Сутність концепції О.Конта, а також роль позитивізму в розвитку соціології
Конт прагнув об'єднати суперечливі традиції свого часу - ідею прогресу (свобода, рівність, братерство) і ідею традиціоналізму, раціоналізм Просвітництва із середньовічним католицизмом і його роллю в житті європейців. Релігія по Конту вічна як сама людина. Людина-істота не скільки раціональне, скільки емоційний і віруюче. Конт вважав, що для відновлення релігії потрібні нові інтелектуальні обгрунтування. Прагнення створити нову науку про суспільство-один із симптомів невдоволення філософією епохи Просвітництва. Але якщо одні мислителі протиставляли раціоналізму старі релігійні догми (як Де Местр), то інші шукали вихід в науковому дослідженні соціальних явищ. Конт і Сен-Сімон встали на позиції «наукового реакції» проти політичної метафізики. Вони розробили нову релігію людства. Вони хотіли вивести Західну Європу зі стану розумової анархії після революції. Важливий момент, який визначив розуміння Контом суспільного життя, відторгнення раціоналістской філософії 18 століття, яка розглядала соціальне життя, соціальні інститути як продукт усвідомленої діяльності людей (Ж.Ж.Руссо, теорія суспільного договору). Він вважав такі ідеї небезпечними для держави. Парадокс полягав у тому, що виховавшись під впливом Просвітництва, він не міг цілком стати на теологічні позиції. Тому в соціології Конта знайшла відображення наступна думка про походження держави: суспільні явища природні, виникають і розвиваються подібно природним організмам. Визнання суспільства частиною природи призводило до ідеї закономірності суспільного розвитку. Людина не може змінити суспільне життя по своїй сваволі. Конт протиставляє духу заперечення творчий і позитивний дух. «Категорія позитивного» стає найбільш загальною і головною в світогляді Конта. Основне досягнення Конта, «Закон трьох стадій розвитку людства. Конт виходив з трьох станів нашого знання: 1) Теологічна (фіктивна) стадія. На ній людина пояснює процеси, що відбуваються в житті, дією надприродних сил. 2) Метафізична (абстрактна) стадія. Уявлення про надприродних силах замінюються абстракціями, втіленими в різних ідеях. 3) Наукова (позитивна) стадія. Людство, визнавши неможливість повного пізнання світу, відмовляється від вирішення глобальних проблем. Люди стали досліджувати речі, які знаходяться в межах їх досяжності. Огюст Конт хотів відповісти не на питання «чому?» А на запитання «як?» Відбуваються явища. Хоча багато його послідовники намагалися відповісти на питання «чому?». Суть позитивної науки - розглядати всі явища як підлеглі природничих наук. Перші і кінцеві причини не пізнавані. Коли проблеми в соціальному знанні будуть ліквідовані, соціальна фізика може повести людство до прогресу. Закон трьох стадій Конт хотів зробити основоположним в соціології. Закон трьох стадій протистояв теологічним і спекулятивним підходам до розуміння історії.
|