Поезія Горація. Творчість Овідія
Відомості про життєвий шлях Горація. Поетичний доробок митця. Тема поета і поезії у його творах. Ідейний зміст оди «До Мельпомени». «Посланя до Пізонів» – віршований трактат про поетичне мистецтво. Особливості поетичного стилю Горація. Життєвий і творчий шлях Овідія. Художні особливості поеми «Метаморфози». Традиції Горація та Овідія у світовій літературі. Квінт Горацій Флакк, другий уславлений в століттях римський, поет-лірик доби Октавіана Августа, народився в містечку Венузія чи на півдні Італії. Батько Горація був рабом, що отримав звільнення. У Римській державі такі люди вважалися громадянами другого сорту. Батько поета все життя важко працював і з усіх сил намагався дати єдиному сину пристойну освіту. Заради сина сім'я переїздить до Риму, де батько Горація стає збирачем податків, а він сам спочатку вчиться у початковій школі, потім – у граматичній та риторичній. Хлопчик вивчав ораторське мистецтво й філософію, грецьку мову й літературу, із захопленням слухав промови самого Ціцерона. Горацій закінчив своє навчання в Афінах, де займався грецькою поезією та філософією. Там же він познайомився із Юнієм Брутом, одним із убивць Гая Юлія Цезаря, непримиренним ворогом деспотії та диктатури. Під його виливом Горацій, якому демократичні ідеали були близькими й зрозумілими, вступив до лав республіканської партії й очолив легіон республіканців, хоча й не мав здібностей до військової справи. За часів громадянської війни Горацій зі зброєю в руках боронив республіку. Згодом, підсумовуючи здобутки і втрати цього періоду свого життя, поет скаже: «За привидом свободи водив нас відчайдушний Брут». У листопаді 42 р. до н. є. Горацій зі своїм легіоном брав участь у битві біля міста Філіп у Македонії. У цій битві війська Октавіана вщент розбили республіканців. «Привид свободи» розтанув, республіка зазнала остаточної поразки. Після оголошення амністії Горацій повернувся до Риму, де на нього чекала сумна звістка про смерть батька й конфіскацію всього батькового майна. Відчай охопив Горація. За його словами, «відважні злидні» підштовхнули його до поетичної творчості. Перші літературні спроби Горація привернули увагу Вергілія, який і познайомив його з Меценатом, керманичем творчості поетів і провідником політики Октавіана Августа. Знайомство з Меценатом, а згодом і дружба з ним забезпечили поетові не тільки високе покровительство, а й матеріальний достаток упродовж: усього життя. Крім усього іншого, Меценат також подарував Горацію маєток у Сабінських горах, неподалік від Рима. Подібно до Вергілія, Горацій поступово стає співцем імператорського Риму. Новому устрою повинна була відповідати і нова мораль. І Горацій приймає цю мораль: поет заповідає все своє майно імператорові – жест, що мав засвідчити вірнопіддані почуття поета. Так Горацій став «Августовим співцем», як назвав його О.Пушкін. Вступ Горація до літературного гуртка Мецената змінив його долю. Він прославляє імператора Августа, пише оди на честь Мецената. Проте все це, і, у першу чергу, його повна залежність від сильних світу цього, починає гнітити поета. Зовні Горацій активний провідник нового офіційного курсу. Але щоразу в його віршах відчутна непоштивна іронія, критична думка, біль розчавленої людської гідності, яка змушена була все життя плазувати перед імператором. Причетний, як і Вергілій, до створення міфу про божественне походження Августа, поет, усупереч офіційній тенденції, інколи ризикує твердити: «Всі ми – смертні... чи скіпетр в світі носили, чи хліборобське тримали рало» (ода до Постума). Але, якщо хтось і заслуговує на безсмертя, то це – поет. Орел був символом безсмертя імператора. Лебідь стає символом безсмертя поета у творчості Горація. По смерті поета білий лебідь лине над землею, і слава поета сягає далекої Африки й Колхіди. Поет живий, поки жива його поезія. Це переконання пронизує низку творів Горація. У його серці постійно точилася боротьба між «Августовим співцем» і вчорашнім республіканцем. Горацій ніколи не був бійцем, і, врешті-решт, він вирішує відійти від політичної суєти й обирає для себе роль «друга природи». Честолюбство, слава, політика, гроші не варті того, щоб марнувати заради них життя. Його ідеал – затишний садочок, люба дівчина, невимушена розмова двох друзів за келихом вина. Він живе під девізом: «Живи сьогодні, бо чи житимеш завтра». Більшу частину року Горацій проводить у Сабінському маєтку: «Наче в твердині якій, я на хуторі в горах укрився». Тепер його життя підпорядковане гаслу: ніяких надмірностей ні в чому. Поет намагається знайти внутрішню рівновагу, злагоду із самим собою. Шлях до неї – гармонія, поміркованість, «золота середина». На думку Горація, порятунком від суперечностей є вдоволення середнім достатком, тільки це дає людині справжнє щастя. Майже вся літературна спадщина поета дійшла до нас. Вона складається із двох книг сатир, однієї книги еподів (ліричних віршів), чотирьох книг од (пісень), ювілейного гімну й двох книг послань. «Еподи» («приспівки») – це написані ямбом ліричні вірші, що супроводжуються короткими приспівками. Збірка еподів Горація складається із 17 віршів. За своїм змістом деякі з них ближче до сатир, деякі – до од. Взагалі зміст еподів відрізняється розмаїттям тем: від пропагування сільського життя – до проголошення політичних лозунгів «золотої доби» Августа. Ліричні вірші Горація ще в античності стали називати одами, і ця назва збереглася до наших часів. Оди поета вважаються бездоганними за формою, а художня досконалість його ліричних творів полягає у цілісності та ясності поетичної думки. Перша збірка од складається із 38 віршів. Перші шість од третьої книги отримали назву «римських од». У них поет прославляє Рим і політику Августа. Найвідомішою одою поета вважається 30-та, яка у перекладі А.Содомори дістала, назву «До Мельпомени». Численні пам'ятники з мармуру й бронзи мали увінчати особу імператора Августа. Горацій упевнений, що поетові дарує безсмертя ліра, тому слава поета вища за славу імператора. Створюючи свій знаменитий вірш «Пам'ятник», О.Пушкін надихався двома одами Горація: «До Мельпомени» та «Лебідь». Тема оди Горація, що стала традиційною у творчості всесвітньо відомих поетів, знайшла відображення у «Пам'ятнику» М.Рильського, який побудував свій вірш на антитезі до Горацієвої оди. Саме Горацій започаткував у світовій літературі традицію, за якою поети наприкінці життя прагнуть підбити підсумок своєї творчості. Захоплюючись грецькою поезією, Горацій убачав власну заслугу перед нащадками в тому, що він «вперше скласти зумів по-італійському Еолійські пісні», тобто перенести на римський ґрунт грецьку лірику – мистецтво Алкея, Сапфо, Анакреонта. Любов до них він проніс до кінця свого життя. Наприкінці 20-х років з'являється перша книга «Послань» Горація. Як епістолярний жанр поетичні послання існували і раніше, але тільки Горацій надав їм закінченого художнього оформлення. Послання Горація адресовані різним особам, реальним або вигаданим. Найбільшої уваги заслуговує «Послання до Пізонів» – братів, що писали драматичні твори. Цей твір, написаний віршами, вважають науковим трактатом про поезію. У ньому Горацій розглядає важливі для того часу питання естетики: про значення поезії, про талант у мистецтві, про єдність змісту й форми, про мову, значення літературної критики, жанр трагедії тощо. Афористичні «Послання...» Горація були дуже популярними в Європі, особливо у Франції XVII ст., де правили за канон для «Поетики» теоретика класицизму Буало. Цей же трактат Горація постійно згадує й ректор Києво-Могилянської академії Ф.Прокопович у праці «Про поетичне мистецтво», написаній для юнацтва 1705 р. Горацій створив надзвичайно багатий поетичний світ. Він складається з конкретних, дуже виразних, навіть «заземлених» образів: ниви у Горація завжди сардинські, лівійські чи фракійські; сади – кампанські; луки – калабрійські, виноградники – каленські; кедр – понтійський; панцир – іспанський; товари – сірійські. Художній простір у творчості поета стає, таким чином, конкретним і зримим, але водночас за допомогою тих же «географічних» образі її він розширюється до загальноземних меж. Не менш конкретний у творчості поета і художній час (хронос). Він тісно пов'язаний з минулим, легендарною історією та міфологією. Сучасність, почуття та настрої поета вкупі з міфологічними чи історико-легендарними іменами створюють цілісний образ художнього хроносу в його поезіях. Горацій-лірик мав винятковий успіх у всій Європі. В Україні особливі заслуги у справі популяризації поезії Горація належать письменнику-гуманісту П.Русину з Кросна (помер 1517 р.). Твори видатного римського поета вивчались у братських школах, вони входили до програм Києво-Могилянської академії, на його наукові трактати про поезію посилалися частіше, ніж на твори інших латинців. Ф.Прокопович закликав українських поетів учитись майстерності у Горація. Г.Сковорода «перетолковал малоросійським діалектом» його оди, зокрема мотиви поезій Горація звучать у збірці українського філософа і поета «Сад божественних пісень». Горацій приваблював Сковороду, у першу чергу, своєю мудрістю, нехтуванням славою й багатством заради свободи творчості. Про широку популярність Горація в Україні свідчить і той факт, що гоголівський Тарас Бульба, жартуючи, згадує римського поета. Горація «українізовували» і переробляли П.Гулак-Артемовський та Л.Боровиковський. Поезія Горація знайшла нове життя в перекладах І.Франка та В.Щурата. Поезії Горація перекладали М.Білик, М.Зеров, А.Содомора, Б.Тен та ін. Серед античних авторів твори Горація мали найбільший вплив на Т.Шевченка. «Стоїко-епікурейські принципи гораціанської мудрості (життя у межах своєї природи, міри, гармонії, злагоди з собою, задоволення найменшим тощо), засвоєні через Сковороду, поет розгорне у багатьох творах. Мотив творчого усамітнення у «Перебенді» також веде до Горація... Саме тому в повісті «Близнецьі» поруч з Гомером Шевченко поставить ім'я Горація як двох найбільших авторитетів античного світу». Публій Овідій Назон народився у невеличкому містечку, яке розташовано неподалік від Рима, у багатій і знатній родині. Батько майбутнього поета мріяв побачити свого сина впливовим державним чиновником, та цим мріям не судилося здійснитися. Дуже швидко він переконався у цілковитій непридатності свого нащадка до судейських і адміністративних посад, які, за його настійними вимогами, син деякий час посідав. Проте досить рано в юнака прокинувся дар поета. Отримавши в Римі блискучу риторичну освіту, Овідій невдовзі залишає службову діяльність і цілком присвячує себе поезії. Знатне походження й вдале одруження з багатою римлянкою відкривають йому доступ до вищих римських аристократичних кіл і двору імператора Августа. Поет увійшов у літературний гурток Мессали, здружився з поетами Тібуллом, Проперцієм і навіть з Горацієм, не зважаючи на відчутну різницю в літах. Незабаром Овідій стає першим поетом Риму, визнаним главою римських поетів «золотої» молоді. Минуть століття, і Овідія називатимуть «співцем кохання». Разом з Тібулом, Проперцієм і Галлом він є представником літературного напрямку, що культивував любовну елегію. Елегія – одна з жанрових форм лірики, яка виникла в Стародавній Греції. Спочатку тематика елегій була досить різноманітною: поряд із патріотичними мотивами, оспівуванням громадянських і військових доблестей в елегіях на повний голос звучать і особисті переживання поета – радість і горе кохання. В античній літературі олександрійського й римського періодів коло тем елегій звужується. Переважаючими стають мотиви особистих переживань: самотності, туги, знехтуваного кохання, розчарування і страждання. Та, незалежно від змісту, елегія, як правило, складається з двовіршів, які виражають закінчену думку. Римський поет Овідій вніс в елегії нову, невідому до нього тональність – іронію, надав їй риторичної забарвленості та блискучої дотепності. У своїх елегіях Овідій проголосив кохання і поезію вищим сенсом життя людини. Слава поета й коханця для нього вища за славу ратних і державних діянь. Слава царів, з їх тріумфом і почетом, – ніщо у порівнянні зі славою поета, бо поета поважають закохані, а почуття закоханих – найглибші та найщиріші, і тільки заздрісники, стверджує Овідій у «Любовних елегіях», роблять вигляд, що заняття поезією їх зовсім не приваблює, а поетичну творчість взагалі вважають даремною тратою часу (елегія «Заздрощі»). З першого погляду життя поета в Римі здається легким і безтурботним, та насправді все було значно складніше. Овідій байдужо ставився й до політики, і до офіційної ідеології, а імператору Августу потрібні були солдати. Рим перетворювався на світову імперію. Мрійник Вергілій закликав римських громадян на ратному полі примножувати славу Риму і розширювати кордони імперії, а його учень Овідій надавав перевагу «коханцю перед солдатом». Імператор Август мріяв відродити суворі «староримські ідеали», а поет Овідій заявляв: «Нехай інші прославляють минуле, я щасливий з того, що живу тепер». Сприймалась як виклик загальноприйнятій моралі і написана приблизно у той же час знаменита поема Овідія «Наука кохання», в якій автор дуже витончено іронізує над моральним законодавством Августа. Поема складається з елегій, в яких Овідій «поважно» розмірковує про пестощі та принади кохання. На той час такі твори Овідія сприймались як виклик, як протидія справам Августа. У Римі прихильники імператора поширювали чутки про те, що нібито рід «божественного» Августа походить від славетного Енея, оспіваного Вергілієм. А Овідій мимохідь зауважує, що чутки про добропорядність і героїзм Енея - справжнісінька брехня. Його Дідона кидає в обличчя Енею звинувачення в тому, що він не тільки зрадливий коханець, а взагалі «фальшива» людина: «Все брехня в тебе! Брехати язик твій почав не від мене!» (лист Дідони до Енея у збірці «Героїди»). Таким чином, у імператора Августа були підстави гніватись на Овідія. Однак у плани поета зовсім не входило вступати в конфлікт із самим імператором. Намагаючись засвідчити Августу свою повагу і шанобливе ставлення до його державної політики та ідеології, Овідій береться за створення одразу двох поем: «Фасти» (Календар) і «Метаморфози». Але це запізніле каяття вже не могло врятувати поета. 8 р. н. є. Овідій, знаходячись на вершині слави та життєвого благополуччя, несподівано, за наказом імператора Августа, був відправлений на заслання в північне Причорномор'я – у місто Томи. Сам поет про причини вигнання говорить дуже загадково, тож. вони залишаються не зовсім зрозумілими дотепер У «хладній Скіфії» він прожив останні 10 років свого життя: нужденного, сповненого тугою за батьківщиною й рідними. Тут Овідій створює останні свої поезії: збірку сумних елегій «Трістії» (5 книжок) та «Послання з Понту» (4 книжки). У «Сумних елегіях» особистість поета розкривається особливо зворушливо й безпосередньо. Розповідаючи про пережите у скорботну ніч розставання, поет писав: «Як пригадаю цю ніч, коли все я найближче покинув, ще і сьогодні з очей котяться сльози рясні» (Переклад І.Франка). Звістка про заслання була настільки несподіваною, згадує поет, що «я остовпів, не інакше, як той, хто вражений громом». «Тричі ставав на поріг я – тричі вертався: самі-бо ноги, в догоду душі, мовби загрузли мені» (Переклад І.Франка). Даремно благав поет про милість усіх богів, уже ніщо не могло змінити його долю, бо «незламний наказ гнав до світання мене... Вийшов я (краще сказать – мене винесли без похорону)...». Доля поета привела його до холодної країни, де «нещасний, що оре, плуг у одній, меч держить у другій руці...». Поет назавжди залишився в пам'яті народів, серед яких жим у вигнанні, здобувши славу співця кохання й свободи. Публій Овідій Назон був улюбленим поетом Шекспіра, Ґете, Пушкіна. І.Франко написав ґрунтовне дослідження про творчість Овідія. Одним із перших познайомив українського читача з творчістю Овідія Ф.Прокопович. Г.Сковорода переклав українською мовою уривок із книги Овідія «Фасти» під назвою «Похвала Астрономії», дав своє оригінальне тлумачення міфів про Нарциса, Актеона, Фаетона, переказаних Овідієм у «Метаморфозах». Література
|