Студопедия — Тема 6. Сучасна дитяча музична педагогіка
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Тема 6. Сучасна дитяча музична педагогіка






• Система ритмічного виховання “Шульверк” Карла Орфа, заснов­ника загальноестетичного виховання дітей.

• “Система творчого виховання” Л. Баренбойма як основа професій­ного навчання.

• Видатні представники Київської фортепіанної школи та їх внесок у скарбницю дитячої музичної педагогіки.

Сучасна дитяча фортепіанна педагогіка Найбільший внесок у дитячу музичну педагогіку зробив австрій­ський композитор і педагог Кар.і Орф. Його система “Шульверк”, ви­найдена в 40-ві роки XX століття, набула колосальної популярності в усьому світі.

Масове захоплення західної молоді спортом і танцями наштовх­нуло Орфа на думку, шо прилучення до музичного виконавства най­краще починати через ритмічні рухи. Відкривши в Мюнхені школу му­зики і танцю для дорослих, він став працювати над створенням своєї Системи ритмічного виховання,суть якої синтез “елементарного”

 

музикування (на бубнах, марокасах, ксилофонах) з рухом у такт музиці (удари, притупування, погойдування) і мелодизованими промовками (імена, лічилки, прості пісеньки).

Елементарні інструменти, які легко опанувати + елементарні рит­мічні рухи + елементарна підтекстовка: на цій основі можна було за­охочувати до музики і малообдарованих дітей, сприяючи їхньому емо- ційно-творчому розвитку й виявленню прихованих можливостей. У такому синтезі (гра - рух - слово) ритм є початковою організуючою силою. Це - головне відкриття Орфа.

Наступне відкриття;ритмічне виховання треба починати якомога раніше, зі шкільного і навіть дошкільного віку Орф пішов працювати в школу, продовжуючи вдосконалювати свою систему. Дитячі малюнки до пісень і віршів привели його до здогаду про новий резерв емоційно- творчого розвитку - можливості використовувати зв'язок музики з об­разотворчим мистецтвом (ілюстрування). Все разом дозволяло дитині не пасивно слухати музику, а самому включатися як учасникові, емо­ційно розкріпачуватись і проявляти творчу активність.

Кінцевим відкриттямОрфа стала ідея масовості, всеохоплення музичним навчанням, впровадження “елементарної музики” у систему загальної освіти (школи) і дошкільного виховання (дитсадки) - тобто ідея розвитку фантазії та здатності до емоційного сприйняття музики у всіх дітей без винятку.

Із впровадженням цієї системи, девіз якої- музика повинна при­носити дітям радість! - музичне виховання розділилося на загально- естетичне (для всіх) і професійне (для обдарованих). Система Орфа орієнтована на аматорське музичне виховання.

* *

У нашій країні склалася система творчого виховання (СТВ),яка орієнтована на професійне навчання. Її основні положення сформу­лював Л. Баренбойм (учень Блуменфельда). Він написав ряд книг з історії й методики викладання гри на фортепіано, які містять багато новаторських ідей стосовно дитячого навчання. Девіз СТВ перегуку­ється з девізом “Шульверка” - “отримувати радість від навчання!” і визначає мету всієї музичної педагогіки.

 

СТВ висуває високі вимоги до особистості педагога, тому що він “не тільки навчає музиці, але і формує душу” (Нейгауз). Багаж знань, загальна культура, уміння знаходити контакт (знання психології), во­лодіння раціональними прийомами роботи, гарна пам’ять, артистизм, логічна і образна мова, здатність до самоаналізу, любов до дітей - це якості, необхідні гарному педагогові. Він повинен, залежно від по­греби, уміти бути активним - і стриманим, емоційним - і урівнова­женим, наполегливим - і терплячим, за ситуацією. Повинен володіти даром “яснобачення” - здатністю вживатися в психіку дитини, читати її думки по дрібних деталях, уміти відчути себе на її місці. А для цього потрібні такі якості, як спостережливість, інтуїція, уява, а особливо - педагогічна спрямованість мислення.

Самоаналіз - єдина умова самовиховання, що забезпечує постій­ний пошук. Педагог, "що сумнівається ” - шукаючий, творчий. “ Докір учня в непослідовності: - На минулому уроці ви говорили прямо проти­лежне, - комплімент для педагога ” (Перельман).

Найважливіша умова творчого виховання - індивідуальний під­хід у навчанні:

• пошук індивідуальних шляхів роботи з кожним учнем, відмова від штампів, догм;

• дотримання принципу поступовості та своєчасності (“не чекати троянд на початку травня”)',

• творча діяльність - провідна в навчанні музиці; прилучення ді­тей до творчості і творчих форм роботи (“ висловлюватися “від себе”, а не “бубоніти по написаному”, “уміти внести хоч зер­нинку свого”);

• виховання бажання та уміння вчитися (а не “натаскування”);

• орієнтація на розвиток у першу чергу слуху і музичного мис­лення (а не рухових умінь), здатності аналізувати, порівнювати, робити висновки, знаходити взаємозв’язки в музичному матері­алі (т. зв. виховання “зсередини - назовні”, - Мартінсен, “слуху, що думає і рук, що чують”, - Блуменфельд);

 

• застосування особливих методів, які дозволяють дітям одержувати радість від процесу навчання і забезпечують ефективність ро­боти:

проблемного - що змушує думати і проявляти ініціативу;

евристичного -що підігріває інтерес і емоції;

комплексного - що допомагає гармонічно розвивати всі здібності, а не тільки моторику, " учити музиці, а не лише грі на фортепіано (Нейгауз).

Суттєвий внесок у справу дитячого музичного виховання внесли педагоги російської й української фортепіанних шкіл: Асаф’єв,Ми­ хайлов, Артоболевська, Хереско, Малахова, Любомудрова,А. Ні- колаєв, Тімакіп, Міліч, Браудо, Рябов і багато інших, їхня педагогіка грунтується на кращих традиціях російських і західних шкіл, а також містить нові творчі знахідки, почерпнуті з власного педагогічного до­свіду. Вона протистоїть консервативній, авторитарній, відсталій педа­гогіці та служить опорою і керівництвом для шукаючих, творчих педа­гогів наших днів.

Рекомендована література

1. Баренбойм Л. Музыкальная педагогика и исполнительство. Об основных тенденциях музыкальной педагогики XX века. - Л., 1974.

2. Баренбойм Л. Путь к музицированию. - М, - Л., 1973.

3. Из истории музыкального воспитания / Сост. О. А. Апраксина. Розділ “Музыкальное воспитание за рубежом”. - М., 1990.

4. Лагутин А. Основы педагогики музыкальной школы. Гл. 6 - М.,

1985.

5. Леонтьева О. Карл Орф. - М., 1984.

6. Мартинсен К. Индивидуальная фортепианная техника, - М., 1966.

7. Нейгауз Г. К чему я стремился как музыкант-педагог. Размышле­ния, воспоминания, избранные статьи. - М., 1983.

8. Хурсина Ж. Выдающиеся педагоги-пианисты Киевской консерва­тории. - К,, 1990.

 

• Виконавські засоби виразності (інтерпретація): динаміка і її за­лежність від стилю; артикуляційні прийоми; виконавська організа­ція часу (темп, агогіка); фразування як засіб виявлення музичного мислення; темброве забарвлення; педалізація, яка обґрунтовується вимогами стилю, жанру, фактури; аплікатура як допоміжний засіб виразності, що спирається на вимоги стилю і зручності.

7.1. Текстологічні засоби виразності

(авторська музична мова)

1. Мелодія - основа музичної мови, яка вимагає:

• виявлення її жанрової природи;

• визначення структури (розподіл на речення, фрази, мотиви);

• усвідомлення інтонаційних і ритмічних особливостей (наприклад, широка інтерваліка або поступовий рух, насиченість синкопами, пунктирами або спокійна ритміка) “Спробуйте на початковому етапі розучування виявити мелодичний сюжет, намилуватися ним, висвітлити всі кути й закутки” (Перельман).

• розуміння змістовного навантаження мотивів, співвідношення кульмінацій.

2. Гармонія може грати різноманітні ролі - фону, фарби, формо­утворення (каданси).

Типи супроводу:

• акордовий • фігураційний

• арпеджований • поліфонізований

• альбертієві баси • остинатний...

3. Метр (розмір) і ритм - боротьба і є дність того, що організує порядок (метр) і того, що руйнує метр, що вносить в рух музики жва­вість і різноманітність (ритм); залежність від них характеру музики і жанрової виразності.

4. Фактура, її роль у виявленні стилю, характеру, образності. Аналіз фактури необхідний для планування роботи над окремими її пластами і елементами.

Типи фактури:

• гомофонно-гармонічна, • фігураційна,

• поліфонічна, • монодична,

• акордова (і хорального складу), • токатна.

 

2. Артикуляція (відновлення штрихів із різним ступенем з ’вяз- ності й роздільності) - засіб для вираження того чи іншого характеру музики, виявлення жанрових особливостей, фразування, мотивної бу­дови, інтонаційної виразності.

3. Темп,ритм (художнє його втілення), агогіка (тобто управління часом) - залежать від стилю, жанру, фактури, змісту. Для організації часу необхідно визначити одиницю пульсації (восьма, чверть або по­ловинна), характер метричного руху, а також своєрідність ритму і його емоційну виразність.

4. Фразування (музичний синтаксис) здійснюється, стає чутним і зрозумілим за допомогою прийомів артикуляції, динаміки, педалізації, аплікатури; а роль розділових знаків виконують цезури, ліги, зміна або зняття педалі.

5. Темброве забарвлення (прийоми туше, звуковидобування) - найбільш суб’єктивний засіб виразності, тому що спирається на уявне інструментування і вимагає створення ілюзії тембрів за допомогою за­собів динаміки, артикуляції, педалізації.

6. Педалізація сприяє фактуроутворенню, звуковій різноманіт­ності, виразності фразування, зв’язності музичної тканини; вона зале­жить від вимог стилю, жанру, фактури.

7. Аплікатура сприяє зручності гри і виразності виконання. Це допоміжний засіб, який забезпечує зручність, свободу гри і реалізацію художніх намірів (" Аплікатура - це все!”, - Шопен; “Погана апліка­тура - недорікувата, гарна - красномовна ”, - Перельман). В одних випадках вимагає дотримання правил, в інших - вміння робити обґрун­товані винятки (наприклад, через специфіку апарату' учня). Не терпить переучування!

Висновок:свідоме оперування всіма способами музичної вираз­ності і є інтерпретація, яка повинна спиратися на розуміння епохи, стилю композитора, змісту твору і власні відчуття виконавця. У виборі виконавських засобів виразності дуже важливе почуття міри й худож­ній смак виконавця.

Рекомендована література

1. Алексеев А. Методика обучения игре на фортепиано. Гл. IV. - М.,

1971,1978.

 

2. Браудо И. Артикуляция. - Л., 1961.

3. Козлов П., Степанов А. Анализ музыкальных произведений. Ч. 1, гл. II, §§ 1,2,3.-М., 1960.

4. Мазелъ Л. Строение музыкальных произведений. Гл. І, III, IV, V. - М., 1986.

5. Музыкальная форма / Под ред. Ю. 'Полина. Гл. І-ІУ. - М., 1974.

6. Нейгауз Г. Об искусстве фортепианной игры. Гл. І, II, III, добавле­ние к гл. IV. - М., 1967, 1973, 2005.

7. Очерки по методике обучения игре на фортепиано. Вып. 2. Ст.: Виноградова О. “Значение аппликатуры для воспитания ис­полнительских навыков у учащихся-гшанистов”; Кокушкин В. “О педализации”. - М., 1965.

8. Тюлин Ю. Учение о музыкальной фактуре. Гл. I §§1-5, Гл. II §§1-7.-М., 1976.







Дата добавления: 2015-03-11; просмотров: 1093. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Расчетные и графические задания Равновесный объем - это объем, определяемый равенством спроса и предложения...

Кардиналистский и ординалистский подходы Кардиналистский (количественный подход) к анализу полезности основан на представлении о возможности измерения различных благ в условных единицах полезности...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит. Multisim оперирует с двумя категориями...

Композиция из абстрактных геометрических фигур Данная композиция состоит из линий, штриховки, абстрактных геометрических форм...

Краткая психологическая характеристика возрастных периодов.Первый критический период развития ребенка — период новорожденности Психоаналитики говорят, что это первая травма, которую переживает ребенок, и она настолько сильна, что вся последую­щая жизнь проходит под знаком этой травмы...

РЕВМАТИЧЕСКИЕ БОЛЕЗНИ Ревматические болезни(или диффузные болезни соединительно ткани(ДБСТ))— это группа заболеваний, характеризующихся первичным системным поражением соединительной ткани в связи с нарушением иммунного гомеостаза...

Решение Постоянные издержки (FC) не зависят от изменения объёма производства, существуют постоянно...

Различия в философии античности, средневековья и Возрождения ♦Венцом античной философии было: Единое Благо, Мировой Ум, Мировая Душа, Космос...

Характерные черты немецкой классической философии 1. Особое понимание роли философии в истории человечества, в развитии мировой культуры. Классические немецкие философы полагали, что философия призвана быть критической совестью культуры, «душой» культуры. 2. Исследовались не только человеческая...

Обзор компонентов Multisim Компоненты – это основа любой схемы, это все элементы, из которых она состоит...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия