Студопедия — Дизайн друкованого твору
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Дизайн друкованого твору






Єдність форми та змісту текстового матеріалу.

Зв’язок між текстом і зображенням.

Ритмічність у застосуванні елементів друкованого твору.

Наскрізний дизайн із застосуванням однакових шрифтів, стилів заголовків, змісту, посилань тощо.

Створення видання починається з вибору формату, що має зручні для даного випадку, бездоганні пропорції. Накрасивіший шрифт не допоможе, якщо формат, близький до потрібного. але не відповідає пропорціям. Наступний етап – визначення розмірів полів і формату набору. Дисонуючі або дисгармонійні сторінки виникають, коли формат набору наближений до золотого перетину, а формат видання, наприклад, 1:Ö2 або 3:4. Для досягнення гармонії сторінки потрібно або змінити формат видання, або надати шпальті пропорцій формату сторінки.

4. Головні принципи створення макету

Теоретичні проблеми моделювання видань. Структура та зміст.

Художнє конструювання та моделювання видання.

Форма та функції. Ескіз сторінки.

Стандартні макети.

Система рубрикації і уніфікація способів оформлення та композиції елементів

У композиційно-графічному моделюванні існує поняття жорсткого макету (або макет–стандарт). Зовнішньо він мало відрізнятися від звичайних макетів, може мати вигляд добірки зверстаних і надрукованих сторінок, які, на думку редакції, є еталонними. Принциповою особливістю жорсткого макета є відображення не одиничної, а типової оформлювальної ситуації, побудованої на основі багатьох повторюваних у даній газеті ситуацій.

5. Модульна система конструювання та виробництва газет, книг, журналів

Модуль. Модулор Лє Корбюз’є. Сітка.

Особливості верстки газет

Симетричність розворотів у книзі.

Етапи конструювання модуля журналу.

Особливості моделювання видань різних типів.

Лє Корбюз’є розробив чітку, універсальну систему художнього конструювання і запропонував 48 варіантів поділу прямокутника для конструювання за допомогою модулору. Хоча модулор розроблявся для архітектурних споруд, він застосовується і в інших галузях, у тому числі при конструюванні друкованого аркуша. В його основі лежить принцип золотого перетину і розміри людського тіла. Визначальними точками обрано сонячне сплетення, маківку голови і кінчик пальців витягнутої руки. Відстань від землі до сонячного сплетення складає крайній поділ золотого перетину, а відстань від сонячного сплетення до маківки – середнє значення. За цією формулою Лє Корбюз’є одержав безкінечний ряд математичних відношень, що їх можна використовувати в архітектурній практиці.

Питання і завдання на практичне заняття:

1. Перелічити композиційні закони та на прикладах показати їх застосування.

2. Які складові частини моделі ви можете назвати?

3. Які різновиди стандартних макетів ви знаєте?

4. В чому переваги та недоліки стандартних макетів книг, газет, журналів?

5. Показати особливості моделювання видань різних типів.

6. Що таке модуль. Чим відрізняються модулі в книзі, газеті, журналі.

7. Композиційні закони поєднання тексту та зображення. Текстові та зображальні добірки.

Завдання на самостійну роботу

1. Зробити альбом-добірку композиційних варіантів розташування тексту та зображень в газеті, журналі, книзі.

2. Спроектувати стандартний макет книги, газети, журналу.

3. Скласти опис рубрик в газеті за місяць.

4. Визначити особливості моделювання обраної вами газети.

Література

1. Адамов Е. Б. Ритмическая структура книги. – М.: Книга, 1974. – 96 с.;

2. Гангнус А. А. Ритм нашего мира: О цикличности природных процессов. – М.: Мысль, 1971. – 142 с.;

3. Гарбузов Н. А. Зонная природа темпа и ритма. – М.: Изд-во АН СССР, 1950. – 75 с.;

4. Гинзбург М. Я. Ритм в архитектуре. – М.: Изд-во «Среди коллекционеров», 1923. – 119 с.;

5. Кирсанов Д. Веб-дизайн: Книга Дмитрия Кирсанова. – СПб: Символ-Плюс, 1999 – 376 с.

6. Ле Корбюзье. Mod-1-Mod-2. Модулор / Сокр. пер. с фр. Ж.С. Розенбаума; Науч. ред. В.Г. Калиш; Вступ. ст. Д.Б. Хазанова. – М.: Стройиздат, 1976. – 239 с.

7. Ле Корбюзье. Архитектура XX века / Пер. с фр. В.Н.Зайцевой, В.В. Фрязинова; Под ред. и послесл. К.Т. Топуридзе. – 2-е изд. – [М.]: Прогресс, 1977. – 303 с.

8. Хёрлберт А. Сетка: Модульная система конструирования и производства газет, журналов и книг / Пер. с англ. И. А.Ковалевой, И. М. Паперна. – М.: Книга, 1984. – 108 с.

9. Шевченко В. Е. Основні принципи конструювання макету видання // Сучасна інформаційна політика / За ред. Проф. А.Москаленка.- К.:Центр вільної преси, 1999. – С. 105-108.

10. Шевченко В. Е. Видавнича марка (логотип) як показник стилю друкованого видання: Текст лекції для студентів Інституту журналістики. – К.: Інститут журналістики, 2003. – 32 с.

11. Шульмейстер М. В. Книжно-журнальная верстка: В вопросах и ответах. – М., 1978

12. Ягодинский В. Н. Ритм, ритм, ритм! Этюды хронобиологии. – М.: Знание, 1985. – 192 с.

Типове завдання модульної контрольної роботи № 2

1. Аналіз шрифтового оформлення конкретного видання

2. Методи компонування складових друкованого твору.

3. Розробка шаблону сторінки видання

4. Розробка стилю абзаців

5. Метричні параметри комп’ютерних шрифтів.

Контрольні запитання до змістового модуля 2

1. Історія формування шрифтів із засічками (Times New Roman)

2. Історія розвитку рубаних шрифтів (Helvetica)

3. Шрифти для друкованих видань та Web-сторінок

4. Класифікація текстових елементів друкованого видання, їх призначення і загальні принципи оформлення.

5. Види, призначення і особливості текстових виділень.

6. Структура драматичного тексту і особливості його художньо-технічного оформлення.

7. Види ритмізованого тексту, принципи ритмічної організації, вибір шрифту і варіанти верстання ритмізованого тексту.

8. Види додаткових текстів, їх місцеположення у виданні й оформлення

9. Прийоми оформлення присвяти, її місцерозташування, формат набору, шрифтове оформлення, вирівнювання рядків, відбиття від тексту. Епіграфи в книзі і статті. Чим відрізняється присвята від епіграфа?

10. Додатки і додаткові тексти – класифікація, правила оформлення.

11. Особливі види тексту – цитати, тексти документів – способи оформлення і зв’язок з основним текстом.

12. Інтерліньяж як складова шрифту і засіб виділення.

13. Шрифтові файли

14. Технологія стилів

15. Растрування в PostScript технології. Растрові та векторні зображення.

16. Сімейства шрифтів.

17. Шрифт у Windows. Установлення та вилучення шрифтів.

18. Шрифтові програми.

19. Редактори контурних шрифтів.

20. Системи редагування шрифтів.

21. Особливості гарнітур і їх сполучень

22. Правила набору

23. Шрифти для реклами

24. Текст і заголовок – взаємодія графіки шрифту

25. Шрифт як явище культури.

26. Вияв колективної підсвідомості у шрифтах.

27. Шрифтознавство й етнологія: психологічні паралелі.

28. Естетичні вимоги до шрифту. Правила побудови гармонійних написів.

29. Шрифт у системі візуальних засобів друкованих видань.

Портфоліо студента

Теми 1-2.

Простежити графічну концепцію видавництва, фірми, торгової марки, певного заходу на зразках друкованої продукції (постійні та перемінні елементи, змістові та візуальні акценти,засоби оформлення, колір). Виявити позитивні та негативні аспекти.

Тема 3. Архітектонічні елементи

В конкретному виданні виділити архітектонічні елементи та розписати їх графічні параметри, встановити функціональні залежності, виділити схеми розташування зображень. заголовків відносно тексту.

Тема 4. Інтерпретація інформації

1. Перелічити завдання, якими керуються при відборі інформації. Вказати на елементи архітектоніки, які застосовуються в оформленні для посилення впливу інформації відповідно до мети публікації.

2. Графічна інтерпретація конкретної фактичної інформації у 4-5 виданнях відповідно до критеріїв:

критерії відбору інформації,

жанр матеріалу,

виразність і значення зображень,

активність графічного оформлення,

застосовані форми інтерпретованої інформації

обсяг,

місце розташування у виданні, на сторінці

Тема 5. Газета

Виробити макет першої сторінки та двох розворотів газети. Вказати її параметри (читацьке призначення, періодичність, обсяг, рубрики...)

Тема 6. Журнал

1. Виробити макет обкладинки, змісту та розворотів із матеріалами різних видів. Вказати типологічні ознаки журналу. Перелічити постійні елементи, особливості заголовкового комплексу, способів взаємодії тексту та зображень.

2. Знайти найкращий приклад журнального видання і найгірший – зробити власний приклад на основі існуючого.

 

 

Додаткові завдання:

2. За якими критеріями відібрана інформація у конкретному виданні

3. Навести приклади функціонального конструювання та художньої інтерпретації

4. Принципи поєднання матеріалів у добірки

5. вирізати з газет або журналів різні форми інтерпретації інформації, поєднання матеріалів у добірки. Пояснити значення засобів виділення. Виділити елементи, які надають акцент або змінюють, посилюють зміст

 

 

Завдання для заочного відділення

1. Прокоментувати процес режисури книжкового видання на прикладі кількох перевидань одного автора і показати на прикладах (ксерокопії-додатки):

– графічне оформлення обкладинки (палітурки) та титулу;

– графічні характеристики тексту та зображення;

– композиція тексту та зображення;

– графічні параметри всіх елементів, їх цілісність;

– способи інтерпретації інформації;

– співвідношення тематики та формату;

– добір відповідних шрифтів, прикрас, засобів оформлення допоміжної інформації;

– розподіл і співвідношення між задрукованими частинами сторінки і білим простором;

– варіанти верстання, спуски, колонтитули, виділення всередині книг варіюванням шириною шпальти для основного та додаткового тексту, місце малюнків на полях, оформлення довідкових елементів (обов’язково ксерокси);

– подання зображень – композиція, вклейки, вид зображень...

– декоративні елементи-покажчики, доповнення, сигнали про певний вид додаткового тексту;

– об’єднання елементів книги (титул, зміст, шмуцтитул) в єдине ціле: лінійками, рамками, шрифтами, відступами...

2. Показати режисуру журнального видання на прикладі 2-3 видань (з вирізками або ксерокопіями):

– визначення цілісного обличчя – повторення основних елементів, обкладинка;

– тематична характеристика та індивідуальний підхід у поданні змісту;

– внутрішня структура;

– засоби емоційного впливу на читача;

– графіка елементів;

– засоби встановлення акценту окремого випуску і сукупності випусків за визначений період;

– довідкові елементи – колонтитули, продовження або закінчення матеріалу, автор, врізи, посилання...

3. На прикладах (5-7 газет) з коментарем показати вираження режисури газети через:

– основну тематику і її графічні параметри;

– додаткову тематику;

– види довідково­інформаційних публікацій (приклади);

– внутрішня структура;

– зовнішня структура;

– жанрова характеристика;

– засоби виділення;

– способи подання допоміжної інформації та її види;

– перша сторінка – які елементи (назва, логотип, анонси, блок коротких повідомлень, постійні рубрики, прогноз погоди, курс валют, акцент номера, матеріали з продовженням...), графіка шрифту, кольоровість.

4. Розкрити архітектоніку обраного типу видань – елементи структури та оформлення, без яких даний тип не може існувати або які характерні саме для даного типу.

Для встановлення закономірностей оформлення та елементів структури вибрати не менше 10 зразків (книг, газет, журналів) – перелічити їх.

Структура завдання:

- Дати визначення обраного типу друкованих видань і їх основні характеристики.

- Описати наступні характеристики видання (по пунктах у такій послідовності):

1. Концепція, читацька аудиторія, умови читання, строк користування, жанр, видавець, засновник.

2. Формат видання, формат набору, поля (найхарактерніший, мінімальний, максимальний).

3. Обсяг (в середньому).

4. Вид друку, кольоровість.

5. Обкладинка (палітурка, перша сторінка, оправа, суперобкладинка, футляр), форзац:

папір, кольоровість

які елементи присутні (назва, автор, підзаголовні і надзаголовні дані...... зображення)

композиційне виконання

6. Титул (короткий, детальний, двосторінковий, розгорнений, подвійний) – склад елементів (надзаголовні, заголовні, підзаголовні дані, вихідні дані), композиція, шрифтове оформлення, зв’язок з іншими елементами видання.

7. Зворот титулу – склад елементів, композиція.

8. Інші титульні елементи (фронтиспис, авантитул, шмуцтитул).

9. Вихідні та надвипускні дані (на останній сторінці).

10. Зміст (місце розташування, шрифти, виділення...).

11. Система рубрикації – рубрики, шапки, заголовки (підпорядкованість, ієрархія), підзаголовки – шрифти, кеглі, оформлення і сполучення з декоративними елементами, композиція (розташування відносно тексту і виключка).

12. Апарат видання – вступна стаття, післяслово, передмова, бібліографія, посилання, коментарі, примітки – шрифти, місце розташування, особливості оформлення. сполучення з основним текстом.

13. Довідково-пошукова система – колонтитули (склад елементів, оформлення, розташування), покажчики (розташування, спосіб посилання), словники.

14. Кількість видів текстового матеріалу (основний, додатковий, допоміжний) і його оформлення.

15. Ілюстративність – види зображального матеріалу (тоновий, штриховий, інфографіка), кольоровість, площа відносно текстового матеріалу, розташування, текстівки (розташування і оформлення).

16. Конфігурація матеріалів.

17. Види декоративних елементів і їх призначення.

18. Умовні позначення.

19. Засоби виділення.

20. Спускові та кінцеві сторінки (книга), позначення продовження матеріалу (журнал), анонси, змістові блоки, кількість матеріалів на сторінку (газета).

21. Варіанти верстання.

Якщо в процесі аналізу визначені додаткові характеристики обраного типу видань, перелічити їх.

Висновок: що, на Вашу думку, є найважливішим в даному типі видань і чого не вистачає (пропозиції).

Додатки: ксерокопії найхарактерніших ознак видань або вирізки з них (найкращі і найгірші).

Види друкованих видань для аналізу:

1) реклама;

2) офіційні документи;

3) нормативи і стандарти;

4) дитячі книги;

5) наукові книги;

6) вірші;

7) драматичні твори;

8) навчальні посібники;

9) підручники;

10) довідники;

11) путівники;

12) словники;

13) енциклопедії;

14) багатотомні видання;

15) серійні видання;

16) матеріали конференції;

17) комп’ютерна література;

18) науково-технічна література – математика, хімія, медицина;

19) зображальна – альбоми, атласи;

20) музеї, картини... – художні твори;

21) художня література;

22) журнали літературні;

23) журнали загальнополітичні;

24) журнали спеціальні;

25) журнали технічні;

26) газети спеціальні;

27) газети загальнополітичні;

28) календарі;

Перелік запитань на залік

1. Показати запозичення термінів «архітектоніка», «режисура» і розкрити їх призначення в друкованих виданнях.

2. Визначити зв’язок між поняттями режисура, структура, архітектоніка, композиція, дизайн.

3. Охарактеризувати етапи режисури в газеті.

4. Охарактеризувати етапи режисури в журналі.

5. Охарактеризувати етапи режисури в книзі.

6. Що таке коментар, факт, інформація?

7. Які існують засоби інтерпретації шрифтовими та нешрифтовими засобами?

8. Які існують форми інтерпретації інформації? Прокоментувати на прикладах.

9. Як здійснюється інтерпретація в книжковому виданні? Що таке функціональне конструювання? Дати приклади.

10. Як здійснюється художня інтерпретація засобами набору? В яких виданнях застосовується? Дати приклади.

11. Назвати ознаки, за якими розрізняються газети, книги, журнали.

12. Розкрити поняття «архітектонічність друкованого видання».

13. Параметри архітектоніки друкованого видання.

14. Розкрити взаємозв’язок між змістом друкованого видання і його зовнішньої формою.

15. Архітектоніка газетного видання – елементи та засоби.

16. Розкрити особливості архітектоніки книги.

17. Формування мовної системи архітектоніки друкованого видання.

18. Що включає лексика архітектоніки друкованого видання? Дати приклади.

19. Що включає граматика архітектоніки друкованого видання? Дати приклади.

20. Що включає фонетика архітектоніки друкованого видання? Дати приклади.

21. Дати визначення елемента архітектоніки друкованого видання. На які елементи можна розкласти видання? Показати на прикладах.

22. Охарактеризувати кожен із елементів архітектоніки в різних типах книжкових видань. На прикладах показати їх застосування і способи оформлення.

23. Розкрити призначення різних видів декоративних елементів. Дати приклади.

24. Роль декоративних елементів в оформленні врізів та заголовних компонентів.

25. Розкрити призначення, параметри та оформлення шрифтових елементів.

26. Розкрити основні характеристики шрифтів у газеті.

27. Оформлення різних видів текстових матеріалів у журналі.

28. Які види тексту існують в книжковому виданні? Показати основні характеристики шрифту. Оформлення різних видів тексту у книжковому виданні.

29. Види та функції пробільних елементів.

30. Значення внутрішніх пробільних елементів у різних видах друкованих видань.

31. Проміжки в заголовках, врізах, колонтитулах, між зображеннями та підписами.

32. Види зображальних елементів та їх параметри.

33. Охарактеризувати види зображальних матеріалів в періодичному виданні. Показати відповідність їх кількості і розмірів тематиці, місцерозташуванню, загальному стилю оформлення та іншим характеристикам.

34. Охарактеризувати види зображальних матеріалів в книжкових виданнях різних типів.

35. Як відбувається взаємодія зображальних та текстових матеріалів в книжкових виданнях залежно від читацького призначення.

36. Продемонструвати композиційні варіанти розташування тексту та зображення в газеті.

37. Продемонструвати композиційні варіанти розташування заголовків, зображень та текстових матеріалів у журналі.

38. Роль колонтитулів та їх оформлення в книзі, газеті, журналі.

39. Які архітектонічні елементи журналу мають подібні характеристики в книзі і газеті?

40. Розкрити закони, за якими елементи поєднуються у комплекси. Дати приклади комплексів елементів.

41. З яких елементів складається заголовний комплекс. Пояснити значення кожного з елементів заголовного комплексу та їх взаємодію.

42. Композиція заголовного комплексу: форми та варіанти.

43. Роль і види заголовків в книзі.

44. Роль і види заголовків в газеті.

45. Роль і види заголовків у журналі.

46. Перелічити способи виділення заголовних компонентів у друкованих виданнях різних типів. Дати приклади.

47. Назвати елементи заголовної частини газети та показати способи їх розташування і оформлення – шрифтами, декоративними та зображальними елементами.

48. Перелічити елементи титулу і показати способи їх взаємодії через графічні характеристики.

49. Перелічити обов’язкові і необов’язкові елементи обкладинки. Показати їх призначення, композиційні варіанти.

50. Показати місце формату, обсягу, способу друку, кольору в архітектоніці видання.

51. Обґрунтувати зв’язок між форматом книжкового видання і його тематичною характеристикою.

52. Які елементи журналу відносяться до довідково–допоміжного апарату? Охарактеризувати їх графічні параметри і місце на сторінці.

53. Перелічити елементи допоміжного апарату книги, їх місце у структурі видання і способи оформлення.

54. Розкрити значення і місце реклами в журналі та газеті.

55. Перелічити композиційні закони та на прикладах показати їх застосування.

56. Композиційні закони поєднання тексту та зображення. Текстові та зображальні добірки.

57. Які існують композиційні прийоми і методи. Розкрити їх застосування у друкованих виданнях.

58. Що таке логотип? Які існують вимоги до логотипу і як застосовуються композиційні закони при створенні логотипу.

59. Застосування симетрії у друкованому виданні. Навести приклади.

60. Ритміко-просторова організація елементів видання.

61. На прикладі конкретного періодичного видання перелічити нешрифтові засоби виділення. Який з якою метою застосовується?

62. Що таке модуль? Чим відрізняються модулі в книзі, газеті, журналі.

63. В чому переваги та недоліки стандартних макетів книг, газет, журналів?

64. Розкрити співвідношення між автором тексту і художником-архітектором книги.

65. Показати тематичні відмінності молодіжної, загальнополітичної, спеціалізованої (туристичної, економічної, партійної) газети.

66. На прикладах розкрити історичні етапи формування книжкової форми.

 

РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА до курсу







Дата добавления: 2015-10-19; просмотров: 2820. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Подкожное введение сывороток по методу Безредки. С целью предупреждения развития анафилактического шока и других аллергических реак­ций при введении иммунных сывороток используют метод Безредки для определения реакции больного на введение сыворотки...

Принципы и методы управления в таможенных органах Под принципами управления понимаются идеи, правила, основные положения и нормы поведения, которыми руководствуются общие, частные и организационно-технологические принципы...

ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ САМОВОСПИТАНИЕ И САМООБРАЗОВАНИЕ ПЕДАГОГА Воспитывать сегодня подрастающее поколение на со­временном уровне требований общества нельзя без по­стоянного обновления и обогащения своего профессио­нального педагогического потенциала...

Признаки классификации безопасности Можно выделить следующие признаки классификации безопасности. 1. По признаку масштабности принято различать следующие относительно самостоятельные геополитические уровни и виды безопасности. 1.1. Международная безопасность (глобальная и...

Прием и регистрация больных Пути госпитализации больных в стационар могут быть различны. В цен­тральное приемное отделение больные могут быть доставлены: 1) машиной скорой медицинской помощи в случае возникновения остро­го или обострения хронического заболевания...

ПУНКЦИЯ И КАТЕТЕРИЗАЦИЯ ПОДКЛЮЧИЧНОЙ ВЕНЫ   Пункцию и катетеризацию подключичной вены обычно производит хирург или анестезиолог, иногда — специально обученный терапевт...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.014 сек.) русская версия | украинская версия