Студопедия — І функцыі. Сюжэт і канфлікт
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

І функцыі. Сюжэт і канфлікт






Сюжэт (ад франц. sujet — прадмет, змест) — гэта сістэма ўзноў­ле­ных у літаратурным творы падзей.

Пры аналізе літаратурна-мастацкіх твораў побач з тэрмінам «сю­жэт» прымяняецца таксама даволі часта тэрмін «фабула», ас­ноў­нае сэн­са­вае напаўненне якога, заўважым, неаднолькава трак­ту­ец­ца сучаснымі лі­таратуразнаўцамі і ў выніку ўплывае на разуменне па­няцця «сюжэт». Так, аднымі вучонымі яно зводзіцца да расповеду аб падзеях, прычым рас­поведу не тым, хто аналізуе альбо пе­ра­каз­вае твор, а менавіта самім аўта­рам: «Фабула можа адроз­нівацца ад сю­жэта: па-першае, парадкам апа­вядання, г. зн. падзеі (сюжэт) мо­гуць быць расказаны не ў хра­на­ла­гіч­най паслядоўнасці, а з пе­рас­та­ноў­камі, пропускамі. <...> Па-другое, роз­ні­ца можа вызначацца «ма­ты­віроўкай апавядання» (расповед аб падзеях мо­жа быць дадзены ў фор­ме пісьма, дзённіка ці ў форме ўспамінаў). На­рэш­це, адрозненне звя­зана з «суб’ектам апавядання» — апавя­данне мо­жа весціся ад імя ге­роя ці ад імя аўтара» [137]. Іншыя ж тэа­рэтыкі літаратуры (іх, дарэчы, бо­лей), наадварот, ра­зумеюць пад фабулай «сціслы пераказ па­дзей, ува­собленых у сюжэце твора, у іх часава-прычыннай пасля­доў­на­сці. Сю­жэт твора можа па­чынацца не з экспазіцыі або завязкі, а з куль­мі­­нацыі, нават развязкі. Апавяданне ў творы можа весціся не толькі ад імя аўтара, але і ад імя нейкага апавядальніка або персанажа, яно мо­жа быць пададзена ў форме ўспамінаў, дзённікавых запісаў, ліс­та­вання і г. д. Усе гэтыя сюжэтныя хады і кампазіцыйныя прыёмы за­сноўваюцца на фабуле, якую заўсёды можна разгарнуць у ланцуг пас­лядоўных і ла­гіч­ных пад­зей» [138].

Сукупнасць узаемазвязаных падзей, вакол якіх грунтуюцца пэў­ныя пер­­санажы, называецца сюжэтнай лініяй. У буйных мас­тац­кіх творах сю­жэтных ліній можа быць некалькі. Прычым яны мо­гуць як перакры­жоў­вацца, так і разгортвацца паралельна і не­за­леж­на адна ад другой.

Адным з першых сярод усходнеславянскіх тэарэтыкаў літара­ту­ры да грунтоўнага тэарэтычнага асэнсавання катэгорыі сюжэта звяр­нуўся А. Весялоўскі. Гэта было зроблена вучоным у працы «Паэ­тыка сю­жэ­таў». У ёй А. Весялоўскі вылучыў і дэталёва рас­пра­­цаваў паняцце «ма­ты­­ву», пад якім ён падразумяваў прасцейшую сэн­сава-апавя­дальную адзін­­ку сюжэта. Несумненна, што ад тэорыі і ме­­тадалогіі славутага ра­сій­­скага вучонага, найбольш рас­паў­сю­джа­най ва ўсходнеславянскім лі­та­­ратуразнаўстве рубяжа ХІХ–ХХ стст., ад­штур­хоўваўся М. Гарэцкі, ка­лі вызначаў паняцце «сюжэта» ў сва­ім «Назваслоўі»: «Сюжэт.— Аснова, прад­­мет справы. Сувязь усіх ма­тываў, што ўваходзяць у склад твора. У «Пін­­скай шляхце» В. Ду­ні­на-Марцінкевіча матывы: каханне, фальшывы го­­нар, нікчэмнасць ра­сійскіх чыноўнікаў на Беларусі і інш., а сюжэт: дзе­ці лю­бяцца, а баць­­кі сварацца, справу развязвае хабарніцтва ўрадоў­цаў» [139].

Сюжэт выступае ў якасці арганізоўваючага пачатку ў творах дра­­ма­тыч­нага і эпічнага родаў, а таксама ў ліра-эпасе. Сюжэт можа вы­яўляцца і ў лірыцы, «хоць, як правіла, тут ён скупа дэталізаваны, гра­нічна кам­пак­тны» [140].

Падзеі, што складаюць сюжэт, могуць па-рознаму суадносіцца з фак­тамі рэальнасці, якія папярэднічалі напісанню твора і пад­штурх­нулі да яго ўзнікнення. На працягу многіх стагоддзяў сюжэты бра­ліся пісь­мен­нікамі пераважна з міфалогіі (міфалагічныя сю­жэ­ты), гістарычных па­данняў і рэальных гістарычных падзей (гіс­та­рыч­ныя сюжэты), з тво­раў літаратуры мінулых эпох (напрыклад, ан­тычныя сюжэты). Яны апра­цоўваліся, відазмяняліся, дапаў­ня­лі­ся. Пачынаючы з ХVІІІ ст., у лі­та­ратуру ўсё болей і болей сталі ўва­хо­дзіць сюжэты, заснаваныя на фак­тах і з’явах жывой рэчаіснасці. Прык­ладна з гэтага ж часу ў сюжэтах па­чаў істотна даваць аб сабе знаць аўтабіяграфічны пачатак (аўта­бія­гра­фіч­ныя сюжэты), аб чым сведчаць творы Ж.Ж. Русо («Споведзь»), А. Мю­сэ («Споведзь сы­на веку»), А. Герцэна («Былое і думы») і інш. Адна­часова ак­ты­ві­зу­ецца і сюжэтны вымысел («Падарожжа Гулівера» Дж. Свіфта, «Шчыгрынавая скура» А. Бальзака, «Нос» М. Гогаля і інш.).

Паводле суаднесенасці паміж сабой падзей, што ўваходзяць у сю­жэт, яны падзяляюцца на хранікальныя і канцэнтрычныя. У пер­шых дзе­ян­не разгортваецца ў часавай паслядоўнасці («Дон Кіхот» М. Сер­ван­тэ­са, «На ростанях» Я. Коласа). У канцэнтрычных жа сю­жэ­тах (альбо сю­жэ­тах адзінага дзеяння) падзеі развіваюцца на ас­но­ве прычынна-вы­ні­ко­вых сувязей («Злачынства і пакаранне» Ф. Дас­та­еўскага, «Кар’ер» В. Бы­ка­ва).

У некаторых творах маюць месца шматлінейныя сюжэты, «у якіх ад­­на­ча­со­ва, паралельна адна другой разгортваюцца некалькі падзейных лі­­ній, што звязаны з лёсам розных асоб і судакранаюцца толькі эпі­за­дыч­на і знешне. <...> Хранікальныя і шматлінейныя сюжэты ма­лю­юць па­дзей­­­­ныя панарамы, тады як сюжэты адзінага дзеяння ўзнаў­ля­юць асоб­ныя падзейныя вузлы. Панарамныя сюжэты можна вы­зна­чыць як цэн­тра­бежныя ці кумулятыўныя (ад лац. cumulatio — па­велічэнне, збор)» [141].

Сюжэт складаецца з шэрагу элементаў (стадый, этапаў), сярод якіх мож­на ўмоўна вылучыць асноўныя (кананічныя) і да­па­мож­ныя (факуль­та­тыўныя).

Да асноўных элементаў адносяцца экспазіцыя, завязка, раз­віц­цё дзе­ян­ня, кульмінацыя і развязка.

Экспазіцыя (ад лац. expositio — выкладанне, тлумачэнне) — эле­мент сюжэта, які ўтрымлівае ў сабе апісанне жыцця герояў не­пас­рэдна пе­рад тым, як яны пачнуць дзейнічаць у творы. Экс­па­зі­цыя звычайна змя­шчаецца ў пачатку твора. Тады яна імянуецца пра­мой. Сустракаецца ў тво­рах мастацкай літаратуры і затрыманая экс­па­зіцыя, якая змя­шча­ец­ца ўжо пасля таго, як распачалося дзе­ян­не.

Завязка — гэта зыходны эпізод сюжэта. Звычайна яна па­да­ец­ца ў па­чатку твора, хоць часам можа знаходзіцца і ў іншым яго мес­цы, нават у ся­рэдзіне. Пры наяўнасці ў творы экспазіцыі завязка, як пра­віла, пад­рых­тоўваецца ёю. У гэтым выпадку апавяданне ха­рак­та­­рызуецца пас­ля­доў­насцю і матываванасцю. Калі ў творы некалькі сю­жэтных ліній (на­прык­лад, «Ганна Карэніна» Л. Талстога, «Людзі на балоце» І. Мележа»), то ў кожнай з іх можа быць свая ўласная за­вяз­ка (як, дарэчы, і астатнія эле­менты-складнікі сюжэта).

Развіццё дзеяння выяўляе сюжэтныя супярэчнасці і са­дзей­ні­чае да­лей­шым учынкам персанажаў.

Кульмінацыя (ад лац. culmen – вяршыня) — этап найвы­шэй­ша­га на­пру­жання ў працяканні дзеяння. У момант кульмінацыі су­пя­рэч­насці па­між персанажамі дасягаюць найбольшай вастрыні.

Развязка — апошні этап у працяканні дзеяння. У пераважнай боль­шас­ці твораў мастацкай літаратуры ў развязцы так ці інакш вы­ра­шаецца альбо зусім вычэрпваецца іх канфлікт. Побач з тэрмінам «раз­­вязка» ў лі­та­ратуразнаўчых даследаваннях даволі часта пры­мя­ня­­ецца тэрмін «фі­нал». Заўважым, што паміж імі не заўсёды можна ста­віць знак тоеснасці, бо фінал твора іншы раз не супадае з раз­вяз­кай: апошняя можа ці па­пя­рэд­нічаць фіналу («Дваранскае гняздо» І. Тур­генева), ці наогул ад­сут­ні­чаць (г. зв. адкрыты фінал, адным з прык­ладаў якога можна лічыць апош­нюю сцэну камедыі «Паў­лін­ка» Я. Купалы).

Да дапаможных (факультатыўных) элементаў сюжэта адносяць пра­лог, эпілог, пе­рад­гіс­торыю, паслягісторыю.

Больш цесна, прама, непасрэдна звязаны з дзеяннем твора пе­рад­гіс­то­рыя і паслягісторыя.

Перадгісторыя (калька з ням. Vorgeschiсhte) можа змяшчацца не толь­кі ў пачатку твора, але і ў яго сярэдзіне (успомнім расповед М. Го­га­ля аб юнацкіх гадах Чычыкава ў «Мёртвых душах») і рас­каз­ваць аб мі­ну­лым персанажаў, аб асаблівасцях фарміравання іх ха­рактараў, све­та­по­гля­ду і г. д.

Перадгісторыю неабходна адрозніваць ад пралога, які, па-пер­шае, змя­шчаецца толькі ў пачатку твора, а, па-другое, у ім «пе­ра­да­ец­ца агуль­ны сэнс, сюжэт ці асноўныя матывы твора, альбо сцісла вы­кладаюцца па­­дзеі, што папярэднічаюць асноўнаму дзеянню» [142].

Паслягісторыя (калька з ням. Nachgeschiсhte) распавядае аб лё­сах пер­санажаў пасля таго, як закончылася асноўнае дзеянне тво­ра. Зноў жа, як і ў выпадку з перадгісторыяй і пралогам, пас­ля­гіс­то­рыю неабходна раз­мяжоўваць з эпілогам, што ўяўляе сабой сціслае, ла­канічнае пас­ля­слоўе, у якім робяцца нейкія высновы-сентэнцыі на­конт дзеяння, што ад­бы­лося, дзякуецца за ўвагу чытачам ці гле­да­чам, просіцца аб пры­хіль­на­сці і г. д. Эпілог (як і пралог) — найбольш часты атрыбут дра­ма­тыч­ных тво­раў; абодва гэтыя элементы-складнікі сюжэта вядуць сваё па­хо­джан­не са старажытнагрэчаскага тэатра)

Акрамя названых дапаможных элементаў сюжэта літаратура­знаў­ца­мі часам вылучаюцца ў гэтым радзе аўтарскае адступ­лен­не (у ім пісь­мен­нік выражае свае адносіны да якога-небудзь ге­роя альбо праблемы, раз­важае), устаўная навела (кароткае апа­вя­дан­не з самастойным сю­жэ­там, якое, на першы погляд, не мае не­пас­рэдных адносін да таго, што ад­люст­роўваецца, але на самой спра­ве дапамагае яго асэнсаванню) і некат. інш.

У галіне сюжэтабудавання няма (і наогул не павінна быць) ней­кіх уні­версальных правілаў і норм. Выкарыстанне, а таксама раз­мяшчэнне ў пэў­най паслядоўнасці як асноўных, так і да­па­мож­ных элементаў за­ле­жыць перш за ўсё ад задумы аўтара, ад яго ін­ды­ві­дуальнай манеры пісь­ма (стылю). Разам з тым на сюжэта­бу­да­ван­не накладваюць пэўны ад­бі­так жанравыя традыцыі, а таксама час, у якім жыве і працуе пісьменнік, лі­таратурная практыка яго эпохі (так, напрыклад, у многіх творах су­час­най літаратуры мы не знойдзем ні раз­гор­ну­тых экспазіцый, ні пралогаў, ні эпілогаў, ды і сам сюжэт бывае час­та ледзь акрэсленым, а то і зусім ад­сут­нічае).

У складзе літаратурнага твора сюжэт выконвае вельмі важныя функ­­цыі. «Па-першае, падзейныя рады (асабліва тыя, якія скла­да­юць адзі­­нае дзе­янне) маюць канструктыўнае значэнне: яны зма­цоў­ва­юць у ад­но цэ­лае, як бы цэментуюць тое, што адлюстроўваецца. Па-другое, сю­жэт вель­мі важны для ўзнаўлення персанажаў, для вы­яўлення іх ха­рак­та­раў. Лі­таратурных герояў нельга ўявіць па-за іх удзелам у тым альбо ін­шым па­дзей­ным радзе. Падзеі ствараюць для персанажаў свайго роду «по­ле дзе­ян­ня», дазваляюць ім роз­на­пла­нава і поўна раскрыцца перад чы­тачом у эма­цы­янальных і ра­зу­мо­вых водгуках на тое, што адбы­ва­ец­ца. <...> І, на­рэш­це, па-трэцяе, сю­жэты выяўляюць і прама ўзнаўляюць жыц­­цёвыя су­пя­рэч­на­сці. Без якога-небудзь канфлікту ў жыцці герояў (пра­цяг­лага ці ка­рот­ка­ча­­совага) цяжка ўявіць дастаткова выражаны сю­жэт» [143].

І сапраўды, сувязь сюжэта з канфліктам надзвычай цесная. Без пе­ра­боль­швання, можна весці гаворку аб прамой залежнасці якас­на-змяс­тоў­ных ха­рактарыстык сюжэта твора ад ступені вастрыні і глы­біні яго кан­ф­лік­ту.

В. Халізеў вылучае дзве асноўныя разнавіднасці сюжэтных канф­лік­таў у творах мастацкай літаратуры: гэта, «па-першае, супя­рэч­насці ла­каль­ныя і часовыя, па-другое — устойлівыя канф­лікт­ныя станы» [144].

Найбольш распаўсюджанымі ў творах сусветнай літаратуры з’яў­ля­юц­ца сюжэты, канфлікты якіх па ходу мастацкага ўзнаўлення па­дзей узні­каюць, абвастраюцца і якімсьці чынам вырашаюцца, зды­­маюцца. Та­кія сюжэты расійскі вучоны прапаноўвае імянаваць ар­хетыпічнымі, па­коль­кі яны ўзыходзяць да гістарычна ранніх форм мастацкай сла­вес­на­сці. У дадзеных сюжэтах немалаважную ро­лю адыгрываюць перыпе­тыі — нечаканыя і рэзкія зрухі, па­ва­ро­ты ў жыцці персанажаў ад шчас­ця да няшчасця, ад удачы да няў­да­чы і наадварот.

Другі тып сюжэтных канфліктаў — устойлівых, не знікаючых на пра­цягу доўгага часу, субстанцыянальных, паводле тэрміна­ла­гіч­на­га вы­зна­чэння В. Халізева, — пачынае інтэнсіўна фарміра­вацца ў су­светнай лі­та­ратуры з ХІХ ст. Найбольш яскрава ўвасоб­лены такія канф­лікты ў «бес­падзейных» п’есах А. Чэхава, Г. Ібсана, К. Гам­су­на, М. Метэрлінка.







Дата добавления: 2014-11-10; просмотров: 1049. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Лечебно-охранительный режим, его элементы и значение.   Терапевтическое воздействие на пациента подразумевает не только использование всех видов лечения, но и применение лечебно-охранительного режима – соблюдение условий поведения, способствующих выздоровлению...

Тема: Кинематика поступательного и вращательного движения. 1. Твердое тело начинает вращаться вокруг оси Z с угловой скоростью, проекция которой изменяется со временем 1. Твердое тело начинает вращаться вокруг оси Z с угловой скоростью...

Условия приобретения статуса индивидуального предпринимателя. В соответствии с п. 1 ст. 23 ГК РФ гражданин вправе заниматься предпринимательской деятельностью без образования юридического лица с момента государственной регистрации в качестве индивидуального предпринимателя. Каковы же условия такой регистрации и...

Тема 5. Анализ количественного и качественного состава персонала Персонал является одним из важнейших факторов в организации. Его состояние и эффективное использование прямо влияет на конечные результаты хозяйственной деятельности организации.

Билет №7 (1 вопрос) Язык как средство общения и форма существования национальной культуры. Русский литературный язык как нормированная и обработанная форма общенародного языка Важнейшая функция языка - коммуникативная функция, т.е. функция общения Язык представлен в двух своих разновидностях...

Патристика и схоластика как этап в средневековой философии Основной задачей теологии является толкование Священного писания, доказательство существования Бога и формулировка догматов Церкви...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия