Частина 1Оскільки на рекламній сторінці вкрай бажана присутність логотипа рекламованої компанії, розробку сторінки почнемо з його пошуку у видавничій базі логотипів. Оскільки остаточний розмір логотипа на майбутній сторінці поки невідомий, з декількох варіантів відразу ж оберемо векторний у форматі AI Adobe Іllustrator, у даному випадку зручний тим, що його можна як завгодно масштабувати без втрати якості. Саме цей формат прийнятний ще і завдяки «прозорості» зон, що не входять у власне зображення. Завантаживши файл у графічний фрейм QuarkXPress, ви побачите замість червоних букв логотипа сірий прямокутник з написом PostScrіpt Pіcture... Конвертувати файл у формат EPS в Іllustrator. Друга дія при підготовці цієї сторінки до верстки — виготовлення підкладки. Річ у тому, що всі перераховані вище текстові блоки цілком зручно компонувати. За винятком списку технічних характеристик — тут зіштовхуємося з рядками різної довжини, необхідністю виділити частину рядка напівжирним або іншим дизайнерським методом. Передбачаючи, що краї тексту будуть нерівними, потрібно помістити під весь матеріал яку-небудь підкладку, що, крім колірного ефекту, зорово «скріплювала» би усі компоненти. Відкрийте PhotoShop і у відповідності з усіма правилами створення зображення для застосування в поліграфії, створіть «новий» файл величиною 215x297 мм (розмір сторінки до обрізки) і роздільністю 300 точок на дюйм у режимі RGB. Але ж враховуючи його обсяги в мегабайтах — 25, 5 (а в режимі CMYK буде і 34) зменшіть Роздільна здатність до 150 dpі — для підкладки в даному випадку прийнятно, а на друк піде учетверо швидше.
Рис. 1.1. Фактура підкладки (попередній (а) і остаточний (б) варіанти) Заповніть фон файлу не дуже різким «шумом» (Fіlter => Noіse => Add Noіse) з параметром Amount = 116. До тла, що вийшло, застосуйте один із сучасних стандартних фільтрів: Fіlter => Artіstіc=> Colored Pensіl, тут виставіть параметри Pencіl Wіdth (на максимум), Stroke Pressure (8, щоб не занадто грубо) і Paper Brіghtness (9 — контрастніше. Контраст зменшимо потім). Далі підкладіть внизу зображення ще один шар, залийте його білим кольором, а для першої фактури встановіть відсоток прозорості (33%). Працюючи інструментами Hue/ Saturatіon і Brіghtness/Contrast, виділіть з колірного шуму жовтий відтінок, домагаючись результату, представленого на (рис. 1.1 (б)). Зворотний тон має приємно контрастувати з червоними буквами логотипа. Під час роботи над фономм виникає ідея: оскільки в лабораторній роботі описуються чотири прилади, а один з видів логотипа компанії являє собою велику букву «Х», непогано б помістити її в центрі сторінки, заповнивши порожнечі між елементами букви (яких теж чотири) текстом і зображеннями. Для реалізації ідеї з документа, який найкраще підходить, відскануємо і перенесемо на підкладку новий варіант логотипа (рис. 1.2.).
Рис. 1.2. Новий варіант логотипа Усі робочі заготовки із шарами збережені у форматі PSD, тому контраст можна відрегулювати пізніше. З підкладкою поки теж усе... Частина 2. Настав час переходити до роботи у Quark'у. Завантажте у програму макет сторінки з установленим форматом, полями, наборами абзацних стилів і т.п. Спочатку зручно положити на монтажний стіл усі майбутні компоненти сторінки — підкладку, логотип, текст, зображення. У PhotoShop виконайте «обтравку» усіх чотирьох зображень, а їх збереження з «обтравочним контуром» (Path). У QuarkXPress 4-й версії з такими обтравочними контурами можна працювати у форматі TІF — дуже зручно. Тепер наші зображення виглядають акуратно вирізаними і чітко відображуються на будь-якому фоні (рис. 1.3.). Роботу з компонування починайте з заголовка. Логотип за традицією ставте в правому верхньому куті, а ліворуч поміщайте текст «Продукти 2003 від компанії Xerox» (моделі принтерів компанії Xerox та рік випуску має відповідати року виконання лабораторної роботи), призначивши йому стиль, який використовується для заголовків у журналі.
Рис. 1.3. Один із принтерів з обтравочним контуром Два слова Xerox, одне над одним, ріжуть око. Розбивши заголовок на два рядки (блоками) і виділяючи його ключові слова кеглем крупніше (рис. 1.4.а, б, в), ретельно підбирайте величину слів. Нижче в окремий фрейм вставте анотацію, застосувавши до неї стиль аналогічної назви. Синій колір букв, який застосовується для анотацій у нашому журналі, змініть на чорний — строкатість тут ні до чого. Тепер краще перейдіть до кінця сторінки. Зміст цього тактичного прийому — спочатку розставити по місцях блоки попростіше, а простір, що залишився, розподілити між компонентами, що вимагають більш детального доопрацювання. Текстовий фрейм «Наші партнери» легко розташувався внизу сторінки, текст вдало розподілився в три колонки, з огляду на внутрішню значеннєву структуру (перелік має йти тільки в такому порядку і в кожному стовпці буде розпочинатись з назви міста).
Рис. 1.4. Розташування ключових слів Після оновлення наша сторінка набуває остаточного вигляду наведеного на рис. 1.5.
Рис. 1.5. Остаточний вигляд Тепер йдемо від скупчення виробів у центрі, на фірмовій рекламі, навпаки — розміщуємо тільки три принтери, прагнучи зберегти симетрію в їх шаховому розташуванні. Після цього розташовуємо текст, що залишився, тільки двома способами (рис. 1.6.). Рис. 1.6. Варіанти розташування тексту. Тому після вичитування, виправивши помилки і зробивши доповнення, виправляємо і деякі помилки компонування. Останні штрихи: додайте освітлення (50%), підкладку під блок «Наші партнери» унизу сторінки, підкресліть назви міст, щоб виглядали чіткіше. А заключний акорд — прокреслення вгорі сторінки тонкою (0, 4 пункти) чорною лінією, що упирається в букву Х, — ставить загальний заголовок на місце. Рис. 1.7. Оригінал-макет сторінки журналу. Лабораторна робота виконана. Зрозуміло, на цій сторінці (рис. 1.7.) є ще поле для експериментів. Можна, наприклад, помістити на підкладку тіні (темніші або світліші) від зображень, попрацювати над рельєфністю нижнього блоку і т.ін.. Оформлення звіту. На захист даної лабораторної роботи студент повинен надати в електронному варіанті виконану лабораторну роботу та захистити її в індивідуальному порядку. Контрольні запитання. 1. Який дизайнерський підхід був використаний у створенні обкладинки журналу? 2. Які ви знаєте прості й складені кольори, їх використання в макеті? 3. Як відбувалось макетування сторінок у журналі? 4. Як автоматично пронумерувати сторінки журналу? 5. Як виконується розташування елементів макета «під обріз»? 6. Як відбувається вирівнювання й розподіл блоків? 7. Які ви знаєте способи обтікання текстом графічних елементів? 8. Як відбувається вставка й редагування таблиць?
16. Словник термінів Авторський оригінал — повідомлення, підготоване автром для подання в ЗМІ, яке повинно відповідати певним нормам, зафіксованим, зокрема, у стандарті. Анотація — коротка характеристика тематичного змісту видання (твору), його соціально-функціонального і читацького призначення, форми й інших особливостей. Базова лінія тексту (Baseline) — умовна лінія, на якій розташовуються букви тексту. Аналог — лінії у зазвичайму шкільному зошиті. Бібліографічні відомості — основні відомості про видання, що надають йому коротку характеристику й дозволяють відрізнити дане видання від усіх інших. Бібліографічний покажчик — бібліографічний посібник зі складною структурою, розкритий рубрикацією й апаратом — передмовою, допоміжними покажчиками, змістом, списком скорочень і т.п.. Боковик — перша ліворуч графа таблиці, у якій розташовують підмет таблиці, або назви присудка таблиці. Верстка — монтаж полос видання заданого розміру зі складених елементів: складальних рядків тексту, заголовків, формул, таблиць, ілюстрацій, репродукцій, прикрас, колонцифр, колонтитулів і т.п.. Висячий рядок — кінцевий рядок абзацу, що стоїть першим на полосі або в колонці, або початковий рядок абзацу, що стоїть останнім. Вступна стаття — елемент апарату видання, стосовно самостійного твору, у якому широко тлумачиться творчість автора й твір, що публікується, щоб допомогти читачеві краще сприйняти його зміст і форму, розібратися в складностях, познайомитися з історією, видавничою й читацькою долею книги, її оцінками в різні епохи й т.п.. Виключка — розташування неповного набраного рядка по центру, від лівого або правого краю полоси, а також (при комп'ютерному наборі або верстці) — стискання або розтягування набраного рядка до формату набору за допомогою збільшення або зменшення міжслівних або міжбуквених пробілів. Випускні дані — частина вихідних відомостей, у якій дається виробничо-технічна характеристика видання, дати його проходження у виробництві, назви й адреси видавництва й друкарні. Згідно із проектом нового українського стандарту, випускні дані повинні містити: · формат паперу та частку аркуша; · номер ліцензії на видавничу діяльність і дата її видачі; · дата здачі в набір (при здачі в друкарню підписаного до друку оригінал-макета опускається); · дата здачі до друку; · формат видання; · вид паперу; · гарнітура шрифту основного тексту; · основний спосіб друку; · обсяг видання в друкованих аркушах; · тираж; · номер замовлення поліграфічного підприємства; · назва (ім'я) і повна поштова адреса видавництва (видавця); · назва й повна поштова адреса поліграфічного підприємства. Вихідні дані — частина вихідних відомостей видання, що включає три їх основних (обов'язкових) елементи: 1) місце випуску видання; 2) ім'я видавця (назва видавництва); 3) рік випуску видання. Ці елементи приводяться в зазначеній послідовності й становлять зону вихідних даних бібліографічного опису. Їх потрібно розташовувати у нижній частині титульного аркуша. Вихідні відомості — розташовані на самих примітних місцях видання (обкладинка, титульний аркуш, кінцева сторінка) тексти, що містять основні короткі відомості про видання, його коротку індивідуальну характеристику й індивідуальні шифри, що полегшують його обробку в книгарні й бібліотеці, а також читацький пошук. Видання — розтиражований в якому-небудь числі ідентичних екземплярів одним з технічних способів твір писемності, ізомистецтва, музики, картографії, що призначено для передачі відомостей й (або) образів читачеві з метою впливу на нього, пройшло редакційно-видавничу підготовку й обробку, що враховує особливості обігу його в споживчому середовищі. Видавничий оригінал — комплект оригіналів всіх частин видання (тексту, ілюстрацій, зовнішнього оформлення, дублікатів і т.п.), що пройшли вичитування й технічну розмітку й утримуючі всі вказівки для поліграфічного виконання видання — набору, репродукування, друкування, брошуровочно-перепльотних робіт як у самому оригіналі, так й у прикладеній до нього специфікації, макети художнього оформлення й верстки й т.п. Гарнітура — комплект шрифтів одного рисунка у всіх розмірах і накресленнях. Гасло — чітке, ясне й стисле формулювання ідеї, зручне для сприйняття й запам'ятовування. Голівка — у таблиці верхня частина із заголовками боковика й граф на противагу хвосту (боковик і прографка таблиці). Зверстані аркуші — сформовані в друковані аркуші полоси набору. Зошит — складова частина блоку видання, отримана в результаті фальцювання друкованого аркуша. Інтерліньяж — відстань між базовими лініями шрифту. Кадрування — виділення частини зображення (кадру) при підготовці видавничого оригіналу. Використовується для приведення частини зображення до заданого формату, а також при комп'ютерній обробці окремих деталей зображення. Кегль — це висота букви або знака із просвітом над ним і під ним. Кернінг — величина зазора між парою символів. Регулювання кернінгу (Kerning) здійснюється для шрифтів великого розміру. Вимірюється у долях М-пробілу. Книга — неперіодичне текстове книжкове видання обсягом понад 48 сторінок, яке може містити повідомлення усіх видів. Коректура — виправлення в коректурних і пробних відбитках помилок і несправностей, допущених виконавцями при наборі й репродукуванні оригіналів або не помічених автором і видавничими працівниками при підготовці оригіналів, а також відновлення матеріалів, що застаріли за час набору, і такого ж виправлення в самому наборі. Накреслення — графічний різновид шрифту в межах однієї гарнітури, що відрізняється по щільності (ширині) вічка (нормальне, вузьке, широке), постановці (нахилу) вічка (пряме, курсивне, похиле) і насиченості (світле, напівжирне, жирне). «Ліхтарик» — дрібна рубрика, що набирається на зовнішніх полях полос: на парній – ліворуч і на непарній – праворуч, у лінію з першим рядком першого абзацу того тексту, що «ліхтариком» озаглавлений; зазвичай виділяється шрифтом. Логотип — оригінальний символ товару, організації/фірми. Макет — набраний, зверстаний на комп'ютері й видрукуваний на лазерному принтері текстовий оригінал, що є точним прообразом майбутнього видання (по числу сторінок [полос], абзаців, малюнку шрифту). Муар — небажаний візерунок, який створено неправильним вибором нахилу ліній растра. Оригінал-макет кодований — записаний на будь-якому носієві текстовий видавничий оригінал-макет, тобто з командами для повноцінного набору й верстки (з розбивкою на полоси). Плагін (від англ. plug-in) — незалежно компільований програмний модуль, що динамічно підключається до основної програми, призначений для розширення і/або використання її можливостей. Також може переводитися як «модуль». Плагини зазвичай виконуються у вигляді бібліотек, що розділяються. Пробіл (Space) — символ, який не друкується і потрібен для розділення слів. Існують такі види пробілів: М-пробіл — дорівнює ширині великої букви М для даного кегля шрифта. Шпація ( Кругла шпація) — дорівнює М-пробілу. Напівкругла шпація — дорівнює половині круглої шпації. Тонка шпація — дорівнює половині напівкруглої шпації або чверті круглої. Растр — точкова структура зображення; точки можуть мати круглу, еліптичну й іншу форму. Резензування — процес письмового розбору й оцінки пропонованого до видання твору для визначення доцільності його випуску, виявлення переваг і недоліків, визначення можливих шляхів удосконалення. Резидентний шрифт — у лазерних принтерах шрифт, записаний до пристрою. Розворот — дві суміжні сторінки аркуша – парна й непарна. Розрядка — збільшення міжбуквенного простору в слові. Застосовується переважно для значеннєвих виділень у тексті, а також у заголовках і підзаголовках. Розстібна таблиця — таблиця, зверстана на двох суміжних полосах. Редагування тексту — будь-яка зміна текстового матеріалу, таке як виправлення, додавання й видалення, або реорганізація структури. Резюме — короткий виклад змісту твору, надрукований у його кінці, часто на іншій мові, ніж основний текст. Ретуш — додаткова корекція зображення, що усуває його дефекти Реферат — короткий виклад сутності якого-небудь питання, твору, зроблений в інформаційних цілях, наприклад, реферат наукової статті, опублікованої в іноземному журналі, і ін. Ростиск — неправильний спускполос, що викликає порушення послідовності сторінок у зошиті. Рубрика — заголовок частини, глави й т.п., що набирається шрифтом, відмінним від основного текстового шрифту. Рубрикація — система взаємозалежних і супідрядних заголовків видання, що виражають взаємозв'язок і співпідпорядкованість очолюваних ними рубрик (підрозділів). Спуск полос — розташування окремих полос перед друкуванням у такому порядку, щоб у з фальцьованому аркуші вийшло правильне чергування сторінок Середник — пробіл між колонками у двох- або багатоколонковому наборі. Суперобкладинка — паперова обгортка, що прикриває видавниче плетіння або обкладинку книги. Вона тримається на плетінні за допомогою широких країв, що загинаються, — клапанів. Основна мета суперобкладинки — збільшити термін збереження плетіння або обкладинки, але вона служить й елементом оформлення. Схема — креслення, що передає, зазвичай за допомогою умовних позначок і без дотримання масштабу, основну ідею якого-небудь пристрою, машини й т.п., що відтворює взаємозв'язок їх головних елементів. Тверда копія — виведені полоси (на папері або на плівці). Текст — основна частина літературного твору без малюнків, креслень, підрядкових приміток і т.п. Теплі кольори — відтінки червоного й жовтого. Тиснення — зображення або напис, видавлені, наприклад, на видавничому плетінні. Титульний аркуш — перша вихідна сторінка видання, на якій розташовується назва книги, ім'я автора й найменування видавця. Завжди права (непарна) сторінка. Точка — 1) окремий елемент, з якого складається растрове зображення; 2) синонім поняття піксел або пляма: найменше зображення, що може бути відображено системою на екрані, на фотоматеріалі або на папері. Кількість точок на дюйм – dpi – стандартна одиниця виміру виділивності, виражений у точках або пікселах для фотоскладальних пристроїв четвертого покоління або лазерних принтерів. Чим вище Роздільна здатність (більше точок на дюйм), тим чіткіше отримане зображення. Трекінг (Tracking) — відстань по горизонталі між сусідніми буквами тексту. Вимірюється у долях М‑ пропуску. Укладач — особа, що склала книгу з творів одного або декількох авторів або зібрала з різних джерел й обробила для друку різні матеріали. Формат набору — довжина складальної полоси. Фальцювання — операція брошурувального процесу, що полягає в складанні видрукованих аркушів у зошит. Фонт — комп'ютерний термін, відповіднийу поліграфічному терміну гарнітура шрифту. Формат видання — розміри готового (обрізаного й зброшурованого) друкованого видання. Формат видання позначається в міліметрах (наприклад, 170 х 222 мм.). Формат друкованого паперу — розміри (довжина й ширина) аркуша паперу або ширина рулону паперу. Позначаються в сантиметрах шляхом вказівки ширини й довжини аркуша паперу, з'єднаних знаком множення, або ширини рулону. Форматування тексту — комп'ютерна видозміна тексту, що відповідає формуванню абзаців, рядків і полос, відповідно до необхідного формату полоси.
|