Студопедия — Розділ ІІІ. Шлях Степана Радченка від волі до влади — до торжества інстинктів.
Студопедия Главная Случайная страница Обратная связь

Разделы: Автомобили Астрономия Биология География Дом и сад Другие языки Другое Информатика История Культура Литература Логика Математика Медицина Металлургия Механика Образование Охрана труда Педагогика Политика Право Психология Религия Риторика Социология Спорт Строительство Технология Туризм Физика Философия Финансы Химия Черчение Экология Экономика Электроника

Розділ ІІІ. Шлях Степана Радченка від волі до влади — до торжества інстинктів.






Модель життя в романах В.Підмогильного “Місто” та “Невеличка драма” є складною і синтетичною, вона постає як сума моделей буття. Це світ, у якому відсутні універсальні закони. У кожного з героїв своє бачення навколишньої дійсності. Центром цієї загальної моделі у романі “Місто” став Степан Радченко. Валер’ян Підмогильний, тонкий психолог і філософ, створив образ людини, в душі якої відбувається безперервна боротьба між добрим та злим началами, між духовним і тваринним, щоб простежити, за ким буде перемога. Невипадково до роману “Місто” автор поставив такий епіграф: “Шість прикмет має людина: трьома подібна вона на тварину, а трьома на янгола. Як тварина — людина їсть і п’є: як тварина — вона множиться і як тварина — викидає; як янгол — вона має розум; як янгол — ходить просто і як янгол священною мовою розмовляє.”

Саме він, як і вислів з твору А.Франса (роман має два епіграфи) став ключем до прочитання як і всього твору, так і образу головного героя. У такий спосіб В.Підмогильний увиразнив ідейний задум роману, спрямував думки читача в правильне русло, але при цьому, як і його вчитель Гі де Мопассан, уникає нав’язливої дидактичності.

Хоч варто зазначити, що багатьом літературознавцям — особливо сучасникам В.Підмогильного — здавалося, що тільки назва повинна відображати зміст твору. Тому на обкладинці одного з перших видань “Міста” художник зображає багатоповерхові будинки, труби заводів, що димлять у небо, невеликі ліхтарі. Позитивне розв’язання актуальної проблеми “місто-село” — ось що хотіли бачити критики на його сторінках. Тоді як прозаїка-гуманіста цікавила насамперед людина.

Зосередившись на образі Степана Радченка, письменник роздумував над феноменом людського життя, над природою існування індивіда в оточенні собі подібних. І ці різні моделі буття тим цікаві, що в центрі їх — людина, в основі якої лежить одвічний і нерозв’язаний конфлікт: між Каїном та Авелем. У праці “По той бік добра і зла” Ф.Ніцше, підкреслюючи амбівалентну природу особистості, зазначав: “В людині тварина і творець з’єднані воєдино: в людині є матеріал, уламок, глина, бруд, безглуздя, хаос: але в людині також і творець, вершитель, твердість молота, божественний глядач і сьомий день...”1

В.Підмогильний зображає Радченка-людину й Радченка-письменника, простежуючи зміну моральних цінностей свого персонажа, його поглядів на людей, на власне місце й призначення в житті, зміну життєвої мети та шляхів її досягнення. Він аналізує при цьому (хоч і побіжно) соціальні процеси та явища, їхній вплив на Степана Радченка. Його герой проходить шлях від прагматика-оптиміста, який спочатку вважає розум запорукою ефективної реалізації своєї мети, до завершеного героя абсурду. Адже після смерті дівчини Зоськи Степан ще гостріше відчує всевладність абсурду, неможливість не тільки перемогти його, а й уникнути. Варто наголосити, що автор “Міста” навмисне створює цілий ряд абсурдних ситуацій, у які потрапляє головний герой, особливо у другій частині твору, уважно фіксує, як його раціональна орієнтація в світі змінюється слухняною упокореністю життю. Не менш цікавим є творчий шлях Радченка-письменника.

Валер’ян Підмогильний, досліджуючи роль психологічних, біологічних та соціальних чинників у житті героя, звертає увагу на велику роль ірраціональних сил та сексуальної енергії, які є важливими рушіями його психологічного життя.

Ще в 1931 році Петро Колесник не без іронії відзначив у своєму дослідженні, що В.Підмогильний надто серйозно підходить до розгляду проблеми голоду статі й голоду шлунку. Насправді, все тут набагато складніше. Подібно Ніцше, український прозаїк реабілітує тіло, вказує на його важливе значення в житті героїв (Ірен Маркевич, Юрій Славенко, Марта). Німецький філософ намагався з’ясувати, який з інстинктів є підґрунтям моралі. З його філософської системи чітко вимальовується ланцюжок: тіло — інстинкт — воля — життя. Тіло людини є провідником її волі. “Плоть — це великий розум, множинність з однією суттю, війна і мир, отара і пастир. Твій невеличкий розум — теж знаряддя твоєї плоті”. “Вона (плоть — С.Л.) не каже “я”, а творить його”1. Валер’ян Підмогильний також підкреслює, що тіло в надзвичайних умовах далеко не завжди зважає на моральні норми, “діє ініціативно, а то й напролом”[2]. Автор “Міста” наголошує на тому, що підсвідомі чуттєві бажання Радченка впливають, а часом навіть визначають його поведінку. Сни героя мають еротичний характер.

М.Ласло-Куцюк зауважила, що Підмогильний “у творі широке місце приділяє коханню в його тілесному аспекті, владі інстинктів над поступками людини...”[3] В.М.Леонтович доводить це ж саме, вказуючи на те, що визначальними рисами юнака були: “нестримна жадоба до влади, до успіху, до розкоші, статева пристрасть”[4]. Тіло бере гору над розумом та душею Степана.

При зображенні головного героя Підмогильний користується улюбленим прийомом: докладно змальовує його почування, реакції на ті чи інші події; за нього промовляють його думки, висловлювання, вчинки. Степана Радченка читач також бачить очима інших героїв. Таких поглядів і ракурсів бачення декілька (Надійка, Левко, Зоська, “мусінька”, Вигорський, Максим Гнідий, Рита).

У ґрунтовному дослідженні В.Мельник5 зауважив, що в одному багатогранному, суперечливому й неоднозначному образі письменник відтворив три етапи екзистенціальної діалектики С.К’єркегора: естетичний, етичний та етап наближення до Бога (у даному випадку до творчості). Саме так, в творчості, Степан Радченко намагається знайти власний порятунок, душевне очищення. Таким бачився фінал героя П.Єфремову, Ю.Шереху.

Нам кінцівка твору не видається однозначно оптимістичною. Степан лише писав повість про людей, і ми не маємо певності, чи вдасться йому закінчити її. Дієслово недоконаного виду залишає читачам широке поле для роздуму. І хоч прикмети янгола в Степановій душі нагадують про себе, тварина теж не дрімає, часто здобуває першість (причому перемагають найгірші риси: байдужість, жорстокість, усвідомлення переваги сильного). Тому й зображає автор життя Радченка-людини, Радченка-письменника як рух, котрий нагадує молекулярний рух, миготливий і повільний, кінечний та безкінечний, безпечний та небезпечний.

У висновках узагальнюються результати дисертаційного дослідження.

Романи В.Підмогильного — небуденне явище в українській літературі ХХ століття. Ці твори — яскраве свідчення того, що талановитий український прозаїк в хаосі грандіозних суспільних катаклізмів звертав свій погляд насамперед на людину, неординарну особистість, хоч і привабливу, та далеко не ідеальну, величну й слабку водночас.

Заглиблюючись у внутрішній світ персонажів, він проникає в найвіддаленіші куточки людської психіки, в саму суть психологічних імпульсів людини. Письменник майстерно розкриває характери героїв через їхні думки й висловлювання, вчинки або портретні деталі. Саме портретові відводиться важлива роль у показі разючих метаморфоз, що сталися з героями (“мусінька”, Максим, Надійка та ін.). Для кожного з них створюються такі ситуації, які висвітлюють нові грані їхніх характерів, виявляють особливості світосприймання, погляди на життя й власне місце в цьому житті.

Він розумів, що тільки так, насамперед через пізнання людини, можна пізнати світ. Прагнув осягнути суспільне життя особистості через її індивідуальне буття.

Кожен персонаж “Міста” та “Невеличкої драми” — неоднозначна особистість. Герої Підмогильного є творцями власного життя. Творча природа способу буття кожного з них полягає у тому, що самотворчість героїв — різна за своєю спрямованістю, виявами, мотивами. Людина в творах В.Підмогильного є тим, що вона з себе зробить, це своєрідний проект, витворений суб’єктивно. Цікаві своїми поглядами на власне місце й призначення в світі персонажі з-поміж можливих варіантів обирають способи власної реалізації, свій неповторний життєвий шлях. Людське існування в романах “Місто” та “Невеличка драма” — це існування особистостей, яким передусім притаманне певне ставлення до буття, раціональне чи ірраціональне бачення світу.

Образи романів — це філософські роздуми письменника над феноменом людського буття, над природою існування індивіда в оточенні собі подібних.

Традиційна, але, на жаль, не роз’язана багатьма епохами проблема сенсу людського буття, гостро порушена в творах, закладена в самій специфіці існування героїв у світі.

Створюючи різні характери, правдиво досліджуючи їхню психологію та соціальну природу, В.Підмогильний звертався до проблеми взаємовідносин духу й тіла, серця й розуму, а також моралі як основного регулятора людських стосунків.

Автор “Міста” й “Невеличкої драми” нав’язливо не повчає свого читача, не робить остаточних висновків, не ставить останньої крапки в своїх роздумах та пошуках.

 

Основні положення й висновки роботи відбиті в 6 публікаціях:

 

1. Український “Любий друг”? (“Місто” В.Підмогильного) // Слово і час. — 1998. — № 7. — С. 54–57 (0,3 друк. арк.).

2. Екзистенціальні проблеми в романах В.Підмогильного // Вісник. (Літературознавчі студії). Випуск 1. — К.: Міжнародний інститут лінгвістики і права. — 1999. — С. 65–68 (0,3 друк. арк.).

3. Великі проблеми “Невеличкої драми” В.Підмогильного // Слово і час. — 2000. — № 2. — С. 37–39 (0, 4 друк. арк.).

4. ”Місту” В.Підмогильного — 70 // Вітчизна. — 1998. — № 9–10. — С. 141–144 (0,6 друк. арк.).

5. Плужник і Підмогильний: в складних філософських пошуках // Українська мова та література. — 1999. — 4 січня (0,4 друк. арк.)

6. Художні моделі буття героїв в романі В.Підмогильного “Місто” // Наукові читання — 1998. Праці молодих учених України. — К.: Українська книга, 1999. — С.149–174 (0,8 друк. арк.)

 

 







Дата добавления: 2015-07-04; просмотров: 449. Нарушение авторских прав; Мы поможем в написании вашей работы!



Практические расчеты на срез и смятие При изучении темы обратите внимание на основные расчетные предпосылки и условности расчета...

Функция спроса населения на данный товар Функция спроса населения на данный товар: Qd=7-Р. Функция предложения: Qs= -5+2Р,где...

Аальтернативная стоимость. Кривая производственных возможностей В экономике Буридании есть 100 ед. труда с производительностью 4 м ткани или 2 кг мяса...

Вычисление основной дактилоскопической формулы Вычислением основной дактоформулы обычно занимается следователь. Для этого все десять пальцев разбиваются на пять пар...

Закон Гука при растяжении и сжатии   Напряжения и деформации при растяжении и сжатии связаны между собой зависимостью, которая называется законом Гука, по имени установившего этот закон английского физика Роберта Гука в 1678 году...

Характерные черты официально-делового стиля Наиболее характерными чертами официально-делового стиля являются: • лаконичность...

Этапы и алгоритм решения педагогической задачи Технология решения педагогической задачи, так же как и любая другая педагогическая технология должна соответствовать критериям концептуальности, системности, эффективности и воспроизводимости...

Принципы и методы управления в таможенных органах Под принципами управления понимаются идеи, правила, основные положения и нормы поведения, которыми руководствуются общие, частные и организационно-технологические принципы...

ПРОФЕССИОНАЛЬНОЕ САМОВОСПИТАНИЕ И САМООБРАЗОВАНИЕ ПЕДАГОГА Воспитывать сегодня подрастающее поколение на со­временном уровне требований общества нельзя без по­стоянного обновления и обогащения своего профессио­нального педагогического потенциала...

Эффективность управления. Общие понятия о сущности и критериях эффективности. Эффективность управления – это экономическая категория, отражающая вклад управленческой деятельности в конечный результат работы организации...

Studopedia.info - Студопедия - 2014-2024 год . (0.011 сек.) русская версия | украинская версия