Студопедия — Персанаж як носьбіт мовы. Дыялог і маналог
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Персанаж як носьбіт мовы. Дыялог і маналог






У многіх літаратурных творах персанаж паўстае ў якасці нось­бі­та мо­вы, выяўляючы сябе ў словах, што гаворацца ім услых альбо пра сябе. Та­кога персанажа можна ўмоўна імянаваць «гаворачым».

На ранніх этапах функ­цыянавання слоўнага мастацтва «гаворачы» пер­санаж выступаў як суб’ект, за якога прамаўляў аўтар сва­ім уласным го­ласам, сваёй мовай і стылем. Аднак ад эпохі да эпо­хі персанажы сталі ўсё болей і болей атрымліваць права на свой уласны го­лас, на асабістую моў­ную характарыстыку і ў выніку набылі новы, больш важны статус у агуль­най мастацка-выяўленчай сістэме твора.

«Гаворачы» персанаж праяўляе сябе ў дыялагічнай і ма­на­ла­гіч­най мо­ве. Дыялогі (ад ст.-грэч. dialogos — размова, бяседа двух асоб) і мана­ло­гі (ад ст.-грэч. monologos — адпаведна словы, размова ад­наго чала­ве­ка) «складаюць найбольш спецыфічнае звяно сла­весна-мастацкай воб­раз­насці. Яны з’яўляюцца свайго роду сувяз­ным звяном паміж светам тво­ра і яго моўнай тканінай. Як акты па­во­дзін і як асноўны цэнтр думкі, па­чуццяў, волі персанажа яны на­ле­жаць прадметнаму слою твора; узя­тыя ж з боку слоўнай тканіны, скла­­даюць феномен мастацкай мовы» [109].

Дыялог складваецца з выказванняў розных асоб (як правіла, двух; раз­­мова трох і болей персанажаў звычайна імянуецца палі­ло­гам) і ажыц­цяў­ляе ў выніку зносіны людзей. Удзельнікі каму­ні­ка­цыі ў дыялогу па­ста­янна мяняюцца ролямі, становячыся на пэўны час (не надта пра­цяг­лы) то гаворачымі (г. зн. актыўнымі), то слу­ха­ю­чымі (г. зн. пасіўнымі). У час працякання дыялога асобныя вы­каз­ван­ні ўзнікаюць імгненна. Кож­­ная наступная рэпліка (надта ка­рот­кае і лаканічнае выказванне) за­ле­жыць ад папярэдняй, будучы не­пас­рэдным водгукам на яе.

Паводле сваёй будовы і змястоўна-функцыянальных асаблі­ва­сцей дыя­логі, што знаходзяць выяўленне ў творах мастацкай лі­та­ра­ту­ры, мож­на ўмоўна падзяліць на рытуальна строгія (іх яшчэ мож­на імя­на­ваць этыкетна ўпарадкаванымі ці цэрыманіяльнымі) і звы­чай­ныя. Пер­шыя з’яўляюцца характэрнымі для традыцыйных фальк­­лорных і ранніх лі­таратурных жанраў. Сфера ж прымянення дру­­гіх — уся сусветная лі­та­ра­тура Новага часу.

Для дыялога найбольш спрыяльнай і пажаданай з’яўляецца ат­мас­фе­ра нязмушанасці і адсутнасці якой-бы то ні было дыстанцыі (прас­то­ра­вай, сацыяльнай, разумова-інтэлектуальнай і інш.) паміж удзель­нікамі, у вы­ніку чаго рэплікі як быццам бы самі «льюцца» з вус­наў дзеючых асоб. Прычым наяўнасць у складзе дыялагічнага маў­лення сказаў, сло­ва­злу­чэнняў і фраз, не зусім правільных з пунк­ту гледжання сінтаксічных (а част­кова і лексіка-граматычных) норм, не з’яўляецца, так бы мовіць, іс­тотным парушэннем.

Наогул, дыялогі адыгрываюць вельмі важную ролю ў мас­тац­кай лі­та­ратуры. У эпічных (апавядальных) жанрах узаемаадносіны пер­са­на­жаў без дыялога наўрад ці змогуць выявіцца канкрэтна, поў­на і ярка. Дра­матычныя ж творы, дзе дыялог ёсць «найважнейшы вы­яўленчы сро­дак, пры дапамозе якога фарміруецца і развіваецца дзея, выяўляюцца ха­рак­тары» [110], па-за дыялогам зусім уявіць нельга.

Побач з дыялогам у творах мастацкай літаратуры «сваёй сфе­рай, сва­імі магчымасцямі і асаблівай, не меншай значнасцю валодае і ма­на­ла­гіч­ная мова» [111].

Адрозніваюць маналогі накіраваныя (на рускай мове — обра­щен­ные) і адасобленыя (на рускай мове — уединенные).

Накіраваныя маналогі прызначаны пэўным чынам уздзей­ні­чаць на ад­расата, але ні ў якім разе не патрабуюць ад яго імгненнага і аба­вяз­ко­ва­га водгуку. У дадзенай форме маналога адзін з удзель­ні­каў ка­му­ні­ка­цыі з’яўляецца актыўным (увесь час гаворыць), а ўсе ас­татнія пасіўнымі (слу­хаюць). Пры гэтым адрасатам накіраванага ма­налога можа быць і адзін чалавек, і некалькі, а часам і надта шмат (пуб­лічныя выступленні па­літычных дзеячаў, прапаведнікаў, лек­та­раў і інш.). Накіраваныя ма­на­ло­гі (у адрозненне ад рэплік дыялога) не абмежаваны ў сваім аб’ёме і, як пра­віла, папярэдне абдуманыя і дак­ладна вызначаныя паводле струк­ту­ры. Яны могуць узнаўляцца ў са­мых розных жыццёвых сітуацыях. На­кі­ра­ваныя маналогі выкары­стоў­ваюць як вусную, так і пісьмовую мовы. Та­кім чынам, маналог «на­многа меней, чым дыялагічная мова, аб­ме­жа­ва­ны месцам і часам маў­лення, ён лёгка распаўсюджваецца ў прасторы ча­лавечага быц­ця. Пагэтаму маналагічная мова здольная выступаць у яка­сці цэнтру збі­рання пазасітуатыўных сэнсаў, устойлівых і глыбокіх. Тут — яе не­­сумненная перавага над рэплікамі дыялогаў» [112].

Адасобленыя маналогі — гэта выказванні, якія ажыццяўляюц­ца ча­ла­векам у адзіноце (літаральнай) альбо ў псіхалагічнай іза­ля­цыі ад ін­шых. Да адасобленых маналогаў можна аднесці дзённі­ка­выя запісы, што не прызначаны для чытача, а таксама «маўленне» для самога сябе: ці ўслых, ці (што назіраецца часцей) «пра сябе». Маў­ленне «пра сябе» звы­чай­на імянуецца ў літаратурнай навуцы ўнут­раным манало­гам.

Маналогі, як ужо адзначалася вышэй, шырока выкары­стоў­ва­юц­ца ў тво­рах мастацкай літаратуры. Ёсць яны і ў празаічных жан­рах, і ў дра­ма­тур­гіі. Найбольш жа шырока маналог прымяняецца ў лі­рыцы: яна прак­тыч­на поўнасцю пабудавана на маналогу лі­рыч­на­га героя.

Своеасаблівым маналогам можна лічыць таксама мастацкі твор у цэ­лым. «Маналог гэты прынцыпова адрозніваецца ад ара­тар­скіх вы­ступ­лен­няў, публіцыстычных артыкулаў, эсэ, філасофскіх трак­татаў, дзе бе­зу­моўна і неабходна дамінуе прамое аўтарскае сло­ва. Ён уяўляе сабой сво­еасаблівае надмоўнае ўтварэнне — як бы «звыш­маналог», кам­па­нен­та­мі якога служаць дыялогі і маналогі асоб, што адлюст­роўваюцца» [113].

Ак­рамя таго, што словы-тэрміны «дыялог» і «маналог» ужы­ва­­юцца ў лі­таратуразнаўстве як назвы мастацка-маўленчых форм, імі сёння спра­буюць абазначаць таксама і «якасці свядомасці аў­та­раў і асоб, што імі ма­лююцца. Літаратуразнаўства апошніх дзе­ся­ці­год­дзяў настойліва звяр­та­ецца да тэрмінаў «дыялагічнасць» («дыя­ла­гізм») і «маналагічнасць» (ма­налагізм»), якія ўвайшлі ў навуковы ўжы­так, дзя­куючы М.М. Бах­ці­ну. Гэтыя паняцці належаць тэорыі зно­сін, культу­ралогіі, а ў значнай ме­ры і філасофіі. Яны ха­рак­та­ры­зу­юць далуча­насць (ці, наадварот, не­да­лу­ча­насць) свядомасці, па­во­дзін, выказван­няў чалавека да працэсу між­аса­бо­вых зносін.

Дыялагічнасць мае месца там, дзе выказванні з’яўляюцца звен­ня­мі жы­вых і плённых зносін людзей і ўзбагачаюць іх духоўны во­пыт. <...> Ма­налагічнасць жа — гэта перш за ўсё сфера негумані­тар­ных ведаў, ку­ды адносяцца прыродазнаўчыя і дакладныя навукі: мыс­ленне і мова на­кі­раваны на бязмоўную рэч ці нейкую адцяг­не­насць (абстракцыю). І га­лоў­ным крытэрыем іх ацэнкі становяцца дак­ладнасць і завершанасць» [114].

Маналагічны характар літаратурна-мастацкая творчасць у мно­гім на­сіла на ранніх этапах свайго развіцця. З цягам жа часу ў ёй усё больш і больш усталёўвалася дыялагічнасць, якая выяўлялася перш за ўсё праз імк­ненне аўтара да дыялогу са сваімі папя­рэд­ні­ка­мі, затым героямі і, урэш­це, чытачом. Дыялогу аўтара з апошнім «са­дзейнічае запытальная, пра­вакуючая актыўнасць аўтара, які апе­люе да індывідуальнага водгуку чы­тача, да яго духоўнай і ра­зу­мо­вай ініцыятывы» [115].

На аснове вылучаных М. Бахціным і атрымаўшых шырокае пры­знан­не катэгорый «дыялагічнасць» і «маналагічнасць» можна вес­ці га­вор­ку аб адпаведнай свядомасці персанажа. «Здольны да дыя­лагічных ад­носін герой нават у рамках маналагічнай мовы звяр­та­ецца да іншай свя­домасці і адкрыты ёй. <...> Дыялагічная свя­до­масць звязана з пэўнага ро­ду паводзінамі, якія выражаюцца ў імк­нен­ні асобы да добрага ўдзелу ў лё­се іншага» [116]. Маналагічны ж ге­­рой — «гэта пераважна персанаж, замк­нё­ны, засяроджаны на са­­бе. <...> Яго паводзіны вельмі часта звязаны з раз­буральным па­чат­­кам» [117].

 







Дата добавления: 2014-11-10; просмотров: 936. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

МЕТОДИКА ИЗУЧЕНИЯ МОРФЕМНОГО СОСТАВА СЛОВА В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ В практике речевого общения широко известен следующий факт: как взрослые...

СИНТАКСИЧЕСКАЯ РАБОТА В СИСТЕМЕ РАЗВИТИЯ РЕЧИ УЧАЩИХСЯ В языке различаются уровни — уровень слова (лексический), уровень словосочетания и предложения (синтаксический) и уровень Словосочетание в этом смысле может рассматриваться как переходное звено от лексического уровня к синтаксическому...

Плейотропное действие генов. Примеры. Плейотропное действие генов - это зависимость нескольких признаков от одного гена, то есть множественное действие одного гена...

Понятие о синдроме нарушения бронхиальной проходимости и его клинические проявления Синдром нарушения бронхиальной проходимости (бронхообструктивный синдром) – это патологическое состояние...

Опухоли яичников в детском и подростковом возрасте Опухоли яичников занимают первое место в структуре опухолей половой системы у девочек и встречаются в возрасте 10 – 16 лет и в период полового созревания...

Способы тактических действий при проведении специальных операций Специальные операции проводятся с применением следующих основных тактических способов действий: охрана...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.012 сек.) русская версия | украинская версия