Студопедия — ПОВЕСТЬ О ЦАРИЦЕ И ЛЬВИЦЕ
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

ПОВЕСТЬ О ЦАРИЦЕ И ЛЬВИЦЕ








им животъ, яко же ты изволиши, не повели умертвити царицы и чадъ, отпусти ихъ, яко же ты волиши, поне же единъ богъ въсть всЬхт>_челрвекъ тайная сердца, ожидаетъ обращения от всбхъ. Аще бо и согръшила царица, то да покается, аще ли ни, то прославит юсодЪтель ' всея твари всещедрый господь богъ и пресвятая богородица и призритъ на младенцовъ сихъ, и еже хощетъ, сотворить с ними смерть или животъ. Токмо молимъ тя, не ослези насъ, всего царства своего жителей, горкимъ симъ осуждениемъ, а негли 2 и ты порадуешшся в приидущее время, и присътитъ ти господь богъ и извъститъ, яже суть о нихъ». Царь же в размыслъ быв, и плачася, и видъ царицу свою пла-чущуся, и от печали и от истомления скончавающуся пред ногама его, прежде осуждения смертнаго, и младенцовъ полза-ющихъ, *ово к нему радостнъ, ово3 к матери, подвизающе востати, немотующе 4 языкомъ младенческимъ, зря на нихъ, умилися и повелъ царицы дати мало брашна 5 и проводити ю и со младенцы ея в пусто мъсто, идъ же никто от живущихъ человекъ приходитъ, и тамо оставити повелъ ихъ, глаголя: «Еже восхощет богъ о нихъ, то и сотворитъ». И тако печаленъ отиде в полаты своя. Мати же его радующися и веселяшеся, яко улучи желание свое и исполни волю свою.

И тако проводиша мужие царицу в пустыню, и со младенцы ея, и обрътоша мЪсто, имуще древеса, плодовита многа, оставиша ихъ тамо. Она же препочинувъ многи дни на мъстъ томъ, пита-ющися от плодовъ земных, моляше господа бога, и пресвятую богородицу, и всъхъ святыхъ, плачющися, и рыдающи горко о разлучении царства и о поругании своемъ; благодаряше бога и радовашеся, яко оставлена жити с чады своими. И по нъко-лищь времени пойде с мъста того с чады своими, и иде немало дней путемъ своим, и обрътоша при потоцъ мъсто сЬнно6 и красно, и плодовито. И нача ту жити, и пребывающу ей и пи-тающуся с чады своими.

И некогда возляже опочинути, прииде нЪкий зв-Ьрь, зовомая лвица, и восхити у нея единаго младенца, и бежа. Царица же, возбнув 7, зря несома сына своего лвицею, от страха оцепене. И внезапу нападоша на лвицу ту птицы велицы, хотяху у нея от'яти младенца, и тако много брашася с нею, прогнаша ю во островъ нъкий, и тамо уйде в пещеру. И пребываша ту, и не из'яде младенца онаго, но питаше его, яко же обычай ей бъ. Царица же она, взя младенца другаго на руку свою и велми востенав горко, со слезами, в жалости сердца глаголя: «Боже, создателю мой, паки оставилъ мя еси, люте мучиму быти отлу-чениемъ чада моего и горкою смертию его уязвихся?» И поиде во следъ звъря того, правя путь его многое время. И обръте во

создатель; 2 когда-нибудь; 3 то... то; 4 лепечущих; 5 еды; 6 тенистое; 7 про­будившись.


432 ПАМЯТНИКИ ЛИТЕРАТУРЫ ДРЕВНЕЙ РУСИ. XVII ВЕК. КНИГА ПЕРВАЯ

острове ис пещеры исходяща лвицу и с чадомъ ея, и питающу младенца, и играющу с нимъ, и тешащу его. И порадовася царица, яко живъ есть сынъ ея, и благодаривъ о томъ и моляше бога, и пребысть во островъ томъ немало время, прямо зря на чадо свое и на лвицу. И по многомъ времени отиде царица от мъста того и с чадомъ своимъ, а унесенное лвицею возложи бргови, во умъ своемъ моляшеся о снабдънии сына своего. И тако много время скитаяся по пустыни, взыде на гору высоку, и узръ градъ велий, и возрадовася велми, славя и благодаривъ бога зъло. И поиде со тщаниемъ на страну ту, идъ же градъ, и прииде близ его. И обръте человека, идуша по пути, и вопроси его о жителствъ града того. Он же повъда им, яко житель есть града того, и во градъ живутъ благочестивии христиане, а градъ той державы онаго царя, мужа ея, уразумъ бо она от глаголъ человека того, но далече есть от царственнаго града. И повъда себъ она заблудившуюся с чадомъ своимъ и в пусты­ни скитающуся боле двою лътъ. И моляше человека того онаго со слезами, дабы повелълъ ей в дому его поне мало время пребыти. Муж же той старъ бъ, и благочестивъ, и искусенъ в вещехъ. Видъ жену доброродну и в речехъ разумну, искусну в беседъ, и одъяние ея, аще ветхо и раздранно, но честно бяше, и уразумъ ея быти непросту жену и чада ея, младенца, непро­ста же разумъ быти. Он же приятъ ю с радостию и покояше ю и чадо ея, и велию честь воздавая имъ. Она же пребываше в дому его *пятъ на десятъ ' лътъ. И изучи сына своего бо­жественному писанию, и навыкновению, и искуству, бяше бо и сама хитра божественънымъ книгамъ и всякому доброму навыкновению. Отрокъ же, сынъ ея, бяше добророденъ тъломъ, и прекрасенъ зъло, и разумен, и дарова ему богъ и силу велию. Мати же о немъ радовашеся и благодаряше бога, храня тайну в сердцы своемъ. Благочестивый же мужъ той, у него же пре­бываше царица, видя ю постящуся и молящуся часто, и о вся-комъ блазъ 2 прилъжащу, и сына своего тому же научающу, и никогда же слыша от нея пустошныя глаголы, почиташе и храняше ю, яко матерь, а отрока любляше, яко сына. И спер­ва бо той мужъ бяше воинъ храбръ зъло и силенъ, и искусенъ в ратех. Имяше же в дому своемъ щитъ, и колчюгу, и шелом, и палицу, и копие, и вся орудия воинская. Сынъ тоя царицы ходяше во храмину ту часто и тъ доспъхи на ся возлагаше многаши, и ношаше храбрующи. Раби же господина видяша его, тако творяща, смъющеся. И по времени нъций от нихъ сказаша вся господину своему. Он же, слышавъ, возбрани им пакостити ему. И нъкогда и самъ смотря отай 3 храбрования его, и уразумъ, яко воинъ хощетъ быти велий и паче его, и силнъе, и благодаривъ бога о томъ, яко наслъдник хощетъ

1 пятнадцать; 2 благе; 3 тайно.


ПОВЕСТЬ О ЦАРИЦЕ И ЛЬВИЦЕ



быти храбрости его, и храбръе и силнъе, не позавидъ, но и паче чтяше и радовашеся.

По времени же нъкоемъ, идъ же царствуя царицы оныя мужъ,

а отрока онаго отецъ, и прииде на градъ той и на царство его

1 царь нъкий, славенъ и силенъ, имъя рать с собою велику зъло

' и многи храбры воины и силники '. И стояше под градомъ тъмъ многое время, прося из града храбра мужа, дабы выъхалъ и брался с ними. Аще ли ни, то бы царство предали ему, чая не обръстися во градъ у нихъ воинъ силныхъ противо его храб-рыхъ силниковъ. И прещаще 2 имъ по вся дни люто. Живущий же во градъ царь и вси людие велми ужасошася о томъ и убоя-шася прещения царя того противнаго, не чающе у себе силныхъ воинъ противъ супостатъ. Сынъ же оныя царицы, слыша тако­вая и въдая, яко отецъ его царствуетъ во градъ томъ, нача молити матерь свою, дабы его отпустила с молитвою и бла­гословила ъхати ко граду тому на свобождение и на отмщение сопостатъ онъхъ. Мати же его моляще и возбраняше ему от таковаго начинания и глаголаше, дабы отложилъ мысль ту, еже разлучитися от нея. «Како,— рече,— хощеши, возлюблен­ное мое чадо, на таковое великое дъло дерзнути, его же ради мнози силницы отбъгаютъ, страха ради ратнаго. Поне же тамо и неповинныхъ восхищаетъ смерть, от отцей и матерей отлуча-етъ, и рыдание и плачь велий наводитъ. А мене ты, чадо мое драгое, како хощеши оставити без утъшения? *Не въси ли 3, что пострадахъ от чего, и во что приидохъ, и разлучихся царства и отца твоего пречестнаго и любимаго ми, и брата твоего, сына моего, в сокрушении и болъзни воспитанного, такожде от мене злъ от'ята, яко и ты мало распамятствуеши о нем. Увы мне, увы мне! Нынъ хощеши мене при старости, сиру и убогу, оставити без утъшения». Отрокъ же онъ, слыша от матери таковая, с плачемъ паде на нозъ ея, моляся, глаголя: «Аще богъ мо-литвъ ради твоихъ святыхъ спасетъ, въруй, паки возвращуся. Мати моя, имамъ тя утъшити. Не в руку ли божию здъ есмь азъ? Не можетъ ли тебе ради и тамо мя спасти? Токмо бла-гослави мя и молитвуй о мнъ». Муж же той, у него же пребыва-ста, видя отрока, у матери молящася о разлучении, нача ю мо­лити и углаголавати утъшителными словесы со слезами, а не въдаше тайны ихъ, глаголя: «Госпоже благородная и благоче­стивая, уразумвхъ бо азъ, яко непроста рода есть ты, но благо­родна и благочестива, и непроста мужа жена, и что приклучися тебъ и чаду твоему, богъ въсть. Мню, яко не истинну ми рекла еси, *но ничто же ми о семъ 4. Токмо молю тя, послушай моле­ния сына твоего, отпусти его с миромъ и молитвою. Въруй, спасый тя в пустыни толика лъта от звърей и от гаду, и от птиц, и от всякия напасти свободивый, и воспита младенца твоего,

богатыри; 2 угрожая; 3 разве не знаешь; 4 но я на это не сетую.


434 ПАМЯТНИКИ ЛИТЕРАТУРЫ ДРЕВНЕЙ РУСИ. XVII ВЕК. КНИГА ПЕРВАЯ

и приведши васъ на мъсто сие, не можетъ ли спасти и тамо, в рати суща, и паки возвратити его к тебъ и утъшити тя, а не-гли имъ свободитъ царьство наше, и проженетъ ' сопостатъ, и прославитъ имя свое святое на немъ; паче же и тебе просла­вить и угЪшитъ». Она же, слышавши таковая, отпусти его с миромъ и молитвою, и слезами, сама же остася, прилъжа посту, паче же и молитвъ, Отрокъ же онъ паде на нозЪ господи­ну своему о упокоении матере своея. Муж же той объщася пред богомъ все исполнити прошение его. И даде ему храбрая опол­чения своя и воинский конь. И тако, молитвовавъ обще с мате­рию его, отпустиста со слезами. И тако поехавъ ко граду тому. В то же время корабленицы идяху по морю и присташа ко брегу, ко острову оному, ид* же лвица пребываетъ, иже унесе сына царева. Изшедше ис корабля на островъ той и хождаху по нему плодовъ ради. И видяху слъдъ звЪрескъ и человеческъ, и идо-ша путемъ тъмъ. И узрЪша пещеру и приникше тамо, видяща лвицу лежащу и вскрай ея млада юношу и доброродна, лежа-ща. И удивишася велми, ужасошася, бЪжаша в корабль и про-тчимъ виденная повЪдаху. Сущий же в корабли, слышавше таковая, удивишася, хотяще истъе увЪдати, совЪщавшеся, вземше оружие, поидоша на островъ той видъти бывшее. И пришедше близъ вертепа того и приникша, видяща лвицу лежащу и вскрай ея юношу доброродна, лежща нага. Лвица же зряша на нихъ тихимъ взоромъ и обращаху юношу зрЪти на нихъ, яко указуя. Корабленицы же удивишася, мысляху: «Что се хощетъ быти? И како безъ испытания хощемъ быти от див-ныя сея вещи?» И вземъ брашно добро, и метнувше ко лвице. Воставши же и юноша; лвица, вземше брашно, ядоша, взираю-ще на кораблениковъ. Они же метнуша ризу добру. Лвица же, вземши, одъя отрока. Они же метнуша и опаясание. Отрок же препоясася и близъ лвицы съде. Лвица же воставши и поиде ис пещеры, толко скабляющися и веселящися, зря на кораблени­ковъ, образом же, яко любезнуя. Они же ужасошася, отступи­те от пещеры. Изыде же юноша в слъдъ и поклоняшеся имъ. Они же приглашающе его к себъ, махающе руками, пока-зующе брашно в сосудъхъ. Он же приступи к нимъ близъ. Они же поемше юношу того и ведоша на корабль свой. Он же не противляшеся имъ, идяше. Лвица же в слъдъ ихъ идущи. Корабленицы же *цку восходную 2 вземше в корабль, дабы оставити лвицу на брезъ. Она же бредущи, вскочи на корабль скоро. Корабленицы же ужасошася, бЪжаша во един вскрай корабля. А лвица же, пришедши ко отроку своему и видъ пред нимъ брашно добро, и нача ясти со отрокомъ тъмъ. И насытив-ся, преклоняше главу свою, ласкаяся тихимъ взоромъ и кораб-леникомъ тъмъ придружашеся, аки молвити хотяше. Отрокъ

прогонит; 2 трап.


ПОВЕСТЬ О ЦАРИЦЕ И ЛЬВИЦЕ



же той кланяшеся имъ. Лвица же ляже ту на корабли. Отрок же иде х корабленикомъ тъмъ и вземъ единаго за руку, не умЪя глаголати, но немотуя, веде его ко лвице. Той же з бо-язнию иде по немъ. Отрок же повел* гладити лвицу. Она же ласкающися, придружашеся к ним. Корабленицы же удивиша-ся зъло, и тако единь по единому придружашеся ко лвице и ко отроку и быша без боязни. И поидоша въ путь свой, брегуще отрока и лвицу, и тЪшаще ихъ. Отрок же мало-помалу навыкая языку ихъ и наукомъ и искуству, и сам глаголати начиная.

И божиимъ изволениемъ приидоша ко граду тому, ид* же юноши того отецъ царьствуетъ, и присташа ко брегу, и идоша во градъ ко царю з дары своими. Царь же приятъ от нихъ дары и почте ихъ. Печаленъ бо бяше нащедшыя ради рати на царство его. Корабленицы же повЪдаша цареви, како на пути обрътоша лвицу во островъ и с нею юношу, доброродна и прекрасна зЪло, и разумична, и имъютъ ихъ на корабли своемъ. Слышавъ же царь, удивися, и повелЪ.лвицу и юношу привести пред ся. Кора­бленицы же, шедше, приведоша ихъ ко царю. ВидЪвъ же царь лвицы тоя кротость и взирание ласкателное, и юноши того доброродство и красоту, и искуство, яко многихъ человекъ превзыде возрастом и добротою, удивишася и почте кораблени-ковъ. И повел* лвицу в нъкоемъ мъсте хранити и питати до­брою пищею. Юноши же тому вда одъяние честно и устрой его пребывати близъ себе. Повел-ь же и ко лвицъ приходити часто, да не унываетъ. Юноша же той веселяшеся, навыкая языку и искуству. По времени же нЪцыи видЪша юноши того храбрст-во, яко воинская тяжкая орудия пыташе, и кръпкия доспъхи на ся возлагаше, и храбро хождаше, обрътеся паче всъхъ во градъ храбрыхъ и силныхъ, и глаголаше: «Исшелъ бы на брань противо ратныхъ». И пов'Ьдаша цареви. Царь же, слышавъ таковая, возрадовася, призва его к себъ и рече ему: «О юноше, аще даде ти богъ храбрость и силу на ополчение к ратнымъ, послушай мене, яко отца, и буди ми сынъ, бездътну сушу царю. Изыде из града на отмщение ратнымъ и способствуй намъ. Аще подастъ ти богъ помощъ, и возвратися, побЪдивъ, здравъ, азъ ти велию честь учиню. Аще будеши разуменъ и искусенъ в цар­ских вещехъ, устрою тя в чину сана». Юноша же поклонися царю, глаголя: «Богъ да поможетъ ми молитвъ ради твоихъ. Отпусти мя противо сопостатовъ и даждь ми орудия воинская вся». Царь же возрадовася и повелъ ему устроити, яко же хощетъ, и конь, яковъ ему годенъ. И помолився богу, и покло-нився царю, изыде противо сопостатъ. И лвица она, услыша отрока того пошествие из града, растерза замки и двери и изы­де ис храмины, идъ же хранима бъ.

И егда приближися отрокъ к сопостатомъ и нача същи ихъ без милости. А лвица же тако же с нимъ вкупъ ратныхъ угрызая и растерзая ихъ ногты своими страшно. Со другие же страны


436 ПАМЯТНИКИ ЛИТЕРАТУРЫ ДРЕВНЕЙ РУСИ. XVII ВЕК. КНИГА ПЕРВАЯ

тЪхъ ратныхъ полковъ божиимъ изволениемъ онъ царицынъ сынъ, иже с материю во град* воспитанный, в то время при-ъхавъ и нача същи и побивати противныхъ без удержания, а не въдая того, яко братъ его сЪчетъ от града. И тако смятошася полцы, и силнии ихъ ни во что же быша. А протчии устрашиша-ся, видяща лвицу, храбрующу, а воини побивающе безъ удер­жания, и бЪжати от нихъ не могоша. Они же, два храбрыя воини-юноши, не вЪдуще другъ про друга, съЪхашася и увъда-ша, яко за едино храбруютъ, поклонишася другъ другу, глаго-люще: «Богъ да поможет ти, брате, за молитвъ святыхъ сво-ихъ». И тако побЪдиша вся воины противный и храбрыя оны, ни во что же сотвориша. И видъша рать побиену, и поъхаша во градъ ко царю заедино. И ко граду "Ьдучи, другъ друга братомъ назваша и во единодушые согласошася. А лвица же в слЪдъ ихъ идяше тихо и кротко, радующися. Юноша же той, иже царицынъ сынъ, вопроси другаго о лвицъ. Он же глаголаше: «Яко мати ми есть». Царицынъ же удивишася и внимаше умомъ своимъ: «Не братъ ли ми есть сей, унесенный лвицею?» Внимая и храня мысль в сердцы своемъ.

Егда слыша царь и вси людие градстии пришествие ихъ и увъда-ша о побъде на сопостаты, царь же повелъ велможамъ своимъ сръсти ихъ внъ града и почтити ихъ паче прочихъ. Сам же сръте во градъ. Юноши же, слъзши с коней, поклонишася цареви. Царь же со слезами облобыза ихъ и возблагодаривъ ихъ, радовашася, и иде во церковь. Юноши же, держаша единъ под десницу, другий под шуйцу, и идоша во церковь божию, и сотвориша молебное пъние господу богу, и пречистъй богоро­дице, и всъмъ святымъ, и воздаша благодарственная. Сотвори же царь милостыню нищимъ и посещение темьничнымъ. И вси людие царьства того возвеселишася и воздаша хвалу богу. А лвица же она в то время пребываша в припратъ ' цер-ковнЪмъ. Царь же повелЪ ю в первую храмину и питати ю до­брою пищею и покоемъ. Она же радующися, идяше, ласкающи-ся к нимъ.

Сотвори же царь юношамъ тЪмъ, и боляромъ, и властемъ, и вел­можамъ радостный тоя победы ради пиръ великъ и торжество. Юноша же, иже звъринескъ сынъ именовашеся, почиташе брата своего, царицына сына, яко старъйшаго, бяше искушенъ божественному писанию и речевитъ зЪло, и всякому навыкнове-нию хитръ, и той на отвъте и на вопросъ пребываше. Пребыва-ющимъ же имъ во единой храмины на упокоении, радующеся другъ другу. И тако по многи дни торжество бяше и веселие в полатъ царевъ з боляры и велможи. И многими дарьми царь даривъ юношъ тЪхъ и почтивъ юношъ гЪхъ первыми мъстами в съдании и хождении, и любляше ихъ велми, яко чадъ своихъ,

' паперть.


ПОВЕСТЬ О ЦАРИЦЕ И ЛЬВИЦЕ



и моляше бога, дабы и оне любили его, яко отца своего, бяху бо подоболична юноши тыя, яко братия. Людие же, зряху на царя и на отроковъ тъхъ, удивляющися, яко подобятся царю виды своими, и разгарахуся у народовъ сердца к люблению отроковъ тъхъ. По времени же нЪкоемъ в торжестве на пировании разблажися сердце царево и вопроси отрокъ тъхъ, коего граду бяху и коего отечества. Юноша же той, иже от царицы оныя испросився ратоватися с сопостаты, воставъ, рече: «Азъ, благий царю, не в'Ьмъ, каковъ бъ отецъ мой, но слышавъ у госпожы святыя моея матере, яко бъ она царица нЪкоего царя благочестива и славна, живяше со отцемъ моимъ, мужемъ своимъ, в законе божий, в совершенной любьви и союзЪ, и храняста оба союзъ, яко же подобаетъ мужемъ и женамъ благочестивымъ без поро­ка. И бяше бо мати моя милостива и благочестива зЪло, и лю­бима бяше отцемъ моимъ, царемъ благочестивымъ, о немъ, и почитаема подначалствующими властьми, князи, и боляры, и велможи, и всЪми народы добродтугелнаго ради ея нрава. Имяше же царь той, отецъ мой, у себе мать горду, и неблого-родну, завистливу и ненавистну, и тая убо бяше от велмож и от народа презираема за злонравие ея, бяше бо властолюбица. И завиствуя бо на матерь мою, яко почитаема паче ея от наро­да бысть, имя ея обношашеся во всъхъ устЪхъ паче ея, матере царевы. И искаше времени, да сотворитъ пакость матери моей, и возсмердитъ ея сыну своему, а моему отцу, царю, и народу. И во многое время невозможе обръсти вины, всяко злохитръст-вуеши. Егда же божимъ изволениемъ отецъ и мати моя зачаста насъ законно, и по времени роди мати наю, мене и другаго сыны, царю, и отецъ нашъ ради рождения нашего радостенъ бысть, иде в церковь божию молебная совершати. В той часъ, мати наша по рождению наю в полате почиваше, от истомления и от напоения спяше крепко. Мати же царева, окаянная баба наю, навождениемъ вражиимъ от зависти умысли, и призва от царевы полаты мужа, доброродна тъломъ, а проста нравомъ, часто предстояща цареви. И глагола ему ласковыми словесы, злокозньствуя, ово дары обЪщевая ему, ово сановство велико, принуди его возлещи к матери моей на одръ без гащь. А сама в той часъ скоро шедша к сыну своему, царю, отцу нашему, в церковь и рече ему: «Что ты радостная, царю, твориши тор­жество рождения ради чадъ своихъ, а не виси того, что лстивая жена твоя нынй творитъ, в полатъ с предстоящимъ тебе му­жемъ онымъ прелюбодЪйствуетъ. И та рожденная чада не от твоего съмени есть, но оного мужа прелюбод-Ьйца, иже на одрЪ возлежит с нею. Аще ли не имеши вЪры, иди и виждь». Отецъ же мой, царь, слышавъ таковая, оставивъ молебная пъния, и скоро иде в полату к матери моей. И видЪ у нея на одръ лежаща служащего ему, вземъ мечь, пронзе его. Муж же той


438 ПАМЯТНИКИ ЛИТЕРАТУРЫ ДРЕВНЕЙ РУСИ. XVII ВЕК. КНИГА ПЕРВАЯ

вскрича и умре. Мати же моя о сихъ ничто же въде, возбнувъ от крича того и ужасеся, не могий, что молвити. Отецъ же нашъ, царь, повелъ ю и с нами, с чады своими, в темницу всади-ти. Опечалися велми, не мня ю такову быти, якову обръте. Въдый же добродетелное нрава ея, въдая бо и жестоту матери своея, вскоре не умертви матери нашей и наю, но повелъ ю в темницы хранити и питати. И по мнозем времени хотя ю сожещи и с нами, с чады своими, и совътом царскаго сигкли-та и приятель ближнихъ и молениемъ властинымъ не умори наю, ни сожже. Но повелъ отвести в пусто мъсто матерь мою и наю, и сотвориша тако. Мати же наю увъдев о бЪдъ своей завистную клевету, в темницъ съдя, от стражей и от протчихъ, и возложи надежду на господа бога и на пречистую богороди­цу, моляся и благодарит* терпящи. Пребываше в пустыни пла­чущи и питающи нас от плодов земных и отъ сосецъ своихъ. И доиде до некоего потока и мъста доброплодна, и пребывая ту немало время, и некогда возляже опочинути. И в то время приде на нь звърь лютъ лвица, и восхити у нея младенца, брата моего, и унесе. Мати же моя по слЬду тому звърску идяше, плакашеся велми, и постиже во островъ нъкоем лвицу в примо­рий. И видя сына своего у нея, брегома и питаема, и зря на него, плакашеся, приближитися не смъя. И отиде, скитающися по пустыни, возложи печаль свою на бога. И многи дни гла-домъ томима и жаждею, и зноемъ опаляема, и студению оскор­бляема, ведый с собою и нося мене единаго, и доспъхомъ нъкое­го града. Из него же азъ нынъ приидохъ, слышахъ рать сию, нашедъшую на градъ сей. Мати же моя, егда прииде со мною ко граду тому, обита у нъкоего мужа благочестива и нищелюбива, и престаръла, и богата зъло, и до сего времени, иже и мене сподоби бранными орудии». Царь же, слышавъ таковая от юноши, разумъ, яко быти ему сынове его, смятеся утробою, облияся слезами. И, помолчавъ, вопроси другаго юно­шу, рече: «А ты, храбрый юноше, откуду сей, и какова града и отечества?» Он же, воставъ, рече: «Азъ, царю, не могу дово-лно глаголати, поне же ненавыкновенъ есмь языка совершенно глаголати вашего. И не въмъ града есмь или отечества, но мало распамятствую, яко по пустыни ходихъ с женою некоею и отро-чищемъ другимъ, и мню, яко мати ми бысть и братъ, но мало памятствую. Паче же нынъ от словесъ его, сего юноши, вра-зумляюся. Унесе бо мя лвица у матере моея, и внесе в пещеру свою, Азъ же от страха изумихся, и егда, отдохнувъ мало, востахъ, хотъхъ бъжати от нея, она же охапивъ мя, гладяше, ласкаяся, взирающи ко мне любезно, от'емлющи лизаше и не брежаше мя. Азъ же, видъвъ, яко не вредитъ мя, но паче утъшаетъ и питаетъ мя, и многаши по острову оному хождахъ. Она же во слъдъ мене хождаше, и никому не дадяше мя вреди-ти. В нощи же в пещеру ону идоша и почихомъ ту. Лвица же


ПОВЕСТЬ О ЦАРИЦЕ И ЛЬВИЦЕ



она питаше мя от сосцу своею, приноша же и плоды земныя, могущыя мя укръпляти. И тако жихъ с нею в пещер* до дне того, егда корабленицы они придоша, и поемше насъ, и пред-ставиша мя пред тобою, пречестнъйший царю, а иного о себе ничто же вЪмъ». Царь же, слыша от юноши таковая, смущаше-ся сердцемъ. Князи и людие, слышаху таковая, распыхахуся сердцы в любовъ-к ним, зряху бо ихъ подоболична отцу своему, царю, и глаголаху молкомъ другъ другу: «Что се хощетъ бы-ти?» И паки царь вопроси перваго юношу, рече: «Да гдъ нынъ обитаетъ мати твоя?» Он же рече: «Царю, рекохъ ти, яко во ономъ град* у онаго благочестиваго и христолюбиваго мужа. И въм, яко нынъ ожидаетъ мя по вся часы слезно, поне же об^щахся к ней скоро возвратитися. Аще о царЪ своем, отцъ нашемъ, и о царствии, и о сродницЪхъ, и отечеств* всегда болъзнуетъ, слезящи, и о дътище своемъ плакаше, но о мнЪ веселящеся по вся дни, и от тоя скорби и печали угЪшение приимаше мене ради и онаго благочестиваго мужа и угьши-телныхъ словесъ. Азъ же согрЪшихъ нынъ, умедлихъ во упокое­нии своемъ при державЪ твоей и наведохъ на ню такову скорбь, яко по вся дни и часы, слезящи, умирати ей, не токмо первых ради бъдъ, но моего ради отшествия. И не вЪмъ, жива ли есть нынъ или ни от таковыя надсады». Сам же, глаголя, плачася о матери своей. Царь же, слышавъ от обою юношу таковая, воставъ, возопи гла-сомъ великимъ: «О возлюбленнии мои князи, и боляри, и велможи, и весь царьский сигклитъ, и вси православные христиане! Днесь радость моя исполнися!» И рече юношамъ: «Вы есте благороднии юноши, во истинну есте моя чада воз­любленная, законная, и от съмени моего рожденная, и от мате­ри вашей благочестивой и доброд-втелной, царицы моей, воз­любленной и избранной. А отлучены со благочестивою материю вашею ненависти ради вражия, завистию басовскою. И падъ на выя ихъ, коемужъдо ' плакася доволно 2. Плакаху же ся князи, и боляре, и велможи, и народи радостным плачемъ, и возгла-шаху побъдная богови. Промче же ся слово от того часа по весь градъ, и слышашеся по торжищамъ и улицамъ великая гласования радостная. Глагола же царь: «Азъ ради вас, чада моя, и матери ради вашея и до сего часа скорбях сердцемъ, печаловахъ же, во царствии живя и многая благая пред собою зря, богатство безчисленное, и славы велики, и всъхъ предстоя-щихъ с трепетомъ покланяющихся, никогда же совершенно возвеселихся, но утроба моя велми болъзнова матери ради вашея и васъ. И до сего дни и часа иныя себе царицы-супруж­ницы не пояхъ, того ради надъяхся на всещедраго бога милость и упование на него возлагахъ. Имите ми въру, бог свидетель,

каждому; 2 много.


440 ПАМЯТНИКИ ЛИТЕРАТУРЫ ДРЕВНЕЙ РУСИ. XVII ВЕК. КНИГА ПЕРВАЯ

не осквернихъ себе по вся дни своя блудомъ. И нынъ, чада моя возлюбленная, вас ради возвеселихся душею и сердцемъ». Они же, храбрии юноши, слышавше таковая, падше, поклонишася царю, отцу своему, со слезами и радостию великою, облобыза-юще нозЪ его, и славяху бога,'благодарствующее, яко сподоби ихъ видъти отца своего во царствии и славъ велицъй. И в томъ чаев бысть у царя того во всемъ царствии томъ радость велика и торжество о обретении чадъ своихъ, паче же храбрыхъ и муд-рыхъ, и о одолънии сопостатъ. И тогда убо цълова царь чада своя во уста и в главы. И поиде с ними в церковь божию, по-слъдствующе имъ князи, и боляре, и весь сигклитъ и народи. И сотвориша молитвенное благодарственное пъние. И учиниша ся во град* томъ звоны велицы и ликования страшна и велика зЬло. И повелъ царь вскоре написати грамоты, и приписа своею рукою ко царице своей умилно, и посла сына своего, иже ею воспитанный, и даде ему и боляръ своихъ, и князей, и сиг­клитъ со многою силою и богатствомъ. И тако вскоре поидоша со тщаниемъ.

Слышано же бысть матере царевы сия, яко обличися злоба ея, и паче ея прославися невъетка ея, царица, и противъ ею бысть, по мысли ея, и срама ради и зависти невозможе стерпЪти, испивъ зълия люта, и умре. Царь же, проводивъ, погребе ея по чину, яко же подобаетъ.

Царевичь же, храбрый юноша, и с полкомъ своимъ, дойде до града, идъ же мати его пребываетъ. Вда ей грамоты царевы, отца своего, и положи пред нею дары велики. Она же паде на выю его, плакашеся, едва от радости не умре. Сказаша же ей, яко вторый сынъ ея, иже восхищенъ бысть звЪремъ лютымъ лвицею, нынъ живъ обрътеся во царствии отца своего, у царя, и о победе такожде сказа. Она же прочте грамоты царевы, и видъ сына своего и слыша о другомъ, отдохнувъ, наполнися радости. И воздавъ благодарение всесилному богу, поклоняше-ся душею и тЪломъ, и сердцемъ, благодарствивъ, скоро воставъ съ сыномъ своимъ, идяше къ царствию с полцы своими с вели­кою радостию, благодарствивъ же и одаривъ онаго мужа, у него же пребываше в дому.

И егда услышано бысть, яко царица близъ есть царьства своего, изыде же сынъ ея, царевичь, иже звЪринескъ нарицашеся, со освященнымъ соборомъ, со кресты и со иконы, и с пЪниемъ. ВозслЪдъствующе князи и боляре, и велможи, и вси людие града того со женами и з дътми срътоша ю внъ града с великою честию и звоны великими. И поведоша ю сынове ея в церковь божию. Прииде же царь в церковь прежде пришествия ея и сръте ю в церковныхъ дверехъ, прием ю за десную руку, и веде ю во церковь божию. Царь же и царица не могущи стояти от жалости великия на ногахъ своихъ, но поддержими бяху чады своими и боляры. И тако сотворивше молебная


ПОВЕСТЬ О ЦАРИЦЕ И ЛЬВИЦЕ



пъния и благодарственное торжество, цЪлова ю во уста. И пои-доста в полату, и поклони же ся царица цареви и едва прогла-гола: «Радуйся и во в1эки живи». Царь же, похвативъ ю, обло-быза, глаголя: «Прости ми, любимица моя благочестивая, по бЪсовской зависти в неведении согрЪшившаго и оскорбившаго тя, неповинну сущу». И сотвориша тогда празднество велие. Испроси царица у царя, еже отпустити осужденныя на смерть, и темничным разрешение, и отдати долги должникомъ, и сотво-рися тако. И бысть во царствии томъ радость велия зъло о обретении царицы и чадъ ея. Царь же нача жити во царствии своемъ в радости велицъ, паче благочестиемъ и добродтугелию сияя. Слышано же бысть и по окрестнымъ странамъ слава и храбрость дътей его. Мнози же и данницы сотворишася им. Они же пребывающе благочестивно и благодарствующе, и славяше собравшаго ихъ вкупъ создателя своего, всещедраго бога, в троице славимаго, отца и сына и святаго духа. Во вЪки, аминь.







Дата добавления: 2015-10-12; просмотров: 494. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Шрифт зодчего Шрифт зодчего состоит из прописных (заглавных), строчных букв и цифр...

Картограммы и картодиаграммы Картограммы и картодиаграммы применяются для изображения географической характеристики изучаемых явлений...

Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Разработка товарной и ценовой стратегии фирмы на российском рынке хлебопродуктов В начале 1994 г. английская фирма МОНО совместно с бельгийской ПЮРАТОС приняла решение о начале совместного проекта на российском рынке. Эти фирмы ведут деятельность в сопредельных сферах производства хлебопродуктов. МОНО – крупнейший в Великобритании...

ОПРЕДЕЛЕНИЕ ЦЕНТРА ТЯЖЕСТИ ПЛОСКОЙ ФИГУРЫ Сила, с которой тело притягивается к Земле, называется силой тяжести...

СПИД: морально-этические проблемы Среди тысяч заболеваний совершенно особое, даже исключительное, место занимает ВИЧ-инфекция...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит...

Кран машиниста усл. № 394 – назначение и устройство Кран машиниста условный номер 394 предназначен для управления тормозами поезда...

Приложение Г: Особенности заполнение справки формы ву-45   После выполнения полного опробования тормозов, а так же после сокращенного, если предварительно на станции было произведено полное опробование тормозов состава от стационарной установки с автоматической регистрацией параметров или без...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.012 сек.) русская версия | украинская версия