Студопедия — Реферати
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Реферати






(с прикладами в електронному вигляді або ксерокопії)

можна відправити поштою [email protected]

1. Факт та коментар. Взаємопроникнення і способи взаємодії.

2. Історичний досвід художньої інтерпретації авторського тексту

3. Акцентування шрифтовими засобами

4. Акцентування нешрифтовими засобами

5. Мова архітектоніки.

6. Художня інтерпретація в навчальних виданнях (підручники для школи)

7. Художня інтерпретація в навчальних виданнях (підручники для університетів)

8. Художня інтерпретація в практичних посібниках

9. Художня інтерпретація в наукових книжкових виданнях.

10. Художня інтерпретація в науково-популярних виданнях.

11. Художня інтерпретація в довідкових виданнях (словники. енциклопедії).

12. Художня інтерпретація в довідкових виданнях (путівники, довідники).

13. Художня інтерпретація художньої літератури.

14. Художня інтерпретація драматичних творів.

15. Художня інтерпретація віршованих творів.

16. Художня інтерпретація дитячих книжкових видань.

17. Художня інтерпретація дитячих періодичних видань

18. Художня інтерпретація ілюстрованих альбомів

19. Художня інтерпретація агітаційної літератури.

20. Художня інтерпретація збірки творів.

21. Художня інтерпретація історичних творів.

22. Художня інтерпретація документальних творів (в періодичних та неперіодичних виданнях.

23. Художня інтерпретація в наукових журналах.

24. Художня інтерпретація в розважальних журналах.

25. Художня інтерпретація в громадсько-політичних журналах.

26. Художня інтерпретація в ділових журналах.

27. Художня інтерпретація в молодіжних журналах.

28. Художня інтерпретація тижневиків

29. Художня інтерпретація в громадсько-політичних газетах

30. Художня інтерпретація в ділових газетах

31. Художня інтерпретація спортивних видань

32. Художня інтерпретація розважальних газетах.

33. Художня інтерпретація перевидань

34. Художня інтерпретація

35. Художня інтерпретація

1. Обрати факт, знайти його висвітлення у газетах або журналах (не менше 4). Вирізати і описати форми інтерпретації інформації. Створити власну інтерпретацію цього факту. Аналіз здійснити за схемою: опис факту, назва видання, сторінка, на якій розташований матеріал, місце на сторінці (намалювати схематично), обсяг, рубрикація, кількість слів заголовка і його зміст, кегль і проща відносно тексту і сусідніх заголовків. Пояснити значення засобів виділення. Виділити елементи, які надають акцент або змінюють, посилюють зміст.

2. Пояснити значення засобів виділення. Виділити елементи, які надають акцент або змінюють, посилюють зміст. Принести цікаві приклади акцентування в книзі, газеті, журналі. Знайти та зробити ксерокопії з книг декоративних елементів-покажчиків, сигналів про певний вид додаткового тексту.

3. Знайти в газетах і журналах різні форми інтерпретації інформації. Вирізати і згрупувати за видами. Показати інтерпретацію поєднанням матеріалів у добірки.

4. Показати приклади об’єднання елементів книги в єдине ціле: титул, зміст, рубрикація, шмуцтитул, колонтитули тощо. Зробити ксерокопії з книг способів верстання та виділення всередині книг – варіювання шириною шпальти для основного та додаткового тексту, місце малюнків на полях, оформлення довідкових елементів, змісту.

5. Знайти приклади незвичного оформлення, доповнення тексту нешрифтовими засобами.

6. Обрати тип друкованого видання і на прикладах показати способи інтерпретації інформації. Способи оформлення довідково-допоміжних елементів періодичних та неперіодичних видань (опис та ксерокопії чи електронний варіант).

7. Способи верстання та виділення всередині книг (на 13.11) – варіювання шириною шпальти для основного та додаткового тексту, місце малюнків на полях, оформлення довідкових елементів, змісту (опис та ксерокопії чи електронний варіант).

8. Вирізати з газет або журналів різні форми інтерпретації інформації, поєднання матеріалів у добірки. Пояснити значення засобів виділення. Виділити елементи, які надають акцент або змінюють, посилюють зміст.

9. Способи інтерпретації інформації у виданнях різних типів (обрати видання, проаналізувати його і перелічити всі способи інтерпретації)

10. Знайти цікаві приклади акцентування в книзі, газеті, журналі. Рамка–виділення цитати.

11. Продемонструвати художню інтерпретацію поєднанням матеріалів у добірки: 10-15 способів.

12. Застосування нешрифтових засобів виділення. У конкретному періодичному виданні перелічити всі нешрифтові засоби виділення і принципи їх застосування.

13. Продемонструвати приклади об’єднання елементів книги в єдине ціле: лінійками титул, зміст, шмуцтитул.

14. Знайти та зробити ксерокопії з книг декоративних елементів-покажчиків, доповнення, сигналів про певний вид додаткового тексту, виділення підзаголовка.

Література

1. Валуенко Б. В. Архітектура книги. – К.: Мистецтво, 1976. – 212 с.

2. Герчук Ю. Я. Художественная структура книги. – М.: Книга, 1984. – С. 81-82

3. Добиаш–Рождественская О.А. История письма в середине века. М.–Л., 1936. – С.48

4. Добкин С.Ф. Оформление книги. Редактору и автору / 2–е изд. перераб и доп. – М.: Книга, 1985. – 208 с.

5. Искусство книги (1958-1960). – М: Искусство, 1962, вып. 3.– 1962.– С.154

6. Капр А. Эстетика искусства шрифта. Тезисы и маргиналии со 152 иллюстрациями / Пер. с нем. В.П. Милютина. – М.: Книга, 1979. – 123 с.

7. Рудер Э. Типографика: Руководство по оформлению / Пер. с нем., послесл. и коммент. М. Жукова. – М.: Книга, 1982. – С.18

8. Сидоров А. А. Книга и жизнь: Сб. книговедческих работ. – М.: Книга, 1972. – 231 с.

9. Цыганов О. В. Режиссура газетного номера. – М.: Мысль, 1968. – 190 с.

10. Шевченко В. Е. Роль інтерпретації інформації графічними засобами в періодичних виданнях // Культура народов причерноморья. – 2004. – № 49. – Том 2. – С. 98-100.

11. Шевченко В. Е. Графічна організація друкованого тексту та його художня інтерпретація засобами складання // Наукові записки Інституту журналістики. –Т.2. – К., 2001. – С. 53-69.

12. Шульц Д. Эстетические критерии типизации изданий. – М.: Книга, 1982. – С. 35

13. Энциклопедия книжного дела / Ю. Ф. Майсурадзе, А. Э. Мильчин, Э. П. Гаврилов и др. – М.: Юристъ, 1998. – 535 с.

ЗМІСТОВИЙ Модуль 2. Архітектоніка видань різних видів

Тема 5. Архітектоніка газетного видання

Лекція 2 год, практ – 2 год, самстійна робота 6 год.

Теоретичні відомості

1. Елементи і комплекси газети

Складові елементи. Способи оформлення, композиція елементів.

Назва газети. Логотип. Календарні відомості, рік заснування, періодичність. Приналежність до організації. Електронна адреса і зв’язок з інтернет-версією.

Відмінності заголовної частини у тижневих, щоденних газетах.

Дизайн газетного видання у цілому визначається такими показниками:

- елементи, що визначають загальні характеристики видання

- способи встановлення графічних акцентів;

- композиційні рішення сторінок,

- постійні і змінні елементи структури;

- розташування зображального матеріалу;

- заголовні комплекси (рубрики, заголовки, підзаголовки, врізи, ліди, ініціали, цитати)

- шрифти (кількість, гарнітура, кегль, інтерліньяж, проміжки);

- кольоровість

Періодичне видання складається з обмеженої кількості таких комплексів архітектонічних елементів. Сторінка періодичного видання, як правило, має від двох до восьми шпальт, розділених проміжками (середниками) або лінійками.

2. Архітектоніка першої сторінки та заголовної частини газети

Цілісність видання – повторення елементів першої сторінки та засобів їх оформлення на всіх сторінках видання.

Акцент номера. Анонс. Блок коротких повідомлень. Постійні рубрики. Прогноз погоди. Курси валют. Початок матеріалів.

Перша сторінка газети містить: назву, логотип, девіз, приналежність, календарні відомості і вихідні дані, періодичність. Архітектоніка першої сторінки газети включає у себе стійкі комплекси архітектонічних елементів, які, при поєднанні утворюють неповторне обличчя періодичного видання. Перша сторінка пропонує читачеві найцікавіший матеріал, актуальні інформаційні повідомлення, вона є рекламою періодичного видання. Вона містить такі комплекси архітектонічних елементів:

1) заголовна частина газети

2) акцент номера

3) анонси основних матеріалів

4) зображення

5) добірки коротких повідомлень, постійні рубрики.

6) матеріали з продовженням

7) інформаційно-довідкові матеріали: прогноз погоди, святкування, курси валют.

3. Акцент номера і постійні рубрики

Інтерпретація інформації і засоби встановлення акценту номера.

Композиційні засоби. Графіка шрифту. Заголовок.

Зображення і акцент номера.

Матеріали з продовженням.

Оформлення рубрик коротких повідомлень.

Структура внутрішніх сторінок єдина, застосовані архітектонічні елементи є виразниками стилю. Приміром, ініціали на початку головних матеріалів, баланс текстових та зображальних матеріалів, виділений тонкою рамкою бічний блок або підвальний матеріал.

Внутрішні сторінки періодичного видання складаються з текстових, зображальних і комбінованих блоків.

Текстові блоки – окремі матеріали, добірки, заголовний комплекс, колонтитул.

Зображальні блоки – це окремі зображення або зображальний ряд. Зображення у періодичному виданні можуть нести основний зміст, доповнювати тексат або розкривати його з іншого боку

Комбіновані блоки – заголовки. колонтитули, матеріали або добірки.

Загальна тенденція оформлення визначає обличчя видання. Наприклад, світлий стиль характеризується бажанням підкреслити основні інформаційні акценти матеріалів графічними засобами, прагненням до простоти і легкості оформлення сторінок, відмовою від важких конструкцій. Підкреслено легкий стиль оформлення зі значним повітрям, єдиними стилем заголовних комплексів. У світлому стилі серед архітектонічних елементів: зображення і розгорнутий заголовний комплекс, а сильним акцентом може стати жирна лінійка або вріз, надрукований великим кеглем.

4. Рубрикаційне членування

Заголовний комплекс. Склад і взаємозв’язок між елементами.

Рубрика, шапка. Композиція. Графіка шрифту. Призначення.

Види підзаголовків. Способи оформлення. Функції.

Види врізів. Композиція. Поєднання з декоративними елементами. Шрифтове оформлення.

Система рубрикації або заголовний комплекс – сукупність взаємопов'язаних тек­стових і зображальних елементів, що лаконічно подають інформацію про зміст видання

5. Роль колонтитулів в газеті

Склад елементів колонтитулу.

Колонтитул-назва тематичної сторінки.

Композиція елементів колонтитулу.

Колонтитул – елемент апарата, що поміщається на кожній сторінці, видання, що допомагає читачеві орієнтуватися в змісті тексту на сторінці. Колонтитули (від французького соїоппе — стовпчики та латинського titulus — напис) — текстові рядки, поміщені над основним текстом кожної сторінки. Колонтитули служать для полегшення користування видан­ням, інколи — для покращення оформлення видання.

6. Зображальний матеріал і його архітектонічні особливості в газеті

Види зображень в газеті: тонові, шрифтові, інфографіка

Залежність кількості і розмірів зображень від їх виду.

Текстовий матеріал і зображення. Текстівки.

Зображення-добірки. Зображення-акцент. Зображення – пояснення.

Композиційні варіанти розташування зображень.

Значення тексту і зображення в газеті нерівнозначні. По-перше, зображення може бути самостійним матеріалом, навіть коли воно ілюструє текст. По-друге, контрастуючи із сірим полем тексту, зображення привертає увагу читача до всієї сторінки, текстового повідомлення, розташованого біля нього.

7. Декоративні елементи газети як прояв індивідуальності

Види декоративних елементів: лінійки, рамки, плашки, підкладки, ініціали, кінцівки. Функції.

Сталі сполучення з шрифтовими елементами.

Заголовок і декоративні елементи.

8. Шрифтова політика газетного видання відповідно до змісту

Основний текст. Додатковий текст. Титульний шрифт.

Шрифтове оформлення врізів.

Кількість шрифтових гарнітур і стиль оформлення газети.

Єдиний підхід до шрифтового оформлення газети – одна із загальних характеристик зовнішньої форми та естетичного сприйняття. Текстовий шрифт і умови його застосування – це те спільне, що об’єднує періодичні видання і відрізняє їх від книги. Повторення параметрів шрифту (накреслення, кегль, щільність) є обов’язковою умовою архітектонічності газети. Причина полягає не лише в орієнтації читачів у газеті за зовнішньою формою, а й у гармонійному обличчі газетної сторінки.

Шрифтові виділення тексту – виділення тексту за допомогою набору шрифтом іншого накреслення, ніж шрифт основного тексту, але того ж кегля і гарнітури або шрифтом більш дрібного або великого кегля, шрифтом інших гарнітур.

Нешрифтові виділеннятексту - виділення тексту за допомогою втягування, проміжків, декоративних елементів, друкування іншим кольором або на кольоровій плашці, на інший формат.

Питання і завдання на практичне заняття:

1. Розкрити особливості архітектоніки газетного видання.

2. Що таке елемент? Що таке елемент архітектоніки? Чим відрізняються елементи архітектоніки в книзі, газеті, журналі.

3. Охарактеризувати кожен із елементів архітектоніки газети. На прикладах показати їх застосування і способи оформлення.

4. Розкрити основні характеристики шрифтів у газеті.

5. Продемонструвати композиційні варіанти розташування тексту та зображення в газеті.

6. Назвати елементи заголовної частини газети та показати способи їх розташування і оформлення – шрифтами, декоративними та зображальними елементами.

7. Охарактеризувати види зображальних матеріалів в газеті. Показати відповідність їх кількості і розмірів тематиці, місцерозташуванню, загальному стилю оформлення та іншим характеристикам газети.

Завдання на самостійну роботу:

1. Вирізати з газет приклади композиційних варіантів оформлення тексту (основний та додатковий, добірки) та зображальної інформації.

2. На прикладах трьох газет показати способи оформлення і наявність елементів заголовної частини газети:

4 відповідність назви змісту;

4 відповідність графіки шрифтів і сполучення з іншими елементами видання;

4 розмір заголовної частини відносно площі сторінки;

4 перелічити елементи заголовної частини, їх розташування і композицію;

4 кольоровість;

4 супутні декоративні елементи;

4 наявність логотипу;

4 повторення елементів заголовної частини на інших сторінках видання.

3. На прикладах трьох газет показати наявність елементів першої сторінки:

4 анонси, матеріали з продовженням – площа, розташування;

4 акцент номера – площа, розташування;

4 блоки коротких повідомлень;

4 постійні рубрики;

4 прогноз погоди, курси валют... інші постійні блоки;

4 календарні відомості;

4 постійні декоративні елементи;

4 кількість матеріалів і їх обсяг.

4. З газет вирізати різновиди способів оформлення рубрик коротких повідомлень.

5. Проаналізувати рубрикаційне членування газети з позицій: періодичність, тематика, жанри, місце, символ, графічне оформлення, композиційні варіанти. Дати приклади з газет рубрики-публікації, рубрики-добірки, рубрики-сторінки – шапки.

6. Порівняти три газети з позицій:

4 тематична характеристика;

4 постійний заклик – девіз;

4 постійні рубрики;

4 приналежність;

4 читацька адресація;

4 періодичність;

4 колонтитули – наявність елементів, оформлення, розташування;

4 способи подання реклами.

7. Показати на прикладі конкретного періодичного видання його концепцію (напрямок, тип, графіку, організацію).

8. Проаналізувати газету (тижневу, щоденну) за визначений період (місяць-два) і показати, що є акцентом в кожному номері і як вони чергуються.

9. Знайти приклад якісно оформленої газети. Оцінити її за такими критеріями:

– архітектонічна організація;

– архітектоніка першої сторінки;

– застосування інфографіки;

– композиція зображень.

Література

Основна

1. Шевченко В. Е. Елементи оформлення сучасного газетного видання // Наук. зап. Ін-ту журналістики. - К., 2000. – Т.1. – С. 88–95

2. Іванов В. Ф. Техніка оформлення газети: Курс лекцій: Навч. посібник для студ. фак. журналістики. – К.: Знання, 2000. – С.19-20.

3. Галкин С.И. Оформление газеты и журнала: От элемента к системе. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1984. – С.23.

Додаткова

1. Георгиев Д. Режиссура газеты / Пер. с болг. – М.: Мысль, 1979. – С. 70-78.

2. ГСТУ 29.3-2000. Газети. Поліграфічне виконання. Загальні технічні вимоги – К: Держстандарт України, 2000.

3. Михалкович В.И. Изобразительный язык средств массовой коммуникации. – М.: Наука, 1986. – 224 с.

4. Рыжков В. Н., Михальчук О. Н. Лицо районной газеты. – М.: Мысль, 1986. – С.26

5. Фастовец Е.В, Газетная графика: структура, функции и принципы моделирования. Автореф. канд. дис. М., 1973.

6. Шевченко В. Е. Заголовний комплекс сучасної молодіжної газети – важливий засіб її змістового спрямування // Стиль і текст. – К.: Інститут журналістики, 2001. Вип. 2. – С. 197–207.

7. Шевченко В. Е. Композиція та архітектоніка друкованого видання // Вісник Київського національного університету. Серія: журналістика: Вип.8. – К.: РВЦ “Київський університет”, 2000. – С. 70-75.

8. Шевченко В. Е. Нові тенденції в ілюструванні сучасних газетних видань (на матеріалі газет “Урядовий кур¢єр”, “Голос України”, “Демократична Україна”) // Нові тенденції розвитку ЗМІ в посттоталітарний період/ За ред. Проф. А.Москаленка. - К.: Центр вільної преси, 1999. – С. 170-171.

9. Шевченко В. Е. Оформлення сучасного газетного видання / Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Інститут журналістики / За заг. ред. В.В.Різуна. – К., 2003. – 344 с., табл., рис.

10. Шевченко В. Е. Складники мови архітектоніки газетно-журнального видання // Стиль і текст. – К.: Інститут журналістики, 2000. Вип. 1. – С. 188–193.

Тема 6. Архітектонічні особливості журнального видання

Лекція 2 год, практ – 2 год, самстійна робота 6 год.

Теоретичні відомості

1. Прояв індивідуальності журналу в оформленні обкладинки

Показники журнального видання:

Ø назва, логотип

Ø формат, обсяг

Ø читацьке призначення, тематична характеристика

Ø система рубрикації

Ø постійні елементи

Ø стиль графічного оформлення

Ø постійні елементи

Ø шпальти, проміжки, декоративні елементи

Ø взаємодія зображень і тексту

Ø шрифтове оформлення

Ø кольоровість.

Перша сторінка журналу містить такі обов’язкові елементи як назва і номер, також можуть бути зображення, анонси, логотип, приналежність.

Склад елементів обкладинки. Необхідні елементи.

Блок анонсів. Реклама. Зображення. Логотип.

Постійність в оформленні обкладинки.

2. Довідково-допоміжний апарат

Колонтитули.

Декоративні елементи.

Зміст. Система рубрикації.

3. Роль зображального матеріалу і його взаємодія із текстовим

Види зображень в журналі. Реклама. Підкладки.

Зображення і текстівки.

Накладання тексу на зображення.

Вплив тематичної характеристики журналу на відсоткове відношення текстових і зображальних елементів.

4. Застосування кольору в оформленні елементів журналу

Тип журналу і його кольоровість.

Колір в тексті. Кольорові зображення. Кольорові підкладки. Кольорові декоративні елементи.

Питання і завдання на практичне заняття:

1. Архітектоніка обкладинки та змісту журнального видання

2. Перелічити обов’язкові і необов’язкові елементи обкладинки. Показати їх призначення, композиційні варіанти.

3. Показати залежність характеристик шрифту від змісту публікації.

4. Охарактеризувати види зображальних матеріалів в журналі. Які особливості подання зображень в журналі?

5. Які елементи журналу відносяться до довідково-допоміжного апарату? Охарактеризувати їх графічні параметри і місце на сторінці.

6. Які архітектонічні елементи журналу мають подібні характеристики в книзі і газеті?

7. Рубрикація журнального видання: постійність, декоративні елементи, кольори, наповненість зображальним матеріалом

8. Оцінити журнал певного типу за ознаками:

4 загальний дизайн;

4 архітектоніка першої сторінки або обкладинки;

4 рубрикація;

4 архітектоніка спеціальних сторінок;

4 використання зображень (особлива увага – інфографіка)

9. Оцінити обкладинку журналу відповідно до критеріїв:

4 спосіб розкриття призначення і змісту, концепції журналу і конкретного номера;

4 точність

4 лаконічність

4 структуризація тексту, зображень;

4 назва (логотип): розташування, кегль, шрифт, колір; спосіб подання календарних відомостей

4 акцент номеру, анонси;

4 відповідність зображень тексту, їх кількість, якість, характер

4 характер текстових повідомлень: читабельність, кількість видів, колір, шрифт, виділення

4 композиція елементів, ваіранти верстки: вертикаль, горизрнталь, блоки, групування елементів;

4 колір, контрастність.

10. Оцінити внутрішній блок журналу відповідно до критеріїв:

4 читабельність

4 структуризація

4 довідково-пошукова функція: логотип, календарні відомості, рубрикація, посилання...

4 кольоровість, сполучення кольорів

4 зображення

4 текст: гарнітура, кегль, композиція, вирівнювання

4 заголовковий комплекс

4 білий простір

4 авторство

4 загальний стиль оформлення

4 контрастність

4 декоративні елементи.

Завдання на самостійну роботу:

1. Проаналізувати журнал з позицій:

4 формат, періодичність, обсяг, наклад;

4 логотип;

4 обкладинка, вихідні відомості;

4 зміст і анонси;

4 колонтитули;

4 шрифти і кеглі – текстів, заголовків;

4 рубрики – постійні або періодичні, оформлення;

4 зображення – кількість на сторінку (розворот) і розміри – кількість матеріалів;

4 декоративні елементи – кількість і призначення;

4 оформлення сторінками або розворотами – цілісність;

4 тематика і кількість матеріалів на сторінку – основних, додаткових, довідкових;

4 виділення в тексті;

4 реклама;

4 особливість.

2. Вирізати способи оформлення заголовних компонентів і врізів в сучасних журналах різної спрямованості.

3. Обрати журнал. Виявити недоліки в його оформленні. З наявних текстових та зображальних матеріалів скласти власний зразок.

4. Проаналізувати журнали і знайти символи-покажчики, умовні позначення, декоративні елементи – символи.

5. Виявити показники обличчя журнального видання.

6. Знайти найкращий приклад журнального видання і найгірший – зробити власний приклад на основі існуючого.

Література

1. Акопов А. И. Методика типологического исследования периодических изданий (на примере специальных журналов). – Иркутск: Изд-во Иркут. ун-та, 1985. – 96 с.

2. Бочаров А. Г. Основные принципы типологии современных журналов // Вестн. Моск. ун-та. Сер. Журналистика. – 1973. – № 3. – С. 26.

3. Галкин С. И. Оформление газеты и журнала: От элемента к системе. Общее и особенное в худ.-техн. конструировании период. изданий.- М.: Изд-во Моск. ун-та, 1984. – 152 с.

4. ГСТУ 29.1-97. Журнали. Поліграфічне виконання. Загальні технічні вимоги. – К.: Держстандарт України, 1997.

5. Лагутенко О. А. Українська книжкова та журнальна обкладинка першої третини ХХ ст. (Стилістичні особливості художньої мови): Автореф. дис... канд. мистецтвознавства: 17.00.05 / Укр. академія мистецтва. – К., 1996. – 20 с.

6. Оформление газет и журналов за рубежом: Сб. переводов / Под ред. и с предисл. А. П. Киселева. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1978. – 148 с.

7. Смирнов С.И. Шрифт и шрифтовой плакат. – М.: Плакат, 1984. – 144 с.

8. Шевченко В. Е. Білий простір як елемент дизайну сучасної газети // Вісник: Збірник наукових статей Київського міжнародного університету. Журналістика. Медіалінгвистика. Кінотелемистецтво. – Вип. 1. – К.: КиМУ, 2002. – С. 85-96.

9. Шевченко В. Е. Оформлення сучасного газетного видання / Київський національний університет імені Тараса Шевченка, Інститут журналістики / За заг. ред. В.В.Різуна. – К., 2003. – 344 с., табл., рис.

10. Шевченко В. Е. Складники мови архітектоніки газетно-журнального видання // Стиль і текст. – К.: Інститут журналістики, 2000. Вип. 1. – С. 188–193

11. Шевченко В. Е. Стильові особливості оформлення сучасної преси / Українська періодика: історія і сучасність / НАН України. ЛНБ ім. Стефаніка. НДЦ періодики; За ред. М. М. Романюка. – Л., 2003. – С. 561-566.

12. Шицгал А. Г. Шрифтовое оформление современных газет и журналов: обзор отечественных и зарубежных изданий. – М.: ВНИИ полиграфпром, 1967. – 27 с.

13. Щербаков А. С. Организация работы редакции журнала: Учеб. пособие. – М.: Высш. школа, 1987. – 206 с.

Тема 7. Архітектоніка книги

Лекція 2 год, практ – 2 год, самстійна робота 6 год.

Теоретичні відомості

1. Мова книжкової архітектури. Архітектурна основа книги.

Архітектура книги як синтез мистецтв. Ілюстрації в архітектурі книги. Архітектурні мотиви в книжці та вплив архітектури на форму шрифту.

Історія конструювання та оформлення книги. Стилі.

Образність книжкової форми.

Показники неперіодичного видання:

назва, автор

формат, обсяг

побудова сторінки

постійні елементи

декоративні елементи

оформлення тексту: композиція, верстка, виділення та акцентування, види текстів

система рубрикації

співвідношення заповнених та порожніх площин

зображення

допоміжний апарат

шрифтове оформлення

кольоровість зовнішнього та внутрішнього оформлення

колір та фактура паперу

спосіб друку

тираж

2. Композиція зовнішнього оформлення

Склад елементів та їх оформлення на титульних сторінках книги. Залежність між видом літератури на способом оформлення обкладинки та титулу.

Основні елементи титулу та обкладинки.

Взаємозв’язки між шрифтом та зображення на обкладинці. Компонування суперобкладинок.

Декоративні елементи і їх значення при застосуванні в титулі. Варіаційність композиційного розташування елементів титулу.

Оформлення початкових та кінцевих сторінок.

Система рубрикації і її відображення у змісті.

3. Роль автора в архітектоніці книги

Взаємовідносини між автором тексту і художником книги.

Авторська структура книги.

Цілісність книги та розмежування елементів. Однотипність та акцентування. авторське акцентування. Авторські примітки.

4. Особливості форм, форматів, допоміжного апарату книги

Внутрішьотекстові примітки, бібліографічні посилання.

Покажчики. Коментарі. Примітки. Список літератури. Предметний покажчик. Довідкові елементи.

Путівники – список ілюстрацій, допоміжні вказівники.

Умовні позначення, скорочення.

Випускні відомості.

Рекламно-інформаційні тексти.

Формат книги відповідно до типу.

Апарат книги (його називають також довідковим, науковим або науково-допоміжним апаратом книги) включає такі елементи: передмова, вступна стаття, коментар і примітки, покажчики, прикнижкова бібліографія, додатки, календар подій (переважно в книгах з історії), біографія письменника, анотація, зміст.

5. Архітектоніка навчального видання

Підручники для молодших та старших класів. Підручники для вищої школи.

Програми. Методичні рекомендації.

Посібники. Лекційні курси.

6. Архітектоніка наукового видання

Монографії, автореферати, препринти

Збірники праць, тези доповідей.

Завдання і особливості науково-популярного видання.

7. Архітектоніка довідкового видання

Енциклопедії. Словники. Довідники. Путівники.

Спосіб розташування інформації. Допоміжний апарат. Умовні позначення.

8. Архітектоніка видань художньої літератури

Проза: збірники та видання одного автора, ілюстративність, колонтитули.

Поезія: композиція, спуски, заголовки, титульні елементи

Драматичні твори: виділення, умовні позначення, дійові особи

Питання і завдання на практичне заняття:

1. Розкрити особливості архітектоніки книги.

2. На прикладах розкрити історичні етапи формування книжкової форми.

3. Охарактеризувати кожен із елементів архітектоніки в різних типах книжкових видань. На прикладах показати їх застосування і способи оформлення.

4. Перелічити елементи титулу і показати способи їх взаємодії.

5. Розкрити співвідношення між автором тексту і художником-архітектором книги.

6. Перелічити елементи допоміжного апарату книги, їх місце у структурі видання і способи оформлення.

7. Які види тексту існують в книжковому виданні? Показати основні характеристики шрифту.

8. Охарактеризувати види зображальних матеріалів в книжкових видання різних типів. Як відбувається взаємодія зображальних та текстових матеріалів?

9. Перелічити способи виділення заголовних компонентів.

Завдання на самостійну роботу:

1. Зробити альбом видів оформлення титулів, внутрішніх елементів книги, допоміжного апарату та обкладинки.

2. Виписати формати сучасних книг і показати на прикладах застосування кожного виду для різних типів видань.

3. Проаналізувати книгу з точки зору оформлення спускових сторінок, виділення та акцентування, рубрикації тексту, композиції тексту та зображень. Зробити ксерокопії – приклади способів оформлення титулу, спускових сторінок, акцентування, виділення в текстах, оформлення допоміжних елементів, змісту, рубрикації.

4. Проаналізувати книжкове видання з позицій:

Ø Побудова сторінки

Ø Постійні елементи

Ø Декоративні і зображальні елементи у просторі видання

Ø Виділення у тексті

Ø Заголовний комплекс., система рубрикації

Ø Титульні елементи

Ø Види декоративних елементів: заставки, віньєтки, картуші

 

Література

1. Большаков М. В., Гречихо Г. В., Шицгал А.Г. Книжный шрифт. – М.: Книга, 1964. – 311 с.

2. Валуєнко Б. В. Архітектура книги. – Київ.: Мистецтво, 1976. – С. 29

3. Гессен Л. И. Верстка иллюстраций в книге. – М.; Л.: Гизлегпром, 1932. – 96 с.

4. Искусство шрифта: работы московских художников книги 1956-1974. Сост. Буторина Е. – М.: Книга, 1977. – 186 с.

5. Ляхов В. Н. О художественном конструировании книги. Системное проектирование. Функциональный анализ. – М.: Книга, 1975.

6. Ляхов В. Н. Очерки теории искусства книги. – М.: Книга, 1971

7. Пешель Карл Э. Искусство книгопечатания, соответствующее духу времени. // Книгопечатание как искусство: Типографы и издатели XVIII-XX веков о секретах своего мастерства. Пер с нем, франц., англ., итал. – М.: Книга, 1987. – С. 182.

8. Рудер Э. Типографика: Руководство по оформлению. Пер. с нем. – М.: Книга, 1982. – 286 с.

9. Харджиев Н.И. Эль Лисицкий – конструктор книги // Искусство книги. – М.: Книга, 1962. – Вып. 3.

10. Шевченко В. Е. Композиція та архітектоніка друкованого видання // Вісник Київського національного університету. Серія: журналістика: Вип.8. – К.: РВЦ “Київський університет”, 2000. – С. 70-75.

11. Шевченко В. Е. Основні принципи конструювання макету видання // Сучасна інформаційна політика / За ред. Проф. А.Москаленка.- К.:Центр вільної преси, 1999. – С. 105-108.

12. Шульц Д. Эстетические критерии типизации изданий. – М.: Книга, 1982. – С. 35

Тема 8. Композиційно-графічне моделювання

Лекція 2 год, практ – 2 год, самстійна робота 6 год.

Теоретичні відомості

1. Композиція зовнішнього оформлення

Дизайн і оформлення видання. Мистецтво, естетика, художнє конструювання.

Основні характеристики та засоби композиції. Композиційні зв’язки між елементами видання.

Етапи розробки моделі видання.

Особливості формального об’єднання елементів.

Монолітність тексту та композиція зображення.

Друковане видання – цілісний організм, тому його оформлення походить із композиційного закону цілісності. Наприклад, якщо стоїть завдання об’єднати у межах сторінки різнопросторові елементи, їх необхідно, перш за все, підпорядкувати двомірній площині аркуша. Книжкова сторінка як зображальна поверхня дає змогу передати третій вимір – глибину простору. Для об’єднання різнопросторових елементів робиться графічна мальована рамка, що дає змогу зберегти непорушною площину сторінки, не розчинити на білому аркуші зображальний ряд.

Композиційно-графічна модель задає принциповий план оформлення видання, підвищує ефективність і поліпшує якість видань.

Основні елементи графіки – крапка, лінія, пляма. Їх композиційні властивості залежать від приладів і техніки створення.

При створенні зовнішньої форми видання потрібно враховувати шість моментів:

- розміщення різних елементів (місцерозташування);

- вага з урахуванням балансу елементів;

- композицію значення елементів;

- лінійну композицію;

- кольорову композицію;

- композицію перспективи;

2. Композиційні закони і їх застосування в друкованому виданні

Засоби композиції: симетрія, рівновага, центр композиції, пропорційність, масштабність, тотожність, контраст, нюанс, ритм.

Види композиції: лінійна, фронтальна, об’ємна, просторова.

Основні принципи композиції: цілісність, стильова єдність елементів, постійність та універсальність елементів, засобів та прийомів.

Симетрія – певний порядок, математична закономірність, з якою розташовуються предмети, що повторюються один відносно іншого на площині або в просторі.

Умова зорової композиції – рівновага. Композиційна рівновага забезпечує сумісність деталей, кольору, пластики. Це – стан, при якому всі елементи збалансовані між собою.

Рівновага – це розташування елементів зліва і справа від оптичного центру і поверх і знизу. Існує два види рівноваги – формальна і неформальна.

Формальна рівновага – абсолютна симетрія зліва і справа від оптичного центру. Така рівновага використовується, коли потрібно підкреслити гідність, стабільність і консерватизм образу.

Неформальна рівновага – візуальна рівновага, якої можна досягти при розміщенні елементів різних розмірів, форм, колірної інтенсивності на різних відстанях від оптичного центру. Так само, як на хитній дошці, об’єкт із великою оптичною вагою поблизу центру можна зрівноважити об’єктом меншого розміру, що знаходиться далі від центру. У більшості випадків використовується неформальна рівновага, тому що вона робить сторінку більш цікавої, образної й емоційно насиченою.







Дата добавления: 2015-10-19; просмотров: 2213. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Важнейшие способы обработки и анализа рядов динамики Не во всех случаях эмпирические данные рядов динамики позволяют определить тенденцию изменения явления во времени...

ТЕОРЕТИЧЕСКАЯ МЕХАНИКА Статика является частью теоретической механики, изучающей условия, при ко­торых тело находится под действием заданной системы сил...

Теория усилителей. Схема Основная масса современных аналоговых и аналого-цифровых электронных устройств выполняется на специализированных микросхемах...

Именные части речи, их общие и отличительные признаки Именные части речи в русском языке — это имя существительное, имя прилагательное, имя числительное, местоимение...

Интуитивное мышление Мышление — это пси­хический процесс, обеспечивающий познание сущности предме­тов и явлений и самого субъекта...

Объект, субъект, предмет, цели и задачи управления персоналом Социальная система организации делится на две основные подсистемы: управляющую и управляемую...

ЛЕЧЕБНО-ПРОФИЛАКТИЧЕСКОЙ ПОМОЩИ НАСЕЛЕНИЮ В УСЛОВИЯХ ОМС 001. Основными путями развития поликлинической помощи взрослому населению в новых экономических условиях являются все...

МЕТОДИКА ИЗУЧЕНИЯ МОРФЕМНОГО СОСТАВА СЛОВА В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ В практике речевого общения широко известен следующий факт: как взрослые...

СИНТАКСИЧЕСКАЯ РАБОТА В СИСТЕМЕ РАЗВИТИЯ РЕЧИ УЧАЩИХСЯ В языке различаются уровни — уровень слова (лексический), уровень словосочетания и предложения (синтаксический) и уровень Словосочетание в этом смысле может рассматриваться как переходное звено от лексического уровня к синтаксическому...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.008 сек.) русская версия | украинская версия