Студопедия — Філософія французьких просвітителівХVIIIст. (Вольтер, Руссо).
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Філософія французьких просвітителівХVIIIст. (Вольтер, Руссо).






Філософською основою Просвітництва виступив ма­те­рі­а­лі­з­м. Ви­рі­з­ня­ють дві фо­р­ми фра­н­цу­зь­ко­го ма­те­рі­а­лі­з­му XVIII сто­літ­тя: 1) не­по­слі­до­в­на і більш ран­ня де­ї­с­ти­ч­на фо­р­ма (Во­ль­тер, Мо­н­те­с­к'є, Кон­ді­ль­як, Рус­со, Ро­бі­не, Тю­р­го, Кон­до­р­се) і 2) ате­ї­с­ти­ч­на фо­р­ма (Ме­льє, Ла­ме­т­рі, Ді­д­ро, Ге­ль­ве­цій, Го­ль­бах). Де­ї­с­ти­ч­на фо­р­ма най­більш си­с­те­м­но роз­ро­б­ле­на Во­ль­те­ром. В ній мі­с­тять­ся ма­те­рі­а­лі­с­ти­ч­ні і ан­ти­кле­ри­ка­ль­ні ідеї фра­н­цу­зь­кої фі­ло­со­фії, по­єд­на­ні з до­ся­г­нен­ня­ми ан­г­лій­сь­кої фі­ло­со­фії і при­ро­до­знав­с­т­ва. За­га­лом де­ї­с­ти­ч­ний ма­те­рі­а­лізм - яс­к­ра­вий ви­яв ме­ха­ні­ци­з­му і ме­та­фі­зи­ки. Для Рус­со ха­ра­к­те­р­ний "де­їзм по­чут­тів", який ви­зна­ча­єть­ся більш де­мо­к­ра­ти­ч­ни­ми ри­са­ми, але та­кож по­си­лен­ням іде­а­лі­с­ти­ч­них мо­ме­н­тів. Во­ль­тер (Фра­н­суа Арує). Він піддав критиці релігію і феодальну ідеологію, близько підійшов до ідеї вічності матерії, її об'єктивного існування і вічного руху, схилявся до визнання причинності природних і суспільних явищ, виключав релігійне пояснення конкретних явищ природи. Свідомість, за Вольтером, є атрибутом матерії і залежить від будови тіла. Разом з тим, першопричину руху та мислення він вважав божественною.Не заперечуючи релігію як таку, він вимагає релігійної свободи. Людину Вольтер розуміє як суспільну істоту. Проповідує необхідність рівності людей, яку він розуміє як політичну рівність перед законом і правом. Суспільний устрій має забезпечувати політичну і правову рівність людей. Егоїзм, пристрасті й потяги є першопричиною всіх людських вчинків, які призводять до діяльності й об'єднують людей, спричиняючи утворення міст та держав.

Ж.-Ж.Рус­со пропагував необхідність встановлення соціальної та майнової рівності. Спираючись на договірну теорію держави, він обґрунтовував право народів на повстання проти деспотичної влади. Органічним станом суспільства є стан самодостатності, незалежності від інших людей ні виробника, ні споживача. До такого стану і повинні повернутися люди, тобто до суспільства, в якому всі рівні, а моральність не зіпсована приватною власністю.

2. Екзистенціалізм - („філософія людського існування”) – провідний напрям філософської думки ХХст., який осмислює проблему людини, її сутності й існування, буття у світі, можливостей і перспектив свободи та відповідальності.Існує атеїстичний (Сартр, Камю) і релігійний (Ясперс і Марсель) екзистенціалізм.

С. К'є­р­ке­гор вва­жа­єть­ся за­сно­в­ни­ком су­час­но­го ек­зи­с­те­н­ці­а­лі­з­му, хо­ча ос­но­в­ні ідеї ре­лі­гій­но­го ек­зи­с­те­н­ці­а­лі­з­му бу­ли сфо­р­му­льо­ва­ні ще Б. Па­с­ка­лем. Свою го­ло­вну фі­ло­соф­сь­ку за­да­чу К'є­р­ке­гор ба­чив в то­му, щоб про­ти­ста­ви­ти Ге­ге­лів­сь­кій "на­до­со­би­с­ті­с­ній" кон­це­п­ції та­ке ро­зу­мін­ня осо­би­с­то­с­ті, яке ба­зу­ва­ло­ся б на аб­со­лю­т­ній сво­бо­ді ін­ди­ві­ду­а­ль­но­го ви­бо­ру. Тіль­ки окре­ма осо­би­с­тість зда­т­на до­ся­г­ти спра­в­ж­ньо­го, "ети­ч­но-­осо­би­с­ті­с­но­го" іс­ну­ван­ня, тоб­то ек­зи­с­те­н­ці­ї. Сво­бо­ду К'є­р­ке­гор роз­гля­дає ли­ше в ети­ч­но­му ас­пе­к­ті - як сво­бо­ду пе­в­ної по­зи­цій по від­но­шен­ню до дій­с­но­с­ті, як сво­бо­ду рі­шен­ня диле­ми "або-­або", як сво­бо­ду "ви­бо­ру. Од­на із ос­но­в­них ка­те­го­рій - страх. Страх ви­сту­пає в яко­с­ті бут­тя, про­ти­ста­в­ле­но­го осо­би­с­тій, ні­чим не об­ґру­н­то­ва­ній сво­бо­ді; він ви­сту­пає як пе­р­ві­с­ний ха­ра­к­тер голо­в­но­го бут­тя (іс­ну­ван­ня) в про­ти­ле­ж­ність не­бут­тя. К'є­р­ке­гор та­кож роз­гля­дає ка­те­го­рію "Від­чай". Іс­тин­ний відчай на­стає на ети­ч­ній ста­дії роз­ви­т­ку лю­ди­ни, це ду­ше­в­ний акт, який по­тре­бує се­р­йо­з­ної на­пру­ги і зо­се­ре­джен­ня всіх сил ду­ші. Він вважає, що на шляху до Бога, людина проходить три стадії: естетичну, етичну і релігійну. Найглибшого саморозуміння людина досягає на третій стадії. Лише християнство дає основи поведінки людини. Ф-я існування, буття. Людина – духовна істота, індивід. Вона неповторна і унікальна. Філософи повинні ставити питання: як жити людині, що їй робити? Мова йде не про суспільство, а про конкретного індивіда. Гайдегер вважає, що життя людини – це сплав об’єктивного буття і людської діяльності, виступає проти диктату філософських категорій, розрізняє справжній (людина розуміє свою історичність, смертність;) і несправжній (речі панують над людиною, а сама вона знецінюється) способи буття. Піднімає проблему свободи: істинне існування – визнання свободи іншого поряд з власною свободою. Сартр: діяльність людини впливає на інших людей. Свобода людини перетворюється на приреченість: людина обирає не епоху, а лише своє місце в ній. Формула людського буття: воно є те, що не є і є не те, що є. Сартр розглядає проблему небуття у 3-ох формах: небуття предмета, небуття іншої визначеності про предмет, небуття знання про предмет. Камю: немає безвихідних ситуацій. Його вчення стало основою руху опору. Дуже багато уваги приділяє проблемі смерті. Основне питання ф-ї має бути питання самогубства; варто, чи не варто жити? Завдання ф-ї в тому, щоб зберегти життя в період відчаю, але не зробити людину щасливою, бо в кожного своє поняття щастя. В 60-х роках екзистенціалізм припинив своє існування як окремий напрямок.







Дата добавления: 2015-12-04; просмотров: 198. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

МЕТОДИКА ИЗУЧЕНИЯ МОРФЕМНОГО СОСТАВА СЛОВА В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ В практике речевого общения широко известен следующий факт: как взрослые...

СИНТАКСИЧЕСКАЯ РАБОТА В СИСТЕМЕ РАЗВИТИЯ РЕЧИ УЧАЩИХСЯ В языке различаются уровни — уровень слова (лексический), уровень словосочетания и предложения (синтаксический) и уровень Словосочетание в этом смысле может рассматриваться как переходное звено от лексического уровня к синтаксическому...

Плейотропное действие генов. Примеры. Плейотропное действие генов - это зависимость нескольких признаков от одного гена, то есть множественное действие одного гена...

Общая и профессиональная культура педагога: сущность, специфика, взаимосвязь Педагогическая культура- часть общечеловеческих культуры, в которой запечатлил духовные и материальные ценности образования и воспитания, осуществляя образовательно-воспитательный процесс...

Устройство рабочих органов мясорубки Независимо от марки мясорубки и её технических характеристик, все они имеют принципиально одинаковые устройства...

Ведение учета результатов боевой подготовки в роте и во взводе Содержание журнала учета боевой подготовки во взводе. Учет результатов боевой подготовки - есть отражение количественных и качественных показателей выполнения планов подготовки соединений...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия