Файл з функцією main
#include < stdio.h> #include " stdafx.h" #include " A.h" #include " B.h" #include < iostream> #include < process.h> using namespace std; void main() { A a(1); B b(2, 3); try { b=B(a); cout< < " Continue" < < endl; } catch (B) { cout< < " catch(B)" < < endl; exit(1); } catch(A) { cout< < " catch(A)" < < endl; exit(2); } cout< < " End" < < endl; }
Рис. 1. Діаграма класів та вигляд вікна в результаті компіляції програми 9.5. Індивідуальні завдання 1. Неабстрактний клас В є похідним від абстрактного класу А. Визначити обробник виняткової ситуації при перетворенні покажчика на клас В до покажчика на абстрактний клас. 2. Клас В є похідним від класу А. Визначити обробник виняткової ситуації на перетворення покажчика базового класу А на покажчик похідного класу В. 3. Клас В є похідним від класу А. Визначити обробник виняткової ситуації на присвоєння об’єкту базового класу А об’єкта похідного класу В. 4. Клас В є похідним від класу А. Визначити обробник виняткової ситуації при отриманні через список параметрів одним із методів класу В копії об’єкта класу А. 5. Клас В є похідним від класу А. Визначити обробник виняткової ситуації на само присвоєння об’єктів одного класу. 6. Клас В є похідним від класу А. Визначити обробник виняткової ситуації при створенні одним із методів класу В об’єкта класу А. 7. Неабстрактний клас В є похідним від абстрактного класу А. Визначити обробник виняткової ситуації при перетворенні посилання на клас В у посилання на абстрактний клас. 8. Клас В є похідним від класу А. У класі В оголошено метод, який повертає об’єкт цього самого класу. Визначити обробник виняткової ситуації при спробі повернення методом класу В об’єкта класу А. 9. Клас В є похідним від класу А. Визначити обробник виняткової ситуації при спробі ініціалізації об’єкта класу В об’єктом класу А. 10. Визначити обробник виняткової ситуації, якщо кількість створених об’єктів класу А перевищує задане число. 11. Визначити обробник виняткової ситуації, якщо об’єкт класу А створюється в області динамічної пам’яті. 12. Визначити обробник виняткової ситуації, якщо індекс об’єкта-масиву виходить за межі допустимого діапазону. 13. Побудувати клас-годинник, який має поля для збереження годин (0…23), хвилин (0…59) та секунд (0…59). Визначити обробник виняткової ситуації, якщо створюється об’єкт-годинник з недопустимим значенням годин, хвилин або секунд. 14. Визначити обробник виняткової ситуації, який перевіряє правильність ділення чисел. 15. Визначити обробник виняткової ситуації на перетворення об’єкта класу у значення цілочисельного типу. 9.6. Контрольні запитання 1. Коли застосовують виключення і які для цього засоби Ви знаєте? 2. Що таке обробник виняткових ситуацій (виключень)? 3. Які є форми представлення типу обробника виключень? 4. Як повторно згенерувати виключення, якщо обробник не може повністю обробити дане виключення? 5. Яка функція викликається, якщо виключення згенеровано, але не перехвачено? 6. Яка користь від віртуальних функцій при обробці виняткових ситуацій в класах виключень? 7. Що таке специфікація виключень? 8. Чи можна виключення використовувати в конструкторах і деструкторах? Обґрунтуйте. Лабораторна робота №10. Стандартні потокові класи МЕТА РОБОТИ: навчитись контролювати потоки, освоїти механізм перезавантаження операцій вставки і вилучення з потоку при роботі з класами. 10.1. Програма роботи 10.1.1 Отримати завдання. 10.1.2. Написати програми відповідних класів, основну та відповідні допоміжні функції, згідно з вказівками до виконання роботи. 10.1.3. Підготувати власні коректні вхідні дані (вказати їх формат і значення) і проаналізувати їх. 10.1.4. Оформити електронний звіт про роботу та захистити її. 10.2. Вказівки до виконання роботи 10.2.1. Студент, згідно з індивідуальним номером, вибирає своє завдання з розд. 10.5 і записує його до звіту. 10.2.2. Оголошення класу (структури), основну та відповідні допоміжні функції необхідно запрограмувати так, як це показано у розд. 10.4. 10.2.3. Власних вхідних даних необхідно підготувати не менше двох комплектів. Їхні значення мають бути коректними, знаходитися в розумних межах і відповідати тим умовам, які стосуються індивідуального завдання. 10.2.4. Звіт має містити такі розділи: ● мету роботи та завдання з записаною умовою задачі; ● коди всіх використовуваних.h і.ccp файлів, а також пояснення до них; ● результати реалізації програми; ● діаграму класів та діаграму варіантів використання з поясненням; ● висновки, в яких наводиться призначення програми, обмеження на її застосування і можливі варіанти удосконалення, якщо такі є. 10.3. Теоретичні відомості У мові програмування C++ механізм введення-виведення потокової інформації функціонує з використанням логічного інтерфейсу, що іменується потоком. Потік (stream) – це загальний логічний інтерфейс з різними пристроями, з яких складається комп'ютер. У мові програмування C++ міститься ряд вбудованих однобайтових (8-бітових) потоків (cin, cout, cerr і clog), які автоматично відкриваються, як тільки програма починає виконуватися. Як уже зазначалося вище, cin – це стандартний вхідний, а cout – стандартний вихідний потік. Потоки cerr і clog (вони призначені для виведення інформації про помилки) також пов'язані із стандартним виведенням даних. Різниця між ними полягає у тому, що потік clog є буферизованим, а потік cerr – ні. За замовчуванням стандартні С++-потоки зв'язуються з монітором, але програмним способом їх можна перенаправити на інші зовнішні пристрої або дискові файли. С++-система введення-виведення використовує заголовок < iostream >, у якому для підтримки операцій введення-виведення даних визначена достатньо складна ієрархія класів. Ця ієрархія починається з системи шаблонних класів. Маючи шаблонний клас, можна створювати його конкретні примірники. у мові програмування C++ передбачено вдаліший спосіб виконання операцій введення-виведення даних " класових" даних – шляхом перевантаження операторів введення-виведення даних " < < " і " > > ". Оператор " < < " виводить інформацію у потік, а оператор " > > " вводить інформацію з потоку. Перевантажені оператори виведення-виведення даних не можуть бути функціями-членами класу, а щоб отримати доступ до закритих членів класу їх варто зробити дружніми. #include < iostream> // Для потокового введення-виведення #include < conio> // Для консольного режиму роботи using namespace std; // Використання стандартного простору імен
class kooClass { // Оголошення класового типу int x, y, z; // Тривимірні координати public: kooClass(int a, int b, int c) { x = a; y = b; z = c; } friend ostream & operator < < (ostream & stream, kooClass obj); friend istream & operator > > (istream & stream, kooClass & obj); };
// Відображення тривимірних координат x, y, z // Перевантажений оператор виведення даних для класу kooClass ostream & operator < < (ostream & stream, kooClass obj) { stream < < obj.x < < ", "; stream < < obj.y < < ", "; stream < < obj.z < < " \n";
|