

 

2) Педагогічний такт вчителя.

 

Вправа №1. Прочитайте "Лист про педагогічну етику" В.О.Сухомлинського (Т.5.591-600) і дайте відповіді на запитання:

 

В чому полягає головна причина того, що сталося з дитиною? Чи згідні ви з Вірою Андріївною? Що би ви вчинили на її місці? Які вимоги педагогічного такту були порушені вчителем?

 

Вправа №2. Проаналізуйте ситуацію: "Під час пояснення вчителя учень Сашко П. був неуважний, розмовляв з сусідом. Вчитель зупинив по­яснення матеріалу й викликав Сашка до дошки. Сашко відповів на поставлене вчителем запитання досить глибоко і вірно і чекав доброї оцінки. Але вчитель сказав: "Хотів поставати тобі "З", але, випадково, поставив тобі "4". Нехай вже так залишається. Не хочу псувати журнал."

 

Запитання: І. Якими мотивами керувався вчитель, коли він створював цю ситуацію? 2. Оцініть з позиції учня і класу діяльність вчителя. Відтворіть можливі монологи вчителя і учня.

 

Додатково дивіться вправи в [2.155-159].

 

З. Навіювання в педагогічному процесі.

 

Види навіювання і технологія їх застосування в педагогічному про­цесі наведені в таблиці.

 

Матеріал про техніку педагогічного навіювання можна взяти з книг: Шварц П.Е. Внушение в педагогическом процессе. - Пермь,1991.- Гл. 6-9. - С. 126-283; Практические занятия по психологии.- М.: Просвещение, 1972. - Задание 6. - С. 12.

 

Вправа №1. Проаналізуйте ситуацію, визначте вид і методику навію­вання.

 

Клас навесні виїхав на екскурсію в ліс на беріг річки. Раптом "заво­дила" Петро вигукнув: "Хлопці, гей купатися!" Всі кинулися за ним. Вода холодна, місце незнайоме. Дії вчителя?

 

Вправа №2. Ситуація: Володя К., учень 8 класу, звичайно врівнова­жений, спокійний, непоганий учень сьогодні на уроці фізики нагрубив вчителю. Завдання: провести бесіду з ним (непряме навіювання).

 

Необхідно ознайомитися з технікою самонавіювання: сеанси прово­дяться щоденно, впродовж місяця, формули самонавіювання виголошу­ються ранком і перед засинанням (на один сеанс 2-3 фрази самонаказів). Формули виголошуються подумки або вголос, з глибокою вірою в їх дієвість, емоційно, стверджено. Кожна фраза виголошується багаторазово (від З до 10 разів) з повним зосередженням на її змісті. Якщо успіху не досягнуто за місяць, потрібно зробити перерву на 2 тижні, переглянути формули, виявити причини невдач і повторити заняття. Навіювання діє краще у стані релаксаці.

 

Вправа №3. Формули самонавіювання для вироблення впевненості в собі: я впевнений в собі. При відповіді воля зібрана, як пружина. Я вивчив урок. Все буде добре.

 

Вправа №4. Скласти формули самонавіювання для розпорядку дня, для подолання грубощів, нечесності тощо.

 

4) Невербальні засоби спілкування.

 

Класифікація: м і м і ка та п а н т о м і м і ка.

 

1. Міміка вираз обличчя вчителя повинен відповідати зовнішній виразності впливу на людину. Для кращого розуміння виразу людського обличчя можна звернутись до розгляду основних 12 варіантів міміки людини, в яких закодовано 42 типи її емоційного стану: а) байдужість; б) ворожість; в) веселість; г) сильна злість;

 

д) сум; є) радість; ж) погане самопочуття; з) злість; і) велика радість; к) глибокий сум; л) скепсис; м) скорбота.

 

2. Пантоміміка: жести, рухи тіла.

 

Жести: вказівні, символічні, емоційно-експресивні (радість, горе, байдужість...), оціночні. "Слова були відсутні, окремих поглядів або окли­ків не було; міміки, рухів, дій - теж. Але були очі, погляд. Це - пряме, безпосереднс відчуття в чистому вигляді, з душі - в душу, з очей - в очі або з кінців пальців, з тіла без видимих для зору дій. Нехай люди науки пояс­нюють нам природу цього невидимого процесу, я же можу говорити лише про те, що я сам відчуваю його в собі і як я користуюся цими відчуттями для свого мистецтва" (К. Станиславский. Собр. соч.: в 8 т. - М., 1954 -T.2. - С. 268).

 

B.I.Даль визначав обличчя людини як поєднання "вищих духовних дарів: “ лоб - небесна любов, очі - розуміння, розумне співглядання, вуха -розуміння і послух, ніс - розуміння добра, щоки - осягнення духовних іс­тин, рот - думка і учення, губи - духовна хвала, борода - зовнішність учення” (Даль В.И. Толковый словарь живого великорусского языка. - Т.З. -С. 2 5 9).

 

Детальніше можна прочитати: 1. Обозов Н.Н., Щекин Г.В. Психоло­гия работы с людьми. - К.: Политиздат Украины, 1990.

 

2. Ньеренберг Д.И., Калеро Г.Х. Учись читать человека как книги // Экономика и организация промышленного производства. - 1988. - №2. 3. Печко Л.П. Эстетическая культура и воспитание человека. - М., 1991.

 

Вправи. І. Усвідомлення своєї невербальної поведінки.

 

№1. Привітання. Привітатися без слів (руками тощо) з товаришами, рухаючись по колу і передаючи індивідуальне відношення та емоції. Аналіз вправи будується у відповідності замислу і реакції на сприйняту дію.

 

№2. Передаємо предмети. Невербально передати по колу уявний предмет. Той, кому він передається, повинен відповідно прийняти його і передати далі. При аналізі звертається увага на те, що розпізнавання предмету й адекватна реакція залежить від відкритості особистості, її уяви, емоційного настрою.

 

№3. Індивідуальна реакція.

 

Учень біля дошки виконав завдання. Реакція вчителя: 1. Спокійна:

 

"Все вірно." 2. Радісна: "Молодець'". 3. Приємне здивування результатом або осуд; або співчуття, або іронічний осуд чи сарказм: "Прекрасно'".

 

№4. Початок уроку: 1) організований (ви задоволені); 2) неорганізова­ний (шум, крики) - ви здивовані; 3) входите в хороший клас; 4) говорите:

 

"Урока не буде, хворий вчитель..."; 5) входите вперше в клас.

 

II. Розвиток розуміння експресії психічного стану людини.

 

№5. Визначення емоційного стану через емпатію. Даються фотогра­фії. Охарактеризувати емоційний стан людини, поставивши себе в уявну ситуацію, визначити її зміст і почуття, що викликаються цими обставина­ми.

 

№6. “ Хто це?”: Написати характеристику невербальної поведінки студентів групи. На занятті зачитати без вказівки адресату. Студенти визначають, чия це характеристика.

 

Доповнити систему вправ можна з [2.102-107], [3.122-131].

 


Розділ 3. Матеріали для самостійної роботи студентів з курсу “ Основи педагогічної майстерності”.

3.1 Завдання для самостійної роботи.

Завдання № 1.

 

Скласти програму самовиховання та педагогчного самовдосконалення, провести її апробацію.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність. / За ред. І.А.Зязюна. – К., 1997.- Сс.44-47.

 

2. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А.Зязюн и др.-Москва: 1989.- С.6-32.

 

3. Елканов С.Б. Осноы профессионального самовоспитания будущего учителя.- Москва, 1989.-188 с.

 

4. Сухомлинський В.О. Сто порад вчителю.- К,1976.-Т.2.- Поради 1-3,6

 

Додаткова література.

 

І. Леви В. Искусство быть собой.- Москва,1977.

 

2. Макаренко А.С. Методика организации воспитательного процесса //Пед.соч.: в 8т.-Москва,1983.-Т.4- С.316-320.

 

3. Львова Ю.Л. Творческая лаборатория учителя. - Москва, 1985.-С.98-121.

 

Завдання №2.

 

Опрацювати теоретичний матеріал з теми “педагогічна техніка вчителя” за планом:

 

1. Основні поняття, структура педагогічної техніки.

 

2. Культура самопочуття вчителя.

 

3. Вимоги до якостей особистості вчителя.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність. / За ред. І.А.Зязюна. – К., 1997.- Заняття №з 1. - С.1б8.

 

2. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А.Зязюна и др.- Москва: 1989. -С.1-32, 92-100.

 

3. Елканов С.Б. Основы профессионального самовоспитания будущего учителя.-. Москва, 1989.-188 с.

 

4. Сухомлинський В.О. Сто порад вчителю.- К,1976.-Т.2.- Поради 1-3,6

 

5..Леви В. Искусство быть собой. - М.осква,1977.

 

Додаткова література.: Львова Ю. Л. Творческая лаборатория учителя.- Москва, 1985.- С.98-121.

 

Завдання №3.

 

Виконати систему вправ з техніки мовлення вчителя.

 

План.

 

1.Техніка фонаційного дихання.

 

2. Вправи з техніки, культури мовлення.

 

3.Шляхи вдосконалення культури

 

мовлення.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність. / За ред. І.А.Зязюна. – К., 1997.- Розділ 4.-С.67-83.

 

2. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А.Зязюна и др.-Москва: 1989.-Гл.4.-С.107-132.

 

3. Сухомлинський В.О. Слово про слово. Слово вчителя у моральному вихованні.- К., 1977.-Т.5. - С.82,321.

 

4. Коваль А.П. Культура ділового мовлення.- К., 1977.

 

1. Кан-Калик В.А. Учителю о педагогическом общении.- Москва, 1987.-С.97.

 

Додаткова література..

 

1.Бабич Н.Д. Основи культури мовлення. -Львів, 1990.- С.62-139

 

2. Копілов В. У світі крилатих слів. - К,1976

 

3. Томан І. Мистецтво говорити.- К.,1986.

 

Завдання №4-5.

 

Вивчити літературу про педагогічну майстерність видатних педагогів з метою поглиблення педагогічного досвіду

 

План.

 

1. А.С.Макаренко про педагогічну майстерність.

 

2. Система роботи А.С.Макаренка.

 

3 Гуманістична система роботи В.О.Сухомолинського.

 

4. Педагогічні ситуації з досвіду роботи А.С. Макаренка, В.О.Сухомлинського.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність. / За ред. І.А.Зязюна. – К., 1997. Розділ.2. -с.22-46..

 

2. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А.Зязюна и др.- Москва: 1989 -С.36 -50.

 

3. Макаренко А.С. Некоторые выводы из моего педагогического опыта.- Москва,1984.-Т.4.-С.235-236.243-247.

 

4. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям.- К,1977.-Т.3.-С.9-98.

 

Додаткова література.

 

1. Сухомлинський В.О. Сто порад вчителю.- К.,1976.-Т.2.-

 

Поради 1-3,6

 

2..Макаренко А.С. Педагогічна поема. Прапори на баштах.

 

3. Воспоминания об А.Макаренко.- Л.,1960.

 

4.Спогади про Сухомлинського. - К, 1990.- С.52-98.

 

5. Цюпа І. Василь Сухомлинський / Добротворець /. -К., 1973.

 

Завдання № 6.

 

Вивчити літературу і реалізувати програму самовиховання культури педагогічного спілкування

 

План

 

1.Повторити теоретичні питання з теми "Культура

 

педагогічного спілкування" з психолого-педагогічних джерел.

 

2.Усвідомити вимоги до культури педагогічного спілкування і

 

скласти програму самовиховання культури педагогічного

 

спілкування.

 

3.Актуалізувати знання про способи та прийоми педагогічного

 

впливу.

 

4.Виконати вправи на формування уяви та уваги вчителя, на закріплення навичок техніки педагогічного спілкування.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність. /За ред. І.А.Зязюна. – К., 1997. - Розділ 7. - Заняття 7,9.

 

2.. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А.Зязюна и др.- Москва: 1989. – Гл. 6.

 

3.Сухомлинський В.О. Сто порад вчителю. - Т.2. - Поради 53, 94-96,89.

 

4.Макаренко А.С. Методика организации воспитательного процесса. - Москва,1983.- Т.1.- С.289-295.

 

Додаткова література.

 

1.Кан-Калик В.А. Учителю о педагогическом общении.- Москва,1987.- С.97.

 

2. Добрович А.Б. Воспитателю о психологии и психогигиене общения. - Москва, 1987.- С.169-178.

 

3.Натанзон Э.Ш. Приемы педагогического воздействия. - Москва,1972.

 

4.Шварц И.Б. Внушение в педагогическом процессе. - Пермь, 1971.

 

Завдання № 7.

 

Вивчити літературу і реалізувати програму самовиховання елементів акторської майстерності вчителя

 

План.

 

1. Особливості системи К.Станіславського.

 

2. Особливості творчості вчителя та актора.

 

3.Вивчити фрагменти з праць К.С.Станіславського "Моє життя

 

в мистецтві", " Робота актора над собою".

 

4. Скласти програму самовдосконалення акторської

 

майстерності

 

5. Провести спостереження за акторською майстерністю педагога.

 

Література

 

1. Педагогічна майстерність. / За ред. І.А.Зязюна. – К., 1997. - Розділ 5,6. - Заняття 5.

 

2. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А.Зязюна и др.- Москва: 1989 - Гл 2.- Занятие 7.

 

3. Макаренко А.С. Деякі висновки з мого педагогічного досвіду /твори: у 7 т.-К.,1954. -Т.5. - С.214-230

 

4. Станіславський К.С. Робота актора над собою.- К.:Мистецтво, 1953.- Розд. 2-6, 9, 10, 15, 16.

 

Додаткова література:

 

1.Мудрик А.В. Учитель: мастерство и вдохновение

 

- Москва,1986.

 

2. Станіславський К.С. Моя жизнь в искусстве // Собр.соч.:в 8 т.: Москва,1954. - Т.1.

 

3. Кан-Калик В.А.. Учителю о педагогическом общении. - Москва,1987.- С.97.

 

Завдання № 8.

 

Формування педагогічного такту вчителя

 

План.

 

1. Повторити поняття про педагогічну етику, педагогічний такт та стиль.

 

2. Провести аналіз педагогічних ситуацій, в яких висвітлено стиль і такт спілкування (з педагогічної літератури і практики).

 

3. Проаналізувати роботи В. Сухомлинського про етику педагогічного спілкування.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність. / За ред. І.А.Зязюна. – К., 1997. - Розділ 7

 

2.. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А.Зязюна и др.-Москва: 1989. – Гл. 5.

 

3. Сухомлинський В.О. Не бійтесь бути ласкавими. // Вибр.. твори. - К.,1977.- Т.5.

 

4. Синица И.Е. Педагогический такт и мастерство учителя.-Москва,1983. -.247 с.

 

Додаткова література..

 

1. Кан-Калик В.А. Учителю о педагогическом общении.- Москва,1987.

 

2. Добрович А.Б. Воспитателю о психологии и психогигиене общения. - Москва, 1987. - Гл..2,3.

 

Завдання № 9.

 

Формування техніки педагогічного навіювання

 

План.

 

1.Розглянути теоретичні засади техніки педагогічного навіювання.

 

2. Методи педагогічного навіювання.

 

3. Вправи з педагогічного навіювання.

 

4.Складання і використання формул самонавіювання. Приклади.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність. / За ред. І.А.Зязюна. – К., 1997. - Розділ7. 2. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А..Зязюна и др.-Москва: 1989. – Гл. 6.

 

3. Сухомлинський В.О. Сто порад вчителю. -Т 2. -Поради 53, 94-96, 89.

 

4. Шварц И.У. Внушение в педагогическом процессе. - Пермь, 1971.

 

Додаткова література.

 

1.Макаренко А.С. Методика организации воспитательного процесса.- Москва,1983. – Т.1.- С.289-295.

 

2.Добрович А.Б. Воспитателю о психологии и психогигиене общения. - Москва, 1987.- Гл..2,3.

 

3. Леви В. Искусство быть собой. - Москва,1977.

 

 

Завдання № 10.

 

Формування прийомів педагогічного впливу

 

План.

 

1. Визначення, класифікація прийомів педагогічного впливу.

 

2. Техніка використання прийомів педагогічного впливу.

 

3. Приклади використання прийомів педагогічного впливу (з досвіду роботи видатних педагогів або з досвіду роботи сучасної школи).

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність. / За ред. І.А.Зязюна. – К., 1997. - Розділ7.

 

2.. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А.Зязюна и др.-Москва: 1989. – Гл. 5. - Занятие 21.

 

3. Сухомлинський В.О. Сто порад вчителю.- К., 1977. - Т.2.

 

4.Синица И.Е. Педагогический такт и мастерство учителя. - К., 1983. – 247 с.

 

Додаткова література.

 

1. Натанзон Э.Ш. Приемы педагогического воздействия. -Москва,1972.

 

2 Белкин А.С. Ситуация успеха. Как ее создать. - Москва: Просвещение, 1991.-176 с.

 

Завдання № 11.

 

Опрацювати тему „Конфлікти в педагогічному спілкуванні”.

 

План.

 

1. Причини та класифікація педагогічних конфліктів.

 

2. Вимоги до попередження конфліктів в педагогіці.

 

3. Визначити шляхи подолання конфліктів у педагогічному

 

спілкуванні та використовувати їх під час педагогічної

 

практики.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність. / За ред. І.А.Зязюна. – К., 1997. - С.220-222, 240-263.

 

2. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А.Зязюна и др.- Москва: 1989. – Гл. 5. - Занятие 29,30.

 

3. Добрович А.Б. Воспитателю о психологии и психогигиене общения. - Москва, 1987.- Гл.5. -С.164-198.

 

Додаткова література.

 

1. Амонашвили Ш.А. Размышления о гуманной педагогике. - Москва,1995.- 496 с.

 

2. Амонашвили Ш.А. Как живете, дети? - Москва, 1967.

 

3. Бодалёв А.А., Ковалев Г.А. Психологические трудности общения и их преодоление.- Москва, 1992.-65 с.

 

4. Палатна О.М. Чи вміємо ми спілкуватися //Рідна школа.- 1994. - №7.

 

5. Паюк Б.Л. Проблеми конфлікту та методичні рекомендації з їх профілактики // Педагогіка і психологія. – 1997, №4.

 

8. Сухомлинський В.О. Лист про педагогічну етику-:К.,1977-Т. 2.

 

Завдання № 12.

 

Як готувати себе до роботи з «важкими» дітьми?

 

План.

 

1. Причини появи “важких ” дітей.

 

2. Діагностика важковихованості.

 

3. Техніка перевиховання важких дітей.

 

4. А.С.Макаренко, В.О.Сухомлинський про роботу з важкими дітьми.

 

Література:

 

1. Добрович А.Б. Воспитателю о психологии и психогигиене общения. - Москва, 1987.- Гл.5. - С. 164-198.

 

2. Сухомлинський В.О. Сто порад вчителю. - К., 1977. - Т.2.- Порада 89.

 

3.Сухомлинский В.О. Павлышская средняя школа.- Т.4 -С. 188 - 225.

 

4. Сухомлинський В.О. Розмова з молодим директором школи.- Т.4.- С.491 - 525.

 

Додаткова література:

 

1.Лиханов А. Дети без родителей. - Москва,1987 – 271 с.

 

2. Лиханов А. Драматическая педагогика. - Москва, 1986. –368 с.

 

3. Белкин А.С. Ситуация успеха. Как ее создать. - Москва, 1991. - 176 с.

 

4.Савчин М. Типи розуміння вчителем психології учня та їх прояви у педагогічній взаємодії //Рідна школа. – 1996. - № 1.

 

Завдання № 13.

 

Майстерність організації педагогічної взаємодії в навчанні

 

План.

 

1. Урок - діалог вчителя з учнями.

 

2. Особливості побудови уроку на засадах діалогічної взаємодії.

 

3.Творчий підхід до розробки етапів уроку. Приклади.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність / За ред. І.А. Зязюна. – К.,1997. – Розділ 8.

 

3 Сухомлинський В.О. Сто порад вчителю.- К, 1977. - Т.2.- Поради 14-17, 20.

 

4.Яковлев Н.М., Сохор А.М. Методика и техника урока в школе.- Москва,1985.- Глава 4

 

Додаткова література..

 

1.Львова Ю.Л. Творческая лаборатория учителя.- Москва,1992. -С.26-39, 77-83, 91-93.

 

2. Махмутов М.И. Организация проблемного урока в школе. - Москва,1977.

 

3. Сичевська З.В. Програмоване навчання фізики. - К.,1969.

 

4.0нищук В.О. Активізація навчання старшокласників. - К., 1978.

 

Завдання № 14.

 

Самовиховання психолого-педагогічної техніки уроку

 

План.

 

1. Організація уроку за етапами.

 

2. Система перевірки та оцінки знань.

 

3. Організація домашньої роботи учнів.

 

4. Техніка організації дисципліни на уроці.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність / За ред. І.А. Зязюна. – К.,1997. – Розділ 8.

 

2. Онищук В.А. Типи, структура и методика урока в школе. - К., 1976. – 186 с.

 

3..Яковлев Н.М., Сохор А.М. Методика и техника урока в школе. - Москва,1985.- Гл.4

 

Додаткова література..

 

!. Львова Ю.Л. Творческая лаборатория учителя.- Москва,1992. - С.26-39, 77-83, 91-93.

 

2.0нищук В.О. Урок в современной школе. - Москва, 1981

 

3.Матюшкин А.М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. - Москва, 1972.

 

4.Головінов В., Гапоненко І. Модульне професійне навчання в контексті гуманізації професійно - технічної освіти //Професійно - технічна освіта.-2000. -№ 3.

 

Завдання № 15-16

 

Самовиховання техніки активізації пізнавальної діяльності учнів

 

План.

 

1. Техніка розвитку уваги і уяви учнів в процесі навчання.

 

2. Методика проблемного навчання.

 

3. Програмоване навчання: ідеї, особливості, практика застосування.

 

5. Культура і техніка використання унаочнення на уроці.

 

6. Складання конспектів уроків з елементами активізації пізнавальної діяльності учнів (за фахом студентів).

 

6. Вивчення творчості педагогів –новаторів (системи роботи

 

В. Шаталова., Ш. Амонашвілі., О. Захаренка.,І. Волкова.)

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність. / За ред. І.А.Зязюна. – К., 1997. –Розділ 8.

 

2. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А.Зязюна и др.- Москва: 1989. – Гл. 7. - Занятия 24-26.

 

3.Яковлев Н.М.. Сохор А.М. Методика и техника урока в школе.- Москва,1985.- Гл. 4.

 

4.Ильин Е.Н. Рождение урока. - Москва, 1986.

 

З.Волков И.Б. Учим творчеству. - Москва, 1982.

 

Додаткова література.

 

1.Махмутов М.И. Организация проблемного урока в

 

школе.- Москва, 1977.

 

2.Матюшкин А.М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. - Москва, 1972,

 

3.Сичевська З.В. Програмоване навчання фізики.- К.,19б9.

 

4.0нищук В.О. Активізація навчання старшокласників. – К., 1978.

 

5.Загвязинский В.И. Педагогическое творчество учителя. - Москва,1987.

 

4 Педагогічний пошук / Упоряд. I. Баженова. - К., 1988.

 

5. Сухомлинський В.О. Сто порад вчителю.- К, 1977. - Т.2.- Поради 14 - 17, 20.

 

6.Фридман Л.М. Педагогический опыт глазами психолога. - Москва,1987.

 

2.Кан-Калик В.А.,Никандров Н.Д. Педагогическое творчество. - Москва,1990.

 

3.Скульский Р.П. Учиться быть учителем.- Москва, 1986.

 

4.Чубар Б.С. Письмо в будущее. - Москва,1988.

 

5.Шаталов В.Ф. Педагогическая проза. Куда и как исчезли тройки. Эксперимент продолжается. - Москва, 1980, 1987.

 

Завдання № 17

 

Формувати техніку індивідуального підходу в учбово-виховному процесі

 

План.

 

1.Основи техніки індивідуального підходу до учнів в навчанні.

 

2. Основи техніки індивідуального підходу до учнів у вихованні.

 

3. Розробка сценаріїв індивідуальних бесід з учнем, батьками учня.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність. / За ред. І.А.Зязюна. – К., 1997. - С. 21 -26, 253 -263.

 

2. Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А.Зязюна и др.- Москва: 1989. –-.Занятие 22,27.

 

3.Натанзон Э.Ш. Трудний школьник и педагогический коллектив. - Москва., 1984.

 

4.Сухомлинський В.О. Як виховати справжню людину. Методика виховання колективу. Павлиська середня школа.- К., 1976. - Т.1, 2, 4.

 

5.Павленко І. Індивідуальна робота з учнями //Рідна школа. - 1990. - №4.

 

6. Галузинский В.М. Индивидульный подход в воспитании учащихся. - К, 1982.

 

Додаткова література..

 

1.Апраушев А. Воспитание оптимизмом. – Москва, 1983.

 

2.Добрович А.Б. Воспитателю о психологии и психогигиене общения. - Москва, 1987.

 

З. Рувинский Л.И., Соловьева А.Е. Психология самовоспитания. - Москва, 1982.

 

Завдання № 18

 

Розвиток організаторських здібностей вчителя

 

План.

 

1. Шляхи розвитку організаторських здібностей вчителя.

 

2. Організаторська майстерність вчителя.

 

3. Організація позакласної роботи з учнями.

 

Література:

 

1. Иванов И.П. Воспитывать коллективистов. - Москва, 1982.

 

5Лутошкин А.Н. Как вести за собой. - Москва, 1981.

 

Додаткова література.

 

1. Воспитание сознательной дисциплины и культуры

 

поведения школьников - Москва, 1982.

 

2. Макаренко А. С. Педагоги пожимают плечами. //Избр. соч.: в 2-х т. – Т.1 - Москва.,1977.

 

3. Макаренко А. С. Некоторые выводы из моего педагогического опыта. //Избр. соч.: в 2-х т. - Москва.,1977.

 

4. Сухомлинський В.О. Методика виховання колективу. - К, 1976

 

5.Сухомлинський В.О. Народження громадянина. -К.,1977. – Т. 3

 

6. Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям. - К.,1977. - Т.3.

 

Завдання № 19

 

Самовиховання майстерності сімейного виховання.

 

План.

 

1. Народна педагогіка і сучасне сімейне виховання.

 

2. Макаренко А.С., Сухомлинський В.О. про сімейне виховання.

 

3. Досвід сімейного виховання О. і Б. Нікітіних..

 

4. Майстерність роботи вчителя з батьками учнів.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність. / За ред. І.А. Зязюна. – К., 1997. -. Заняття 9, 10

 

2. Основы педагогического мастерства / под ред. И.А. Зязюна и др.- Москва: 1989. – Гл. 8. -.занятие 30

 

3. Макаренко А. С. Лекции о воспитании детей. -М, 1951. -Т.4.

 

4. Сухомлинський В.О Батьківська педагогіка. - К.,1978.

 

5. Никитины Л. и Б. Мы, наши дети и внуки. - Москва., 1989. - 303 с.

 

Додаткова література.

 

1. Капралова Р. Работа классного руководителя с родителями. - Москва, 1980. –С..109-112.

 

2. Сухомлинський В.О. Сто порад вчителю. - К.,1976. -Т.2.- Поради 51,52,54,57-60.

 

3. Сухомлинський В.О. Як виховати справжню людину. - К.,1976, -Т.2.

 

4. Щуркова Н.Е. Вы стали классным руководителем.- Москва,1986.-С.81-84.

 

5.Сухомлинський В.О. Павлиська середня школа. - К.,1977. -Т.4

 

 

Завдання № 20

 

Формувати ораторську майстерність вчителя.

 

План.

 

1. З історії ораторського мистецтва.

 

2. Ораторське мистецтво в Україні.

 

3. Д.Карнегі про мистецтво проведення лекції.

 

4. Техніка підготовки лекції, бесіди.

 

5. Шляхи активізації слухачів.

 

6. Знайомство зі зразковими конспектами лекцій (творів) видатних ораторів.

 

Література:

 

1. Педагогічна майстерність. / За ред. І.А. Зязюна. – К., 1997. - С. 21-26, 67-83.

 

2. Основы педагогического мастерства / под ред. И.А. Зязюна и др.- Москва: 1989. – Гл. 4. - Занятия 18,19.

 

3.Гурвіч С.С. та ін. Основи риторики. - К.,1990.

 

4.Карнеги Д. Как выработать уверенность в себе и влиять на людей, выступая публично. - Москва, 1991.

 

5.Ножин Е.А. Мастерство устного выступления. - Москва,1978.

 

6.Мастера красноречия. - Москва: Знание, 1991. – 144 с.

 

Додаткова література..

 

1.Аграновский В.А. Ради единого слова. - Москва,1978.

 

2. Ивин А.А. Искусство правильно мыслить. - Москва.,1990.

 

3. Капська А.Й., Сагач Г.М. З історії розвитку красномовства //педагогіка і психологія. - 1995. - № 2.

 

4. Федосеев П.Н. и др. 0б искусстве полемики. - Москва, 1980. – 303 с.

 

5. Коваль А.П. Крилате слово. - К., 1983. – 22 с.

 

3.2. Поради для майбутнього вчителя з організації самостійної роботи.

 

1. Проаналізувати стан власної професійної культури і скласти програму самовдосконалення.

 

2. Ознайомитись з педагогічними ситуаціями за творами А.С.Макаренка і В.О. Сухомлинського. Скласти декілька педагогічних задач з досвіду роботи А.С. Макаренка, В.О. Сухомлинського та поміркувати над іншими можливими варіантами педагогічної дії.

 

3. Описати у стислому вигляді або схематично педагогічні системи за творами А.С. Макаренка («Педагогічна поема», «Прапори на баштах»), В.О. Сухомлинського «Серце віддаю дітям».

 

4. Скласти опорний конспект з досвіду роботи педагога-новатора (за вибором).

 

5. Підготувати невелику доповідь або бесіду з вибраної теми про педагогічну майстерність або педагогічну техніку.

 

6. Описати передовий педагогічний досвід роботи вчителя за фахом студента.

 

7. Вивчити рекомендовану літературу і підготуватись до бесіди за планом:

 

1. Професійно необхідні якості вчителя.

 

2. Роль морально-естетичної культури вчителя в гуманізації освіти.

 

3. Зовнішні форми виявлення морально-естетичних якостей вчителя в педагогічному спілкуванні.

 

8. Прочитати твори В.О.Сухомлинського „ Як виховати справжню людину”, „ Народження громадянина” і скласти модель професійної культури вчителя.

 

9. Підготуватися до мікро викладання „ Мій улюблений твір мистецтва”.

 

10. Проаналізувати особливості свого спілкування з дітьми та майбутніми колегами. Як ви знаходите контакт з ними? Чи вмієте завоювати ініціативу у спілкуванні? Чи завжди можете знайти тему для бесіди?

 

11. Проведіть спостереження і розкажіть про виразні можливості людського обличчя, рук, жестів (у спілкуванні, танці, на сцені, в художньому творі).

 

12. Спостерігаючи за людьми на вулиці, вдома, в університеті тощо, намагайтеся в думках за зовнішніми ознаками поведінки визначати, про що вони думають, що відчувають, чи є щасливими, байдужими і таке інше

 

(за одягом, виразом обличчя, жестами, голосом, рухами).

 

13. Розмірковуйте про різні ситуації з шкільного життя, з літератури, з педагогічного досвіду та шукайте найкращі варіанти педагогічних підходів і рішень.

 

14. Ведіть щоденник самоспостережень з метою професійного самовиховання, аналізуйте висловлення видатних людей, твори філософів і педагогів про процеси пізнання, уяву, педагогіку і творчість людини.

 

15. Опрацьовуючи параграфи шкільного підручника, визначайте труднощі їх репродуктивного відтворення, перетворюйте текст у доступну учням форму. Виберіть матеріал підручника, який Вам здається важким для учнів, складіть конспект управління розвитком уяви учнів на цьому матеріалі.

 

16. Виконайте вправи на розвиток відтворюючої і продуктивної уяви з методичних рекомендацій (Див.: Основы педагогического мастерства: Методические рекомендации для студентов 2 курсов. – Полтава, 1982. – С.27-29; Эстетико - нравственное воспитание студентов на занятиях по основам педагогического мастерства. /Сост. Г.Н.Кондратенко, Л.П.Печко, Л.В.Бабич.- Херсон, 1990. – 52 с.; Педагогічна майстерність: Підручник /І.А. Зязюн та інші. - К.: Вища школа, 1997; Основы педагогического мастерства /И.А.Зязюн и др. - Москва.: Просвещение, 1989.).

 

17. Складіть перелік вимог до підготовки педагогічного монологу. Ознайомтесь з лекціями А.С.Макаренка „ Про батьківський авторитет”,

 

„ Дисципліна, режим, покарання, заохочення ”. Згадайте, як досягти переконання словом?

 

18. Змоделюйте фрагмент навчального педагогічного діалогу для діалогічної взаємодії з учнями на уроці. Які вимоги ставляться до організації такого спілкування?

 

19. Підготуйте фрагмент виховної години, диспуту, „сократівської” бесіди на предмет моралі. Чи можете Ви застосувати під час класної виховної години модель спілкування типу „ мозговий штурм”? Підберіть матеріали для створення емоційно – естетичного фону для виховного діалогу.

 

20. Згадайте вправи К.С.Станіславського для створення творчого сценичного самопочуття. Спробуйте відтворити стан творчого самопочуття.

 

21. Проаналізуйте умови ефективності бесід, проведених видатними педагогами (наприклад, ті, що наведено у книзі: Чихачев В.И. Лекторское красноречие русских ученых Х1Х века. – Москва,1987).

 

22. Під час занять постійно свідомо аналізуйте бесіди (змістовність, яскравість, виразність, естетику, культуру і навички лектора, рівень самостійності та активності слухачів).

 

23. Постійно звертайте увагу на власну педагогічну майстерність. Чи вмієте Ви бачити себе „ очима іншого” (рефлексія)? Які особливості Вашої вербальної та невербальної комунікації? Чи є відчуття міри в інтонаціях, мімічних реакціях, жестах, впливі на слухача? Чи маєте Ви здатність до емпатії?

 

24. Виконайте вправи на застосування прямого та непрямого навіювання у педагогічних ситуаціях (Див.: Основы педагогического мастерства. Методические рекомендации к практическим занятиям для студентов 2 курса. – Полтава, 1982. – С. 53-54; Методические указания для студентов по культуре педагогического общения. / Сост.: Г.Н. Кондратенко, Л.В.Бабич, В.М.Бойко, Т.Г.Зайцева. – Херсон, 1990;); Педагогічна майстерність: Підручник /І.А. Зязюн та інші. - К.: Вища школа, 1997; Основы педагогического мастерства /И.А.Зязюн и др. - Москва: Просвещение, 1989).

 

25. Спробуйте емоційно, естетично озвучити тексти з художньої літератури (урочисті, ліричні, гумористичні, трагічні тощо), навчальні тексти зі шкільних підручників.

 

26. Чи вмієте Ви цікаво переказувати міфи, легенди, казки, історії? Спробуйте і проаналізуйте резульнат розповіді.

 

27. Виконайте вправи на вдосконалення техніки мовлення (Див.: Основы педагогического мастерства. Методические рекомендации к практическим занятиям для студентов 2 курса. – Полтава, 1982. – С. 60-64; Методические указания для студентов по культуре педагогического общения. / Сост.: Г.Н. Кондратенко, Л.В.Бабич, В.М.Бойко, Т.Г.Зайцева. – Херсон, 1990;); Педагогічна майстерність: Підручник /І.А. Зязюн та інші. - К.: Вища школа, 1997; Основы педагогического мастерства /И.А.Зязюн и др. - Москва: Просвещение, 1989; Учителю о педагогической технике. – Москва, 1987. – С. 84-87).

 

28. Проаналізуйте систему роботи вчителя: „ Іра відрізнялася від інших першокласників тихим характером, погано розвиненою мовою. До школи дівчинку не готували, дитячий садок вона не відвідувала. Пройшло декілька днів, і Іра зовсім відмовилась відвідувати школу. Софія Миколаївна доклала багато зусиль, щоб подолати негативне відношення дівчинки до школи. Часом разом з вчителькою, наче випадково, йшли вони після уроків додому. По дорозі дівчинці пропонувалося то порахувати будинки і дерева, то порівняти листки тополі і клена. День відо дня розширювалося коло спостережень, а між вчителькою і дівчинкою встановлювалися довірливі відносини. Все частіше і більш впевнено Іра розповідала на уроках про те, що бачила. Увага класу радувала дівчинку, вона звикала до колективу. До весни Іра навчилася рахувати і читати, помітно розвинулася.

 

На уроках Софії Миколаївни ніхто не журить за помилку, пояснюють незрозуміле, вчителька майстерно підказує власну думку, завжди розуміє учнів.”. У відповідності до яких дидактичних принципів вчителька будує свої уроки?

 

29. Проаналізуйте наведені уроки історії і визначте, в чому полягають їх сильні переваги? Які завдання ставляться і досягаються вчителем на уроці?

 

„ Перед початком уроку учень 6 класу Олег обережно вийняв з сумки альбом з марками. Підійшли хлопці. Показавши могутню фігуру Давида, вічне творіння відомого флорентійця, Олег промовив:

 

- До речі, наш відомий скульптор писав, що був би щасливим виліпити праву руку Давида так, як Мікеланджело.

 

- Так. А „ Мадонна” Бенуа у тебе є?

 

- Є, і Сикстинська також...

 

Ця коротка розмова на перерві була так би мовити вступом до уроку історії. Учень не випадково приніс марки, він знав, що вони знадобяться у розмові про епоху Відродження.

 

А на уроці звучить нова розповідь вчителя про сатиру Рабле, про утопії Томаса Мора. Майстерно перекидає вчитель міст від сучасності до минулого, відмічає зміну в людських поглядах...”

 

30. „ Звучить уривок з увертюри до опери „Бородіно”, учні слухають запис художнього читання поеми.

 

На уроці демонструються ілюстрації до „Слова” відомого художника В.Фоворського. Так клас входить до теми уроку”.

 

Чи виправдовує себе психологічно та методично такий початок уроку? Які завдання вирішує вчитель? Яку роль відіграє пробудження емоцій на уроці?

 

31. „ Урок у 3 класі. Навчальний рік завершується, відчувається, що діти стомилися. Але атмосфера на уроці мови була серйозною, діти працювали з відповідальністю. Та несподіванно за вікнами пронеслася блискавка, травневна злива, бурхлива і стрімка, на декілька хвилин заволоділа увагою класу.

 

- Ганна Петрівна, дощик! – зраділи діти, схопившись з місць.

 

Свято спалахнуло й упливло разом з тучею, потрібно повертатись до роботи. Вчителька змогла б це зробити, але вона вчинила інакше. Дозволила відчинити вікна, з двору вдарив запах весни.

 

- Я бачу, як ви святково себе почуваєте, - промовила вона з усмішкою. – Давайте не відпускати цю несподівану радість, нехай вона ще трошки буде з нами. Відкрийте зошити. Спробуємо написати малесенький твір „ Травневий дощик”.

 

- А можна назвати „ Про що гамонить дощик?”

 

- Можна.., - каже вчителька. – Зараз все можна. Як думаєте, як відчуваєте, так і записуйте”.

 

Як Ви оцінюєте таке відхилення від плану уроку? Виграв чи програв урок від такої модернізації?

 

32. Проаналізуйте ситуацію, що запропонували студенти фізико-математичного факультету:

 

„ Йде урок з теми „ Дисперсія світла”.

 

У Жюля Верна є твір „ Зелений промінь”, прослухайте уривок з нього: „ Чи бачили ви коли-небудь, як сонце заходить за горизонт? – Так, звичайно! -... Але чи помічали ви, як з’являється і згасає останній соняшний промінь, коли повітря звільняється від туману і стає прозорим? – Мабуть - ні! Ось, коли випаде побачити це явище – воно буває дуже нечасто, - то зверніть увагу на те, що цей останній промінь здається ні червоним, а зеленим. Так, так, він буде мати чудовий зелений колір, тобто такий зелений, який не може створити жоден художник. Подібний зелений колір не вдається зустріти ніде в природі, його не можна знайти у рослинному світі, не дивлячись на всю різнобарвність його кольорів, його не зустріти і серед самих яскравих морів”. Чому виникає цей зелений промінь? Знайти відповідь на це запитання буде вашим домашнім завданням. Чи зустрічалися ви з явищем дисперсії у творах інших письменників, художників? Про все це ми поговоримо на наступному уроці.

 

У класі нерозуміння. Віктор підскакує з місця: „ При чому тут письменники? Ми фізику вивчаємо. З літератури задали багато, а тут і це ще...”

 

Як в цій ситуації діяти вчителю? Що застосувати на наступному уроці, якщо клас не підготує завдання? Які новітні педагогічні технології чи традиційні методи можливо використати в цій ситуації?

 

3.3 Теми рефератів або доповідей

 

1. Основи професійного самовиховання вчителя.

 

2. Програма самовдосконалення майстерності вчителя.

 

Література:

 

Педагогічна майстерність. / За ред. І.А. Зязюна. – К., 1997. С.44-47; Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А. Зязюна и др.- Москва: 1989. – С.6 - 32; Елканов С.И. Основы профессионального самоспитания будущего учителя. - Москва:,1989.-188с.; Сухомлинский В.О.Сто порад вчителю. - К.,1976. - Т.2. - Поради 1-3,6; Леви В. Искусство быть собой. - Москва,1977; Макаренко А.С. Методика организации воспитательного процесса //Пед.соч.: В 8 т.- Москва,1983. – Т4. - С.316-320; Львова Ю.Л. Творческая лаборатория учителя. – Москва, 1985. –С.98-121.

 

3. Педагогічна техніка: основні поняття та структура

 

4. Культура самопочуття вчителя.

 

4. Вимоги до якостей особистості вчителя.

 

Література

 

Сухомлинский В.О. Сто порад вчителю. - К.,1976. - Т.2. - Поради 1-3,6;.Леви В. Искусство быть собой. – Москва,1977; Львова Ю. Л. Творческая лаборатория учителя. - Москва,. 1985. – С. 98-121.

 

6.Техніка фонаційного дихання.

 

7.Вимоги до культури мовлення вчителя.

 

8 Вправи з техніки і культури мовлення.

 

9.Шляхи вдосконалення культури мовлення. Література: Педагогічна майстерність. / За ред. І.А. Зязюна. – К., 1997. – Розділ 4.-С.67-83; Основы педагогического мастерства / Под ред. И.А. Зязюна и др.- Москва: 1989. –-Гл.4. - С.107-132.; Елканов С.И. Основы профессионального самовоспитания будущего учителя. - Москва:,1989.-188с.; Сухомлинський В.О. Слово про слово. Слово вчителя в моральному вихованні.- К..1977. - Т.5. –С. 82,321;. Коваль А.П. Культура ділового мовлення.-К.,1977; Кан-Калик В.А. Учителю о педагогическом общении.-Москва,1987.- С.97; Бабич Н.Д. Основи культури мовлення. -Львів, 1990.- С.62-139; Копілов В. У світі крилатих слів. - К.,1976; Томан 1. Мистецтво говорити.- К.,1986.

 

10. А. С. Макаренко про педагогічну

 

майстерність.

 

11. Система роботи Макаренка. А.С.

 

12. В.О.Сухомлинський - людина, вчитель, вчений.

 

13. Гуманістична система роботи В.О.Сухомолинського.

 

Література:

 

Педагогічна майстерність. / За ред. І.А. Зязюна. – К., 1997. –Розділ.2. - с.22-46; Основы педагогического м







Дата добавления: 2015-10-12; просмотров: 1700. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

Плейотропное действие генов. Примеры. Плейотропное действие генов - это зависимость нескольких признаков от одного гена, то есть множественное действие одного гена...

Методика обучения письму и письменной речи на иностранном языке в средней школе. Различают письмо и письменную речь. Письмо – объект овладения графической и орфографической системами иностранного языка для фиксации языкового и речевого материала...

Классификация холодных блюд и закусок. Урок №2 Тема: Холодные блюда и закуски. Значение холодных блюд и закусок. Классификация холодных блюд и закусок. Кулинарная обработка продуктов...

Тактика действий нарядов полиции по предупреждению и пресечению правонарушений при проведении массовых мероприятий К особенностям проведения массовых мероприятий и факторам, влияющим на охрану общественного порядка и обеспечение общественной безопасности, можно отнести значительное количество субъектов, принимающих участие в их подготовке и проведении...

Тактические действия нарядов полиции по предупреждению и пресечению групповых нарушений общественного порядка и массовых беспорядков В целях предупреждения разрастания групповых нарушений общественного порядка (далееГНОП) в массовые беспорядки подразделения (наряды) полиции осуществляют следующие мероприятия...

Механизм действия гормонов а) Цитозольный механизм действия гормонов. По цитозольному механизму действуют гормоны 1 группы...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия