Специфіка філософсько-правових ідей марксизму.
Філософським проблемам права його природі, суті і перспективам розвитку приділяли увагу основоположники матеріалістичного розуміння історії К. Маркс (1818—1883 рр.) і Фрідріх Енгельс (1820—1895 рр.). За своїми початковими підставами марксистська теорія права – це онтологічна об'єктивна концепція. У роботі «До критики гегелівської філософії права. Замість вступу» К. Маркс вважає позитивне право лише вторинною реальністю, віддзеркаленням матеріального буття в певних суспільних відносинах. Досліджуючи економічну обумовленість права і його класову суть, К. Маркс прийшов до висновку, що класові відносини не можна зрозуміти ні з самих себе, ні з так званого загального розвитку людського духу, вони кореняться в матеріальних відносинах людей, сукупність яких складає базис конкретного суспільства. «Право це надбудова над економічним базисом, це юридичне оформлення суспільних, в першу чергу, економічних, відносин» Маркс До. До критики політичної економії. Передмова // Маркс До., Енгельс Ф. Собр. соч. 2-е видавництво М., 1978. Т. 13. З. 9. і ідеологічний вираз класових інтересів: у державі існує тільки одне право – право економічно пануючого класу, а держава лише засіб практичної реалізації цих інтересів. Право тісно пов'язане не тільки з економікою, але і з політикою як концентрованим її виразом. Маркс підкреслював, що політична і правова ідеології утворюють нерозривну єдність, направлену на формування політико-правової свідомості, тобто погляду людини на справедливість і несправедливість, право і обов'язок, владу і державний пристрій тощо. У основі марксистської філософії права лежить теза про те, що право є вираз і закріплення волі економічно пануючого класу. Маркс і Енгельс класовому громадянському суспільству протиставляли суспільство, в якому не буде приватної власності і експлуатації. Перехід до нього повинен зробити пролетаріат через соціалістичну революцію. На першому ступені розвитку, при соціалізмі, це суспільство ще збереже залишки буржуазного права (розподіл по праці і ін.), але при комунізмі, коли приватна власність зникне остаточно і люди досягнуть високого ступеня свідомості, держава, а разом з ним і право поступово відімруть. Ідея свободи особи, виражена в тезі «вільний розвиток кожного є умова вільного розвитку всіх», в марксизмі не отримала індивідуально-людського обґрунтування. Проголошуючи примат держави над правом, марксизм вступає в суперечність з теорією правової держави, яка не заперечує провідної ролі держави в правотворчості, проте вважає, що саме держава повинна підкорятися законам, а не стояти над ними.
Питання для самоконтролю: 1. У чому полягає суть категоричного імперативу Канта? 2. Дайте визначення права, дане І. Кантом. 3. Яке місце займає філософія права в системі філософії Гегеля? 4. Що є правом за Гегелем? Теми рефератів: 1. Категоричний імператив І.Канта. 2. Антропологічні основи права згідно з вченням І. Канта. 3. Проект вічного миру І. Канта. 4. Ідеологія і соціальна практика комунізму. К. Маркс: "До критики гегелівської філософії права. Литература 1. Габермас Ю. Філософський дискурс Модерну. К.:Четверта хвиля. 2001. 2. Гегель В. Ф. Энциклопедия философских наук: В 3 т.- М.: Мысль, 1977. — Т. 3. 3. Гегель Г. Философия права. — М., 1990. — С. 520—525. 4. Гегель. Политические произведения.-М., 1978. 5. Гусейнов А.А. Великие моралисты. — М., 1995. 6. Кант И. Идея всеобщей истории во всемирно-гражданском плане // Сочинения в 6-ти томах. Москва, 1996. Том 6. 7. Кант И. К вечному миру // Сочинения в 6-ти томах. Москва, 1996. Том 6. 8. Кант И. Критика практического разума // Сочинения в 6-ти томах. Москва, 1996. Том 4. 9. Кант И. Метафизика нравов. Часть первая. Метафизические начала учения о праве // Соч.: 6 т. М.: Мысль, 1965. — Т. 4. — Ч. 2. 10. Кант И. Метафизические начала учения о праве//Соч., т.4, ч.II.-М., 1965. 11. Кант И. О поговорке "Может быть, это и верно в теории, но не годится для практики" // Соч.: В 6 т. М.: Мысль, 1965. — Т. 4. — Ч. 2. 12. Максимов С. И. Правовая реальность: опыт философского осмысления. — Харьков: Право, 2002. 13. Маркс К. К критике гегелевской философии права//Маркс К., Энгельс Ф. Соч., т.1, с. 219-368. 14. Нерсесянц В.С. Гегелевская диалектика права: этатизм против тоталитаризма//Вопросы философии, 1975, № 11. 15. Новгородцев П. И. Кант и Гегель в их учениях о праве и государстве // Новгородцев П.И. Сочинения. — М.: Правда, 1991. 16. Соловьев Э. Прошлое толкует нас. М., 1991. 17. Трактаты о вечном мире/Сост. И.С. Андреева и А.В. Гулыга. – СПб.: Алетейя, 2003. 18. Хабермас Ю. Демократия. Разум. Нравственность.- М., 1995. 19. Хабермас Ю. Моральное сознание и коммуникативное действие. СПб: “Наука”, 2000.
Т. 4. Сучасні теорії філософії права. Питання для самостійної роботи: 1.Позитивізм. 2.Неопозитивізм. 3.Неокантіанство. 4.Неогегельянство. Основні поняття:держава,громадянське суспільство, догматизм, природне право, закон, законність, джерела права, леґізм, лібертарна концепція права,позитивне право,правовий нігілізм, справедливість, екзистенціалізм,юридичний позитивізм. Методичні рекомендації:
|