Алгоритм определения темы текста
- Я дійсно вважаю, що тобі краще піти додому,- сказала мама. - Відпочинь. Мої пальці злегка торкнулись пов'язки на голові. - Я буду відпочивати тут. - Я також,- сказав Пері зі стільця поруч зі мною. В нього була така ж пов'язка на голові. Ми виглядали немов два ідіоти, що побились головами. Ми годинами були в лікарні. Моя рана була не такою і важкою. Мені були потрібні лише марля і таблетки. Пері наклали три шви і в нього був легкий струс, але з ним буде все гаразд. Джастін... Ми все ще не знали. Гебріел повернувся в зону очікування з повними руками пляшок з водою, які ми схопили і відкрили. - Гебріел, - сказала моя мати, нахиляючись вперед у кріслі. - Як твій батько дізнався, що мої діти були в небезпеці? Гебріел зробив великий ковток води. - У відділок зателефонувала та божевільна пані і репетувала, що ми негайно повинні їхати у ваш будинок. - Ех,- сказала мама, стягуючи її виснажене волосся у низький хвостик. - Міллі, мабуть, чула шум. Гебріел знизав плечима. - Ким би вона не була, але в неї був сильний російський акцент. Це все, що я знаю.
Мадам Маслов. В мене з'явились мурашки. У неї, напевно, було видіння боротьби і вона вчасно зателефонувала в поліцію. Я ковтнула слину. Я оцінила її, знаючи, як решта людей оцінювала мене. І помилилась. Вона була такою ж шахрайкою, як і я. Я пішла за поворот, щоб викинути пусту пляшку у сміттєвий контейнер. Гебріел пішов зі мною. Коли ми лишились наодинці, він підійшов ближче і обійняв мене, поклавши підборіддя на мою голову. Я занурилась в його обійми, розділяючи емоції та виснаження на його плечах. - Пробач,- сказав він тихо. - Ти була права щодо Клейвортів. - Напівправа,- сумно сказала я, відсторонившись. Якби я побачила всю картину, то могла б врятувати Джастіна. - Половина - це більше, ніж я думав, що ти зможеш. - Але в кінці ти повірив мені. Настільки, що сказав батьку затримати Сесіль. - Я хочу також вибачитись за підозри стосовно твого брата. Я швидко пробачила йому це, адже я також останнім часом робила багато швидких і неправильних припущень. - Я хотів би дещо дізнатись,- сказав Гебріел. Він глибоко вдихнув. - Ми можемо все почати з початку? Ти можеш дати мені ще один шанс? До того, як я могла подумати над запитанням Гебріела, я побачила рух у нього за плечем. Пан Спелмен швидко йшов по коридору. Я підбігла до нього, коли він зайшов в зону очікування. Мама з Пері встали. - Як він? - спитала мама. - Операція пройшла успішно і він прийшов до тями. Ми поговорили. З ним все буде добре. Мені на серці полегшало. Я дозволила собі видихнути, ніби не могла цього зробити годинами. Всі почали перемовлятись в кімнаті. - Моя дружина погодиться піти в кафетерій лише, якщо з ним хтось побуде,- пан Спелмен поглянув на мене і я швидко кивнула. Я поспішила до коридору і помчалась в кімнату, намагаючись не грюкати дверима. Джастін лежав на ліжку з закритими очима, його обличчя було сірим. Він був без сорочки і велика біла пов'язка закривала ліву сторону живота. Я закрила очі і глибоко дихала носом. Я відчула полегшення. Ніби я не могла повірити, що все гаразд, доки не побачила його. - Клер, - сказав Джастін. Я поспішила до боку ліжка. - Ти не спиш. - Так, просто дозволив очам відпочити. Радий бачити тебе. Я такий радий, що з тобою все добре. - Як ти себе почуваєш? Він трошки піднявся на ліжку і скривився. - Бути підстреленим - лажово. Буду чесним. Але це того коштувало, якщо врятувало тебе, - він слабо посміхнувся. - Я не знаю, що робила би, якби втратила тебе, - сказала я. - Ти кажеш це, адже я майже помер, рятуючи твій зад. Я засміялась. - Неправда. Я зрозуміла це, коли поцілувала тебе на набережній. Його брови піднялись. - Але це не означає, що я хочу, щоб ми були разом знову. - Ми будемо, - сказав він, схрестивши руки. - Тепер це лише питання часу. - Ти дуже впевнений. - Можливо, я здатен бачити майбутнє, - він підморгнув. - А місце ще для двох знайдеться на цьому святі кохання?- спитав Пері, засовуючи голову у кімнату. - Звичайно, чувак, - сказав Джастін. Пері з Гебріелем зайшли. - Чувак, - сказав Джастін, сміючись з Пері. - Чудова пов'язка. - Вона надто туго сидить, - Пері доторкнувся до своєї пов'язки. - В мене болить голова. - Я мав би віддячити твого батька, хлопче,- сказав Джастін Гебріелу, потискаючи йому руку. - Лікар сказав, що якби я пролежав там трохи довше, то помер би від кровотечі. Я спостерігала за розмовою між Джастіном та Гебріелем. Мої очі переходили від одного до іншого і я почувалась такою впевненою. Я вирішила, що вже час мені йти. Забагато метеликів для мене в цій кімнаті. Я позадкувала в коридор обережно, щоб не спіткнутись об сумку, яку хтось лишив біля дверей. - Клеріті. Я обернулась і побачила Мадам Маслов, яка спішила до мене коридором. - Твоя мати сказала, що я можу знайти тебе тут. Є те, що я повинна була сказати їй, але є і слова для тебе. - Це були Ви, - сказала я. Вона швидко спинилась. - Про що ти говориш? - Ви підрізали шину моєї мами, до того як ми першого разу поїхали до будинку Клейвортів. А потім Ви зателефонували прохаючи про читання, перед тим як я пішла наступного разу. Чому Ви просто не сказали, що я була в небезпеці? Вона поклала руки на стегна і подивилась на мене. - А, так,- всміхнулась я, згадуючи. - Ви казали мені. - Як я вже казала, ти не чуєш, що тобі кажуть. - Але Ви нічого конкретного не казали. - Я не знала подробиць. Відчувала лише коли ти була в небезпеці. Я зробила, що могла. - Дякую Вам за це,- я взяла її руку. - Пробачте, що моя родина була не рада Вам. Це зміниться тепер. - Тепер?- вона зареготала. - Якраз тоді, коли я їду? - Ви покидаєте місто? Чому? - Та ціль, заради якої я тут опинилась, була не дуже доброю, - вона показала кавички пальцями. - Що Ви маєте на увазі? - Мене... Як це буде по вашому? Найняли. Хтось оплатив мою оренду, рекламу, а все що я повинна була робити, то це проводити читання і задовольняти клієнтів. Я думала що це чудова угода. Яка чудова країна Америка з її інвесторами. Але тепер я зрозуміла, що була частиною плану помсти вашій родині. Я на таке не згодна. Тепер в цьому був сенс. Чому Стівен був у її крамниці того дня на набережній. Чому я бачила Сесіль, яка йшла звідти перед нашою сваркою. - Сесіль Клейворт заплатила Вам. - Так, - відповіла вона. Це була відплата за підставу Стівена у школі. Дідько, для тої родини помста була, неначе хобі. - Пробач за ті неприємності, з якими я допомогла, - вона погладила мене по щоці і розвернулась, щоб йти. - Чекайте,- сказала я. - Перед тим, як Ви підете... можете сказати мені номери завтрашньої лотереї? Вона відкинула голову і засміялась. - Ні. Ніяких номерів лотереї. Але я проведу тобі швидке читання. Вона підсіла до мене, ніби знала якийсь секрет, і затисла мою руку між її рук. Вона поцокала язиком і похитала повільно головою. - Я бачу дві речі в твоєму майбутньому. Одна буде скоро, а інша - трохи пізніше. Скоро твій брат поранить щиколотку. А потім... чиєсь кохання до тебе буде не справжнім... почуття будуть породжені не любов'ю, а хворобою...- її очі широко відкрились, коли вона опустила мою руку. - Будь обережною. - Гаразд... дякую. Я здригнулась. Маслов знала, коли я була в небезпеці минулого разу, але ж це нічого не означало. Правда? Вона просто вгадувала. Я так сподівалась. - Ще одне питання, - я оглянулась в коридорі, щоб впевнитись, що там не було моєї мами. - Про чоловіка, якого вибачили і який був схожий на мого брата. Він був достатньо дорослий, щоб бути моїм батьком. Очі Маслов розширились. - Чому ти питаєш таке? - Я не мала жодної звістки про нього вже п'ятнадцять років. Вона нахмурилась і стисла губи. - Може бути. Він дуже схожий. Але... - Але що? - Якщо це твій батько, радій, що він не тут. Перш ніж я осмислила все це, двері в кімнату Джастіна відчинились. Я обернулась і побачила Пері, що прощався з ним. А коли поглянула назад, то побачила, що Маслов вже напівдорозі по коридору. - Лайно, - сказала я. - Тихо! Тихо! Я обернулась якраз вчасно, щоб побачити, як Пері спіткнувся об сумку, кинувся вбік і приземлився на підлогу. Він кричав, немов мала дівчинка. Тримаючись за щиколотку. Згодом, коли мама нарешті дозволила мені бути не в зоні її бачення, я побігла на пляж і сіла на теплий пісок. Зачерпнула жменю його і дозволила піщинкам прослизати крізь пальці і розноситись вітром. Пінні хвиль то котились туди-сюди, що радувало малих дітей, що бігали зі своїми відеречками, не думаючи ні про що у світі. Я думала про Джастіна і Гебріела і мої заплутані почуття до них. Думала про моторошні слова Маслов про чоловіка, який міг бути моїм батьком і її попередження щодо чиїхось намірів стосовно мене. І, зрештою, я думала про Стівена і те, що він накоїв. Згодом я зрозуміла його мотиви. Я знала про вірність та про те, що родина передусім. Я вже знала на що можу бути здатною заради своєї. Я приховувала інформацію від поліції. Використовувала людей. Брехала. Я сильніше задумалась... як далеко я могла піти? Стівен знав це. Сподіваюсь, я ніколи не дізнаюсь власних меж.
Моя сердечна подяка: Скоту Міллеру, моєму агентові, за те що дав мені шанс. Всій вчительській команді. Ви чудові. Особливо Еймі Фрайдмен, надзвичайному редактору. Ти вважала мене Веронікою Марс. Сьюзен Хаппел Едвардс, за назву. І за те, що вона смішна, розумна, щедра, вдумлива і є фантастичною подругою. Та Хупелхед. Теду Картіну за інформацію про камери безпеки. Можливо, у наступній новелі я використаю більше технологій. Розробникам Xbox 360, за те що мій чоловік з сином були зайняті, поки я писала. Команді покеру, за сміх п'ятницями. Моїм дівчатам, за роки дружби. Всім підлітковим і дорослим читачам, блогерам, покупцям книг, бібліотекарям, які були так зацікавлені в книзі... дякую, дякую, дякую! Багатьом іншим друзям, старим та новим, яких я обожнюю та ціню. Дякую за підтримку і все хороше. Моїм батькам Дену та Барбарі Харррінгтон; моїм "вигнанцям" Енн і Тоні; моїй великій родині - ви всі божевільні - від Массачусетсу до Ірландії. Я люблю вас! Майклу та Раяну, завдяки яким я посміхалась і реготала і відчувала себе коханою кожного дня. Я найщасливіша на цій планеті. Ну, хіба що не така, як пані, що виграла лотерею п'ять разів. Але я все одно не поміняюсь з нею місцями. Алгоритм определения темы текста 1. Из каждого абзаца текста выпиши тематическое предложение, которое содержит наибольший объем информации. 2. Сократи предложения, оставив в них только ключевые слова и словосочетания. 3. Выпиши получившиеся предложения (словосочетания) и распредели их по порядку по мере убывания значимости информации для понимания текста. 4. Сформулируй тему текста, используя формулу: РЕЧЕВОЕ КЛИШЕ + КЛЮЧЕВОЕ СЛОВО (СЛОВОСОЧЕТАНИЕ) Примеры: Автор текста обращается к теме о (роли, значении, влиянии…) + ключевые слова. В тексте говорится о (роли, значении, влиянии…) + ключевые слова. Автор рассуждает о (роли, значении, влиянии…) + ключевые слова. ТЕМА может быть: основной, актуальной, вечной, важной, общечеловеческой, философской, сквозной, созвучной и т.д. Что же такое проблема текста? Это основной вопрос, над которым размышляет автор. Этот вопрос может не иметь однозначного ответа. Чтобы определить проблему, к которой обращается автор, надо найти противоречие. Оно и является предметом рассуждения или описания. Какие проблемы чаще всего рассматриваются в художественных и публицистических текстах? Обычно они бывают: * нравственные (милосердия, любви, дружбы, одиночества); * экологические (человек и окружающая среда); * социальные (проблемы выбора профессии, бедности, бесправия – те, которые характерны для общества); * нравственные (этические) (взаимоотношения людей, нравственные ценности); * философские (смысла жизни, добра и зла…); * политические (национализма, взаимоотношения государств); * образования, науки и искусства (сохранение языка, роль чтения, Интернета) и другие. Сформулировать проблему можно несколькими способами. 1) В виде вопроса: Может ли компьютер заменить книгу? 2) С помощью речевых клише: Автор ставит (выдвигает, рассматривает, излагает, обсуждает, разрешает, затрагивает) … проблему Касается … проблемы. Уделяет внимание... проблеме. … проблема возникает, встает, представляет интерес, заслуживает внимания, ждет решения. Выбранная для разговора с читателем проблема, на мой взгляд, очень злободневна. Автор очень эмоционально отстаивает... Автор привлекает общественное внимание к очень важной проблеме:...
Когда ты найдешь проблему, тебе захочется подчеркнуть ее актуальность. Например, проблема, рассматриваемая автором, может быть: общественно – значимой; социальной; философской; политической; идеологической; нравственной; межнациональной; морально - этической; злободневной; животрепещущей; актуальной; жизненной; насущной; острой, важной; принципиальной и т.п. Какая проблема встретится вам на экзамене, не знает никто. Но вы можете научиться видеть ее в тексте.
Шаг третий: комментарий к проблеме. Прокомментировать проблему – значит объяснить, как вы ее понимаете. Начиная комментировать проблему, вы можете ориентироваться на условный план, указав: а) к какой категории относится избранная автором проблема; б) насколько она злободневна; в) что делает ее злободневной; г) традиционна ли эта проблема или нова; д) если традиционна, то какие точки зрения есть по ее поводу; е) если нова, то что стало причиной ее появления; жизнеспособна ли она; объясните, что позволяет вам сделать такие выводы; ж) как удалось автору привлечь внимание читателя к данной проблеме; з) как характеризует автора выбор данной проблемы.
При комментировании можно использовать РЕЧЕВЫЕ КЛИШЕ: проблема может заставить читателя: глубоко задуматься, серьезно размышлять, рассуждать вместе с автором, лучше понять себя и окружающих, серьезнее относиться к…, поделиться мыслями о…, оценить собственную позицию и т.д.; автор обращается к … (философской, психологической, социальной и др.) проблеме …(воспитания, образования, исторической памяти, экологии, культуры, нравственности …) и (вскрывает противоречие между …, показывает, обращает внимание читателя на …, выражает сожаление по поводу того, что …, ставит ряд важных вопросов, требующих немедленного разрешения; убеждает читателя в правоте своей позиции; говорит с тревогой о наболевших проблемах; пытается найти причины … явлений;)
Существует два вида комментария. 1. Концепционный. В центре внимания – актуальность проблемы. Попробуйте ответить на такие вопросы: - К какому типу принадлежит эта проблема? (Социальная, философская, экологическая, нравственная и т.п.) - Актуальна ли эта проблема в наши дни? В чем ее значимость для общества? - Когда мы сталкиваемся с этой проблемой? Касается ли она каждого из нас или только людей определенного возраста, рода занятий и т.п.? - Почему эта проблема привлекла внимание автора? 2. Текстуальный комментарий представляет собой объяснение текста, следование за автором в раскрытии проблемы. Конкретизировать содержание комментария можно с помощью следующих вопросов: - Как, на каком материале раскрывает проблему автор? - На чем заостряет внимание? Почему? - Какие имена (факты, события) упоминает автор? Для чего? - Какие эмоции автора выражены в тексте? - Как выражено отношение автора к изображаемому? В чем это проявляется? - Какие средства выразительности помогают выявить авторское отношение к проблеме? И последнее: следует помнить, что комментарий всегда должен опираться на прочитанный текст. В комментарии уместны небольшие цитаты, показывающие, что вы легко ориентируетесь в тексте и подтверждаете свои выводы словами автора. Однако подменять комментарий пересказом или сплошным цитированием нельзя. Поскольку комментарий располагается после формулировки проблемы, логично строить его так, чтобы он подводил читателя к позиции автора.
Шаг четвертый: позиция автора. Итак, комментируя проблему, вы придете к позиции автора. Ее надо обозначить предельно четко. Например, с помощью логического перехода: Таким образом, позиция автора заключается в том, что... Таким образом, автор призывает задуматься над вопросом:… Можно использовать цитату из текста, например, Таким образом, автор приводит читателя к мысли: «…» АВТОРСКАЯ позиция может проявляться в: положительном, отрицательном, ироничном, осуждающем, небезразличном, суровом, скептичном и т.д. отношении к изображаемому. АВТОРСКАЯ позиция может быть выражена: 1. Четко, прямо, непосредственно (в названии текста, в отдельных предложениях текста, через ряд аргументов). Такая авторская позиция называется явной: в тексте дается прямая оценка описанных фактов, событий, звучит призыв к читателю. 2. Через модальный план текста: (риторические вопросы, риторические восклицания, порядок слов, лексические повторы, оценочную л ексику, модальные слова и частицы, ряд вводных слов, словосочетаний, предложений). Такая позиция автора прямо не выражена. ее выявление требует умения видеть скрытый смысл, понимать иронию, раскрывать сложные метафоры и т.д. Герой текста художественного стиля может совершать дурные поступки, и здесь очень важно увидеть позицию автора: осуждение или одобрение— и не путать понятия «автор» и «герой». Еще сложнее анализировать художественный текст, в котором повествование ведётся от первого лица. В этом случае обратите особое внимание на разграничение понятий «автор» и «рассказчик». Автор может сделать рассказчиком кого угодно, в том числе и самого себя. Ни в коем случае не отождествляйте образ рассказчика с образом автора! Смешение этих понятий может привести к фактической ошибке. Позиции автора и героя-рассказчика могут не совпадать. Если автор просто рассказывает о каком-либо событии, не вмешиваясь в повествование, и его позиция не обозначена прямо, можно сформулировать фразу так: Писатель прямо не высказывает своего отношения к происходящему, но мы, читатели, прекрасно понимаем, что … Хотя позиция автора не выражена явно, логика текста убеждает читателя в том, что… Шаг пятый: моя позиция. Работа по анализу текста считается законченной, когда вы определили проблему, прокомментировали ее, объяснили позицию автора. Теперь подумайте над вопросом: согласны ли вы с ним? Совпадают ли ваши размышления с авторскими? Если ваша позиция совпадает с авторской, можно использовать следующие типовые конструкции: Я полностью согласен с автором,... Невозможно не согласиться с автором,... Я разделяю позицию автора... Очень важно, чтобы было понятно, с чем именно вы соглашаетесь или наоборот. Если в предыдущей части вы четко определили позицию автора, то дополнения здесь не нужны. Если же позиция автора четко не определена, то обязательно объясните, с чем именно вы соглашаетесь. Например, Я полностью разделяю позицию автора. Действительно, мириться с наглостью нельзя. И после этого вы должны привести свои аргументы, подтверждающие вашу мысль.
Аргументы - это доказательства, приводимые в поддержку тезиса: факты,
|