Лекція №1
Тема. Творчість І.Котляревського (1769 – 1838) План 1. Загальний огляд життєвого і творчого шляху. 2. «Енеїда» як травестія у контексті європейської пародії. Тема, ідея, проблематика, образи богів, земних царів, Енея і троянців. 3. «Наталка Полтавка» в контексті європейської драматургії свого часу. Тема твору, ідея, образи, основний конфлікт і його характер. 4. «Москаль-чарівник» і європейське відродження. Основний конфлікт п’єси, характери. Самостійна робота Тема. Творчість І.Котляревського (1769 – 1838) Бурлескне і літературне начала в поемі «Енеїда» І.Котляревського. Практичне заняття №1 Тема. Жанр, стиль, метод «Енеїди» І.Котляревського та її місце в українській та світовій літературі. «Наталка Полтавка» І.Котляревського. Проблематика і поетика План 1. Життя, громадсько-культурна і літературна діяльність І.Котляревського. 2. «Енеїда» – перший твір в нової української літератури: ü бурлескно-травестійна поема в європейській літературі доби Просвітительства. Популярність переробок «Енеїди» Вергілія, їх роль, їх вплив на Котляревського; ü фольклорні джерела поеми Котляревського. Вплив народних міфологічних уявлень, поетики, епосу, казки. Успадкування елементів ідейно-естетичної концепції мандрівних дяків; ü етнографічно-побутовий характер поеми, українізація сюжету, образів, місця дії. Народність поеми; ü гумор і сатира як жанрові ознаки та особливості «Енеїди» І.Котляревського; ü героїчно-патріотичні мотиви «Енеїди». 3. Сюжет і композиція. Система образів і поетика «Енеїди»: ü сюжет і композиція «Енеїди». Використання античного сюжету. Принципи побудови твору, вплив структурного епосу та казки; ü образи поеми, особливості їх творення (образи Енея, Низа, Евріала, богів з Олімпа та земних героїв); 4. «Наталка Полтавка» І.Котляревського на тлі російської драматургії кінця ХVІІІ початку ХІХ століття (спорідненість з російською комічною оперою кінця ХVІІІ ст.; зв’язок з російською драматургією 10 – 20-х рр. ХІХ ст. у розробці сюжету образів: водевіль Шаховського). «Козак Стихотворец» як певний поштовх до написання «Наталки Полтавки». 5. Зв’язок «Наталки Полтавки» з українською драматичною літературою ХVІІ століття (Шкільні драми, інтермедія, вертепна драма). 6. Реалізм і народність «Наталки Полтавки». Реалістичні зображення у п’єсі суспільно-побутових умов того часу, характеристика дійових осіб, їх типізація та індивідуалізація, піднесення високих моральних якостей народу, пісні у усній народній творчості. 7. Вплив «Наталки Полтавки» на подальший розвиток нової української драматургії («Чорноморський побит» Кухаренка, «Купайло на Івана» С.Писаревського, «Любка» Котлярова та інші). 8. «Москаль-чарівник» І.Котляревського. Жанр твору. (водевіль у Франції, Росії). Визначення жанру «Москаля-чарівника» автором.
|