Закономірності музичної освіти
— об'єктивні причини, що характеризують суттєвий зв'язок між суспільними та музичними явищами чи процесами, без яких неможливе ефективне здійснення музичного навчання і виховання. До них відносимо:
• відповідність змісту музичного навчання і виховання рівню розвитку музичної культури сучасного суспільства;
• залежність процесу музичного навчання й виховання від економічних умов забезпечення розвитку національної музичної галузі;
• орієнтованість змісту музичного навчання й виховання на національну музичну традицію. Під принципами музичної освіти в Україні розуміють основні теоретичні ідеї або вимоги, на яких базується музичний навчально-виховний процес. До них відносяться:
• Доступність музичного навчання і виховання кожному, незалежно від статі, національності та віросповідання.
• Рівність умов кожної людини для повної реалізації її музичних здібностей, всебічного розвитку.
• Гуманізм, пріоритетність в музичної освіті загальнолюдських духовних цінностей.
• Зв'язок з національною та світовою художньою культурою.
• Взаємозв'язок з досвідом музичної освіти інших країн.
• Демократичність — вільність форм організації, методів, засобів музичного навчання і виховання.
• Науковість — музична освіта повинна організовуватися на основі передових науково-методичних досягнень музично-теоретичної думки та практично-виконавської діяльності.
• Ступневість та безперервність — забезпечення умов для елементарно-початкової, середньої та вищої музичної освіти.
• Креативність — створення умов для музичної творчості.
Рушійні сили музичної освіти — сукупність мотивації та протиріч, задоволення й вирішення яких забезпечує результативність, поліпшення та ефективність музичного навчання і виховання.
Мотивація — це сукупність мотивів або стимулів, що спонукають особистість до певної діяльності. Мотиви можуть бути матеріальні, соціальні та морально-психологічні.
До перших можна віднести намагання людини від одержання музичної освіти мати матеріальні вигоди.
До других — прагнення стати музично освіченою людиною, мати престижну професію. До третіх — одержання морального задоволення від музичного навчання та професійної музично-естетичної діяльності.
Друга група рушійних сил — протиріччя. Це, насамперед, протиріччя між музичними знаннями, вміннями й навичками, вирішення яких забезпечує ефективність музичного навчання і виховання. У логіці організації навчально-виховного процесу ці протиріччя виникають, наприклад, між розумінням і нерозумінням, знаннями і незнаннями, вміннями і невміннями тощо. Поступове оволодіння наступним рівнем знань, вмінь і навичок змісту музичного навчання і виховання створює перспективу рушійної сили поліпшення та ефективності музичної освіти в цілому.
|