Студопедия — Царево государево послание во все его Росийское царство на крестопреступников его, на князя Андрея Курбсково с товарищи о их измене. 7 страница
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Царево государево послание во все его Росийское царство на крестопреступников его, на князя Андрея Курбсково с товарищи о их измене. 7 страница






Аще бо на торжищих и видиши рабы владыце, и старцу юношу, или сына отцу досаждающа вкупе и нань идуша и раны налагающа и начальствовати имел быхом, аще ли не большими претекша помогли бехом, а паче же негли оны преобпдели бяху, како не устыдитися имамы, презирающе от ярости и похотешш обидимо слово, и еже от Бога даннаго начала изгонеимо и в себе нечестивое и неправедное безчиние, и распря и неудобрение воздвижуще? В лепоту блаженный наш от Бога законоположник не удостоят церкви Божия и предстательствовати, иже не своего дому добре уже предстательствати, ибо иже (Так ХСУ; К и Божий.) врачюни себе, иного врачунит, а иже (Так ХСУ; Я иного ни себе иного врачю или же.) иного - и дом и град, иже град - и язык, и просто рещи, яко же слова глаголя: «иже в мале верен, и во мнозе верен есть» (К вторично и аще в мало верен и во мнозе верен есть.). Сам убо нехотению и яростшо и слову, яже по достояния, отделя, и тебе же божественный служителие и сим свещенницы, свещенноначальницы же и свещенником и свещенноначальником апостолы, иже апостолы приемницы. И аще где кто во онех прикладнаго погрешит, от въкупочинных и святых да исправитца и не возвратятца имать чин на чинов, кождо в чину своем и в службе своей да будет. Толика ти от нас о еже видети и деяти, яже твоя. О еже в мужа, яко же глаголеши, нечестива и мерена, безчеловечия, не вем, како восплакати и сокрушение любимаго ми. Чи бо мниши угодник от нас устроен быти? Ибо аще не благаго всякаго убо и нас нужно тя быти, и яже нас служения всего чюжда, и время тебе Бога искати и свещенники другая и от тех возперитися паче, нежели совершитися и быти любезнаго (Так ХСУ; Я любезного мя.) безчсловечия жестоко ти служитель. Егда убо мы сами ко отнутней святости на кончанных быхом и не требуем божественнаго себе человеколюбия, или сугубое согрешение, яко же словеса глаголют, но нечестивых к согреваем, не ведутде в чем претыкался, но правдающе себе и мняще и видети, во нстинну же не ведите? Ужасеся небо о сем и вострепетах аз, не веруя себе. И аще не твоим собеседовал бых, да не бых им собеседовал! Да (Так ХСУ; К за.) веси писменом не убо новинули мя быта, аще убо и нецыи от (К от нет.) тебе повинути мя (Так ХСУ; К ся.) достойна судиша, яко Димофил непщюет благаго о всех Бога не быти и человеколюбива, ниже себе требовати милующего или спасающего, но и свещенники отхиротонисает (К отхиротенисает.) сподобленны благочестию носити неведения людцкая и милостива Бога творити, яко добре видеше, яко ти обложения суть немощию. Но богоначальным свещенносовершитель инем путем шествовал, паче от грешник, яко свещенная словеса глаголют, отлучен, иже того любве указ творит, и еже овец кротчайше пасение, И лукава наричет, иже не отставльшаго срабному долг, ниже отчисти преподавшего дарованныя ему зело многия благости, осуждает еже своих восприяти его, еже нуждо убоятися и мне и (К и нет.) Демофилу, иже в нечествующем (Так ХС: К и Божие(пробел) чествующим.) в самое страдание оставление производит ото отца, запрещает же и учеником, яко нечестием немилостивне (Так ХС; К милостивне) удостоиша осудити отогнавше его самарятене. Се уже много глаголано гонити свирепого послание, горе бо и долу словиши, яко не себе, но Бога отомстил еси; злобою, рцы ми, благаго? Отступи, не имамы архиерея, но могущаго простити немощей наших, но и беззлобив есть и милостив, но взовет, ни воскричит ((Так КС; К воскресит.), той кроток, той отцыщен есть о гресех наших. Тех же не приемлем твоя неревнительная устремления, иже аще тмами восприимеши Финеса, Илию, сие бо слышаху Иисусу не в год бяху кроткого тогда и благаго духа непричастни ученицы. Ибо божественнейши наш священноположник кротостью учить противящихся учению Божию: учити бо, а не мучити (Так ХС; К учи бо а мыси.) подобает нивидящея, яко же и слепня не мучим, но и наставляем. Ты же возникнути на свет начинающа мужу, по лицу бия, отринул еси и со многим студом (Так ХС; К множеством и стьдом.) приходяшаго свирепо (Так ХС; К сверыпо.) отогнал еси. Се уже многаго и ужеса достойно, его же Христос Бог сый, и по горах бирающаго ищет и отбегающаго и призывает, и обретшеся едва на раму (Так ХС; К егда на разуму.) вземлет. И моляся, не зле сице и о себе светуимся, ниже в самех в нужах имех Боже обидети некоторый или сопротивно благодетельствовати начинающе, о нем убо ие всяко содеяша, яко же хотяху, себе же злобу или благостьня совселивше или божественных добродетелей или сверепыих исполнены страсти будут, и сии бо аггелом благим споследницы и спутницы и зде, иже и тамо во всем смирении и во свободе всех злых (Так ХС; К своих всех злодеев.) во присносущем веце блаженныя наследствуют покоища и з Богом и присно будут, еже всех благих величайшее (Так ХС; К величавши.). Сии же отпадут (Так ХС, К отпады.) божественнаго вкупе и своего смирения и зде же и по смерти вкупе со свирепыми бесы будут. Сего ради и нам (К недописано на. Так.) много тщанием з Богом благим быти и быти с Господем всегда, а не злым от праведнейшаго соотлучитися, яже по достоянию от своих претерпевьше, егоже аз паче всех бояся и моляся быти всех злых непричастен».

Тем же и сие тебе подобно есть, понеже учительский (ХС; К понуже учитель) сан восхищающи, яко же божественный апостол Павел пишет: «Се ты Июдей именуешися, и почиваше на законе, и хвалишися о Бозе, и разумееши воля, искушавши лучшая, научаем от закона, надеежеся себе вожь быти, слепым свет, сущим и во тме, наказатель безумным, и учитель младенцем; имяше образ разума истинне, в законе научая бо иного (ТакХС; К и буйного.), себе ли не учиши? Проповедая не красти - крадеши; глаголяй не прелюбы творити, прелюбы (К творити прелюбы нет.) твориши; скаредуя (Так ХС; К скарадуи.) идол, святая крадеши. Иже в законе хвалишися, преступлением закона Богу досаждавши. Имя Божие вас ради хулитца во языцех». Яко же рече божественный Григорей: «Аз убо человек бытии и поведу ти животно временна и тленна естества и приемлю, се бо добро и поклоняюся давшему, инем предаю и преднося милости, милостив (К вместо милостив пробел.) бо и сам ся немощию обложен, яко и се в меруем меруся. То же что (К что нет.) глаголеши, что законнополагаешь? О, и новый фарисею и чист званием, а не волею, и даша нам Наватова тою же немощи. Не приемлеши ли покояние, не даеши ли плачю места, не проливавши ли слез? Да не и ты такому суду впадеши! Не стыдиши ли ся, еже Исусу человеколюбець, немощи наша приимшу и недуги понесшу, не праведники пришедшу призвати, но грешныя на покояние, милости хотяще паче неже жертвы, седмьдесят седмёрицею оставляющу прегрешения. Яко же блаженна ти есть высота, аще чистоты бы была, а не гордость закону, от звыше человека и реша нечаянием исправлением, подобно бо есть зло и оставление целомудренно и зазрение непрощенно: оно убо всю оставити бразду, ово же крепко задавляти. Яви ми чистоту, и приемлю ти дерзости. Ныне же (Так ХС; К дерзости еже.) боюся, да не точию гной ми внесеши, в неисцелеине (ТакХС; К низцелною.). Ни Давыда привилегии (Так ХС; К приемли.) каюшеся, ему же пророчески дар покаяние соблюде, ни Петра великаго, пострадаша нечто человеческой при (Так ХС;К пра.) Спасеней страсти? Но Исус приемлет, трищи вопрошением, исповеданием трикратно отвержение (ТакХС; К отвержением.) изцели. Или не скончавшагося ((Так ХС; К скончавще.)) приемлеши кровию, - есть бо се твоего неразумия, - ни в Коринфе беззаконновавшего? Павел бо и любовь утвердив, имже исправление виде, и почто, я ко не вящшею (К вещешию.) исчадию погрузитца таковый отяготев безчислием запрещением. Не юным ли вдовицам посегати возраста ради, удобь пленимаго? Павел се дерзну, ему же ты являедш учитель, яко на четвертое небо дошед и другий рай и педоведомых слышав и больший круг проповеданием прошел. Но не по крещении? Сия рече, кое указание или покажи или не осуждай. Аще ли нареченно, да удолеет человеколюбное. И ки ми закон Наватов человеканенавидства (Так ХС; К человеканенавидство), иже лихоимьство убо не пресече второе идолослужепие, блуд же тако горько осуди, яко без тела и бесплотен.

Пророк же Давид рече: «Грешнику же рече Бог: въскую ты поведаеши оправдания моя и восприемлеши завет мой усты твоими? Ты же возненавиде наказание и отверже словеса мои вспять. Аще видеши татя, течаше с ним и с прелюбодеем участие свое полагаше». Прелюбодей же убо не плоти; ино яко нее прелюбодей плотию, сице изменою. Тако же убо и ты со изменники участие свое полагавши. «Уста твоя умножиша злобу и язык твои сплеташе льщения. Седяй на брата своего клеветаше, на сына матери своея полагаше уста твоя соблазн». Брат же и сын матере своея - всяк христианин, понеже во единой купели крещени и вси родихомся свыше. «Сия сотворил и умолчах, вознепщевал еси беззакония (К еси беззакония нет.); яко буду тебе подобен. Обличию тя и представлю пред лицеи твоим грехи твоя. Разумейте же сия, забывающей Бога, да не когда похитит и не будет избавляяй».

Дана во вселенней Росийстей царствующего, православнаго града Москвы, степени чеснаго порога, крепкая заповедь и слово то, лета от создания миру 7072-го, июля в 5 день (Что же убо писал, хотя убо поставите судею или учителя... в лета от создания миру 7072-го, июля в 5 день. - В заключение своего послания царь дает общую оценку послания Курбского, приводит обширные цитаты из Библии и византийской духовной литературы (в частности огромную выписку из сочинения IV - V в. н. э., приписываемого Дионисию Ареопагиту, часть которой попала в большинстве списков не на место) и заканчивает датой, исчисляемой, как и во всех его посланиях, от «создания мира» (5 VII 7072=5 VII 1564 по нашему летосчислению). Говоря, что Курбский «подобится» (уподобляется) «местоблюстителям», Грозный, очевидно, понимает этот термин (как и выше, стр. 24) в смысле «управители, наместники» [а не в смысле «блюстителя епископского престола», как полагает Штелин (ук. соч., стр. 90)]. Царь сравнивает послание Курбского с выступлениями других лиц, «бежавших от рук наших»; из таких выступлений нам известно только послание Тетерина Морозову (см. выше, стр. 536). Выражение «степеней честного порога» (в последней фразе), как и в посланиях шведскому королю Иоганну (см. стр. 144), представляет собой указание на высокий ранг (в международном масштабе) Московского государства.).

 

 

ТЕКСТ «СБОРНИКОВ КУРБСКОГО»







Дата добавления: 2015-10-12; просмотров: 299. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Характерные черты официально-делового стиля Наиболее характерными чертами официально-делового стиля являются: • лаконичность...

Этапы и алгоритм решения педагогической задачи Технология решения педагогической задачи, так же как и любая другая педагогическая технология должна соответствовать критериям концептуальности, системности, эффективности и воспроизводимости...

Понятие и структура педагогической техники Педагогическая техника представляет собой важнейший инструмент педагогической технологии, поскольку обеспечивает учителю и воспитателю возможность добиться гармонии между содержанием профессиональной деятельности и ее внешним проявлением...

Механизм действия гормонов а) Цитозольный механизм действия гормонов. По цитозольному механизму действуют гормоны 1 группы...

Алгоритм выполнения манипуляции Приемы наружного акушерского исследования. Приемы Леопольда – Левицкого. Цель...

ИГРЫ НА ТАКТИЛЬНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ Методические рекомендации по проведению игр на тактильное взаимодействие...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.032 сек.) русская версия | украинская версия