Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Весняний цикл народних свят





Цей час був колись початком нового року. Пробуджувалась природа, прокльовувалась рання травичка... А хлібороб з нетерпінням чекав погожих днів, щоб розпочати роботу на землі: виорати поле, заскородити його і засіяти добірним зерном...

На березень припадає багато свят і всі вони являються народним прогностиком. По них передбачали погоду і урожай на окремі культури.

Серед весняного циклу свят можна виділити найбільші:

- зустріч весни (на Явдоху 14.03.)

- Благовіщеня

- Великдень (дата міняється).

- Юрія (06.05.).

- свято Матері (друга неділя травня).

В Україні вони завжди проходили з особливою шаною і урочистістю. Народні свята сповна розкривають духовний світ українців.

Прихід весни пов'язували зі святом Явдохи, котре припадає на 14 березня. Цей день колись був першим днем нового року. До цього свята випікали обрядове печиво: "жайворонки" і "голубки". Дівчата й хлопці брали їх у долоні і з простягнутими руками йшли за село закликати весну-красну піснями та хороводами.

У квітні відзначали велике весняне свято Благовіщеня. Це свято воскреслої землі, пробудження життєвої сили природи. Цього дня, вважали слов'яни, Дух світла благословляє Землю і все живе ній. На Благовіщеня прилітає ластівка — Божа птиця. З цього дня починалися постійні молодіжні дитячі весняні ігри. Як правило, це були хороводи та подібні до них ігри, які збереглись від прадавніх часів як залишки імітаційної магії. Це важливі обряди, які виконувались під керівництвом старшого в роді та мали на меті пробудити життєву енергію рослин, ріст яких імітувався в іграх типу «Кривий танок». Пізніше рухи стали супроводжуватись піснями, які й здобули, зрештою, першість у розумінні важливості ігор.

У церкві на Благовіщеня святились проскури, вони вважалися цілющими і зберігалися на божнику ніж образами. Товчену проскуру змішували із землею і сіяли на межах лану, «щоб він родив і щоб град посіву не побив».

За народними повір'ями, цього дня Бог благословляє землю і все починає рости, з'являються перПісля Благовісника починалися свята перед Великоднем. Оскільки це свято не має чітко усталеної дати, деколи Великдень випадає і на Благовіщеня, відповідно зсуваються і свята, що йому передують.

Великодні свята

Перед Великоднем тривав Великий сорокаденний піст, кожен тиждень якого мав свої назви і свята. Перший називався «збірним», четвертий — «середохресним», п'ятий — «похвальним», шостий — «вербним», сьомий — «білим». Найбільш любимі в народі останні два.

На вербному тижні, у неділю, святили вербу. Коли закінчувалась служба і вербне гілля окроплювалось водою, люди йшли додому, щоб якнайшвидше виконати магічні ритуали. Наші пращури вважали вербу священним деревом (так само, як вишню чи явір) і приписували їй магічну силу, тому господаря поспішали посадити гілочку освяченої вербички на городі чи в полі і поставити невеличкий букетик під образами.

Діти хльоскали один одного прутиками, примовляючи:

 

Не я б'ю — верба б'є,

За тиждень — Великдень,

Недалечко червоне яєчко!

Спаси і сохрани, Матір Божа,

Під своїм покровом.

 

На це хльоскання ображатись не можна булав оскільки верба давала силу і здоров'я. Перейшов цей обряд і на тварин, їх виганяли вперше на пасовисько лише освяченими вербовими прутиками. Ці ж патички служили оберегами полів від граду, під час грози їх викидали на двір, «щоб град припинився», їх клали в купіль дитяти та обкурювали ними хату від хвороб.

У дні «білого» тижня годилося прибирати і білити хати, а на Чистий четвер до схід сонця закінчити нам водити чистоту в господарстві й самому помитись — це дасть здоров'я на цілий рік. Вдень спалювалося торішнє листя та бадилля. Своєрідний ритуал очищення людини і землі вогнем і водою супроводжувався словесними заклинаннями. Так, підпалюючи вогонь, чоловік повинен був проказати: «Смерте, смерте, іди на ліси, іди на безвість, іди на море. Смерть з морозом танцювала, танцювала і співали і за море почвалала».

У Чистий четвер стригли дітей, прали білизну та одягались у все чисте, святкове. Увечері, після відправи «страстів», люди несли додому запалену свічі ку, намагаючись зберегти вогонь до приходу додому і з цією метою її несли у спеціальному ліхтарі з паперу. Формою ліхтар повинен нагадувати зірку чи місяць. Полум'ям цієї чудодійної «страсної» свічки випалювали хрест на сволоку в хаті — це був найкращий оберіг від злої сили. Ця свічка так само вважалась священною: її запалювали під час великої грози із громом, під час хвороби когось із домашніх, щоб полегшити пологи породіллі тощо.

Наступного дня, на Страсну п'ятницю, постились зранку до виносу плащаниці з вівтаря. Виконувати якісь роботи, крім випікання паски та садіння капусти, не можна було.

У Великодню суботу готували крашанки. За повір'ями, виготовлені цього дня писанки чи крашанки зберігаються протягом усього наступного року.

На Великдень до церкви збиралось все населення села, святили паски, яйця, сир, печених поросят, сало, ковбаси.

Вдома вся сім'я сідала до святкового столу, а перед тим усі вмивались із череп'яної миски з трьома червоними крашанками. Першими вмивались дочки, потім сини, мати і наприкінці батько. Після кожного вмивання воду зливали, не займаючи крашанок, вони залишались дочкам, «щоб гарні були». Потім усією родиною молились перед божником. Після молитви батько брав миску із свяченими стравами і тричі обходив стіл, після цього ділив свячені крашанки й паску, даючи кожному по шматочку зі словами: «Дай, Боже, і на той рік дочекатись світлого празника в щасті й здоров'ї». Починався обід з паски та яєць, потім їли шинку, порося й інше.

Після розговіння селяни збирались на великодні ігри: гойдались на гойдалках, гралися крашанками в «навбитки», «котка», «відгадки» тощо. Рештки крашанок та писанок топтати ногами чи просто викидати — великий гріх: Бог покарає хворобами. Шкаралупу викидали на стріху хати або в річку, струмок тощо.

Дівчата ходили на веснянки у найкращому одязі, заквітчані вінками, а хлопці збирались біля церкви — стріляти з гармати.

Наступного дня хлопці обливали дівчат водою, а ті дарували їм крашанки чи писанки. Цього ж дня ходили сім'ями в гості, обмінювались писанками, діти носили паски та писанки хрещеним, їх називали «волочобниками», а день — «волочильним».

Традиції та звичаї Великодня — не лише християнські, а й поганські, оскільки здавна цей день вважався днем повного очищення землі й людей — звідси обряди, пов'язані з вогнем та водою. Стародавній звичай випікання паски походить від звичаю жертвування сонцю священного короваю, а щодо значення писанок, то вони наділені магічною силою оберега, символу зародження життя.

Другий тиждень після світлого свята — поминальний: на цьому тижні у певний день люди з хоругвами, хрестами, співаючи вирушали на цвинтар на «гробки», «могилки», «проводи». Там правилася спільна панахида, а потім на могилах родичів справлялась тризна. На загальному обіді роздавали коливо з медом, а на могилах викладали крашанки, паски, свячену сіль і виливали чарку горілки, примовляючи: «Дай нам, Боже, довго на цім світі проживати, в добpi-щасті панувати, а померлим царства Божого дії ждати»; «Їжте, пийте, споживайте і нас, грішним споминайте».

Могилки впорядковували заздалегідь, висаджуй вали квіти, поправляли хрести тощо, причому, це стосувалось і тих могил, за якими вже не було кому доглядати.ші квіти, з якими пов'язані магічні ритуали топтання рясту та заворожування пролісків.

Цього року Великдень українці святкують 4 травня

 







Дата добавления: 2015-08-12; просмотров: 815. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!




Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...


Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...


ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...


Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

СПИД: морально-этические проблемы Среди тысяч заболеваний совершенно особое, даже исключительное, место занимает ВИЧ-инфекция...

Понятие массовых мероприятий, их виды Под массовыми мероприятиями следует понимать совокупность действий или явлений социальной жизни с участием большого количества граждан...

Тактика действий нарядов полиции по предупреждению и пресечению правонарушений при проведении массовых мероприятий К особенностям проведения массовых мероприятий и факторам, влияющим на охрану общественного порядка и обеспечение общественной безопасности, можно отнести значительное количество субъектов, принимающих участие в их подготовке и проведении...

Экспертная оценка как метод психологического исследования Экспертная оценка – диагностический метод измерения, с помощью которого качественные особенности психических явлений получают свое числовое выражение в форме количественных оценок...

В теории государства и права выделяют два пути возникновения государства: восточный и западный Восточный путь возникновения государства представляет собой плавный переход, перерастание первобытного общества в государство...

Закон Гука при растяжении и сжатии   Напряжения и деформации при растяжении и сжатии связаны между собой зависимостью, которая называется законом Гука, по имени установившего этот закон английского физика Роберта Гука в 1678 году...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2025 год . (0.013 сек.) русская версия | украинская версия