Студопедия — Тема 4: філософія і медицина епохи Нового часу і Просвітництва
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Тема 4: філософія і медицина епохи Нового часу і Просвітництва

 

1. Термін «антична філософія» об’єднує в собі філософію

а) давніх греків і даніх римлян;

б) давніх слов’ян і візантійців;

в) аріїв та друїдів;

г) індусів і іудеїв;

д) арабів і азіатів.

 

2. Становлення філософії Стародавньої Греції відбулося в

а) VI-V ст. до н.е.;

б) IV-VIII ст. н.е.;

в) IX-XV ст. н.е.;

г) V-I ст. н.е.;

д) I-II тис. н.е.

 

3. Розвитку філософії в Давній Греції (Елладі) сприяло:

а) зміцнення позицій промислово-торговельної частини населення (порівняно з аристократично-землевласницькою);

б) зв’язок з виробництвом, розвиток якого зумовлений застосуванням заліза;

в) розвиток товарно-грошових відносин;

г) зростання культури (розвиток знання про природу, суспільство, людину);

д) соціальне протистояння і перехід від авторитарних аристокоратичних форм державного управління до тиранічних;

є) перехід від тиранічних до демократичних форм державного управління;

ж) металітет греків;

з) становлення полісу.

 

4. Риси, які визначають сутність античної філософії (тобто її своєрідність):

а) вихідний принцип еллінського мислення – це принцип, за яким буття в кінці-кінців є єдність, не дивлячись на множинність існуючих речей;

б) космоцентричність, тобто розуміння космосу як гармонічного взаємозв’язку існуючих речей;

в) суб’єкт ніколи не ставиться вище об’єкта;

г) розвиток індивідуальної свідомості (подолання міфології як форми родової свідомості);

д) домінування скерованості від Всесвіту до людини;

є) людина є микрокосм, всі космічні сили та стихії проходять скрізь неї і в ній втілюються;

ж) основний метод філософського пізнання – інтетектуальне споглядання цілого як цілого;

з) аніматизм-фетишизм-анімізм (гілозоїм);

і) циклічність часу;

к) поєднання фаталізму і героїзму.

 

5. Відповідно до зміну об’єкту і задач античної філософії виділяють 5 періодів античної філософії:

а) натурфілософський (космологічний) (VI ст. до н.е. – середина V ст. н.е.);

б) антропологічний (друга половинаV ст. до н.е. – кінець V ст. н.е.);

в) класичний (VII-V ст. до н.е.);

г) систематичний (V – IV ст. до н.е.);

д) етичний (III ст. до н.е. – I ст. н.е.;

є) релігійний (I – VI ст. н.е.).


6. Світоглядна позиція, ключовим понятяннм якої виступає категорії «матерії», називається ________________________________________________________________.

 

7. Матеріалізм – філософське вчення, яке визнає первинність:

а) буття;

б) природи;

в) ідеї;

г) душі;

д) духу.

 

8. На пострадянському просторі і досі поширена формула, яку на початку ХХ століття дав В. І. Ленін в єдиній своїй філософсько-публіцистичній праці «Матеріалізм і емпіріокритицизм» (1908):

а) матерія – філософська категорія для позначення об’єективно існуючого світу, який копіюється, фотографується і відображається нашими органами чуття;

б) матерія – це лат.materia - деревина як будівельний матеріал, речовина;

в) матерія – це весь навколишній світ;

г) матерія – це найбільш розповсюджена чуттєво-конкретна речовина, що вважається першоосновою всього існуючих у світі (субстанційний підхід);

д) матерія – це корінь, джерело руху світу.

 

9. На схемі злюражені види і суттєві властивості ___________________________________.

 

 

 

10. Античний матеріалізм на початковому етапі розвитку називається «стихійним» в зв’язку з тим, що

а) матерія як субстанція ототожнювалася філософами з тією чи іншою стихією (вода, повітря, вогонь, земля і т.п.);

б) філософи відрізнялися наївністю при роз’язанні важливих питань щодо світі і людини в ньому;

в) в Давній Греції був низкий рівень розвитку знань про природу, сусільство і людину;

г) переважна більшість давньогрецьких філософів були не знайомі з філософією учених-дослідників природи у фундаментальних проблемах філософії;

д) пояснити особливість давньогрецьького матеріалізму.

 


11. Першим філософом Заходу називають

а) Фалеса (625-547 рр. до н.е.);

б) Пифагора (близько 584-500 рр. до н.е.);

в) Сократа (469-399 рр. до н.е.);

г) Протагора (481-411 рр. до н.е.);

д) Платона (427-347 рр. до н.е.).

 

12. Вперше про Фалеса як філософа згадує

а) Платон (427-347 рр. до н.е.);

б) Аристотель (384-322 рр. до.н.е.);

в) Парменід (близько 540-470 рр. до н.е.);

г) Геракліт (540-480 рр. до н.е.);

д) Демокріт (близько 460-370 рр. до н.е.).

 

13. Одним із перших, хто зайнявшись філософією, вважав началом усіх речей конкретно-чуттєве, безпосередньо дане, був

а) Геракліт;

б) Піфагор;

в) Фалес;

г) Анаксімен;

д) Анаксімандр.

 

14. Натурфілософський період античної філософії представлений філософами:

а) Фалес, Анакссимандр, Анаксимен;

б) Геракліт, Ксенафант і Парменід;

в) Піфагор, Емпедокл;

г) Демокріт і Левкіпп, Анаксагор;

д) Сократ, платон, Арістотель.

 

15. Іонійські філософи війшли в історію під назвою

а) досократики;

в) перші науковці;

в) фізики, або фісіологи;

г) натурфілософи;

д) перші мудреці.

 

16. Іонійські філософи сприймали як живе, саморухоме ціле

а) світ, природу,космос;

б) світ, людину, космос;

в) природу, людину, Бога;

г) світ, людину;

д) суспільство, людину, природу.

 

17. Основна опозиція натурфілософського періооду античної філософії – це протистояння

а) хаосу і космосу;

б) батьків і дітей;

в) учителів і учнів;

г) учення Геракліта Ефеського і філософів елейської школи Парменіда і Зенона;

д) вчення софістів і філософії Сократа.

 

 


18. Головне питання першого періоду античної філософії:

а) звідки все?

б) з чого все складається?

в) що первинне: світ чи людина?

г) що робити?

д) як стати щасливим?

 

19. Першоосновою всього вважав вогонь

а) Геракліт;

б) Фалес;

в) Сократ;

г) Анаксимен;

д) Платон.

 

20. Філософ, який прийшов до думки про універсальність змін у світі, про бороотьбу протилежностей як джерело всього сущого, про сховану гармонію світу як внутрішню тотожність протилежностей

а) Фалес;

б) Геракліт;

в) Анаксимандр;

г) Анаксагор;

д) Емпедокл.

 

21. Логос – розумна, діалектична необхідність, яка керує світом, вважав

а) Анаксимен;

б) Епікур;

в) Марк Аврелій;

г) Гегель;

д) Геракліт.

 

22. Логос- це внутрішня структура вогню, його міра, хто його пізніє, той навчиться розкривати в множинності єдине, вважав

а) Сократ;

б) Аристотель;

в) Плотін;

г) Геракліт;

д) Демокріт.

 

23. Чуттєво-конкретне буття, за Гераклітом, – це

а) гра вогю з самим собою;

б) ілюзія;

в) вічна сутність;

г) тіні і пил;

д) копії ідей.

 

24. Геракліт вважав, що пізнати Логос можна тільки

а) розумом;

б) органами чуття;

в) нічим не можна пізнати;

г) за допомогою Божої Благодаті;

д) спогляданням.


25. Засновник елейської школи:

а) Парменід (540-470 рр. до н.е.);

б) Зенон (480-430 рр. до н.е.);

в) Емпедокл (490-430 рр. до н.е.);

г) Аристипп (народ. Біля 435 р до н.е -?);

д) Антисфен (444-368 рр. до н.е.).

 

26. Парменід вчив, що існує тільки

а) буття;

б) людина;

в) Бог;

г) природа;

д) порожнеча (Шун’я).

 

27. Філософ, який вперше ввів поняття «буття»:

а) Зенон;

б) Гіппій більший;

в) Платон;

г) Аристотель;

д) Парменід.

 

28. Парменід вважав, що буття є

а) нерухоме, вічне;

б) нерухоме, вічне, досконале, єдине;

в) тотожнє людині;

г) мінливе, множинне;

д) вічне.

 

29. За Парменідом, віщий критерій буття

а) здатність розуму утворювати поняття,

б) здатність людини мислити буття;

в) здатність розуму утворювати поняття і мислити буття;

г) перевіряємість;

д) впливати на органи чуття людини.

 

30. Першою філософською спробою сформулювати метафізичне розуміння природи було вчення

а) Геракліта;

б) Емпедокла;

в) Піфагора;

г) Парменіда;

д) Августина.

 

31. «Буття і думка про буття тотожні», - вчив _____________________________________.

 

32. Філософ, який проголошував основними характеристиками буття нерухомість, незмінність, відсутність генезису -

а) Зенон;

б) Анаксимен;

в) Фалес;

г) Геракліт;

д) Сократ.

33. Учень Парменіда, автор апорій «Дихотомія», «Ахіл», «Стріла, що летить» -

а) Зенон;

б) Ксенофант;

в) Платон;

г) Піфагор;

д) Левкіпп.

 

34. Аргументи, які дозволяють викрити внутрішні протиріччя в аргументації противника, називаються __________________________________________________________________.

 

35. Першооснова світу за Фалесом – це ___________________________________________.

 

36. Першооснова світу за Анасимандром – це ______________________________________.

 

37. Першооснова світу за Анаксименом – це _______________________________________.

 

38. Мілетська школа давала відповідь про основу сущого в дусі

а) матеріалізму;

б) ідеалізму;

в) суб’єктивного ідеалізму;

г) об’єктивного ідеалізму;

д) емпіризму.

 

39. Філософські школи Давньої Греції, які одні із перших намагалися вирішити питання про ідеальну форму існуючого –

а) мілетська;

б) ефеська;

в) елейська;

г) піфагорійська;

д) гедоністична.

 

40. Філософи космологічного періоду (перший період античної філософії), які прагнули відповісти на питання про причину руху:

а) Емпедокл, Анаксагор,Демокріт;

б) Лао-цзи, Ге Хун;

в) Сократ, Платон, Аристотель;

г) Ф, Енгельс, К. Маркс;

д) Піфагор, Емпедокл, Фалес.

 

41. Представляє життя природи як циклічний процес, в якому періодично перемагають Любов чи Ворожнеча:

а) Емпедокла;

б) Анаксагор;

в) Сократ;

г) Конфуцій;

д) Чжу Сі.

 

 


42. ________________ вводить поняття «гомеомерії»для позначення фундаментальних частинок світобудови, які приводить і упорядковує в рух – Нус (або Розум).

 

43. Філософи, які зробили спробу створити систему, яка пояснить світ і вирішить основні проблеми філософії досократовського періоду –

а) матеріалісти;

б) атомісти;

в) гностики;

г) ідеалісти;

д) елеати.

 

44. Поняття, що п перекладі з грецької, означає «те, що не ділиться»

а) атом;

б) гомеомерія;

в) ідея;

г) монада;

д) кварка.

 

45. В якості першопочатку всього сущого атомісти вводять поняття:

а) атом;

б) дхарма;

в) атом і пустота;

г) буття і небуття;

д) ідея і матерія.

 

46. Демокріт вважав, що все має свою необхідну __________________________________.

 

47. Філософська рефлексія античності зміщується на проблему людини завдяки діяльності філософів

а) софісти і Сократ;

б) кінікі і кіренаїки;

в) академіки і неоплатоніки;

г) перипатетики і академіки;

д) ідеалісти і матеріалісти.

 

48. Автор вислову: «Людина є міра всіх речей, існуючих, що вони існують, і неіснуючих, що вони не існують» -

а) Протагор;

б) Горгій;

в) Гіппій;

г) Продік;

д) Сократ.

 

49. Поняття, яке означає відностність і умовність людського пізнання, ________________.

 

50. Все в світі, навіть істина і знання, відносні і умовні, вважає

а) релятивізм;

б) ревеляціонізм;

в) гілозоїзм;

г) майєвтика;

д) діалектика.


51. Філософ, який розглядав людське самопізнання як джерело будь-якого істинного знання і філософії -

а) Протагор;

б) Сократ;

в) Платон;

г) Аристотель;

д) М. Шелер.

 

52. Діалектика Сократа включає в себе:

а) діалог, іронія, майєвтика;

б) диспут, аргументація;

в) індукція і визначення;

г) мовчання і недіяння;

д) любов і дружба.

 

53. Філософ, який говорив, що «Знає те, що нічого не знає» -

а) Горгій;

б) Сократ;

в) Епікур;

г) протагор;

д) Евклід.

 

54. Групи філософів, що більш менш цілісні в своїх установках і посилалися на Сократа як на свого вчителя

а) Сократичні школи;

б) софісти;

в) перипатетики;

г) академіки;

д) кініки.

 

55. Сократичні школи представляють

а) кініки (засновник Антисфен (444-368 рр. до н.е.);

б) кіренаїки (засновник Аристіпп (435 -?);

в) мегарики (засновник Евклід);

г) академіки (послідовники Платона);

д) перипатетики (послідовники вчення Аристотеля).

 

56. Принцип задоволення, який лежав в основі практичної філософії кіренаїків, дав назву концепціїї ____________________________________________________________________.

 

57. Справжнє благо людини - його внутрішня свобода, утримання від насолод і нечутливість до страждання – вважали

а) кініки;

б) мегарики;

в) софісти;

г) кіренаїки;

д) атомісти.

 

 


58. Філософська школа IV ст. до н.е. – IV ст.н.е., головними представниками якої були Епікур і Тіт Лукрецій Кар:

а) перипатетики;

б) неоплатоніки;

в) атомісти;

г) епікуреїзм;

д) гедонізм.

 

59. Автор вислову: «Не бійся смерті, поки ти є її не існує, коли вона прийде, тебе вже не буде»:

а) Епікур;

б) Піфія;

в) Сократ;

г) Геракліт;

д) Емпедокл.

 

60. Епікур вважав, що ознаками-умовами щастя є

а) апонія, атараксія, дружба;

б) гроші, посада, машина;

в) книги, вчене звання, науковий ступінь;

г) батьки, діти, родина;

д) однодумці, дружина(чоловік), діти.

 

61. Філософ, який радив «жити непомітно, задовольнятися малим», - це _______________.

 

62. Стоїки вчили, що душу космосу, як живої істоти, складає вогневий ефір, рушійна сила речовини, яка розлита по всім органам і зв’язує світ в єдине ціле, тобто

а) пневма;

б) ці;

в) Логос;

г) дао;

д) вітальна сила.

 

63. Життя людини зумовлене необхідними законами цілого, або ______________________.

 

64. Жити треба заради і в ім’я цілого, наполягали

а) софісти;

б) стоїки;

в) кініки;

г) гностики;

д) неоплатоніки.

 

65. Відмінна риса людини, згідно із стоїками, полягає в умінні осмислювати існуюче за допомогою слова, розглядається як щось безтілесне, нематеріальний сенс кожної речі, і називається

а) лектон;

б) атом;

в) душа;

г) дух;

д) розум.


66. Філософське направлення епохи еллінізму (кін. IV ст. до н.е. – III ст. н.е.), відомими представниками якого були Піррон (365-275 рр. до н.е.), Карнеад (214-129 рр. до н.е.), Секст Емпірик (друга половина II ст. н.е.):

а)евдемонізм;

б) скептицизм;

в) цинізм;

г) матеріалізм;

д) ідеалізм.

 

67. Незворушність по відношенню до всього зовнішнього, утримується від думок скептики називали ____________________________________________________________.

 

68. Останній самобутній філософський напрямок античності, який систематизував платонівські ідеї, доповнивши їх ідеями стоїцизму, арістотелізма, неопіфагорізма, засновником якого був Плотін (205-270 рр. до н.е.)

а) неопіфагорізм;

б) неоплатонізм;

в) гедонізім;

г) неософістика;

д) стоїцизм.

 

69. Абсолютний першопочаток буття, який не є буття, який не є думка, який не є життя, за неоплатоніками – це ___________________________________________________________.

 

70. Неоплатонізм стверджував, що зло – це є ______________________________________.

 

 

Тема 4: філософія і медицина епохи Нового часу і Просвітництва

 

1. Емпіризм як філософський напрямок епохи Нового часу бере свій початок в працях:

R Френсіса Бекона;

£ Рене Декарта;

£ Давида Юма;

£ Джона Локка;

£ Бенедикта Спинози.

2. Направлення філософської думки, видатним представником якого був Р. Декарт:

R раціоналізм;

£ емпіризм;

£ стоїцизм;

£ агностицизм;

£ гуманізм.

3. Філософське направлення XVII ст., яке визначало джерелом знання науково організований досвід або експеримент:

R емпіризм;

£ скептицизм;

£ стоїцизм;

£ агностицизм;

£ раціоналізм.

4. Представник філософії Нового часу, засновник лібералізму:

R Джон Локк;

£ Вільям Оккам;

£ П”єр Абеляр;

£ Томас Мор;

£ Мартин Лютер.

5. Представник філософії Нового часу, який стверджував, що природний стан людини – це «війна всіх проти всіх»:

R Томас Гоббс;

£ Вільям Оккам;

£ П’єрАбеляр;

£ Томас Мор;

£ Мартин Лютер.

6.Філософ, який вважав природним станом «війну всіх проти всіх, -

R Т. Гоббс;

£ Г. Лейбниц;

£ Б. Спіноза;

£ Д. Локк;

£ Т. Кампанелла.

7. Сусільні явища з позиції механістичного матеріалізму в трактаті «Про громадянина» розглядав:

R Т. Гоббс;

£ Д. Бруно;

£ Г. Галілей;

£ И. Фіхте;

£ Т. Мор.


 

8. Представник конвенційної (договірної) теорії суспільства:

R Дж. Локк;

£ Карл Маркс;

£ Михайло Бакунін;

£ Платон;

£ Томас Мор.

9. Дж. Локк вважав верховною владою:

R законодавчу;

£ виконавчу;

£ судову;

£ федеральну.

10. Існують тільки «Я» та мої відчуття, стверджує:

R соліпсизм;

£ агностицизм;

£ емпіризм;

£ суб’єктивізм;

£ раціоналізм.

11. Уявлення про Бога, як про світовий розум, який створив природу, але не втручається в її буття, характерно для:

R деїзму;

£ монізму;

£ дуалізму;

£ пантеїзму;

£ монотеїзму.

12. Пізнання відносне, умовне та суб’єктивне, стверджує:

R релятивізм;

£ емпіризм;

£ сенсуалізм;

£ раціоналізм;

£ скептицизм.

13. Основні тври Р. Декарта (1596 – 1650 рр.):

£ «Новий Органон»;

£ «Критика чистого розуму»;

R «Першоначала філософії»;

R «Міркування про метод»;

R «Пристрасті душі».

14. Філософія Нового часу успадковує від середньовічної філософії антиномію:

R розуму и серця;

£ душі і тіла;

£ світу ідей та світу речей;

£ Любві та Ворожнечі;

£ ідеї та досвіду.

15. Основні філософські напрямки Нового часу:

£ об’єктивний ідеалізм;

£ соліпсизм;

R емпіризм;

R сенсуалізм;

R раціоналізм.

 


 

16. Філософський напрямок Новоєвропейського періоду розвитку філософської думки, який стверджує: «нічого немає в розумі, чого раніше не було б у почуттях»:

R емпіризм;;

£ раціоналізм;

£ матеріалізм;

£ суб’єктивний ідеалізм;

£ соліпсизм.

17. Філософський напрямок, який проголошував, що «нічого немає в розумі, крім самого розуму»:

£ сенсуалізм;

£ об’єктивний ідеалізм;

£ скептицизм;

£ монізм;

R раціоналізм.

18. Емпірична філософія була обгрунтована та розроблена в період з 1605 р. поо 1623 р.:

R Ф. Беконом;

£ Т. Гоббсом;

£ Дж. Локком;

£ Р. Беконом;

£ Д. Юмом.

19. Засновник сенсуалізму - це

£ Р. Декарт;

£ Б. Спіноза;

£ Г. Лейбниц;

R Дж. Локк;

£ Т. Гоббс.

20. Видатні представники раціоналізму:

R Р. Декарт;

R Б. Спіноза;

R Г. Лейбніц;

£ Б. Паскаль;

£ Г. Галілей.

21. Автор видатної книги «Діалог про дві найголовніші системи світу — птолемеєву та коперникову» (1632), внесеної до Індексу заборонених книг до 1822 р.:

£ М. Коперник;

£ Т. Кампанелла;

£ Т. Мор;

£ Дж. Бруно;

R Г. Галілей.

22. Справу Миколи Коперника, який запропонував геліоцентричну систему в своїй книжці у 1543 р., продолжили:

R І. Кеплер;

R Г. Галілей;

£ М. Лютер;

£ Т. Мюнцер;

£ Леонардо да Вінчі.

 


 

23. Г. Галілей звитяжно заявив: «І можливо, ця планета (Сатурн) також не менше, ніж серповидна Венера, гармонізує з великою системою Коперника, до уселенського відкриття доктрини, якою нас підганяють сприятливі вітри, залишаючи невелику небезпеку хмар і поперечних вітрів». Це друкарське твердження про те, що він спостерігав в телескоп, відповідає лише геліоцентричній теорії, яка була викладена в його роботі 1613 р.:

£ «Загальна природна історія і теорія неба»;

£ «Про обертання небесних сфер»;

£ «Левіафан, або матерія форма та влада держави церковної та цивільного»;

£ «Марення духовідца, пояснені мареннями метафізики»;

R «Листи про плями на Сонці».

24. Філософ XVII ст.., який стверджував, що «причиною всіх речей є виключно рух»:

R Т. Гоббс;

£ Г. Галілей;

£ Р. Декарт;

£ Ф. Бекон;

£ І. Ньютон.

25. Т. Гоббс в «Левіафані» розмірковує про природний стан людини, тобто про положення (стан) людини:

£ після утворення держави;

£ в період військової демократії;

£ в період первісної культури;

£ в період утворення великих держав Єгипту, Вавілону;

R до утворення держави.

26. Найкраща форма правління за Т. Гоббсом:

R монархія;

£ республіка;

£ диктатура пролетариату;

£ тиранія;

£ деспотія.

27. Т. Гоббс, як матеріаліст, стверджував, що дух:

£ існує скрізь;

£ існує у трансцендентному світі;

R не існує, принаймні, в цьому світі;

£ взгалі не існує;

£ ототожнюється з душею.

28. Вчення Т. Гоббса про те, що загальні поняття, універсалії не мають поза мисленням жодного дійсного прообразу і тому є лише суб'єктивними формами думки відноситься до:

£ реалізму;

£ матеріалізму;

£ раціоналізму;

£ сенсуализму;

R номіналізму.

29. Номіналізм Т. Гоббса довів його до:

R етичного релятивізму;

£ скептицизму;

£ прагматизму;

£ фанатизму;

£ нігілізму.


 

30. У книзі Х. Хеллмана «Великі протистояння в науці». – М., СПб., Київ, 2007. – С. 52, наводяться слова, що приписуються Джону Баньяну, але які, нібито, виголосив Т. Гоббс: «Я знаю, що Бог є. Але краще б його не було. Тому що до мене Він милостивий не буде», що характеризують філософа Нового часу як:

R дуаліста;

£ атеїста;

£ людину, яка сумнівається;

£ космополіта;

£ єритика.

31. Філософ, що вперше висунув ідею про державу, побудовану на основі розділення влади на законодавчу, виконавчу (у тому числі судову), федеральну (зовнішньополітичну):

R Дж. Локк;

£ Т. Гоббс;

£ Б. Спіноза;

£ О. Радищев;

£ М. Ломоносов.

32. Дж. Локк розрізняє види достеменного знання, а саме:

£ раціональне;

£ езотеричне;

R споглядальне (інтуїтивне);

R демонстративне (доказове);

R чуттєве.

33. Головний твір Дж. Локка, написаний в 1690 р.:

R «Розвідка про про людське розуміння»;

£ «Про громадянина»;

£ «Думки»;

£ «Етика»;

£ «Матиматичні начала натуральної філософії».

34. Початок чуттєвого пізнання, за Дж. Локком - це:

£ уявлення;

£ сприйняття;

£ рефлексія;

£ віра;

R відчуття.

35. Опосередкований-чуттєвий образ предмету, що створюється на основі сприйняття, називається:

R уявлення;

£ сприйняття;

£ модель;

£ символ;

£ знак.

36. Відображення окремої властивості матеріального об'єкту, що безпосередньо взаємодіє з органами чуття, називається:

£ сприйняття;

£осяяння;

£ ілюзія;

£ інтуїція;

R відчуття.


 

37. Єдине джерело усіх ідей, за Дж. Локком, - це:

R досвід;

£ пам’ять;

£ розум;

£ свідомість;

£ Бог.

38. До первинних якостей предметів Дж. Локк відносить:

R щільність;

R протяжність;

R фігуру;

R рух;

R число.

39. Вторинні якості, не властиві самим предметам, – це

R колір;

R світло;

R запах;

R смак;

R звук.

40. Великий голландський мислитель, послідовник Р. Декарта, яскравий представник європейського раціоналізму і пантеїзму:

£ Дж. Бруно;

£ Б. Телезіо;

£ Б. Паскаль;

R Б. Спіноза;

£ М. Лютер.

41. Основний твір Б. Спінози, написаний в 1677 р.:

£ «Філософічні листи»;

£ «Діалектика природи»;

£ «Нікомахова етика»;

£ «Протагор»;

R «Етика».

42. Існування, що не потребує ні чого, окрім самого себе, згідно філософії Спінози, називається

R субстанція;

R «causa sui»;

£ субэ’кт;

£ першооснова;

£ першопричина.

43. Спосіб дії субстанції Б. Спіноза називає:

£ ознакою;

£ рухом;

£ акціденцією;

£ функцією;

R атрибутом.

44. Всі окремі дії субстанції називаються:

R модусами;

£ причиною;

£ наслідком;

£ поштовхком;

£ джерелом.


 

45. Інтелектуальна любов до Бога, за Б. Спінозою, - це:

R пізнання та осягнення людиною єдності з Богом-субстанцією;

£ пізнання істини;

£ можливість подібно Богу творити;

£ здібність розгадати механізм функціонування природи;

£ пізнати самого себе.

46. Людина сприймає та пізнає модуси атрибутів:

£ нескінчену множинність атрибутів;

R атрибут мислення;

R атрибут тілесності (протяжності);

£ історію;

£ культуру.

47.Людина, відповідно поглядам Б. Спінози, є:

£ однодумцем Бога;

£ «помилкою» Творця;

£ улюбленим творінням;

£ «другом»;

R модусом субстанції.

48. Для досягнення свободи людині необхідно, за Б. Спінозою:

R максимально пізнати необхідність у вигляді субстанції (Природи-Бога);

R пізнати необхідність;

£ виконувати Заповіді Бога;

£ самоудосконалюватися;

£ бути милосердним та справедливим.

49. Досягти щастя, за Б. Спінозою, можжливо через:

R розум, який пізнає;

£ утримання від необгрунтованих умовиводів;

£ целібат;

£ смирення;

£ слухняність.

50. Основоположення свого раціоналістично-дедуктивного методу Р. Декарт сформулював в правилах:

£ той, що знає мовчить, а незнаючий говорить;

R вважати істиною доведене розумом і логікою, таке знання, що не викликає жодних сумнівів;

R розчленовувати складну проблему на простіші завдання;

R послідовно переходити від доведених питань до недоведених;

R строго дотримувати послідовність, не пропускати ні єдиної ланки в логічному ланцюзі дослідження.


51. Основні риси філософії епохи французького Просвітництва:

£ онтологізм;

R просвітництво (просвіта);

R прогресизм;

R радикалізм;

R антиклерикалізм[1].

52. Причиною нерівності в людському суспільстві Руссо вважав:

R приватну власність;

£ владу;

£ спадковість;

£ виховання;

£ освіту.

53. «Людина народжена бути вільною, – а тим часом скрізь вона в оковах», – стверджував:

R Руссо;

£ Гельвецій;

£ Ламетрі;

£ Вольтер;

£ Дідро.

54. Основний принцип філософії епохи Просвітництва:

R «Осмілюйся бути мудрим»;

£ «Боротися і шукати, знайти і не задаватися»;

£ «Вперед до природи»;

£ «Поспішай творити добро»;

£ «Встигає той, хто нікуди не квапиться».

55. Принцип зведення складного до простого в пізнанні називається:

R редукціонізм;

£ релятивізм;

£ феноменологізм;

£ емпіризм;

£ агностицизм.

56. Відчуття та сприйняття – основа та головна форма достеменного пізнання, стверджує:

R сенсуалізм;

£ редукціонізм;

£ релятивізм;

£ феноменологізм;

£ ірраціоналізм.

57. Філософський напрямок, який визнає розум за основу пізнання та поведінки людей - ____________________________________________________________________________

Правильна відповідь: раціоналізм

 


58. з проблеми «Чи є Бог, Світ, душа, світ речей» вчинив скандал в філософії:

£ Декарт;

£ Руссо;

£ Вольтер;

£ Сен-Симон;

R Д. Юм.

59. Метод пізнання, за яким загальний висновок робиться на основі узагальнення окремих посилок, називається:

R індукція;

£ синтез;

£ абстрагування;

£ аналогія;

£ дедукція.

60. Процес логічного переходу від загальних посилок до заключення про окремі випадки називається:

R дедукція;

£ індукція;

£ синтез;

£ абстрагування;

£ аналогія.

61. Метод пізнания, за яким наявність схожості ознак нетотожних об'єктів дозволяє передбачити їх схожість і в інших ознаках, називається:

R аналогія;

£ дедукція;

£ индукція;

£ синтез;

£ абстрагування.

62. Метод пізнання, що означає виділення однієї ознаки в предметі з відверненням від інших його ознак, називається:

R абстрагування;

£ аналогія;

£ індукція;

£ дедукція;

£ аналіз.

63. Досліджуючи світ за допомогою математики, ввів поняття «Абсолютного простору», «часу», «маси», «сили», «швидкості» і так далі, відкрив закони руху фізичних тіл:

£ Галілей;

£ М. Орем;

£ Й. Кеплер;

£ Т. Браге;

R І. Ньютон.

64. Розчленовування систем об'єктів і їх угрупування за допомогою узагальненої моделі або типа називається:

£ типологія;

£ інтерпретація;

£ моделювання;

£ експеримент;

R ідеалізація.


65. Метод наукового пізнання, що полягає у визначенні кількісних характеристик об'єкту шляхом співвідношення його з одиницею, прийнятою за еталон, називається:

R вимірювання;

£ формалізація;

£ ідеалізація;

£ експеримент;

£ моделювання.

66. Тлумачення, пояснення, переклад зрозумілішою мовою є основою наукового методу, званого:

R інтерпретація;

£ узагальнення;

£ ідеалізація;

£ типологія;

£ експеримент.

67. Побудова і вивчення моделей явищ, процесів або систем об'єктів для їх подальшого дослідження називається:

R моделювання;

£ узагальнення;

£ ідеалізація;

£ типологія;

£ інтерпретація.

68. Теорія, модель постановки проблем, прийнята за основу в яких-небудь дослідженнях, називається:

£ ідеал;

£ фундамент;

£ субстанція;

£ аксіома;

R парадигма.

69. Істотна, невід'ємна властивість об'єкту:

R атрибут;

£ ознака;

£ характеристика;

£ властивість;

£ ресурс.

70. Філософський термін, в перекладі з латинської мови, буквально – випадок, випадковість, що позначає властивість, що належить предмету, але не істотне:

Правильна відповідь: акціденція.

71. У філософському ученні Спінози Б. поняття, що позначає одиничний прояв загальної субстанції:

Правильна відповідь: модус.

72. Філософська позиція, згідно якої існує тіло, що працює як машина, і розум, який не можна пояснити у фізичних термінах, називається:

£ плюралізм;

£ материалізм;

R дуалізм;

£ механіцизм;

£ раціоналізм.


73. Згідно Р. Лейбніцу, якась духовна частка, що є основою космічного або індивідуального існування, називається:

£ атом;

£ гомеомерія;

£ подібночасна;

£ елемент;

R монада.

74. Філософський термін, в перекладі з латині – один, єдиний, сам, існую, згідно з яким безперечна одна реальність моєї свідомості, називається:

R соліпсизм;

£ індивідуалізм;

£ егоїзм;

£ монізм;

£ самість.

75. Учення в гносеології, заперечливе можливість достовірного пізнання суті матеріальних систем, закономірностей природи і суспільства, називається:

Правильна відповідь: агностицизм

76. Філософ XVII ст, що створило на грунті картезіанства філософію, яка задовольнила моральні, релігійні потреби:

£ Р. Декарт;

£ Б. Спіноза;

£ Г. Лейбніц;

£ П. Гольбах;

R Б. Паскаль.

77. Рівність, згідно з поглядами Дж. Локка, зв'язано, перш за все, з:

R створення рівних умов в конкурентній боротьбі;

R з рівністю домагань і можливостей, що є у розпорядженні громадян;

£ з рівним розподілом благ між громадянами;

£ з воздаянням кожному по його заслугах;

£ с реалізацією принципа: «Каждому – своє».

78. Дж. Локк розумів під природним правом людину, дотримання якої складає основу правопорядку, право на:

£ освіту;

£ власність;

R життя;

R свободу;

R приватну власність.

79. Найбільший представник окказіоналізма, найбільш впливової течії усередині картезіанства:

R Микола Мальбранш;

£ Ж.-Ж. Руссо;

£ П. Гольбах;

£ Вольтер;

£ Д. Дідро.


80. Мислитель епохи Просвітництва, який наполягав на тому, що різнорідні субстанції (протяжна матерія і мислячий дух) через якісну відмінність своєї природи не можуть природним чином взаємодіяти один з одним, справжнє ж джерело зв'язку – Бог:

£ Дж. Берклі;

R Микола Мальбранш;

£ П. Гольбах;

£ Гельвецій;

£ Вольтер.

81. У системі М. Мальбранша (1638 – 1715) причини, що є приводом для прояву божественної волі, називаються:

£ провіденціальні;

£ фундаментальні;

£ основоположні;

£ раціональні;

R окказіональні.

82. М. Мальбранш вважав, що «Бог побажав змусити нас заслужити, свого роду жертвою і знищенням нас самих..»:

R спасіння;

R володіння вічними благами;

£ прощення;

£ винагорода;

£ спокій.

83. Розглядаючи здібності душі, Мальбранш виділяє серед них основні:

R розсудок;

R воля;

£ мислення;

£ емоції;

£ розум.

84. Основна, фундаментальна, універсальна моральна чеснота, по Мальбраншу:

£ знання;

£ поміркованість;

£ справедливість;

£ відвертість;

R любов до Порядку.

85. Теорію «передвстановленої гармонії» запропонував в XVIII столітті:

R Г. Лейбніц;

£ Дж. Берклі;

£ Э. Конділ’як;

£ К.-А. Гельвецій;

£ Д. Дідро.

86. Основні твори Г. Лейбніца (1646 – 1716):

£ «Метафизические размышления»(«Метафізичні роздуми»);

£ «Начала философии» («Початки філософії»);

R «Новые опыты о человеческом разуме» («Нові досліди про людський розум»);

R «Монадология» («Нові досліді про людський розум»);

R «Теодиция» («Теодіция»).

87. У теорії пізнання Г. Лейбніц виділяє наступні види знання:

R істини розуму;

R істини факта;

£ абсолютні знання;

£ відносні (умовні) знання;

£ кореспондентні знання.

88. Своєю філософією Г. Лейбніц намагався примирити:

R релігію і науку;

R віру і знання;

£ душу і тіло;

£ звичай і істину;

R емпіризм і раціоналізм.

89. У своєму філософському розвитку Г. Лейбніц пройшов дорогу:

R від механістичного матеріалізму до об'єктивного ідеалізму;

£ від теології до науки;

£ від стихійного матеріалізма до марксизму;

£ від об'єктивного іделізма до соліпсизму;

£ від матеріалізму до спіритуалізму.

90. Англійський філософ, представник суб'єктивного ідеалізму, автор праць «Трактат про початки людського знання» (1710), «Три розмови між Гиласом і Філонусом» (1713):

£ Г. Лейбніц;

£ Т. Гоббс;

£ Дж. Локк;

£ Р. Оуен;

R Дж. Берклі.

91. Згідно з філософськими поглядами Дж. Берклі, бути – значить:

R бути сприйманим («esse-percipi»);

£ мислити («cogito ergo sum»);

£ бути причиною самого себе («causa sui»);

£ відчувати («sensus»);

£ любити Бога.

92. Дж. Беркл вважаві, що реально існує свідомість, розрізняв в ній:

£ форму та зміст;

£ рівні;

R ідеї;

R душі;

£ форми Деміурга.

93. Згідно Дж. Берклі, речі завжди існують як:

£ зразки;

£ першопричини;

£ копії ідей;

£ результат нашої діяльності;

R сума «ідей» і розумі Бога.

94. ……….. «вкладає» в свідомість суб'єктів вміст відчуттів, що виникають у них при спогляданні світу і окремих речей:

Правильна відповідь: Бог

95. Обмежуючи своє ідеалістічно-сенсуалістичне учення, Дж. Берклі пройшов шлях:

R від суб'єктивного ідеалізму до об'єктивного ідеалізму;

£ від матеріалізму до ідеалізму;

£ від номіналізму до реалізму;

£ від механіцизму до органіцизму;

£ від сциєнтизму до антисциєнтизму.


96. Англійський філософ, історик, економіст, публіцист, що сформулював основні принципи новоєвропейського агностицизму, попередник позитивізму:

£ Дж. Берклі;

£ Т. Гоббс;

£ Дж. Локк;

£ Ф. Бекон;

R Д. Юм.

97. Основна работа Д. Ю




<== предыдущая лекция | следующая лекция ==>
Работа по повышению квалификации | Логотипов, шевронов, аппликаций, фотостежок.

Дата добавления: 2015-10-02; просмотров: 1401. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Интуитивное мышление Мышление — это пси­хический процесс, обеспечивающий познание сущности предме­тов и явлений и самого субъекта...

Объект, субъект, предмет, цели и задачи управления персоналом Социальная система организации делится на две основные подсистемы: управляющую и управляемую...

Законы Генри, Дальтона, Сеченова. Применение этих законов при лечении кессонной болезни, лечении в барокамере и исследовании электролитного состава крови Закон Генри: Количество газа, растворенного при данной температуре в определенном объеме жидкости, при равновесии прямо пропорциональны давлению газа...

Опухоли яичников в детском и подростковом возрасте Опухоли яичников занимают первое место в структуре опухолей половой системы у девочек и встречаются в возрасте 10 – 16 лет и в период полового созревания...

Способы тактических действий при проведении специальных операций Специальные операции проводятся с применением следующих основных тактических способов действий: охрана...

Искусство подбора персонала. Как оценить человека за час Искусство подбора персонала. Как оценить человека за час...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.01 сек.) русская версия | украинская версия