Взаємозв'язок держави і громадянського суспільства
Держава і громадянське суспільство доповнюють одне одного, вони є взаємообумовле-ними і залежними. Основний зміст діяльності держави не суперечить життєдіяльності громадянського суспільства, що наочно зображено на схемі (див. стор. 128). Громадянське суспільство є сполучною ланкою між вільним індивідом і централізованою державною волею. Держава самою своєю природою покликана протидіяти дезінтеграції, кризовим явищам і деградації суспільства; вона створює належні умови для реалізації прав і свобод автономної особистості. Довгий час не було змістовного і термінологічного розмежування понять громадянського суспільства і держави. Н. Макіавеллі зробив перший крок до їх розмежування (див. вище). Ідея громадянського суспільства - одна з найважливіших політичних ідей Нового часу. Саме поняття «громадянське Держава Зміст: - реалізація загальнозначущих інтересів соціальних груп, верств, класів, етнічних груп; - політика інтеграції в єдине співтовариство; - посередництво в регулюванні соціальних конфліктів; - політична соціалізація. Засоби реалізації: - конституційно-правові ресурси; - силові ресурси влади; - інформаційно-ідеологічні ресурси влади. Основи: - політичні інститути (органи трьох гілок влади); - політичні лідери, еліта, весь функціональний політичний істеблішмент. Політичні сили: - партії, рухи, групи тиску, які артикулюють, агрегу-ють і представляють інтереси громадян. Громадянське суспільство Зміст: - реалізація повсякденних інтересів індивідів. Засоби реалізації: - звичаї, традиції, переконання; - правові і моральні норми; - культура, соціалізація. Основи: - вільний індивід з невід'ємними природними правами; - неполітичні організації (економічні, соціальні, культурні, конфесійні тощо), що забезпечують реалізацію цих прав; - виробнича сфера, вільний робітник, ринок. суспільство» виникло в середині XVII ст. в Європі і зазнало певної еволюції, хоча незмінно протиставлялось поняттю «держава». Ліберальна трактовка громадянського суспільства презентована ідеями Д. Локка і Т. Гоббса. Вони ввели поняття «громадянське суспільство» для відображення історичного розвитку людського суспільства, переходу людини від природного до цивілізованого існування. Природному, додержавному стану суспільства вони протиставили цивілізоване, соціально-політичне суспільство, таке, що уособлює порядок і громадянські відносини. В основі процесу становлення незалежного індивіда, за Локком, лежить приватна власність. Відносини між державою і громадянським суспільством будуються на договірній основі. Держава охороняє невід'ємні права громадян, а громадянське суспільство стримує прагнення влади до панування. Г. Гегель розглядав громадянське суспільство як сукупність індивідів, які задовольняють через працю свої повсякденні потреби. Основою тут є приватна власність. Однак, за Гегелем, рушійною силою соціального прогресу є держава, а не громадянське суспільство. Примат держави пов'язаний з тим, що вона уособлює всі чесноти і найбільш повно втілює «Абсолютну Ідею», що саморозвивається. Громадянське суспільство, навпаки, втілює «інакше буття» Духа-Ідеї. Е. Маркс трактував громадянське суспільство як сукупність матеріальних стосунків індивідів. Економічний базис обумовлює надбудову: державу, право, мораль, релігію тощо. Услід тезі про залежність надбудови від базису К. Маркс вважав державу інструментом політичного панування класу, який володіє засобами виробництва. Отже, в буржуазній державі громадянами виявляються лише заможні класи і соціальні групи. Буржуазна держава реалізує волю економічно пануючого класу і перешкоджає вільному розвитку інших індивідів, поглинає більшість громадянського суспільства, що робить нерівними і договірні відносини між обома сферами.
|