Студопедия — Романське мистецтво.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Романське мистецтво.






Перед початком ХІ століття в більшості європейських країн стверджується феодалізм, це проходить важко, серед потрясінь. Еволюція феодального ладу проходить в два етапи. Перший з них – ХІ - ХІІ століття, що характеризується феодальною роздробленістю, слабким розвитком торгівлі, ремесел та міст. Лише у Франції помітні спроби створити єдину державу. Величезну роль в подальшому загальноєвропейському розвитку відіграли Хрестові походи. Заклик до походу за звільнення “Гробу Господня” вперше офіційно пролунав на Клермонському церковному соборі з вуст Папи Урбана VII. Європейська територія в цей час підлягала дії “Божого миру”, тобто офіційної заборони на строк до 30 років будь-яких воєнних дій в тій чи іншій країні, що періодично встановлювалась католицькою церквою в 10-12 століттях. Ця акція була викликана життєвою необхідністю, тому що внаслідок феодальних війн ІХ-Х ст. території Європи були вкрай спустошені. Але ця ж заборона призвела до того, що велика кількість воїнів і бідних лицарів перетворились на банди грабіжників, які нищили добробут населення не менше, ніж війни. Водночас, в Європі ходили легенди, підтримувані пілігримами, про казкові багатства Сходу, зокрема, Візантії, Сирії і Палестини. Урбан VII, який виступив безпосереднім організатором хрестових походів, намагався розв’язати одразу кілька завдань: зміцнити свою владу в західноєвропейських державах, підігріваючи релігійний фанатизм у католиків, добитися підлеглості православної церкви і захопити земельні володіння на Сході. Період цих походів продовжувався майже 200 років – з 1096 року до ост. третини ХІІІ століття. Хоч ця експансія принесла мало економічної та й політичної користі, проте, відіграла значну роль в культурно-духовному розвитку, поширивши і збагативши світогляд середньовічних європейців.

Головною ідеологічною силою першого етапу була, безумовно церква. Але світська культура не зникла повністю. Розвиваються лицарська поезія (трубадури, менестрелі, мінезингери, шпільмани), народний епос, казки, лірика, міраклі і містерії. Проте, тут ми теж відчуваємо підпорядкованість релігійним поглядам. В межах релігійної ідеології розвивались позитивні тенденції: вона була носієм духовної єдності, осередком освіти; в монастирях Х-ХІІ ст. формувалась середньовічна інтелігенція

. Другий етап – ХІІІ-ХV століття – позначений розподілом праці між містом і селом, розвитком ремесел і торгівлі, посиленням королівської влади, активним розвитком феодальних міст. В Італії формуються міста-держави. Церква втрачає монополію на освіту, перевага в цій галузі переходить до середньовічних університетів, що засновуються по всій Європі.

Взагалі, не слід переменшувати розумового розвитку людини, що жила в ХІ-ХІІІ століттях. Тодішні європейці були мало знайомі з природою і їх фактичні знання за винятком агрокультури були невеликими. Але в галузі загальних ідей, пов’язаних з життям суспільства помітне велике піднесення, що відбулось, передусім, в літературі. Достатньо нагадати, що у Франції в ХІ стлітті з’являється “Пісня про Роланда”, в Грузії в ХІІ столітті – “Витязь в тигровій шкурі”, в Київській Русі в ХІІ столітті – “Слово о полку Ігоревім”. Ще вище стоять по рівню розкриття людської душі листи Елоізи до Абеляра.

Це були часи яскравих індивідуальностей. Для приклада варто нагадати лише духовно-громадське життя Франції. Бернар Клервоський – пристрасний політик, ладний на будь-які офіри заради тріумфу католицької церкви, ще за життя визнаний святим, але далекий від святості, розумний і самозакоханий. Його супротивник П’єр Абеляр – типовий інтелігент, що вчив студентів сміливості думки, вмінню самостійно думати, закоханий в античність. Настоятель Сен-Дені абат Сугерій, який керував Францією як своїм абатством: спокійно і хазяйновито. В цей час працює філософ Ансельм Кентерберійський, “реаліст”, тобто ідеаліст, який стверджував, що загальні поняття існують як типи і на їх основі створені одиничні речі. Його опонент номіналіст Росцелін вважав, що загальні поняття, тобто, слова, самі собою не існують. Лише індивідуальне конкретно-реально. Концептуаліст П.Абеляр стверджував, що людина в процесі пізнання порівнюючи конкретні одиничні речі, вловлює їх загальні ознаки і таким чином приходить до загальних понять. Одним з видатних теологів прогуманістичної орієнтації був Франциск Асізький, що закликав насолоджуватись красою світу і любити всі створіння Божі. Нарешті, Фома Аквінський, який здійснив грандіозну працю поєднання об’єктивно-іделістичної філософії Арістотеля з християнським віровченням. Його колега по Сорбоні Св. Бонавентура виголошував, що віра повинна грунтуватись на живій симпатії людини.

Раніше вже відзначались тісні взаємозв’язки релігії і мистецтва. Найповніше це виявляється в світових релігіях: буддизмі, ісламі і християнстві. Фактично обряди і богослужіння цих релігій виявляються синтетичним театральним дійством, яке грунтується на образній, метафоричній природі слова і супроводжується музикою, драматичним і образотворчим мистецтвами. Оскільки релігія неможлива без певної системи дій, тобто, обрядів, яким необхідно надати естетичної привабливості, постільки церква турбувалась про вдосконалення цих дій. Відповідне естетичне середовище для церковних обрядів – культова архітектура, не менш емоційне, ніж саме драматичне дійство. В храмі, принципово кажучи, за словами П.Флоренського, “все сплітається з усім”. При цьому в християнській релігії саме образотворчому мистецтву, як вже відзначалось, належала особлива роль розповсюджувача ідеї.

Таким чином, релігія поставила перед мистецтвом завдання, складність яких корінилась в специфіці віровчення. Водночас, в силу історичної культурної традиції (античність), в Європі провідними стали мистецтва, в яких матеріальність відображалась особливо яскраво: живопис, скульптура, і ця земна краса вступала в певне протиріччя з ідеями віри, з культом духовних засад.

Не в змозі обійтись без мистецтва з його здатністю глибоко впливати на емоції, церква стверджує комплекс канонів і обмежень, призваний максимально нівелювати тілесно-предметні елементи живопису і скульптурі, створити ілюзію ірреальності в архітектурі.Зокрема, відчуття ірреальності досягалось завдяки складній системі конструктивних рішень і організації інтер’ерів середньовічних храмів, через особливе використання освітлення, а також певними прийомами зображення людських фігур і оточення. В результаті скульптурні зображення святих в католицьких храмах немовби пливуть і летять в ірреальному просторі. Так само імматеріальні і біблійно-євангельські персонажі, що живуть в насиченому світлом потойбічному світі, сяючи золотом мозаїк.







Дата добавления: 2015-09-07; просмотров: 413. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Механизм действия гормонов а) Цитозольный механизм действия гормонов. По цитозольному механизму действуют гормоны 1 группы...

Алгоритм выполнения манипуляции Приемы наружного акушерского исследования. Приемы Леопольда – Левицкого. Цель...

ИГРЫ НА ТАКТИЛЬНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ Методические рекомендации по проведению игр на тактильное взаимодействие...

КОНСТРУКЦИЯ КОЛЕСНОЙ ПАРЫ ВАГОНА Тип колёсной пары определяется типом оси и диаметром колес. Согласно ГОСТ 4835-2006* устанавливаются типы колесных пар для грузовых вагонов с осями РУ1Ш и РВ2Ш и колесами диаметром по кругу катания 957 мм. Номинальный диаметр колеса – 950 мм...

Философские школы эпохи эллинизма (неоплатонизм, эпикуреизм, стоицизм, скептицизм). Эпоха эллинизма со времени походов Александра Македонского, в результате которых была образована гигантская империя от Индии на востоке до Греции и Македонии на западе...

Демографияда "Демографиялық жарылыс" дегеніміз не? Демография (грекше демос — халық) — халықтың құрылымын...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.01 сек.) русская версия | украинская версия