Проблема смерті і безсмертя як центральна проблема релігійної віри.
Християнське розуміння сенсу життя, смерті і безсмертя виходить з старозавітного положення: "День смерті краще дня народження "і новозавітній заповіді Христа"... я маю ключі від пекла і смерті ". Боголюдський сутність християнства виявляється в тому, що безсмертя особистості як цілісної істоти мислимо тільки через воскресіння. Шлях до нього відкритий спокутної жертвою Христа через хрест і воскресіння. Це сфера таємниці і чуда, тому що людина виводиться зі сфери дії природно-космічних сил і стихій і ставиться як особистість віч-на-віч з Богом, який теж є особистість. Таким чином, метою життя людини є обоження, рух до вічного життя. Без усвідомлення цього, земне життя перетворюється на сон, порожню і святкую мрію, мильний міхур. По суті, вона є тільки готування до життя вічного, що не за горами для кожного. Тому й сказано в Євангелії: "Будьте готові, бо, в який ви не думаєте, прийде Син Людський". Щоб життя не перетворилася, за словами М. Ю. Лермонтова, "у порожню і дурний жарт", необхідно завжди пам'ятати про смертний час. Це не трагедія, а перехід в інший світ, де вже живуть міріади душ, добрих і злих, і де кожна нова входить на радість чи борошно. За образним висловом одного з моральних ієрархів: "Вмираючий людина - призахідне світило, зоря якого вже блищить над іншим світом". Смерть руйнує не тіло, а тленность його і тому вона - Не кінець, а початок життя вічного. Інше розуміння безсмертя християнство зв'язало з образом "Вічного жида" Агасфера. Коли знемагає під вагою хреста Ісус йшов на Голгофу і захотів відпочити, що стояв серед інших Агасфер сказав: "Іди, іди", за що і був покараний - йому назавжди було відмовлено в спокої могили. Зі століття в століття приречений він блукати по світу, чекаючи другого пришестя Христа, який один може позбавити його осоружного безсмертя. Образ "гірського" Єрусалиму пов'язаний з відсутністю там хвороби, смерті, голоду, холоду, бідності, ворожнечі, ненависті, злоби та інших зол. Там життя без праці і радість без суму, здоров'я без немочі, і честь без небезпеки. Все в квітучої юності і віці Христа утішаються блаженством, куштують плоди миру, любові, радості і веселощів, причому "один одного люблять як себе". Євангеліст Лука так визначив суть християнського підходу до життя і смерті: "Бог не є Богом мертвих, а Бог живих. Бо у нього всі живі". Християнство категорично засуджує самогубство, тому що людина не належить собі, її життя і смерть "у волі Божої". Інша світова релігія - іслам - виходить з факту створене людини волею всемогутнього Аллаха, який, перш за все, милосердний. На питання людини: "Хіба, коли я помру, я буду відомий живим?", Аллах дає відповідь: "Хіба не згадає людина, що ми створили його раніше, а був він нічим?". На відміну від християнства, земне життя в ісламі розцінюється високо. Тим не менш, в Останній день усе буде знищено, а померлі воскреснуть і постануть перед Аллахом для остаточного суду. Віра в загробне життя є необхідною, оскільки в цьому випадку людина буде оцінювати свої дії і вчинки не з точки зору особистого інтересу, а в сенсі вічної перспективи. Опис раю і пекла в Корані повні яскравих подробиць, щоб праведники могли цілком задовольнитися, а грішники отримати по заслугах. Рай - це прекрасні "сади вічності, внизу яких течуть ріки з води, молока і вина", там же "чисті дружини", "повногруда ровесниці", а також "чорнооких і великоокі, прикрашені браслетами з золота і перлів". сидять на килимах і спираються на зелені подушки обходять "хлопчики вічно юні", що пропонують на стравах із золота "м'ясо птахів". Ад для грішників - вогонь і окріп, гній і помиї, плоди дерева "заккум", схожі на голову диявола, а їхня доля - "крики і ревіння". Запитувати Аллаха про смертний час не можна, так як знання про це тільки в нього, а "що тобі дано знати, - може, час уже близький". Ставлення до смерті і безсмертя в буддизмі значно відрізняється від християнського і мусульманського. Сам Будда відмовлявся відповідати на запитання: "Бессмертен чи той, хто пізнав істину або смертний він? ", а також: чи може той, хто пізнав бути смертним і безсмертним одночасно? По суті, визнається тільки один вид" дивного безсмертя "- нірвана, як втілення трансцендентного надіснуванні, Абсолютного Початку, що не має атрибутів.
|