МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ РФ
Сучасному мистецтву притаманне різноманіття візуальних експериментів. На цьому тлі білоруське мистецтво виглядає досить традиційно. Однак національна художня школа не прагне до єдиної академічної художньої реалізації. Графіка, живопис, фотографія, інші види образотворчого мистецтва розвиваються в руслі сучасних візуальних тенденцій. Спостерігається змішання і взаємодія стилів, притаманне європейському мистецтву. Мистецтву Білорусі останніх п'ятнадцяти-двадцяти років властиво різноманітність і філософське узагальнення художніх образів. Значно активізувалася виставкова діяльність, проводяться міжнародні пленери, фестивалі та виставкові проекти, художники активно шукають свій шлях у руслі інтернаціональних тенденцій. Сформувалося нове покоління білоруських художників, здатних до неупередженого сприйняття найрізноманітніших течій у світовому мистецтві. Розвиток білоруської художньої фотографії останніх 20 років характеризується багатогранністю жанрових форм, творчих методів, концептуальних підходів, технічним різноманітністю. Типовими елементами робіт стають підпис автора, нумерація відбитка, використання додаткової обробки негативу і відбитка, нанесення авторського тексту, прагнення підкреслити графічні особливості знімка. Сучасні фотохудожники виділяються виразним естетичним напрямком, відсутністю штампів у композиційному та образному мисленні. Серед авторів старшого і середнього поколінь слід назвати Михайла Борозну, Євгенія Казюлю, Анатолія Клещука, Валерія Лобко, Геннадія Карчевського, Вадима Качана, Ігоря Савченка, Георгія Ліхтаровича, молоде покоління представляють Поліна Лежанская, Юрій Певнев, Олександр Вафик, Сергій Торбік та інші.. В останні роки помітний інтерес авторів, які мають художню освіту в галузі графіки, живопису, монументального мистецтва, кіно- і телеоператорства, до фотографії, що збагачує панораму фотомистецтва. Цей процес направляє розвиток фотографії в русло концептуальності. Своєрідною рисою останніх десятиліть стала зосередженість художника на проблемах внутрішнього, а не зовнішнього світу. Ця якість стала відображенням масової свідомості населення. У середині 1990-х - початку 2000-х років в білоруську графіку прийшли молоді автори - випускники Білоруської державної академії мистецтв Павло Татарников, Юрій Алісевіч, Роман Сустов, Юрій Яковенко, Андрій Басалига. Активно працюють представники старшого покоління Микола Козлов, Валерій Слаук, Володимир Вишневський, Лев Алімов. Значно розширюється жанрово-видовий і технічний спектр білоруської станкової та книжкової графіки. Розширилися прояви синкретизму образотворчих прийомів, взаємовпливу видів мистецтва. Широко використовується фотографіка, колаж, змішані техніки, з кінця 1990-х років застосовуються засоби комп'ютерної графіки. Представники білоруської школи графіки отримують позитивні відгуки мистецтвознавців у спеціалізованій пресі, завойовують дипломи на книжкових ярмарках і великих художніх виставках. (Юрій Яковенко та Анжела Малишева - володарі Гран-прі Міжнародної бієнале гравюри "Jozep de Ribera" в Хатіві, Іспанія, Павло Татарників отримав дві премії «Золоте яблуко» Міжнародної бієнале ілюстрації в Братиславі). Станковий живопис Білорусі останніх десятиліть відрізняється відродженням інтересу до живопису підкреслено колористичного якості. Практично зникають великоформатні сюжетно-тематичні картини, настільки характерні для радянського мистецтва. Інтерес викликає оригінальність пластичної мови, повнота естетичного впливу. На зміну мистецтва теми прийшло мистецтво метафори та концепції. Для білоруської скульптури характерно як збереження традицій академічного майстерності, так і експерименти з новими матеріалами і технологіями. Система мистецької освіти в Білорусі зовні мало змінилася і виглядає приблизно так: дитяча художня школа - художнє училище - академія мистецтв. Білоруська державна академія мистецтв - єдина художня академія в країні, що дає класичну вищу освіту в області графіки, живопису, скульптури, монументального та декоративно-прикладного мистецтва, дизайну, мистецтвознавства. Вищу художню освіту можна отримати також на художньо-графічному факультеті Вітебського державного університету, в Білоруському державному університеті культури і мистецтв. Нішу виставкової діяльності досить щільно займає Білоруський союз художників, що має в Мінську найбільший в Білорусі виставковий зал - «Палац мистецтв» площею понад 1000 кв.м., а також виставкові зали у всіх великих містах Білорусі. Виходячи з вищесказаного, стає зрозуміло, чому іноземні куратори або не працюють з білоруськими художниками взагалі, або працюють з білорусами за паспортом або місцем народження - емігрантами, випускниками європейських академій мистецтв, що живуть на Заході, або з поодинокими білоруськими художниками, що мають контакти з європейськими або американськими галереями. За багатовікову історію білоруським народом сформовано багату і самобутню культурну спадщину. Білорусь володіє значним історико-культурним потенціалом, представленим об'єктами архітектури, мистецтва, музейними колекціями. Збережені донині шедеври білоруського мистецтва перебувають під захистом держави. Вони зберігаються в колекціях найбільших відомих білоруських музеїв, виставок, бібліотек. МИНИСТЕРСТВО ОБРАЗОВАНИЯ И НАУКИ РФ
|