Лекція 8. Опера В. А. Моцарта «Дон Жуан» (2 год.).
Оперний театр В.А. Моцарта. Створення реалістичної оперної драматургії на основі історично сформованих оперних жанрів - buffa, serіa, австрійський зингшпиль. Індивідуалізація оперних характерів, прийоми непрямої характеристики, симфонізації. «Дон Жуан» як унікальний приклад об'єднання компонентів обновленого оперного спектаклю.Опера була написана на замовлення Празького театру, після блискучого успіху "Весілля Фігаро". Прем'єра відбулася 29 жовтня 1787 року в Празі. У Відні опера вперше виконана 7 травня 1788 року. Психологічна глибина опери, досконалість її музики визначили її поворотну історичну роль в історії оперного мистецтва. В головних партіях опери виступали провідні артисти - Е.Фішер-Діскау, Ч.Сіеппі, Е.Шварцкопф, Д.Сазерленд та інші. Композиція опери та основні номери. Семінар 8. Опера В. А. Моцарта «Дон Жуан» (2 год.).
Рекомендована література: Левик Б. История зарубежной музыки. – М.: Музыка, 1974. – С. 179–227 (оперна естетика Моцарта); Гобби Т., Кук И. Мир итальянской оперы / Т. Гобби. – – М.: Музыка, 1989. – С.26–35 (розділ про Дон Жуана); Маригодова В. О двух концепциях оперы Моцарта «Дон Жуан» / В. Маригодова // Моцарт-Прокофьев. Тезисы докладов ВНК. – Ростов, 1992; Марищак В. «Дон Жуан» Моцарта и сверхчеловек Ф.Ницше / В. Марищак // Київське музикознавство. – К.: НМАУ імені П. Чайковського, 2002. – С. 128–136; Чигарева Е. Оперы Моцарта в контексте культуры его времени (в 2х частях) / Е. Чигарева. – М.: Едиториал, 2001.– 210 с. – (http://www.burnlib.com/x/opery-mocsarta-v-kontekste-kul-tury-ego-vremeni/). Слухання музики: опера В. А. Моцарта «Дон Жуан»; опера В. А. Моцарта «Весілля Фігаро»
Тема 9. Опера В. А. Моцарта «Чарівна флейта» (2 год.). Лекція 9. Опера В. А. Моцарта «Чарівна флейта» (2 год.). «Чарівна флейта» – опера-зінгшпіль Моцарта у двох діях; лібрето Емануеля Шиканедера. Вперше поставлена у Відні, в театрі «Ауф дер Віден», 30 вересня 1791 року. Ідеї, масонська символіка в опері, жанр, композиція, драматургія, музична мова. Семінар 9. Опера В. А. Моцарта «Чарівна флейта» (2 год.).
Рекомендована література: Сухно Т. Концепционные и смтилевые парадигмы в мессах Моцарта / Т. Сухно // Науковий вісник. – К.: НМАУ імені П. Чайковського, 2005. – В. 51. – С. 149-156; Ванслов В. О духовных концепциях / В. Ванслов // Музыкальная академия. – 2006. – № 4. – С. 212-214; Чигарева Е. Оперы Моцарта в контексте культуры его времени (в 2х частях) / Е. Чигарева. – М.: Едиториал, 2001.– 210 с. – (http://www.burnlib.com/x/opery-mocsarta-v-kontekste-kul-tury-ego-vremeni/). Слухання музики: опера В. А. Моцарта «Чарівна флейта» Реквієм Завдання для самостійної роботи (1 год.) Зробити презентацію однієї з опер В. А. Моцарта на вибір: «Викрадення з сераля», «Ідоменей», «Милосердя Тита», «Так поступають усі», «Директор театру», «Мітридат, цар Понтійський», «Баст’єн та Баст’ьєна», «Луций Сулла». Можливий план презентації: - історія створення; - сюжет та лібретто; - композиция; - драматургія (основні образи, лінії, моменти експонування, зав'язки, розвитку, кульмінації і розв'язки дії); - найбільш яскраві музичні номери (з ілюстрацією муз. матеріалу); - місце опери в творчій спадщині Моцарта та історії музики.
Тема модульної контрольної для музикознавців та композиторів обирається викладачем з наявних тем пройденого матеріалу. ТИПОВЕ ЗАВДАННЯ МОДУЛЬНОЇ КОНТРОЛЬНОЇ РОБОТИ № 3 Симфонічна спадщина Й. Гайдна. Історія створення, сюжет та композиція опери «Чарівна флейта» В. А. Моцарта. Сучасна наукова література про творчість К. В. Глюка. Написання вікторини.
Змістовний модуль 4. Тема 10. Життя та творчість Л. Бетховена: загальна характеристика творчості (симфонії 4, 5, 7, 9; фортепіанні /8, 17, 21, 23, 29, 32/ та скрипкові /9/ сонати; опера «Фіделіо») (2 год.). Лекція 10. Життя та творчість Л. Бетховена: загальна характеристика творчості (симфонії 4, 5, 7, 9; фортепіанні /8, 17, 21, 23, 29, 32/ та скрипкові /9/ сонати; опера «Фіделіо») (2 год.). Життя та творчість Л. Бетховена. Естетичні погляди Л. Бетховена, його відношення до Просвітництва, ідей И. Канта, В. Ґете, інших мислителів епохи. Монументальність, драматизм і гострота контрастів бетховенського симфонізму, діалектичні принципи його методу. Ідея боротьби, філософське осмислення дійсності, різноманітне перетворення героїчного початку через лірику, епос, драму, жанровость. Творчість Бетховена сталася неперевершеною кульмінацією в історії сонатної форми. Композитори наступної історичної епохи розуміли, що Бетховен довів саму ідею сонатної форми до свого абсолюту, і були змушені шукати шляхи відновлення форми. Багатство і глибина ідейного змісту симфонічної та фортепіанної творчості Бетховена, збагачення виразних можливостей інструментів. Особливості симфонічного мислення. Ранні. Зрілі та пізні сонати. «Крейцерова соната». Опера «Фіделіо». Л. Бетховен і романтизм. Роль спадщини композитора у світовій музичній культурі наступних століть.Семінар 10. Життя та творчість Л. Бетховена: загальна характеристика творчості (симфонії 4, 5, 7, 9; фортепіанні /8, 17, 21, 23, 29, 32/ та скрипкові /9/ сонати; опера «Фіделіо») (2 год.). 1. Життя Л. Бетховена. 2. Сучасна наукова література про творчість Л. Бетховена. 3. Загальна характеристика симфонічної творчості. 4. Фортепіанна соната та концерт у творчості Л. Бетховена. 5. Скрипкові сонати. Рекомендована література: Альшванг А. Людвиг ван Бетховен: Очерк жизни и творчества / А. Альшванг. – М.: Сов. Композитор, 1971. - 360 с.; Кириллина Л. Бетховен. Жизнь и творчество / Л. Кириллина. – М.: НИЦ Московская консерватория, 2009. – 536 с.; Друскин М. Фортепианные концерты Бетховена. Путеводитель по концертам / М. Друскин. – Л: Ленинградская филармония, 1937. – 74 с.; Роллан Р. Собрание музыкально-исторических сочинений в 9-и томах / Р. Роллан; [пер.с французского М.А.Кузмина; комментарии Б.Левика]. – Том 7: Бетховен.Великие творческие эпохи. – М.: Искусство, 1938. – 340 с.; Б. Кремнев. Бетховен / Б. Кремнев. – М.: Молодая гвардия, 1961. – 320 с. Конен В. История зарубежной музыки с 1789 до середины XIX века. Бетховен / В. Конен / Конен В. История зарубежной музыки. – Вып. 3: С 1789 года до середины XIX века. – М.: Музыка, 1981. – 534 с. Кремлев Ю. Фортепианные сонаты Бетховена / Ю. Кремлев. – М.: Советский композитор, 1970. – 326 с. Гольденвейзер А. 32 сонаты Бетховена / А. Гольденвейзер. – М.: Музыка, 1966. – 281 с. Слухання музики: фортепіанні сонати №№ 8, 14, 17, 21, 23, 29, 32 Завдання для самостійної роботи (1 год.) Скласти письмову доповідь «Принцип похідного контрасту в творчості Л. Бетховена».
|