Л.Я. Гінзбург Про літературного героя
“Літературний персонаж — це, по суті, серія послідовних появ однієї особи|обличчя,лиця| в межах даного тексту. Впродовж|упродовж| одного тексту герой може виявлятися в найрізноманітніших формах... Механізм поступового нарощування цих проявів|виявів| особливо очевидний у великих романах, з|із| великою кількістю дійових осіб. Персонаж зникає, поступається місцем іншим, щоб через кілька сторінок знову з'явитися|появитися| і додати ще одну ланку до нарощуваної єдності. Ознаки, що повторюються, більш менш стійкі, утворюють властивості персонажа. Він постає|з'являється| як одноякісний або багатоякісний, з|із| якостями односпрямованими|однонапрямленими| або різноспрямованими”. “Поведінка героя і його характерологічні| ознаки взаємопов'язані. Поведінка — вияв властивих йому властивостей, а властивості — стереотипи процесів поведінки. При цьому поведінка персонажа — це не тільки|не лише| вчинки, дії, але і будь-яка участь в сюжетному русі, залучена до дії, |ско а навіть будь-яка зміна душевних станів. Про властивості персонажа повідомляє автор або розповідач, вони виникають з|із| його самохарактеристики або з|із| думок інших дійових осіб. Разом з тим|в той же час| читачеві самому надається визначати ці властивості — акт, подібний життєвій стереотипізації поведінки наших знайомих, щохвилини нами здійснюваний. Акт, подібний і одночасно інший, тому що|бо| літературний герой заданий нам чужою творчою волею — як завдання|задача| з|із| передбаченим|пророченим| рішенням|розв'язанням,вирішенням,розв'язуванням|”. “Єдність літературного героя — не сума, а система, з|із| своїми організуючими її домінантами. Не можна, наприклад, зрозуміти і сприйняти структурної єдності поведінки героїв Золя без механізму біологічної спадкоємності або героїв Достоєвського без передумови необхідності особистого|особового| рішення етично-філософського питання життя” [цит|. за 27, с. 112].
|