Прибутько
Сучасна держава в процесі своєї еволюції набула трьох важливих характеристик: демократизму, соціального захисту та правової сутності, що відображаються в Конституціях та інших законодавчих актах. Демократична держава - це держава з демократичним типом політичної культури, в якій народ є джерелом влади, а державні демократичні соціально-політичні інститути забезпечують органічне поєднання участі народу у вирішенні загальнодержавних справ із широкими громадянськими правами та свободами. У демократичній державі забезпечуються: - реальна рівність перед законом усіх громадян; - верховенство закону для всіх органів управління; - побудова громадянського суспільства, розподіл владних повноважень між трьома її гілками - законодавчою, виконавчою та судовою; - існування ефективних механізмів стримування конфліктних ситуацій. На сучасному етапі про демократизм держави свідчить: - забезпечення ефективності її функціонування; - існування конкуренції у сфері державотворчої діяльності; - встановлення рівноваги в суспільстві та гармонійних відносин між державою і громадянами; - високий ступінь довіри населення до інститутів держави. Особливого значення за сучасних умов набуває, так звана, соціальна держава.
Соціальна держава — це держава, що прагне до забезпечення кожного громадянина гідними умовами існування, соціальної захищеності, участі в управлінні виробництвом, а в ідеалі — приблизно однакових суспільних життєвих можливостей для самореалізації особистості. Термін "соціальна держава" запровадив ще в 1850 р. німецький учеиий-юрист Л. фон Штайн, але його активна теоретична розробка та практичне втілення розпочалися в другій половині XX ст. Досвід розвинених країн переконливо свідчить, що зародження та формування соціальної держави відбувається не спонтанно, а на основі цілеспрямованої державної політики. Перехід до держави зазначеного типу можливий лише а умови здійснення системної стратегії реформ, яка пов'язує цілісний комплексний рух до соціально-ринкового господарства, громадянського суспільства, правової держави з цілеспрямованим формуванням інститутів соціальної держави.
До найважливіших принципів підтримання гармонійних відносин між громадянами та державою, що сприяють наповненню функціонування державного механізму соціальним змістом, належать принципи солідарності й субсидіарності. Принцип солідарності передбачає єдність та цілеспрямоване об'єднання різних груп і верств суспільства навколо основних, визначених державою цілей та цінностей, як тимчасових, так і зорієнтованих на перспективу. Ідея солідарності ґрунтується на допомозі багатих бідним, на взаємній підтримці громадянами один одного та на виконанні обов'язків громадян перед державою, держави перед громадянами та громадян одне перед одним. Принцип субсидіарності отримав розгорнуте обґрунтування в соціальному вченні католицької церкви та набув соціально-державного змісту в практиці державного будівництва у ФРН та в інших країнах Заходу. Згідно з цим принципом, вищі ешелони управління виконують лише ті завдання, котрі не до снаги нижчим органам і покликані допомагати останнім у підтриманні їхньої самостійності та власної відповідальності за стан справ. Ініційована державою субсидарність сприяє подоланню споживацької психології в громадян та їхніх об'єднань, функціонального перевантаження держави, неконтрольованого розростання бюрократії, а також стимулює групову й особисту ініціативу громадян країни. Слід зважати й на те, що соціальна держава у кожній країні формується виходячи зі специфіки національних, історичних, соціально-політичних, географічних умов і традицій співіснування в межах конкретного суспільства. Згідно з цим, створюється модель, яка дає змогу знайти власний, оптимальний шлях до соціальної держави.
Теорія правової держави бере свій початок з античності. Давньогрецький філософ Платон писав, що державність можлива тільки там, де панують справедливі закони, "де закон -володар над правителями, а вони його раби". Починаючи з Нового часу, теорія правової держави була доповнена завдяки безпосередньому зверненню до ідей природних прав людини. Найвідоміші мислителі епохи становлення капіталізму (ХУІІ-ХУШ століттях) сформулювали принцип розподілу влади, покладений в основу теорії розбудови правової держави. Так, німецький філософ Іммануїл Кант, із іменем якого пов'язують створення цієї теорії, вважав, що держава забезпечує керування права й підпорядковується його вимогам. Громадянський правовий стан, на його думку, ґрунтується на таких апріорних (вроджених, додосвідних) принципах, як: свобода кожного члена суспільства як людини, рівність між усіма як підданими держави та самостійність кожного члена суспільства як громадянина. Німецький філософ Макс Вебер сформулював принципи правової держави: застосування права у сфері державного управління, керівництво держави — це не еліта суспільства, багаті чи його вожді, а посадові особи з обмеженою владою (бюрократія); державна адміністрація цілком підкоряється праву, а не певним особам, які керують державою; громадяни підпорядковуються не начальству, а тільки праву, котре реалізовує чи допомагає реалізувати посадовець. Правова держава — це такий тип держави, основними ознаками якої є верховенство закону, розподіл влади, правовий захист особистості, юридична рівність громадянина й держави.
Правову державу характеризують: - верховенство закону та його панування в суспільстві; - рівність перед законом власне держави, всіх її органів, громадських організацій, службових осіб і громадян; - верховенство представницьких органів влади, їх відкритість і публічність, відсутність будь-якої диктатури; - розподіл влади на законодавчу, виконавчу та судову, що створює систему взаємостримування й взаємопротиваг гілок влади; - гарантія прав і свобод особи в межах законності, взаємна відповідальність держави, об'єднань громадян та індивідів; - високий рівень функціонування громадських структур, можливість громадських об'єднань і особи брати участь в управлінні суспільством; - дотримання принципів загального, прямого, рівного виборчого права; - контроль за роботою державної влади з боку суспільства, громадських організацій та окремих громадян; - відповідальність держави перед світовим співтовариством правових держав за дотримання міжнародних норм права; - органічний зв'язок прав і свобод громадян з їхніми обов'язками, відповідальністю, законослухняністю, з високим рівнем правової та загальної культури. Окрім суворого дотримання законів, суспільство правової держави передбачає ще одну принципову вимогу - дотримання норм моралі. Право та мораль завжди були, є і будуть чинниками людського буття й гуманізму. Семків
|