Сын царя-воспитанник львицы, отправляется на войну
13.1. И к большему удивлению узрhша внезапу вмhсто одного выехавшаго юноши и храбро сhкуща враги еще другаго, подобна ему и такъ же с яростию нападша на бусормановъ, и с нимъ неотлучно лвица нhкая, иже и та многих уязвляя, убивише. 13.2. Юноша же первый, иже и наслhдникъ именованный царю, в то время сразився с бусорманским царем и уби его, не зчая и нез замhтя себh помощь ни откуду, нападе на войско бусормановъ 13.3. и абие узрh подобна себh витязя с яростию (л. 43) побивающа бусорманы и львицу за нимъ уязвляющу враги, удивися и нh зная, откуду таковая дивная помощь ему бысть. И сего ради больма нача ратовати врги и яко в малое время не оста ни единъ. И тако чюднии они юноши избиша храбростию своею несчетное число бусормановъ. Плhнники же и корысти вручиша войску царьскому. 13.4. И тако по дивнhй онhй побhдh совокупишася оба храбреца и львица с ними неотлучно. И егда другъ друга проздравиша с побhдою, // (л. 43 об.) тогда начаша вопрошати другъ друга, кто и коея страны, и коихъ родителей, и како обрhтеся здh. Юноша же онъ вторый нача первие повhдати сице: “Азъ, друже мой и брате, не вhмъ, коея страны или родителей коих есмь, но се точию вhмъ, яко мы с материю живше в пустомъ мhстh и з другимъ братомъ и не вhм, како мати наша мене остави на мhстh, сама же поиде до нhкоего мhста, и во время хождения ея сия львица мене похити и унесе, и воскорми своими // (л. 44) сосцами, хотя мати моя послh и найде мене [у л]ьвицыи сей, но она паки унесла далhе в пустыню. И оттолh болhе аз не видhхъ никого от человек. Точию нhсколько послh ловцы увидя у спящей львицh меня сhдяща и восхитиша, хотhша же и львицу ону убити, но азъ едва умоли ихъ оставити ю живу. Ловцы же точию отнесоша мене от нея и приведоша в свою весь, абие львица она, спохватившись, скоро прибhже в ту весь и обтече вся домове // (л. 44 об.) и прочая здания. Людие же, сие видhвше, зhло ужасошася и абие по совhту дружины ловцы оныя выведше мене к львицh сей, боящеся, да не в бhду впадутъ. Како узрh, абие прибhже ко мнh с радостию лизаше и ласкаяся. И оттолh неразлучнh со мною пребысть: гдh бы мнh нh быти, львица же вездh меня сохраняше, аки чадолюбивая мати. И тако и до возраста азъ в той веси питаемъ быхъ ловцы оными, и львица со мною всегда. И егда // (л. 45) прииде царь бусорманский с поганою своей сволочью, тогда услышалъ я клик на поединокъ и на посланныя грамоты царя благочестиваго собрати избранныхъ витязhй в помощь наслhднику цареву такъ разгорhлся сердцемъ, быть хотя бы в числh витязей и за нhвыборкою коня мнh в скором времени я отправился тогда уже, егда вси витязи были избраны и сражение началось. Тогда-то я и поспhлъ какъ разъ к вамъ в помощь. И ежели вамъ, милый другъ и брат, // (л. 45 об.) - прибавилъ онъ, - не противно, прошу принять мои услуги и вhстно ученить царю”. Юноша же и наслhдникъ царьский с радостию обhщася предложить царю, наипаче же изповhсти его, позна его роднаго брата, обаче не являя до времени. Самъ же внутренно радовашеся о обрhтении его, точию не знаяше, чии они сынове. Такоже и оному сказа свою историю другимъ образом. В таковhй ихъ сладцhй бесhдh не замhтиша, како путь ихъ скоро мину, дондеже // (л. 46) нечаянно узрhша царя и вси вельможи с нимъ, едущихъ всрhтение имъ. 14. Царь же проздрави обою витязю с побhдою и одаривъ имъ по званию и чести многими дары. И тако вьехаша вси во градъ и внидоша в царстии палаты. Тутъ ученили пиръ зhло велий и веселящуся о побhдh. Посемъ егда довольно царю обвеселившуся с своими боляры и вновъ именованными наслhдниками - оными храбрыми витязами и материю ихъ, тогда царь нача часто взирати // (л. 46) на оныя юноша и матерь ихъ и мнhти, яко подобны вси трие другъ другу, и воспоминая же своя чада и сопругу, начатъ мыслию больма простиратися и сердечно горhти, да испытаетъ их в присудствии властелей и народа. И тако повелh народу собратися на уреченнhмъ мhстh, идhже первие царицу хотя сожещи с чады ея. Тогда царь изыде со всhми вельможи ик юноши оными с материю ихъ.И сhдшу царю на уготованнhм престолh, таже единому юноши повелh // (л. 47) сhсти подлh себя, яко наслhднику цареву и другому такожде яко меньшему сыну цареву, и царицh поодалhе яко матери наслhдника царева. Таже и прочимъ по чину. По сем рече царь ко всhмъ велегласно: “О, добропобhднии юноши ли честнhишие в женахъл, и вы вси христолюбивии народи, помните ли егда впреди 20 лhтhх здh бысть неправедный судъ по злобh и зввисти, нынh же вмhсто толикаго зла сотворим воздаяние”. 14.4. И абие обратися царь к юношам и рече: “Егда милостивый Богъ благоизволи создание свое // (л. 47 об.) во едино совокупити неизреченными своими судьбами и того ради подобаетъ вамъ повhдати без боязни, о драгия чада, свои происшествия, кто вы еста и кто ваши родители, и коего града”. 14.4.а. Егда же се царь изрече во услышание всhмъ, и бывшу безмолвию, начатъ первый повhдати сице: “Азъ, о вседержавный царю, града или страны коея, не вhмъ, точию се едино вhмъ, яко мы с младшим мнh братомъ с материею имhли жительство в пустомъ мhстh // (л. 48) питающеся былиемъ и травою. Во единъ от дний мати наша восхотh собрати ягодичия на друзhй странh потока, мене же вземъ, а брата другаго остави на мhстh. Егда же возвратися и не обрhтъ его, вельми оскорбися, послhди же узрh носима львицею. И бысть в печали велицh и потомъ паки узрh у львицh питающися сосцами и хотhхъ взяти у ней. Львица же разумh сие, отиде и к тому более не явися нам. По нhкоемъ же времени, // (л. 48 об.) егда же восхотh Господь трудъ матери нашей облегчити, изведе из пустыни сей сицевым образом: вниде мати моя одныжды (!) в пустыню далhе и обрhте нhкую стезю. И егда проидоша стезею мало пути, и абие показася сий градъ, и мы прославихом Бога и пречистую Богородицу, которая матери моей неоднократно являшеся и укрhпляющи не скорбhти. Вниде азъ в первый градъ и видh строения и люди, мв первый разъм мнh показашася весьма странными, дотуль, пока я // (л. 49) не привыкъ чрезъ многое. И в то время вдова убогая сжалилась над нами, и мы дотолh проживали у ней, дондеже его царьской милости угодно было над нами учинить свою милость». 14.4. в. Таже нача и другий свою историю - от львицы и до конца сражения с неприятелемъ. По сем царь с нетерпhниемъ повелh и царицh разсказати повhсть. Царица же уразумh из повhсти другаго юноши, яко и той сынъ ея есть, помяну явление Богородицы яко воистину збышася предсказания, тогда // (л. 49 об.) абие воста от своего сhдалища и небоязнено нача повhдати: “Азъ рождение и воспитание имhх от онъ сица града, совокупихся браку за он сицу царя добронравна и благочестива, иже и пребысть у него во всякой любви, а почитаема бhхъ всhм народом. Позавидh же моему благополучию врагъ дияволъ, вложи злую ненависть матери цареви на мене и много времени искаше подобна времени, да исполнитъ свою ненависть, еже и сотвори. Егда же ощути мене // (л. 50) разрhшившуся от бремени и почивающу от трудовъ, подкупи однаго из рабов, пачеже понуди согласитися лечь ко мнh в постель. сама же иде скорhе и возвhсти царю, сыну своему, бывшу в церкви, и егда доиде и видh сие неслыханное дhло, абие царь мечем своим тутъ же бhднаго слугу и жизни лиши. Царицу же в темницу заключи и с чады ея. Посем уготови огнь, хотя вожещи и со младенцы, но Богъ вложи жалость нhкую, и повелh отвести в пустыню и с чады ея, да гладом // (л. 50 об.) умретъ. Ощутивши же я себя одну с малыми отрочатами в темномъ лhсу, такъ начала печалию сокрушатися, едва ни лишилась жизни. И лучьше бы мнh приняти смертьн с чады моими, огнемъ сожжену быти, нежели в таковом неизвhстномъ мhстh пребывати, или скоро от града умрети или звhрьми снедену. И в таковhй печали, аще не бы милостивый Господь извhсти мене и пречистая Богородица, никакоже ми получити крhпость и жизнь. Послh таковаго посh//щения (л. 51) Божия я жительствовала без печали, потому что на каждомъ шагу по прехождении моемъ я находила себh пищу и воду дотуль, пока львица похитила одного изъ моихъ отрочищъ, чего из истории обоихъ юношей извhстно. Но при видh сего града - приговорила царица, - я такъ испугалась, что едва согласилась внити в него, боясь, да не познана буду и я злою смертию умру и отрокъ мой со мною. Но обаче уповая на обhщания пречистыя Богородицы, шла без // (л. 51 об.) боязни. И в первую попавшую худую хижуо я постучалась, насъ отказали, такхже и к другой подошли и очюнь прилhжно просили себh ночнаго покоя, но и тутъ не имhли входа, Уже вечеру глубоку сущу, и мы расположилисьп ночь препроводить под открытымъ небомъ к весьма ветхому дому. И точию приютились, абие прииде к намъ убогая жена и вопроси: “Что ради здh хощете опочити? Или мало живущихъ и могущих покоити странныя, пече же васъ?”// (л. 52) Тогда с радостию воставши и поклонились женh оной и разсказавъ о приключении при входh. Сие слышавъ, оная жена введе насъ в свой домъ и предложи трапезу и упокои насъ, у которой и дотуль проживали, пока Господь соблаговоли с нами сотворити милость свою, паче же помиловати свое создание. 14.4. е. Царь же, видя из всего расказа царицына и обоихъ юношей, позна быти ей сопружницh и царицh, скоро воста от престола своего и абие с радостию облобыза царицу // (л. 52 об.) и оба юноша, сыны своя, и прошаше у царицh прощение. 15. Таковое содhваемое чюдодhйствие видhвше, присутствующии славяще Бога и пречистую Богородицу. Тогда царь паки взыде на престолъ, повелh же цариц сhсти одhсную себh.Такоже и обоим царевичамъ и прочим по чину. И абие возгласи всhмъ во услышание: ”Что подобаетъ за сие злое дhло сотворити и кий судъ нанести матери моей?” Они же рекоша: “Самъ вhси, о царю, что творити”. Тогда царь повелh матерь свою отвести в пустое мhсто, // (л. 53) да таковую же муку прииметъ. Отвезенh же бывши царицh матери, и еще не отидоша и пяти лакотъ везущиир, львица, воспитавшая сына царева ниоткуда устремившися на матерь цареву скорымъ бhжаниемъ и абие растерза ю на части. Таже и другий звhрь с зhльнымъ рыканиемъ похвати трупъ ея, и друзии мнози такоже нhоткуда пририщуще вся протчая части похватиша ис текоша в пустныню. Сия вся видhша, посланнии дивишася и с боязнию велиею во градъ возврати//шася, (л. 53 об.) повhдаша вся яже видhша. Царь же и вси людие слышавше сие, удивишася, рекуще: “Воистинну праведенъ Богъ, како безвинныя оправди, а виновную скоро казни. И прославиша Бога и пречистую Богородицу, творящаго дивная чюдеса. 17.5. И оттолh нача царствовати благополучно с царицею и с чады своими, благодаряше Бога и пречистую Богородицу, ея же молитвами и нас сподоби царствию небесному. Текст содержит 1-ю мяндинскую редакцию повести (М! –по Чалковой), пока не издан. В ТЕКСТ ФАЙЛА ВНЕСЕНА ПРАВКА ПО РУКОПИСИ (9.10.2002), НЕОБХОДИМА ЧИСТОВАЯ ПОСЛЕДНЯЯ ПРОВЕРКА ДЛЯ ИЗДАНИЯ. а ехидна дописано на поле б конца дописано на поле в в ркп прогнhгнhвавшую, повтор слога на границе листов г с жалостию дописано на поле д написано на поле е Написано над строкой ж у переделано из ъ з-з дописано над строкой и предлог у и начало слова львицы сейчас не читпется в рукописи из-за механического повреждения листа в этом месте к в рукописи и повторено дважды л - л написано на поле м-м написано на поле н дописано на поле. о дописано на поле п В ркп описка: распорожились р дописано на поле с переделано из у
|