Художня культура Месопотамії.
Художня культура обумовлена релігійними уявленнями Змінюються погляди людини на смисл життя І на богів Якщо для єгиптян була характерна віра у вічне життя І головне було створити для себе дім для вічного життя - гробницю (піраміду), то тут - віра в те, що головна мета життя людини служіння своєму божеству А це означало, що треба перш за все побудувати дім для бої а - святилище Пригадайте міф "Г ора небес до землі", в якому розповідається, як Рнліль будує собі храм Іаким свяіилищем І стала головна форма культової архітектури шумерів - зиккурат Він мав три або сім ярусів (бо сім аннунаків чи три головних бога), був чимось схожим на піраміду Джосера "сходи до неба" І сходинки були важливою часіиною архпектурноіо рішення Кожний "поверх" мав свій колір чорний - бігум - нижній, колір цеїли-сирця середній, білий та чер-воний - верхній Закінчувався синім кольором верхнього храмику, де І розташовувалося святилище (колір глазурованої цеїли) У святилищі були ліжко, стіл, стілець, І кожної ночі там залишали їжу для бої а І доброчесну, цнотливу жінку для обслуговування бога (Геродот з цього Іронізував) Туди могли входити тільки жерці І вони використовували святилище для астрономічних спостережень Тобто не заупокійний культ, а доброчесне життя на землі І вірне служіння своєму богові — це Ідеал шумерів І вавилонців, які вважали, що ніколи не вмирає тільки бог г все йому служить Тому кожне місто мало свій зиккурат на честь бої а-покровителя міста Найбільш відомим для вас є зиккураг Мардука бога Вавилона Він відомий вам за біблійською легендою про Вавилонську вежу Це зиккурат Етеменанкі ("Дім радощів землі до небес"), збудований за часів Навуходоносора II - Нововавилонське царство (605-562 рр) Це була грандіозна споруда, яку описав Геродот сім ярусів, нижній квадрат - 91x91 м, висота першою ярусу 33 м, загальна висота - 90 м Завершувався храмиком з синьої цеїли з золотими рогами бика, що сяяли на сонці Цей зиккурат входив до архітектурної о ансамблю міста Вавилона, куди, окрім нього, входили 4 комплекси оборонних мурів (бо тоді місто повинно було бути фортецею) з вежами-контрфорсами, з 8 брамами - баспонами, головна прецесійна дорога богині Іштар зі славнозвісними воротами (стіни були такі широкі, що на них, як свідчив Геродот, могли роз'їхатися дві колісниці), два палаци Навуходоносора ("Північний" І "Південний"), 53 храми І висячі сади Семіраміди (вавилонська цариця Шаммурамат) - одно Із семи чудес світу (вони були розташовані на цегляних склепіннях, що йшли уступами, зрошувалися сади з допомогою величезного водопідіймального колеса, що йоі о крутили раби-полонені) Найбільш розвинутим різновидом мистецтва оула скульптура, що знову відродила магічний образ звіра Архетиповими для вавилонян були два звірі бик та лев Адже ж І в молитовних гімнах Двуріччя лютість богів порівнювалася з лютістю лева, а могутність — з могутністю бика Ми знайдемо ці теми скрізь у надвишку арфи з зиккурата в Урі, у сосуді з зображенням биків І левів, у крилатих биках з палацу Саргона II, ви бачили лева І на воротах богині Іштар Славнозвісний рельєф "Велике левине полювання" з яскравими фігурами пораненого лева та вмираючої левиці - шедеври світового рівня (з палацу Ашшурбанапала - Ассирія VII ст до н е) Малі пластичні форми менше збереглися, бо йшли війни Найчастіше знаходять невеличкі фігури з різних порід каменю - т зв адоранти - ті, що моляться Як І з палеолітичними Венерами, тут є символізація зображення і типолопчні риси 1 схематичні фігури, тіла, 2 обличчя-маска, 3 величезні очі, Інкрустовані кольоровим камінням (Статуетка Ебіх-шя -алебастр, мармурові статуетки з Тель-Асмара) Залишається канон рядкового зображення ("Шдандарг Із Ура" - III тис до н е) Література як І в Єгипті складається з міфів, що їх розшифровують І досі Саме шумери започаткували в літературі епос міфологічного змісту, сіворивши першу героїчну поему "Епос про Гільгамеша" Головна Ідея поеми - Ідея вічної слави людини, яка прийшла на зміну мри про безсмертя Смерть - це зло, але вона не може перекреслити того, що створила людина І саме в цьому створеному людиною І виявляється й безсмертя.
|