Легенди й перекази. — К., 1985.
Міфи України. За кн. Гергія Булашева „Український народ у своїх легендах, релігійних поглядах та віруваннях” // Пер. Ю.Буряка. — К.: Довіра, 2003. — 383 с. Таємниця віків. Українські народні думи, легенди, перекази, пісні, казки... — К.: Грамота, 2001. Українці: народні вірування, повір’я, демонологія. — К.: Либідь, 1991. Форма перевірки: ПЕРЕВІРКА ЗОШИТІВ
Самостійна робота № 4 Тема. БАЛАДИ Мета: засвоїти жанрове визначення балади, навчитися розрізняти балади за тематичними групами (родинно-побутові, соціально-побутові); уміти визначати поетику балад (композиція і сюжет, драматичність (діалогічна форма), психологізм, естетика трагічного, характер вірша і мелодії).
Завдання: 1. Дібрати приклади балад (2-3) різних тематичних груп, визначити їх поетику. 2. Уміти проаналізувати такі балади: „Оженила мати неволею сина”, „Ой служила Настя в пана”, „У містечку, Богуславку”, „Ой пила, пила та Лемериха на меду”. 3. Прочити балади Т.Шевченка „Причинна”, „Тополя”, „Утоплена”, „Лілея”. Визначити їх взаємозв’язок із народними епіко-ліричними піснями, з’ясувати використання у них інших фольклорних жанрів. Уривок з „Причинної” „Така її доля...” вивчити напам’ять.
Література Балади. Кохання та дошлюбні взаємини. — К., 1987. Балади. Родинно-побутові стосунки. — К., 1988. Балади Т.Г. Шевченка і вивчення їх у школі. — К., 1966. Пилип’юк Г. Народні балади України // Баладні пісні. — К., Музична Україна, 1999. Коцюбинська М.Х. Балада Шевченка // Матеріали до вивчення історії української літератури. — К., 1961. — Т.2. — С. 462-474.
Форма перевірки: КОЛОКВІУМ
Самостійна робота № 5 Тема. ОСОБЛИВОСТІ ПОЕТИКИ ЛІРИЧНИХ ПІСЕНЬ Мета: засвоїти ідейно-художню своєрідність ліричних пісень, уміти визначити поетику ліричних пісень; з’ясувати роль ліричної пісні в естетичному вихованні молоді. Завдання 1. Вивчити напам’ять 4-5 пісень про кохання, які користуються найбільшою популярністю в народі. 2. Виписати зразки найбільш уживаних художніх засобів у народних піснях. 3. Навести приклади уживання символів у ліричних піснях, з’ясувати, у чому полягає смисл їхнього використання?
Література Дивись літературу, зазначену до практичного заняття „Ліричні пісні”. Форма перевірки: 1) колоквіум 2) перевірка зошитів
Самостійна робота № 6 Тема. Весільна обрядовість Мета: засвоїти особливості жанру, уміти визначити тематику весільних пісень, їх композицію, образну систему, стиль; з’ясувати взаємозв’язок весільних пісень та родинно-побутової лірики.
Завдання 1. Вивчити напам’ять 2-3 весільні пісні. 2. З монографії Й.Лозинського „Українське весілля” дібрати приклади весільних пісень різних тематичних груп. Визначити функції весільних пісень (величальна, дидактично-повчальна, естетична). 3. Законспектувати статтю Р.Кирчіва „Цінна пам’ятка української етнографії та фольклористики” — про „Руское весілє” Йосипа Лозинського, автора одного із перших досліджень українського весілля. 4. Із творів Г.Квітки-Основ’яненка „Маруся” і „Сватання на Гончарівці” (або інших — за вибором) підготувати розповідь про обряд весілля.
Література Борисенко В. Весільні звичаї та обряди на Україні. — К., 1988. Здоровега Н. Нариси народної весільної обрядовості на Україні. — К., 1974. Весільні пісні. — К., 1988. Лозинський Й. Українське весілля. — К.: Наук. думка, 1992. — 175 с. Кирчів Р. „Цінна пам’ятка української етнографії та фольклористики” // Лозинський Й. Українське весілля. — К.: Наук. думка, 1992. — С. 8-24.
Форма перевірки: 1) КОЛОКВІУМ. 2) ПЕРЕВІРКА ЗОШИТІВ. Самостійна робота № 7 Тема. КОЛОМИИЙКИ І ЧАСТІВКИ Мета: уміти визначити жанрові особливості коломийок і частівок, відтворити їх мелодію; з’ясувати роль уживання коломийок і частівок у літературних творах. Завдання 1. Вивчити напам’ять 4-5 зразків коломийок і частівок. 2. Виписати зразки найбільш уживаних художніх засобів у коломийках і частівках. 3. Дібрати приклади коломийок і частівок із художніх творів українських письменників (наприклад, Ю.Федьковича, М.Черемшини, І.Франка, М.Коцюбинського, О.Кобилянської, Н.Кобринської та ін.)
Література Гнатюк В. Передмова до збірки „Коломийки” // Гнатюк В. Вибранні статті про народну творчість. К.: Наук. думка, 1966. — С. 151-172. Колесса Ф. Ритміка українських народних пісень // Колесса Ф. Музикознавчі праці. — К.: Наук. думка, 1970. Франко І. Рецензія на збірник В.Гнатюка „Коломийки” // Український фольклор. Критичні матеріали. — К., 1978. — С. 254.
Форма перевірки: 1) КОЛОКВІУМ.
Самостійна робота № 8 Тема. ДУМИ Мета: засвоїти жанрові особливості дум, уміти робити ідейно-художній аналіз текстів, знати роль героїчного епосу у формуванні громадянських позицій і духовних цінностей українців. Завдання 1. Повторити теоретичний матеріал до теми „Дума” (література зазначена до практичних занять № 6, 7). 2. Виконати письмово ідейно-художній аналіз дум „Козак-нетяга Фесько Ганжа Андибер”, „Чорна неділя в Сорочинцях”, „Про Сорочинські події 1905 року”.
Форма перевірки: 1) ПЕРЕВІРКА ЗОШИТІВ.
Самостійна робота № 9 Тема. НАРОДНІ ПІСНІ ЛІТЕРАТУРНОГО ПОХОДЖЕННЯ Мета: поглибити знання про ліричні пісні; уміти визначати ознаки пісень літературного походження; знати їх роль в естетичному вихованні молоді. Завдання 1. Законспектувати статтю-передмову Бойко В.Г., Омельченко А.Ф. „Пісні літературного походження в українській народній творчості” // Пісні літературного походження. — К., 1978. 2. Укласти список пісень на вірші І.Котляревського, Т.Шевченка, Л.Глібова, С. Руданського, І.Франка, М.Старицького та ін. 3. Вивчити напам’ять 2-3 пісні літературного походження (на вибір). Форма перевірки: 1) ПИСЬМОВО: ідейно-художній аналіз пісні (по варіантах). 2) УСНО: опитування напам’ять.
|