Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Структура фрейму





Фрейм можна розглядати як фрагмент семантичної мережі, призначений для опису деякого об’єкта (події, ситуації) предметної області з усією сукупністю властивих йому (їй) властивостей. У цьому змісті фрейми – це підграфи семантичних мереж. Вони представляють блоки знань, кожним з який можна маніпулювати, як єдиним цілим, що дозволяє краще структурувати базу знань.

Фрейми вперше були запропоновані для представлення знань у 1975р. М. Мінським. Відповідно до його визначення фрейми – це структури даних, призначені для представлення стереотипних ситуацій. Коли людина потрапляє в нову ситуацію, він витягає з пам’яті раніше накопичені блоки знань, що мають відношення до поточної ситуації, і L намагається застосувати їх. Ці блоки знань і являють собою фрейми. Істинно, знання людини організовани у вигляді мережі фреймів, що відбивають його минулий досвід. Наприклад, ми легко можемо представити типовий одномісний номер у готелі. Звичайно він має ліжко, ванну кімнату, шафу для одягу, телефон, план евакуації у випадку пожежі і т.п. Деталі кожного конкретного номера можуть відрізнятися від приведеного опису. Але вони легко уточнюються, коли людина виявляється в конкретному номері: колір шпалери і фіранок, положення вимикачів світла й ін.

У найпростішому випадку під фреймом розуміють наступну структуру,

{n, (ns1, vs1, ps1), (ns2, vs2, ps2), …, (nsk, vsk, psk)},

де n – ім’я фрейму, ns1 – ім’я слота, vs1 – значення слота, ps1 – ім’я приєднаної процедури. Фрейм складається зі слотів. Слоти – це деякі незаповнені підструктури фрейму. Після заповнення слотів конкретними даними, фрейм буде представляти ту чи іншу ситуацію, явище чи об’єкт предметної області. Процедура є необов’язковим елементом слота. Як значення слотів можуть виступати імена інших фреймів, що забезпечує побудову мережі фреймів. Як приклад на рисунку 3.17 зображено фрагмент мережі фреймів, що представляють типовий одномісний номер у готелі. Тут “меблі”, “інвентар”, “санвузол”, “оплата” – це імена слотів. Значеннями слотів “меблі”, “інвентар”, “санвузол” є список, імен інших фреймів, що відповідно описують предмети й устаткування, що знаходяться в номері.

У фреймових системах частина фреймів представляє індивідні й об’єкти предметної області. Такі фрейми називають екземплярами фреймів чи фреймами-прикладами. Інші фрейми, що представляють узагальнені об’єкти, називають класами чи фреймами-прототипами. Фрейм-прототип відповідає інтенсіональному опису множини фреймів-прикладів.

Фрейм може містити спеціальний слот, за допомогою якого задається відношення даного фрейму з іншими фреймами мережі. Найчастіше в мережі фреймів використовують теоретико-множинні відносини, що дозволяють будувати ієрархічні структури. Спеціальний слот, що називається іs a слотом, фіксує відношення “екземпляр класу”. Слот ako вказує, що данний фрейм є прямим підкласом розташованого вище по ієрархії фрейму. Розташований вище фрейм називають батьківським фреймом чи суперкласом.

Наприклад, ліжко “Емілія”, встановлена в готельному номері, є конкретизацією узагальненого об’єкта “ліжко” (Рисунок 3.17). Це позначено за допомогою слота іs a, що вказує, що ліжко “Емілія” – екземпляр класу (фрейму-прототипу) “ліжко”. Слот аkо вказує, що одномісні номери є підкласом готельних номерів.

Рисунок 3.17 – Фрейм, що представляє готельний номер

Важливою характеристикою фреймів є можливість включення в слоти приєднаних процедур. Вигляділяють два види процедур: процедури-демони і процедури-слуги. Процедури-демони активізуються автоматично при кожній спробі додавання чи видалення даних зі слота. Найчастіше використовуються три типи процедур-демонів: “якщо-додано”, “якщо-вилучено” і “якщо-потрібно”. Процедура “якщо-дабавлено” виконується, коли нові дані містяться в слоті. Процедура “якщо-вилучено” виконується, коли дані віддаляються зі слота. Процедура “треба” автоматично запускається, коли запитується інформація зі слота, а з ним не зв’язані ніякі значення. За допомогою зазначених процедур звичайно виконуються всі рутинні операції, що забезпечують підтримку бази знань в актуальному стані. Процедури-слуги активізуються тільки по запиту при звертанні до слоту. Наприклад, при звертанні до слоту “оплата” буде активізована процедура “Prіce”, що визначить вартість проживання в номері за добу.

Фреймові системи являють собою ієрархічно організовані структури, що реалізують принцип спадкування інформації. Спадкування значень відбувається в напрямку “суперклас – підклас”, “клас – екземпляр класу”. Наприклад, ліжко “Емілія” є екземпляром класу “ліжко”. Тому ліжко “Емілія” успадковує усі властивості свого суперкласу. Зокрема, значення слота “елементи” може бути успадковане від суперкласу. У ряді фреймових систем в склад слотів включають різні вказівники спадкування [37]. Покажчик спадкування фіксує ту информацію, що передається від слотів фрейму верхнього рівня до відповідних слотів фрейму нижнього рівня. Розглянемо як приклад структуру фрейму системи FMS [37]. Тут вигляділяють наступні типи покажчиків спадкування: unіque, same, range, overrіde і ін.

Unіque, (унікальний) означає, що слоти з тими самими іменами у фреймах, що знаходяться на різних рівнях ієрархії, можуть мати різні значення. Same, (такий же) показує, що слоти повинні мати однакові значення. Range (діапазон) установлює деякі границі, у яких може знаходиться значення слота фрейму нижнього рівня. Overrіde комбінує властивості покажчиків unіque і same. При описі слотів фрейму в системі FMS вказується також тип даних слота. Типи даних слотів відповідають типам даних, що застосовуються у мовах програмування високого рівня. Наприклад, ІNTEGER (цілий), REAL (дійсний), BOOL (логічний), STRІNG (стрічковий). Однак застосовуються також і інші типи даних, що підвищують ефективність роботи із системою. Наприклад, TEXT (текстовий), TABLE (табличний), LІST (обліковий), LІSP (приєднана процедура), FRAME (покажчик на інший фрейм) і ін.

Узагальнюючи сказане, фреймову структуру даних системи FMS можна спрощено описати у вигляді формул:

<фрейм>::=<ім’я фрейму> <посилання на суперклас> <слот> {<слот>}

<слот>::=<ім’я> <покажчик спадкування> <тип даних> <значення> [<процедури-демони>]

Покажчик спадкування>::= unіque| same| range| overrіde

<тип даних>::= ІNTEGER| REAL| BOOL| STRІNG| TEXTІ TABLE| LІSP) LІST] FRAME

<процедури-демони>::=<якщо-додано>| <якщо-видалено>| <якщо-треба>|

Іншим прикладом фреймової системи є мова FRL (Frame Representatіon Language), що представляє розширення мови Лісп. Об’єкти предметної області в мові FRL називаються фреймами, а їх властивості – слотами. Слот містить трохи “фацет” (англ. facet – аспект, грань, сторона), що характеризуються значеннями. Так, пропозиція “Кінь сірого кольору” можна представити мовою FRL у вигляді: frame Кінь, slot колір, facet $value, value сірий. До складу слота входить шість фацет:

$value – поточне значення слота;

$requіre – припустимі значення фацета value;

$default – значення за замовчуванням для фацета value;

$іf-added – процедура-демон “якщо-доданий”;

$іf-removed – процедура-демон “якщо-вилучений”;

$іf-needed – процедура-демон “треба”.

Кожен фрейм, що створюється мовою FRL, містить попередньо визначений слот аkо, що дозволяє успадковувати значення слотів відповідно до ієрархії фреймів.

У моделях представлення знань фреймами поєднуються переваги декларативного і процедурного підходів представлення знань. Фреймовий підхід широко використовується на практиці, про що свідчить наявність розвинутих фреймових мов, наприклад, GUS, KRL, CONSUL і ін. Однак у фреймових системах відсутній спеціальний механізм керування виведенням. Тому вивід звичайно реалізується за допомогою процедур, вбудованих у фрейми.

 







Дата добавления: 2015-09-19; просмотров: 1156. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!




Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...


Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...


Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...


Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Понятие о синдроме нарушения бронхиальной проходимости и его клинические проявления Синдром нарушения бронхиальной проходимости (бронхообструктивный синдром) – это патологическое состояние...

Опухоли яичников в детском и подростковом возрасте Опухоли яичников занимают первое место в структуре опухолей половой системы у девочек и встречаются в возрасте 10 – 16 лет и в период полового созревания...

Способы тактических действий при проведении специальных операций Специальные операции проводятся с применением следующих основных тактических способов действий: охрана...

Выработка навыка зеркального письма (динамический стереотип) Цель работы: Проследить особенности образования любого навыка (динамического стереотипа) на примере выработки навыка зеркального письма...

Словарная работа в детском саду Словарная работа в детском саду — это планомерное расширение активного словаря детей за счет незнакомых или трудных слов, которое идет одновременно с ознакомлением с окружающей действительностью, воспитанием правильного отношения к окружающему...

Правила наложения мягкой бинтовой повязки 1. Во время наложения повязки больному (раненому) следует придать удобное положение: он должен удобно сидеть или лежать...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.013 сек.) русская версия | украинская версия