Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Політика як соціальне явище





Об'єктом дослідження політологи є політикаяви­ще надзвичайно складне, її соціальний, гуманістичний, культурний, ідеологічний зміст багатоманітний і різ­ноплановий, як і її окремі форми. Незмінність структур­них характеристик політики супроводжується непо­вторністю її конкретних виявів у процесі розвитку люд­ської цивілізації. Як засіб організації й регулювання суспільного життя, політика не має собі рівних і, напе­вне, збереже своє значення в майбутньому. За демокра­тизації, гуманізації та індивідуалізації суспільного життя основним завданням політики має стати підви­щення її ефективності й відповідальності.

Сутність, структура й функції політики

Походження поняття «політика» здебільшого пов'я­зують із назвою однойменної праці давньогрецького мис­лителя Аристотеля, в якій він розглядав основи організа­ції та діяльності держави, політичної влади.

Як відносно самостійна сфера суспільного життя, по­літика виникла водночас із соціальною, етнічною та релі­гійною диференціацією суспільства. Покликали її до життя ускладнення механізмів матеріального виробництва, культурний прогрес, зростання соціальної мобільності суспільства. Внаслідок цих об'єктивних процесів виокре­милися групи людей з підвищеною конфліктністю, непри­миренністю. А механізми обміну й розподілу в сфері сус­пільного виробництва, догмати й ідеали релігійної віри, звичаї, традиції та інші регулятори людських відносин виявилися неспроможними ефективно усувати супереч­ності, що перманентно виникали в суспільстві. Постала нагальна потреба в соціальній силі, здатній забезпечити реалізацію особистих, групових, суспільних інтересів, регулювання відносин між людьми для збереження ціліс­ності суспільства. Тому політика заявила про себе як мис­тецтво суспільного існування, необхідний чинник збере­ження цілісності диференційованого суспільства.

«Політика» є одним з найбільш неоднозначних тер­мінів. Це виявляється насамперед у повсякденному жит­ті, коли політикою називають будь-яку цілеспрямовану діяльність: мистецтво управління суспільством, громад­ську активність, сферу задоволення амбіційних і корис­толюбних прагнень людей тощо.

Неоднозначність побутових уявлень про політику по­в'язана зі складністю й багатогранністю її виявів. Саме тому побутують різні наукові тлумачення, в яких політи­ка постає як одна зі сфер життєдіяльності суспільства; система певних суспільних відносин, взаємодія класів, націй, держав між собою і з владою; сукупність дій, за­ходів, установ, за допомогою яких узгоджуються ін­тереси різних верств населення; прагнення здобуття і ви­користання державної влади, цілеспрямованого впливу на неї; участь у справах держави, у визначенні форм, за­вдань, змісту її діяльності; наміри, мета і способи дій правлячої еліти та її оточення; прояви хитрощів, обере­жності, таємничості, ухилянь, обачності.

Перелічені варіанти інтерпретації політики не вичер­пують багатоманітності її визначень, а лише відобража­ють найважливіші з них. Узагальнюючи вищезазначені іпостасі політики, можна запропонувати її наступне ви­значення.

Політика — одна з найважливіших сфер життєдіяльності суспіль­ства, взаємин різних соціальних груп та індивідів щодо утримання й реалізації влади задля здійснення своїх суспільно значущих ін­тересів і потреб, вироблення обов'язкових для всього суспільства рішень. Функціонування політики розмежовують за різними критеріями:

— за сферами суспільного життя (економічна, соці­альна, культурна, національна, військова тощо);

— за орієнтацією (внутрішня, зовнішня);

— за масштабами (міжнародна, світова, локальна, ре­гіональна);

— за носіями й суб'єктами (політика держави, партії, руху, особи);

— за терміном дії, (коротко-, середньо-, довгострокова). Політика має складну структуру. Найчастіше вио­кремлюють у ній три головні елементи:

1. Політичні відносини та політична діяльність (ві­дображають стійкий характер взаємодії суспільних груп між собою та з інститутами влади).

2. Політична свідомість (свідчить про принципову залежність політичного життя від свідомого ставлення людей до своїх владно значущих інтересів).

3. Політична організація (характеризує роль інститу­тів публічної влади як центрів управління й регулюван­ня суспільних процесів). Охоплює такі елементи: сукуп­ність органів законодавчої, виконавчої й судової гілок влади; партійні та громадсько-політичні інститути; групи тиску; громадські організації та рухи тощо.

У світовій політичній науці на позначення різних ас­пектів політики використовують три самостійні англо­мовні терміни:

— «polity» — форма політики, тобто її організаційна структура, інститути, які надають їй стійкості, стабіль­ності й здатності регулювати політичну поведінку людей (держава, партії, групи інтересів, закони, політичні та правові норми);

— «policy» — зміст політики, втілений у її цілях і цінностях, у проблемах, які вона вирішує, в мотивах і механізмах винесення політичних рішень;

— «politics» — політичний процес, який відображає складний, багатосуб'єктний і конфліктний характер по­літичної діяльності, відносин різних соціальних груп, ор­ганізацій та індивідів.

У політології виокремлюють (здебільшого на загаль­нодержавному рівні) такі функції політики:

— задоволення владно значущих інтересів усіх груп і верств суспільства;

— раціоналізація конфліктів і протиріч, спрямування їх у русло цивілізованого діалогу громадян і держави;

— примус в інтересах окремих верств населення або суспільства загалом;

— інтеграція різних верств населення шляхом підпо­рядкування їхніх інтересів інтересам усього суспільства;

— соціалізація особистості (залучення її до складного світу суспільних відносин);

— забезпечення послідовності та інноваційності (онов-люваності) соціального розвитку як суспільства в цілому, так і окремої людини.

Функції політики засвідчують її всеосяжний харак­тер, неперервний вплив на суспільство й неперехідне зна­чення для врегулювання суспільних відносин. Політика тісно пов'язана з різними сферами суспільного життя: економікою, мораллю, правом, релігією, культурою, еко­логією тощо.

Відносини між політикою та економікою, як дово­дять теоретичні розробки західних та вітчизняних полі­тологів, слід розглядати не в розрізі залежності політи­ки від економіки (марксистський підхід), а з огляду на їхню взаємозалежність і взаємопов'язаність. Так, досвід колишнього СРСР та інших соціалістичних країн свід­чить, що централізація влади призводить до посилення авторитарних, навіть тоталітарних тенденцій, які галь­мують економічний розвиток, деформують економічну систему. І навпаки, в розвинених країнах децентраліза­ція влади ініціює плюралістичну демократію, яка від­криває простір для економічної ініціативи, сприяє еко­номічному зростанню. Суть економічної політики в демо­кратичних державах полягає в підтриманні адекватного її можливостям економічного розвитку, орієнтованого на забезпечення зайнятості населення; в застосуванні гнуч­кої системи оподаткування; у використанні ефективних важелів стимулювання виробництва (кредитування та ін­вестиції).

У тісних відносинах перебуває політика із суспільною мораллю. Трагічні сторінки вітчизняної історії XX ст. свідчать: якщо політика нехтує загальнолюдськими цінно­стями на користь класових, групових, корпоративних ін­тересів, тоді різко деформується суспільна мораль. За ста-лінщини, наприклад, нормою вважали доноси, зраду дру­зів і родичів, зневажання людської гідності. Поєднання політики із загальнолюдською мораллю, характерне для Демократичних країн, досягається консенсусом, компромі­сами, цивілізованим ставленням до опозиції, заперечен­ням фанатичної жертовності. Політика є специфічним до- повненням до суспільної моралі, яка з огляду на різні чин­ники неспроможна вичерпно забезпечити регулятивну функцію. А позаяк головні суспільне значущі функції по­літики і моралі збігаються, то політика, як і мораль, по­винна захищати спільне благо й соціальну справедливість, хоча це їй далеко не завжди вдається.

Взаємозалежність політики і права має суперечливу природу. З одного боку, право може бути використаним проти політичних опонентів, стати знаряддям антидемо­кратичної політики. З іншого — саме право визначає ме­жі й можливості діяльності як опозиції, так і правлячих кіл, забезпечує стабільність політичного режиму. Право­ва політика за демократичних умов — це діяльність, спрямована на вдосконалення права й забезпечення його дотримання громадянами, організаціями й установами. У правовій політиці виявляється залежність права від су­спільного розвитку, реалізуються законотворчі можли­вості. За допомогою нових законів, особливо в період ці­леспрямованого реформування суспільства, політика зда­тна кардинально змінювати суспільні відносини й задію-вати нові форми суспільної організації.

Взаємозв'язок політики та релігії простежується в ді­яльності громадських об'єднань, політичних партій, про­грами яких містять релігійні ідеї або віровчення. Остан­нім часом зближення політичних і релігійних позицій, особливо в поліконфесійних суспільствах, до яких нале­жить і Україна, відбувається довкола ідеї екуменізму — єднання зусиль усіх конфесій для досягнення соціальних суспільних і політичних цілей, спрямованих на консолі­дацію й забезпечення добробуту суспільства.

Конструктивна участь церкви в суспільно-політичних процесах передбачає: поширення в суспільстві ідеалів справедливості, гуманізму, терпимості до інакомисля­чих; активізацію діяльності служителів церкви в держа­вотворчих процесах; формування духовно-культурних за­питів людини; утвердження в суспільстві милосердя, вза­ємодопомоги, добродійництва.

Поширення політичних цінностей у суспільстві пов'я­зане з утвердженням демократичних стандартів політич­ної культури як невід'ємної частини загальної культури суспільства. Вона формується і виявляє себе в процесі по­літичного життя, охоплюючи культуру політичної пове­дінки індивідів та соціальних спільнот, функціонування політичних інститутів і всього політичного життя в сус­пільстві.

Невід'ємним спрямуванням діяльності будь-якої дер­жави є культурна політика, покликана задовольняти культурні потреби широких мас населення, сприяти культурному прогресу шляхом цілеспрямованого роз­витку науки, освіти, літератури, мистецтва, засобів масо­вої інформації.

Важливого значення в сучасних умовах набуває еко­логічна політика — система заходів, здійснюваних дер­жавою з метою збереження довкілля й захисту природи. Екологічна політика ґрунтується на природоохоронному законодавстві, рівень якого значною мірою визначає її ефективність. Важливим напрямом екологічної політики є пошук і впровадження нових природозберігаючих тех­нологій. Для України серйозними проблемами є фінансу­вання природоохоронних заходів, відшкодування заподі­яних громадянам збитків тощо. Розв'язання цих та ін­ших проблем потребує політичних рішень на державному рівні. Водночас екологічна проблема постає в сучасному світі як наднаціональна внаслідок недбалих або неправо­мірних дій сусідів, які призводять до порушення еколо­гічного балансу. Відстоюючи необхідність подолання політичними засобами національно-державного егоїзму, сучасний німецький політичний діяч Оскар Лафонтен за­уважує: «Шкода, завдана природі, не хоче рахуватися ні з якими кордонами. Радіоактивна хмара Чорнобиля си­лою вітру розносила небезпеку по всьому світу. Стара іс­тина, що ріки течуть вниз, за нових умов, коли хімічна промисловість все більше насичує воду рік високотоксич­ними важкими металами, набула нового сенсу для тлума­чення принципу національне-державного суверенітету».

Отже, всі сфери суспільного життя не тільки активно впливають на політику, а є об'єктами свідомого політич­ного керівництва й управління. За сучасних умов суспі­льно-політичного розвитку, коли людство винайшло по­тужні демократичні регулятори політичних відносин і політичної діяльності, політика покликана бути засобом регулювання економічних, соціальних і духовних відно­син, орієнтувати розвиток суспільства на мінімальну конфліктність й максимальну життєздатність суспільних процесів.

Сучасною політичною наукою та всією громадсько-по­літичною думкою сформовано чіткі засади демократичної політики:

— оптимальне поєднання класового й загальнолюд­ського, універсального й національного; — гуманістична спрямованість, подолання технокра­тизму, насильства, злочинності;

— демократизм і моральність у здійсненні політики;

— громадянськість і патріотизм.

Під час вироблення та реалізації політики важливо враховувати такі основні чинники:

— конкретно історичні умови розвитку соціуму, гео-політичні умови й географічне розташування держави;

— рівень участі чи відчуження населення щодо влади й державно-суспільних справ;

— спрямованість національної ментальності, рівень розвитку політичної та правової свідомості;

— етнонаціональний і демографічний чинники суспі­льного розвитку;

— відповідність політичних ідеалів і завдань історич­ній традиції, політичним цінностям певного суспільства, а також принципам гуманізму й соціальної справедливості;

— реальна міжнародна ситуація і ставлення до дер­жави світової громадськості.

Перехід до чесної та гуманної політики є складним і тривалим процесом, тісно пов'язаним із корінними змі­нами у свідомості мас. Особливо це стосується тих країн, які перебувають на стадії переходу від тоталітаризму до демократії, від закритих до відкритих суспільств.

Політика й сучасний розвиток українського суспільства

На рубежі XX—XXI ст. українська держава й україн­ське суспільство переживають стадію внутрішньої боро­тьби застарілого з новим. Ускладнює ситуацію те, що Україна, тривалий час перебуваючи різними своїми зем­лями у складі сусідніх імперських держав, а останні де­сятиліття будучи регіоном тоталітарної радянської імпе­рії, опинилася перед необхідністю творення сутнісних ознак держави, формування нової моделі суспільного розвитку, основні характеристики якої — економічний і політичний плюралізм, громадянське суспільство, права і свободи особистості.

Найпомітніші зрушення сталися на терені державо­творення. За кілька років незалежності Україна створи­ла основні атрибути держави, конституювалася як «суве­ренна і незалежна, демократична, соціальна, правова держава». Значно зріс рівень політичної свободи громадян. Почалося становлення реальної багатопартійності, розвивається вільне підприємництво. Але через різні об'єктивні та суб'єктивні причини руйнівні процеси в окремих сферах суспільного життя (насамперед в еконо­міці) переважали над конструктивними.

Загалом соціально-політичне становище в Україні ха­рактеризують як відносно спокійне, зі збереженням знач­ного рівня соціальної та політичної напруженості. Серед політичних причин такого становища — нерозвинутість політичних та організаційних структур, відсутність впливових, авторитетних політичних партій; низький рі­вень політичної культури суб'єктів політики; довготрива­ле нежиттєздатне поєднання елементів парламентської республіки, президентського правління і радянської вла­ди; невизначеність принципів відносин між законодав­чою, виконавчою та судовою гілками влади; низький рі­вень концептуального обґрунтування ідеї державності України та вкорінення її у свідомості населення.

Зі становленням державності в Україні виникли пе­редумови динамічного розвитку суспільства, самореалізації людини, але проблематичним є створення належних умов для такої реалізації. Саме їх покликана створювати політика, поступово інтегруючи політичні відносини в соціальні, спираючись на ґрунтовні наукові досягнення. Оновлення українського суспільства потребує оновлення політичної свідомості, формування нової політичної — демократичної за характером — культури, що передба­чає: заповнення політико-культурного вакууму в свідо­мості людей; перехід від класових, національних, корпо­ративних цінностей до загальнолюдських; зростання ролі особистості; створення людині можливостей для ре­алізації своїх здібностей.

На рубежі третього тисячоліття Україна опинилася в силовому полі масштабних цивілізаційних змін, які охо­плюють два суттєвих процеси:

1. Процес демократизації. — впровадження демокра­тичних начал та відповідна перебудова держави й суспі­льства. Демократизація в політичному сенсі розглядаєть­ся як поетапний процес подолання авторитаризму, вста­новлення і розвиток демократії.

Суспільно-політичній практиці відомі різні моделі пе­реходу від авторитаризму до демократії. В Україні, за твердженням політологів, простежується «транзитний» варіант демократизації, за якого існує кілька можливих напрямів її втілення: ліберальний, популістський, номен­клатурний, націоналістичний, а також їхні поєднання.

2. Процес набуття Україною ознак постіндустріаль-ного (інформаційного) суспільства, якому властиве поряд із суспільно-політичним культурно-ціннісне забарвлення. Помітніше його риси виявляються в розвинутих західних суспільствах, деякі з них простежуються і в Україні, яка активно намагається інтегруватися в Європу.

У процес демократизації Україна включилася на по­чатку 90-х років XX ст., коли демократизація в загаль-ноцивілізаційному сенсі переживала пік фази експансії. Цій фазі властиві ринкова економіка, інтеграція в гло­бальну систему капіталістичного поділу праці, прагнення соціумів максимально реалізувати свої можливості в бо­ротьбі за гідність людини.

Зовнішній універсалізм демократизації породив ілю­зорні уявлення, що запровадження ліберально-демократи­чних цінностей є легкою справою. Найхарактернішим їх виявом стала концепція американського професора Френ-сіса Фукуями, сформульована 1992 р. в книзі «Кінець іс­торії і остання людина», в якій він визначає демократич­ний капіталізм як безальтернативну модель політичної та економічної організації розвинутих країн Заходу та ідеал для суспільств, які прагнуть максимально реалізувати свої можливості.

В останні роки XX ст., за висновками вчених, процес демократизації переходить від фази експансії до фази консолідації. І якщо у фазі експансії домінують загальні риси розвитку, то фаза консолідації виявляє неповторно-специфічні особливості реакцій конкретних соціумів на демократичний виклик. Тому перед Україною постала проблема відповідності вітчизняних суспільно-політич­них перетворень основним вимогам консолідаційної фази сучасної демократичної хвилі.

У цьому розумінні десятилітній досвід демократизації українського суспільства, досвід інших перехідних су­спільств виявляє характерні ознаки функціонування де­мократії в суспільствах, які переходять від тоталітари-таризму до суспільної та індивідуальної свободи:

1. Утвердження ринкових відносин не детерміноване певним політичним режимом. Натомість вільні ринкові відносини за певних умов здатні створювати перепони для ефективної реалізації плюралістичної демократії, спричиняти послаблення або заперечення демократичних принципів, норм і процедур.

2. Утвердження демократичних інститутів і форм по­літичної самоорганізації суспільства в державі більшою

мірою залежить від свідомості народу, його готовності ре­алізувати основні принципи ринку, політичної демокра­тії, ніж від перенесення західних стандартів і цінностей демократичного розвитку.

3. Українська ментальність відторгує як однобічно ін­дивідуалістичну, так і колективістську форми організації суспільно-політичного життя, визнає органічним спів­існування їх там, де кожна з них може принести найбіль­шу користь людині, сприятиме динамічному безкризово-му розвитку.

4. В осмисленні демократичного реформування сус­пільства демократія постає тотожною лібералізму. Але її не можна вважати результатом практичного втілення постулатів лише однієї з ідеологічних течій. Вона є полі­тичним синтезом консерватизму, соціал-демократизму, марксизму та інших течій. Орієнтація на ліберально-ін­дивідуалістичні цінності зводить демократію до однобіч­ності, оскільки народ, за висловом російського політоло­га К. Гаджієва, — не арифметична сума індивідів, а ор­ганічна сукупність соціокультурних, етнічних, конфесій­них та інших спільнот, які творять розвинутий соціум.

5. Під час переходу українського суспільства від фа­зи експансії до фази консолідації демократії важливо враховувати:

— можливі негативні наслідки й «відкати» суспільст­ва назад внаслідок запровадження нелегітимізованих ма­совою свідомістю проектів і моделей політичних реформ;

— страх населення перед інноваціями та груповий егоїзм, пов'язаний з небажанням певних кіл поступатися груповими, особистими інтересами;

— конфліктно-кризовий характер розвитку суспільства внаслідок цілеспрямованих соціально-економічних змін.

У процесі демократизації українського суспільства, впровадження елементів ринкової економіки сформовано засади конкурентної політичної системи; відбулася інсти-туціоналізація механізмів державної влади; прийнято Конституцію, яка забезпечила можливість консенсусу по­літичних сил, усього суспільства з принципових питань.

На зламі XX—XXI ст. політична консолідація демок­ратії в Україні окреслила такі завдання: адаптація суспі­льства до нового політичного механізму; забезпечення взаємної лояльності влади й опозиції; легітимація прав­лячого режиму масовою свідомістю, подолання розриву між владою і народом; забезпечення ефективності функ­ціонування державного управління. Утвердження в Україні елементів постіндустріалізму передбачає:

— гнучке реагування на нові цивілізаційні процеси, домінуючими серед яких є децентралізація, гуманізація, демократизація, інформатизація, індивідуалізація, що потребує розвитку інформаційних можливостей та пост-матеріальних цінностей суспільства;

— врахування того, що в постіндустріальних суспіль­ствах політика перетворюється на різновид підприємни­цтва, де провокуються події, конфлікти, створюються штучні іміджі лідерів, набуває самодостатнього характе­ру реклама;

— подолання етики антропоцентризму з його ставлен­ням до навколишнього світу як до сфери самоутверджен­ня в ньому людини-хазяїна, формування екологічного су­спільства, заснованого на впровадженні природозберігаю-чих технологій;

— розширення сфери індивідуальної свободи людини, можливостей вільного вибору варіантів самореалізації;

— поступової переорієнтації суспільства до гуманісти­чного обмеження політики, що передбачає: розвиток ін­дивідуально-орієнтованої освіти, особистої компетентнос­ті на всіх рівнях; пріоритет духовного начала перед ма­теріальним; розвиток громадської самодіяльності й фор­мування громадської думки; постійну увагу до молодіж­ного середовища як визначального чинника людського життя в майбутньому.

Потреби модернізації українського суспільства в кон­тексті сучасних цивілізаційних змін потребують посилен­ня уваги до інтересів і потреб конкретної особистості, за­для якої і повинні здійснюватися будь-які реформи.

Запитання. Завдання

1. Дайте тлумачення поняттям «світ політики», «політична сфера суспільного життя».

2 Віднайдіть у наукових словниках пояснення терміна «політика», порівняйте їх І визначте наріжні поняття, пов'язані з цим феноменом.

3. Яка структура політики'' Охарактеризуйте й основні елементи та порівняйте за змістом

4. Назвіть основні різновиди політики

5 Які функції виконує політика в суспільстві'' Які з функцій політи­ки є слаборозвинутими в сучасному українському суспільстві''

6. Чи можна політику розглядати як «чисту справу»'' Сформулюйте основні критерії моральної політики з огляду на політичний розвиток сучасної України.

Теми рефератів

1. Принципи політичної діяльності володаря в концепції

2. Н. МакІавеллІ.

3. Наукові й побутові уявлення про політику: характерні ознаки й

відмінності.

4. Політика І мораль.

5. Основні напрями розвитку екологічної політики в Україні.

Література

Бурдье П. Социология политики — М, 1993

Вебер М. Политика как призвание и профессия // Избранные произве­дения. — М., 1990.

Ильин В. В. О природе политики // Вестник МГУ. Сер. Политические науки. — 1995 — № 2.

Лафонтен О. Общество будущего. Политика реформ в изменившемся ми­ре. — М., 1990.

Лузан А. О. Політика І суспільство // Політологічні читання. —1993. — № 1.

Михальченко М. І., Банг X. X. Взаємодія політики І економіки в умовах прискореної трансформації суспільств як предмет соціально-філософського дослідження. — К., 1999.

Панарин А. С. Философия политики. — М, 1994.

Пойченко А. М. Політика, теорія І технологія діяльності — К., 1994.

Пригожий А. И. Что есть политика? (Политологические тезисы) // Общест­венные науки и современность. — 1996 — № 5.

Рікер П. Навколо політики. — К., 1995.

Рогачев С. Я. Предмет политологии и ее место в системе социальных наук // Государство и право. — 1993. — № 5.

 







Дата добавления: 2015-09-18; просмотров: 417. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!




Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...


Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...


Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...


Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Интуитивное мышление Мышление — это пси­хический процесс, обеспечивающий познание сущности предме­тов и явлений и самого субъекта...

Объект, субъект, предмет, цели и задачи управления персоналом Социальная система организации делится на две основные подсистемы: управляющую и управляемую...

Законы Генри, Дальтона, Сеченова. Применение этих законов при лечении кессонной болезни, лечении в барокамере и исследовании электролитного состава крови Закон Генри: Количество газа, растворенного при данной температуре в определенном объеме жидкости, при равновесии прямо пропорциональны давлению газа...

Травматическая окклюзия и ее клинические признаки При пародонтите и парадонтозе резистентность тканей пародонта падает...

Подкожное введение сывороток по методу Безредки. С целью предупреждения развития анафилактического шока и других аллергических реак­ций при введении иммунных сывороток используют метод Безредки для определения реакции больного на введение сыворотки...

Принципы и методы управления в таможенных органах Под принципами управления понимаются идеи, правила, основные положения и нормы поведения, которыми руководствуются общие, частные и организационно-технологические принципы...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.009 сек.) русская версия | украинская версия