Студопедия — Выбор модели для стационарного ряда.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Выбор модели для стационарного ряда.






Другая палова 18 ст. у гісторыі літаратуры і мастацтва Беларусі характарызуецца як перыяд Асветніцтва. (Прадстаўнікі Асветніцтва ў Еўропе: Вальтэр, Д.Дзідро, Ж.Ж.Русо, П.Бамаршэ, І.В.Гётэ, Ф.Шылер, Дж.Свіфт, Д.Дэфо).

Замест барочнай няўпэўненасці, алегарычнасці, ускладненасці Асветніцтва прапануе рацыяналізм, дакладнасць. Рэчаіснасць не перасатвараецца, як раней, у “сімвалах” і “эмблемах”, а ацэньваецца па законах розуму. Прыярытэт навукі, асветы становіцца вызначальнай ідэяй эпохі. Асветнікі ставілі перад сабой задачу фарміраваць чалавека як грамадзяніна і патрыёта, выхоўваць разумовыя і маральныя якасці. Адметнасць асветніцкай літаратуры на Беларусі – змяншэнне колькасці твораў на беларускай мове, асноўная мова – польская (Ю.Нямцэвіч, Ф.Князьнін, Ф.Карпінскі). Асноўныя літаратурныя напрамкі эпохі: класіцызм з яго апеляцыяй да розуму і сентыменталізм, скіраваны да пачуцця.

Класіцызм. Літаратура Асветніцтва развівалася ў Беларусі пераважна ў рэчышчы класіцызму. Класіцызм – мастацкі метад, які вызначаецца кананізацыяй антычнай класікі як эстэтычнага ўзору. Адпаведнасць узору як эстэтычную норму замацоўвае жанравая і стылявая іерархія: да “высокіх” жанраў належаць трагедыя, эпапея, ода; да “нізкіх” – камедыя, сатыра, байка. Унутры кожнага жанра таксама дзейнічалі свае законы: напрыклад, у творах драматургіі павінна захоўвацца адзінства, часу, месца і дзеяння. Асновы эстэтыкі класіцызму выкладзены французскім тэарэтыкам гэтага кірунку Міколам Буало ў трактаце “Паэтычнае мастацтва” (1674).

Паэзія. У гэты час царкоўна-рэлігійная і панегірычная вершатворчасць цалкам перайшла на польскую мову, інтымная лірыка, якая вельмі плённа развівалася ў часы барока, амаль знікае з рукапісных зборнікаў. Асноўнае месца займалі:

1. Бурлескна-сатырычныятворы (ад фр. – жарт) – пародыі на біблейскія сюжэты, звязаныя са святамі велікоднага і каляднага цыклу. Так, у вершы “Уваскрасенне Хрыстова” апавядаецца пра ўваскрасенне Хрыста, яго паход у пекла і вываленне адтуль грэшных Адама і Евы. Дзейнічае шмат біблейскіх персанажаў (Ной, Лот, Саламон, Міасей, Ісак і інш.), аднак паказаны яны з сялянскім досціпам, гумарам: “Аарон ачкі надзеў і ў Біблію паглядзеў”, “Чорт адразу дагадаўся, / Што Хрытос ужо ўваскрос, / І ў таске павесіў нос”, “Чорт хацеў пусціцца ў драку, / Хрыстос даў яму тумаку”. Мова верша жывая, сакавітая, багатая, заўважаецца сувязь з фальклорам.

2. Патрыятычныя творы. Захаваўся ананімны верш “Песня беларускіх жаўнераў”, прысвечаны паўстанню Т.Касцюшкі. Гэты верш-заклік змагацца супраць царскай улады (“годзе нам сядзець у хаце”, “возьмем косы ды янчаркі”) мае сувязь з песнямі касіньеаў.

3. Зараджаецца віншавальная паэзія – верш Яна Храптовіча “Всем многі век в новай хаці”.

Драматургія. Найбольш плённа ў перыяд Асветніцтва на Беларусі развіваецца тэатр, дзе вылучаюцца 3 кірункі: прыдыворны, аматарскі і школьны тэатр.

Станаўленне прыдворнай драматургіі было звязана з імем Францішкі Уршулі Радзівіл (1705 – 1753), жонкі Мікалая Радзівіла Рыбанькі, якая паходзіла з княжацкага роду Вішнявецкіх. Методыка мастацкай творчасці У.Радзівіл засноўвалася на адаптацыі замежных літаратурных сюжэтаў да беларускай глебы (напрыклад, яна перарабіла часткі “Дэкамерона” Бакача, 3 п’есы Мальера). Так, трагедыя “Справа боскай наканаванасці” ўяўляе сабою перапрацоўку казкі батоў Грым пра каралеўну ў шкляной труне, аднак сюжэт тут набліжаны да беларускай народнай казкі. Камедыя “Каханне – зацікаўлены суддзя” створана на міфалагічнай аснове: узнаўляецца гісторыя траянца Парыса ад нараджэння да прыезду ў Трою з Аленай. Некаторыя эпізоды п’есы выдуманы, імены заменены. Многія творы прысвечаны тэме кахання, маюць дыдактычны характар, іх гераіні – ахвяры мужчынскай здрады.

Акрамя радзівілаўскага тэатра ў Нясвіжы, прыдворныя тэатры існавалі пры дварах Агінскіх у Слоніме, Тызенгаўзаў у Гародні, Сапегаў у Ружанах і інш. Тэатры працавалі на прафесійнай аснове: імі кіравалі прафесійныя рэжысёры і музыканты; існавалі драматычныя, оперныя, балетныя трупы, акцёры для якіх рыхтаваліся еўрапейскімі спецыялістамі.

У школьным тэатры працягваюць развівацца інтэрмедыі, найбольш распаўсюджаныя ў гэты час у праваслаўных і уніяцкіх школах, дзе набываюць востра сацыяльнае гучанне. Так, у Смаленскай духоўнай семінарыі разам са стараславянскай драмай Мануіла Базілевіча “Дэкламацыя” ставіліся інтэрмедыі “Селянін у касцёле” [пад музыку пусціўся ў скокі] і “Селянін на споведзі” (“Змітрок і Свірыд”) [паўтарае зв папом усе словы]. Іх змест кантраставаў са зместам драмы, адарваным ад рэальнага жыцця, героі былі пазнавальнымі, адпавядалі густам гледачоў.

У гэты час інтэрмедыя набывае жанравую адметнасць, зместавую самастойнасць, незалежнасць ад драмы, паміж сцэнамі якой выконвалася, з’яўляецца сюжэт у сучасным сэнсе слова. Эвалюцыянуе і яе герой – беларускі селянін: з аб’екта насмешак і кпінаў ён ператвараецца ў яркага і дасціпнага персанажа, з уласным і імем і “біяграфіяй”. Інтэрмедыя набывае адзнакі камедыі.

“Вахканалія” (1725) стала першым сведчаннем узнікнення ў беларускай драматургіі новага жанру камедыі. Тут разам з мудрацом Дыягенам і польскімі панамі дзейнічаюць беларусы Васіль, яго парабак Селівон (гавораць па-беларуску).

У другой палове 18 ст. цэнтрам беларускай драматургіі стаў Забельскі школьны тэатр на Полаччыне. Адзін з яго стваральнікаў, выкладчык рыторыкі Міхал Цяцерскі, пісаў для тэатра трагедыі на польскай мове і на лаціне. Ён перарабіў камедыю Мальера “Доктар па прымусу”. Замест трох актаў Цяцерскі зрабіў пяць – як таго патрабуюць каноны класіцысцкай драмы, апусціў жаночыя вобразы, увёў вобразы сялян Хведара і Апанаса, якія гавораць па-беларуску; зрабіў павучальна-маралізатарскай канцоўку твора. Фактычна п’еса М. Цяцерскага стала самастойным творам.

“Камедыя”. Найбольш арыгінальным драматычным творам беларускага Асветніцтва можна лічыць “Камедыю” Каятана Марашэўскага, прафесара рыторыкі і паэтыкі той жа Забельскай дамініканскай гімназіі-калегіі. Яго першая літаратурная праца – трагедыя “Свабода ў няволі”(1787), пастаўленая ў школьным тэатры, была напісана па-польску. Але ў наступным творы пад назвай “Камедыя”(1787) асноўны тэкст падаецца па-беларуску.

У традыцыях Асветніцтва К. Марашэўскі спрабуе паказаць трываласць і непарушнасць жыццёвай наканаванасці, якая трымае чалавека ў свеце. Герой камедыі селянін Дзёмка дакарае біблейскага Адама за яго “першародны грэх”, за няздольнасць супрацьстаяць спакусе, што і стала прычынай пакутаў усіх наступных людскіх пакаленняў. Ён верыць у свае маральныя сілы і смела ідзе на заклад з чортам, што вытрывае маўчанне на працягу гадзіны. Чорт знарок пасылае Дзёмку розныя выпрабаванні і “правакуе” яго рабіць дабро, памагаць людзям, парушаючы пры гэтым зарок маўчання. Дзёмка спрабуе навучыць маладых недарэкаў, як карыстацца лесвіцай, паказвае тром братам, як увайсці ў скарбніцу свайго нябожчыка-бацькі, заспакойвае Пакутніка, які спалохаўся незнаёмай яму рэчы – дуды, прыняўшы яе за змяю. Фармальна Дзёмка прайграе ў спрэчцы з чортам і павінен аддаць яму душу. У фінале п’есы ён раскайваецца ў сваіх грахах і раіць людзям выконваць боскія маральныя запаветы: не грашыць, не красці. Такім чынам, праблематыку і пафас твора вы-значаюць асветніцкія тэндэнцыі.

Твор К.Марашэўскага напісаны ў адпаведнасці з канонамі эстэтыкі класіцызму. Тут захоўваецца адзінства месца, часу, дзеяння: у развагах герояў дамінуе рацыяналістычны погляд на жыццёвыя з’явы. Разам з тым мастацкі змест “Камедыі” выходзіць за межы класіцызму. Твор захаваў рысы барочнай драмы-маралітэ (біблійныя матывы ў сюжэце, адсутнасць жаночых вобразаў), тут выкарыстоўваюцца асобныя элементы фальклорнай паэтыкі (казачная паводле паходжання сітуацыя выпрабаванняў героя, траічнасць у разгортванні дзеяння). “Камеды” К.Марашэўскага стала першым значным праяўленнем новай беларускай драматургіі.

 

 

Выбор модели для стационарного ряда.

При анализе реальных временных рядов следует выбирать представление процесса с наименьшим количеством параметров.

Для выбора того или иного процесса (AR, MA или ARMA) используют автокорреляционную функцию ACF или частную автокорреляционную функцию PACF.

Частные коэффициенты автокорреляции – r[Xt,Xt / Xt+1,Xt+2,…,Xt+τ-1]=rчаст(τ) можно рассчитать как МНК-оценки коэффициентов fττ в соответствующих моделях авторегрессии AR(τ): Хtτ= f∙Хt-1+ f∙Хt-2+ …+fττ∙Хt-τ+ et.

Например:

rчаст(1) = в модели Хt1= f11∙Хt-1+ et.

rчаст(2) = в модели Хt2= f12∙Хt-1+ f22∙Хt-2+et.

rчаст(3) = в модели Хt3= f13∙Хt-1+ f23∙Хt-2+f33∙Хt-3+et и т.д.

Характер поведения автокорреляционной функции ACF и частной автокорреляционной функции PACF позволяет выбрать вид модели:

Модель ACF PACF
MA(q) Обрывается на шаге q затухает
AR(p) Затухает Обрывается на шаге p
ARMA(p,q) затухает затухает

 

Модель MA(1):

 

Модель AR(2):

 

Модель ARMA(p,q)

 







Дата добавления: 2015-08-27; просмотров: 739. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

ПУНКЦИЯ И КАТЕТЕРИЗАЦИЯ ПОДКЛЮЧИЧНОЙ ВЕНЫ   Пункцию и катетеризацию подключичной вены обычно производит хирург или анестезиолог, иногда — специально обученный терапевт...

Ситуация 26. ПРОВЕРЕНО МИНЗДРАВОМ   Станислав Свердлов закончил российско-американский факультет менеджмента Томского государственного университета...

Различия в философии античности, средневековья и Возрождения ♦Венцом античной философии было: Единое Благо, Мировой Ум, Мировая Душа, Космос...

В эволюции растений и животных. Цель: выявить ароморфозы и идиоадаптации у растений Цель: выявить ароморфозы и идиоадаптации у растений. Оборудование: гербарные растения, чучела хордовых (рыб, земноводных, птиц, пресмыкающихся, млекопитающих), коллекции насекомых, влажные препараты паразитических червей, мох, хвощ, папоротник...

Типовые примеры и методы их решения. Пример 2.5.1. На вклад начисляются сложные проценты: а) ежегодно; б) ежеквартально; в) ежемесячно Пример 2.5.1. На вклад начисляются сложные проценты: а) ежегодно; б) ежеквартально; в) ежемесячно. Какова должна быть годовая номинальная процентная ставка...

Выработка навыка зеркального письма (динамический стереотип) Цель работы: Проследить особенности образования любого навыка (динамического стереотипа) на примере выработки навыка зеркального письма...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия