У святле сённяшніх меркаванняў і поглядаў
Мы разглядзелі рэалізм у самых агульных канцэптуальных праявах, а таксама зрабілі невялікі экскурс па шляхах станаўлення і развіцця гэтага метаду і напрамку ў сусветнай (у тым ліку і ў беларускай) літаратуры ў асноўным з традыцыяналісцкіх (хоць і з пэўнай папраўкай на час) пазіцый, выпрацаваных айчынным літаратуразнаўствам у савецкі перыяд. Сёння ж нашымі вучонымі па зразумелых прычынах робяцца спробы ўдакладнення, а то і поўнага перагляду поглядаў на рэалізм. У перыяд панавання марксісцкай ідэалогіі рэалізм непамерна ўзвышаўся над усімі астатнімі метадамі мастацкага адлюстравання жыцця. Сёння ж назіраецца адваротны працэс. Аднак, на думку В. Халізева, «выганяць з літаратуразнаўства слова «рэалізм», зніжаючы і дыскрэдытуючы яго сэнс, няма ніякіх падстаў. Надзённым з’яўляецца іншае: ачышчэнне дадзенага тэрміна ад прымітыўных і вульгарызатарскіх напластаванняў» [246]. Адной з такіх спроб у рамках, так бы мовіць, «умеранага» падыходу да рэалізму, хоць і з пэўнай карэкцыяй поглядаў на час, на эпоху, з’яўляецца канцэпцыя прафесара І. Волкава, які вылучае ў агульным рэчышчы рэалізму сацыяльна-крытычную, псіхалагічна-сцвярджаючую, сацыяльна-сцвярджаючую і універсальную плыні [247]. У сацыяльна-крытычнай плыні асноўным (але, заўважым, не адзіным) складнікам з’яўляецца пафас крытыцызму, адмаўлення існуючых сацыяльных інстытутаў, а таксама людзей, якія іх прадстаўляюць. У дадзеным рэчышчы напісана пераважная большасць твораў А. Бальзака, Г. Флабэра, Э. Заля, У. Тэкерэя, М. Гогаля, І. Ганчарова, М. Салтыкова-Шчадрына, Я. Замяціна, А. Платонава. У псіхалагічна-сцвярджаючай плыні, нават пры наяўнасці момантаў крытычнага асэнсавання рэчаіснасці, акцэнт усё-такі робіцца на асабістую самакаштоўнасць чалавека, на мастацкае выяўленне ўнутранага духоўнага багацця асобы, яе памкненняў, магчымасцей, лепшых якасцей характару і г. д. Дадзены накірунак прадстаўляе творчасць Стэндаля, Ч. Дзікенса, Дж. Лондана, Т. Мана, Р. Ралана, А. Пушкіна, М. Лермантава, М. Някрасава, Л. Талстога, Ф. Дастаеўскага, І. Тургенева, А. Чэхава, А. Салжаніцына. Прадстаўнікоў універсальнага рэалізму (творчасць В. Астаф’ева, В. Бялова, В. Распуціна, В. Максімава) характарызуе ўвага да пераемнасці і прапаганды праз сродкі мастацтва лепшых нацыянальных і агульначалавечых традыцый, якія павінны зберагчы канкрэтнае грамадства і чалавецтва ў цэлым ад маральнага і экалагічнага разбурэння, знішчэння наогул і вывесці на новы ўзровень развіцця. І, урэшце, сацыяльна-сцвярджаючы рэалізм. Як зазначае І. Волкаў, «пад гэтым тэрміналагічным абазначэннем маецца на ўвазе творчасць такіх пісьменнікаў, як М. Горкі, У. Маякоўскі, А. Вясёлы, М. Шолахаў, А. Твардоўскі, Л. Арагон, І. Бехер, Б. Бехер. Звычайна ў савецкім літаратуразнаўстве такая літаратура называлася «сацыялістычным рэалізмам» [248]. Як вядома, дадзены тэрмін у канцы 1980-х — пачатку 1990-х гг. падпаў пад рэзкую крытыку за тое, што побач з адносна неблагімі (а то і высокамастацкімі) палотнамі аб’ядноўваў у сабе шмат твораў нарматыўных, схематычных, парадна-культавых, лакіровачных, пажаданых і патрэбных адміністратыўна-каманднаму партыйнаму і дзяржаўнаму кіраўніцтву (асноўнымі прыкметамі сацыялістычнага рэалізму з’яўляюцца наступныя: адлюстраванне і прапаганда перавагі калектыўнага над індывідуальным; спецыфічны «рэвалюцыйны» гуманізм; аптымістычны, часам не заўсёды да месца, пафас; палітычная ангажаванасць і ідэалагічная тэндэнцыйнасць; дыдактызм; нецярпімасць да іншых накірункаў у мастацтве і іх суцэльнае адмаўленне). Таму з мэтай аддзялення пазітыўнага значэння паняцця «сацыялістычны рэалізм» ад негатыўнага І. Волкаў прапаноўвае надаць «новае рабочае тэрміналагічнае абазначэнне літаратуры, якая сапраўды з’явілася ў ХХ стагоддзі істотна новай разнавіднасцю рэалістычнай літаратуры. Сутнасць навізны, — на думку вучонага, — заключаецца ў спалучэнні суб’ектыўных імкненняў асобы да самасцвярджэння з рэальнай аб’ектыўна-гістарычнай магчымасцю, самасцвярджэння асобы ў інтарэсах грамадства ці, у больш вузкім, але больш канкрэтным сэнсе, у мастацкай актуалізацыі і абсалютызацыі стваральна-творчых магчымасцей чалавека. На такой мастацка-творчай аснове, — працягвае І Волкаў, — гэтая літаратура адрадзіла ў сусветнай літаратуры народны гераічны эпас (напрыклад, «Расія, крывёю ўмытая» А. Вясёлага, «Жалезная плынь» А. Серафімовіча), па-новаму мастацкі асвоіла складанейшыя драматычныя і трагічныя сітуацыі (з асаблівай сілай у «Ціхім Доне» М. Шолахава), стварыла новую разнавіднасць рэалістычнай сатыры (напрыклад, «Лазня» і «Клоп» У. Маякоўскага, «Цёркін на тым свеце» А. Твардоўскага)» [249]. Слушнае зерне ў канцэпцыі І. Волкава, а таксама ў яго меркаваннях наконт сацыялістычнага рэалізму, безумоўна, ёсць. Адмаўленне, несумненна, патрэбнае дзеля таго, каб аб’ектыўна разабрацца ў сітуацыі з сацыялістычным рэалізмам, не павінна ператварацца ў суцэльнае закрэсліванне напрацаванага нашымі пісьменікамі (а ўслед за імі і вучонымі-літаратуразнаўцамі) на працягу многіх дзесяцігоддзяў. Можна сцвярджаць, што падзяляе ў цэлым агульную метадалагічную пазіцыю В. Халізева і І. Волкава і вядомы эстэтык і літаратуразнаўца Ю. Бораў. У самых агульных рысах перададзім яго канцэпцыю рэалізму. Эпоху рэалізму ў літаратуры Ю. Бораў коратка ахарактарызоўвае так: «Чалавек пакутуе, нясе страты, але выстаіць». У агульным рэалістычным рэчышчы даследчык вылучае перыяд традыцыйнага рэалізму (сюды ўключаюцца крытычны рэалізм ХIХ ст., сацыялістычны рэалізм (цікава, які сэнсава-канцэптуальны падзагаловак дае сацыялістычнаму рэалізму Ю. Бораў: «сацыяльна актыўная асоба ўключана ў тварэнне гісторыі гвалтоўнымі сродкамі») і сялянскі рэалізм (вясковая проза В. Бялова, В. Распуціна і некат. інш. аўтараў). У г. зв. мадэрнізаваны рэалізм уваходзяць, паводле Ю. Борава, неарэалізм (раманы «Рымлянка», «Рымскія апавяданні» А. Маравія, проза С. Павезе), магічны рэалізм («Сто гадоў адзіноцтва», «Палкоўніку ніхто не піша», «Восень патрыярха» Г. Маркеса, «Маісавыя людзі» і «Мулатка як мулатка» А. П’етры, «Піраміда» Л. Ляонава), псіхалагічны рэалізм (творы У. Фолкнера, Э. Хэмінгуэя, А. Сент-Экзюперы), інтэлектуальны рэалізм (вытокі яго знаходзяцца яшчэ ў літаратуры Асветніцтва — у творчасці Вальтэра, Д. Дзідро, Д. Дэфо і інш. аўтараў; у ХIХ ст. інтэлектуальны рэалізм прадстаўляюць А. Герцэн, М. Чарнышэўскі, Ф. Дастаеўскі, А. Чэхаў; у ХХ ст. у гэтую разнавіднасць рэалізму найбольшы ўклад унеслі, паводле Ю. Борава, Т. Ман, Б. Шоу, Г. Уэлс, К. Чапек, Б. Брэхт) [250].
|