Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Бідермаєр» та «натуральна школа» на Україні





 

 

1. В останні десятиліття в німецькій історії літератури оброблено нове поняття, запозичене з образотворчого мистецтва — «бідермаєр». Дискусія про це поняття ще не закінчена, і через це деякі його риси ще стоять під знаком питання та не цілком з’ясовано, які саме письменники належать до цієї течії. В кожному разі — основні риси — «бідермаєру», репрезентованого переважно в австрійській літературі, є риси «пізньоромантичні», це певна форма романтики, яку визначають або як «міщанську романтику», або як «романтику старечу». Головні ідеологічні мотиви романтики в літературному бідермаєрі слабшають та зникають.

Замість індивідуалізму та революційного пориву маємо тут повагу до «надіндивідуального порядку» в державі, релігії, звичаях, нахил до традиції; замість живої спраги, яку може задовольнити лише весь світ, — спокійне збирання, колекціонування. Замість різкості, поривчастості романтики, — м’якість, спокій; замість поривань до крайнього, навіть поза межі нормального та дозволеного, — пошану, покору, смирення як основні чесноти людини; мова стає спокійнішою, правильнішою, поміркованішою, статичнішою.

Крім цих основних рис, дослідники називали й інші — до того ж такі, що стоять у певному протистоянні одні з одними: ідилічний характер та «розірваність», песимізм, сум та прагнення спокійної, м’якої краси. Називали деякі риси, характерні лише для окремих письменників, як напр., повагу до античності, що певною мірою була втрачена романтикою і т. д. Типовими представниками стилю бідермаєр є Улянд, Штіфтер, А. Дросте-Гюльсгоф, Ґрільпарцер, Ґ. Келлер, О. Людвіґ. Вказано на існування споріднених явищ у чеській та словацькій літературах.

2. Була спроба (І. Панькевич) ввести розділ «бідермаєр» і до історії української літератури. Конкретно вказано на певні м’які тони М. Шашкевича та на одне (!) оповідання М. Устияновича. Висловлено також безпідставний здогад про споріднений характер творчості Квітки, Гулака-Артемовського, Метлинського.

Я вважаю за непотрібний спеціальний розділ про «бідермаєр» в історії української літератури. Не лише тому, що до нього потраплять нечисленні та невизначні письменники, але насамперед тому, що й ці письменники не дуже для «бідермаєру» характерні. В той час, як на Заході (у німців) «бідермаєр» є реакцією на романтику, явищем «протверезіння» після захоплення романтичними ідеями, відходу від них, — на Україні не було ніякого ґрунту для такої реакції, а зокрема не було такого ґрунту в особистому розвитку окремих поетів. Важко говорити на Україні і про «обміщанення» романтиків. Окремі конкретні риси поезії бідермаєру зустрінемо, щоправда, у поодиноких поетів: не лише в Шашкевича, але й в меланхолійних ліриків — Петренка, Забіли, Чужбинського, С. Метлинського, в початках Щоголева, у повістярів М. Устияновича та почасти й О. Стороженка. Гулак-Артемовський та Квітка — взагалі не романтики, А. Метлинський — послідовний романтик, усі троє з бідермаєром не мають нічого спільного. До того ж риси стилю бідермаєр постали в українських поетів не шляхом органічного розвитку, а шляхом простого запозичення — у Шашкевича з австрійської літератури; у інших зі споріднених з бідермаєром російських поетів, але головне з — для бідермаєру зовсім не типового антитрадиціоналіста та «байроніста» — Лєрмонтова.

Але поруч із стилістичними запозиченнями з літератури бідермаєру маємо в згаданих українських поетів значні впливи зовсім не «бідермаєрівської» романтичної поезії, насамперед Шевченка. Отже, стиль «бідермаєр», стиль великою мірою властивий німецькій літературі та літературам, що перебували під її безпосереднім впливом, залишив в українській літературі лише незначний слід.

3. Далеко ближче до української літератури стояла інша, російська форма розкладу романтики — т. зв. «натуральна школа». Одна з основних ідей романтики — думка про два світи, між якими стоїть людна. Романтика спочатку малює обидва світи поруч або лише «вищий», «неземний» світ. Натуральна школа почалася зі спроб малювати лише один нижчий, «земний» світ. Змальовували його романтики з рисами переважно від’ємними, як карикатуру, ґротеск. Основні риси цього натуралістичного стилю як стилю пізньоромантичного та переходового до реалізму (назву «натуралізм» пізніше вживали для означення зовсім інших течій) є перебільшення в змалюванні неґативних рис дійсності, рис, що характеризують, зокрема, її порожнечу, нікчемність; метафори, порівняння натуралізму спрямовані здебільшого «до низу», — напр., люди, здебільшого негарні, порівнюються з тваринами, а то й мертвими речами; пейзажі часто похмурі, сумні та прозаїчні — дощ, мряка і т. д., міста сірі, брудні; одяг старий, полатаний, роздертий; натуралісти охоче описують детально «низьке» — як люди їдять, п’ють, нюхають табаку. Мова дійових осіб безпорадна, примітивна. З натуралістичної літератури фантастика зникає або з’являється на тлі надзвичайно сірої прози життя. Хоч натуралізм не проходить і повз серйозні трагедії, але трагедії ці здебільшого життєві, герої цих трагедій — люди буденні, сірі, звичайні, бідні, нещасні. Натуралісти залюбки пишуть твори без «героїв», побутові, «фізіологічні» нариси.

Основоположником російської натуральної школи був українець М. Гоголь, переважно в своїх «петербурзьких» оповіданнях, а серед його найвидатніших послідовників — і українці, напр., у своїх російських творах Гребінка та Куліш. На Заході споріднені з натуралізмом деякі останні оповідання Е. Т. А. Гофмана («Берлінські оповідання»), статті та повісті Ж. Жанена, почасти Бальзака, а найбільше перші романи Ч. Діккенса. Цікаво, що ці ж стилістичні риси є в повісті на українську тему польського письменника Крашевського («Уляна» 1843), що стояв між романтикою та реалізмом.

4. Натуралізм українських письменників обмежується виключно їх творами російською мовою. З цього погляду цікаво, що не лише Куліш (у 50-ті роки) писав російські «натуралістичні» оповідання, а й російські повісті Шевченка мають чимало рис стилю «натуральної школи». Цей стиль, що позначився і на перших творах Турґенєва та Достоєвського, майже не знайшов вдалих відгуків у віршованій поезії, за винятком поезій Некрасова. Деякі риси пізніх поезій Шевченка можна ще пояснити впливом «натуральної школи»; деякі відгуки її, а саме під впливом Некрасова, зустрінемо і в віршах Ст. Руданського. Але є ще менше підстав виділяти «натуральну школу» в окремий розділ української історії літератури, аніж це є з «бідермаєром».

 







Дата добавления: 2014-12-06; просмотров: 630. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!




Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...


Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...


Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...


Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

Ваготомия. Дренирующие операции Ваготомия – денервация зон желудка, секретирующих соляную кислоту, путем пересечения блуждающих нервов или их ветвей...

Билиодигестивные анастомозы Показания для наложения билиодигестивных анастомозов: 1. нарушения проходимости терминального отдела холедоха при доброкачественной патологии (стенозы и стриктуры холедоха) 2. опухоли большого дуоденального сосочка...

Сосудистый шов (ручной Карреля, механический шов). Операции при ранениях крупных сосудов 1912 г., Каррель – впервые предложил методику сосудистого шва. Сосудистый шов применяется для восстановления магистрального кровотока при лечении...

Влияние первой русской революции 1905-1907 гг. на Казахстан. Революция в России (1905-1907 гг.), дала первый толчок политическому пробуждению трудящихся Казахстана, развитию национально-освободительного рабочего движения против гнета. В Казахстане, находившемся далеко от политических центров Российской империи...

Виды сухожильных швов После выделения культи сухожилия и эвакуации гематомы приступают к восстановлению целостности сухожилия...

КОНСТРУКЦИЯ КОЛЕСНОЙ ПАРЫ ВАГОНА Тип колёсной пары определяется типом оси и диаметром колес. Согласно ГОСТ 4835-2006* устанавливаются типы колесных пар для грузовых вагонов с осями РУ1Ш и РВ2Ш и колесами диаметром по кругу катания 957 мм. Номинальный диаметр колеса – 950 мм...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2025 год . (0.012 сек.) русская версия | украинская версия